BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Yoast85 op 10 November 2014, 20:20:25
-
Goedenavond,
Tijdens het afgelopen weekend besloten om mijn V100 eens te gaan digitaliseren. Nadat ik beetje had rondgeneusd op internet kwam ik diverse voorbeelden tegen( o.a. de printplaat versie).
Helaas is mijn v100, er eentje van de oude stempel :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141110_201344.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141110_201344.jpg)
buitenkant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141110_184258.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141110_184258.jpg)
binnenkant
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van dit type V100??
Mvg Joost
-
Ziet er goed te doen uit. Alleen motorschild vervangen (of uitboren) en misschien LED verlichting ipv die enorme gloeilamp. Ruimte zat iig ;D
Timo
-
Oermf! Ja, zeeën van ruimte! Dat had ik niet toen ik m'n roco v100 digitaliseerde. Daar is de decoder een klein beetje zichtbaar in het machinistenhuis. Bij de volgende de verlichting maar naar LEDs omzetten, dan is er ietsje meer ruimte. Die roco zit vol met motor en met cardanassen en met metaal voor het gewicht :)
Reinout
-
Je zou zelfs kunnen overwegen er gelijk een geluidsdecoder in te zetten. Deze zijn nu goedkoop verkrijgbaar bij Tran wat verkocht wordt door Picommit in Zwolle. Dat geluid geeft zo'n loc een extra dimensie! Maar uiteraard moet je dat natuurlijk zelf weten.
-
Je zou zelfs kunnen overwegen er gelijk een geluidsdecoder in te zetten. Deze zijn nu goedkoop verkrijgbaar bij Tran wat verkocht wordt door Picommit in Zwolle. Dat geluid geeft zo'n loc een extra dimensie! Maar uiteraard moet je dat natuurlijk zelf weten.
Ja ik denk ook wel dat ik dit ga doen, lijkt me wel erg leuk ook trouwens :)
Weke decoder denk je dat ik het beste kan gebruiken??
-
Een Tran decoder SL76 di en dat di staat uiteraard voor diesel. Gewoon even bij Picommit bestellen dan wordt het ding vanzelf thuisgestuurd, na betaling. Je kunt ze ook bellen. Ik heb goede ervaringen met deze firma. Ze kunnen de loc zelfs voor je ombouwen. Maar dat kost uiteraard extra. De decoder moet de last van de Fleischmann motor gemakkelijk kunnen dragen. Maar maak de motor dan wel goed schoon. Zie: http://www.picommit.nl/
-
Heb nog geisoleerde motor schildjes liggen.Origineel Fleischmaann.
Grt. Jo
-
Dat maakt het gemakkelijker! (y) Maar dan moet je wel even kijken of het schildje past. Fleischmann had in het verleden meerdere motorschildjes.
Ik bouwde de loc zo om dat het ding analoog gewoon dezelfde richting rijdt als de nog analoge locs. Dan moet je even kijken of het lampje oplicht als hij vooruit rijdt. En niet dat het lampje aan gaat als de loc achteruit rijdt. Dan is het zaak de rode en zwarte draad om te draaien.
-
Hier een voorbeeld het is wel geen V100 maar de inbouw decoder blijft hetzelfde.
Let inderdaad goed op je motor schild ,ze zijn nogal verschillend.
wil.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/ns1215-2_zpsa0dedfc3.jpg) (http://s129.photobucket.com/user/willem2222/media/ns1215-2_zpsa0dedfc3.jpg.html)
-
Ah, een 1200 ;D
-
Een Tran SL76 is volgens de fabrikant niet geschikt voor h0
-
Da's onzin. Zolang je maar niet de maximale stroomsterkte overschrijdt. Ik heb er zelf een aantal succesvol ingebouwd. Fleischmann locs trekken ongeveer 200 mA, het lampje doet nog eens 80mA. Je zou voor de zekerheid met een multimeter kunnen controleren. Let dan wel op dat je de motor meet door deze met je vingers af te remmen. Nu draaien verschillende van deze decoders al in mijn locs zonder problemen. Maar dan moet de motor wel schoon zijn anders vliegt de stroomsterkte omhoog.
Ik heb nogmaals naar de specificaties gekeken: 1A duurbelasting 2A piekstroom, met andere woorden meer dan genoeg voor deze loc met lampje!
vr gr Andre
-
Persoonlijk zou ik het ook wel aandurven maar het staat toch echt heel duidelijk in de handleiding.http://www.tran.at/Dokumentation/Sl76.pdf (http://www.tran.at/Dokumentation/Sl76.pdf)
De maximaal stromen lijken mij ook voldoende voor de meeste H0 locomotieven. Wellicht heeft het te maken met de maximale railspanning van 18V. In H0 zijn spanningen van 20V mogelijk, hoewel ik bij Tran ook H0 decoders op de site zie staan die ook maar tot 18V gaan. Het is wel een zeer kleine sounddecoder dus perfect voor kleine locomotiefjes.
-
Niet de spanning is belangrijk , maar de max stroomsterkte van het motortje en het lampje. Maar het is altijd handig om de geluidsdecoder zo te monteren dat hij zijn warmte goed kwijt kan. Maar er is ruimte zat, dus dat komt wel goed. Je zou de decoder in een geïsoleerde krimpsok kunnen steken en dan op de metalen bodem van de lok kunnen plakken. Dan krijgt de decoder toch nog zijn koeling. Beter zou zijn om de decoder rechtstreeks op het metalen chassis te plakken. Maar de kans op kortsluiting wordt dan groter.
Koeling van de sounddecoder is erg belangrijk. Het ding wordt erg heet. Komt ook door de kleine oppervlakte van de decoder. Soms is het handig het geluid zachter in te stellen. Beter voor je gehoor. Tevens wordt de decoder dan niet zo heet.
-
Zeer intressant om de antwoorden te lezen. :)
Zelf heb ik enkele maanden terug geprobeerd zelf een 1215 te digitaliseren, hij rijd weliswaar digitaal maar tot op heden is de verlichting nog steeds niet goed.. :-\
Vandaar maar besloten om alvorens ik de v100 overschakel naar digitaal me eens goed te laten informeren... ;)
Als ik het goed begrijp kan de Tran SL76 dus gebruikt worden, mits het volume ietwat gedempt word??
Mvg Joost
-
Soms is dat nodig. Maar ik vermoed dat het met deze Fleischmann geen probleem gaat geven.
-
Ben nu bezig met het inbouwen van de SL75 decoder. Ik heb alleen een vraagje: er zit een groene en een paarse draad bij die voor de F1 en F2 zijn. Moet ik deze aansluiten en zo ja waarop??
Mvg joost
-
Zelf heb ik enkele maanden terug geprobeerd zelf een 1215 te digitaliseren, hij rijd weliswaar digitaal maar tot op heden is de verlichting nog steeds niet goed.. :-\
Hallo Joost,
Wat doet de verlichting van je 1215 niet goed?
Grtjes,
Marten
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141110_184258.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141110_184258.jpg)
binnenkant
Zie ik hier een pertinax motorschild wat met een Dremel aan te passen is voor digitaal ?
-
@Joost
Indien je alleen front en sluitverlichting hebt hoef je de groene en paarse niet aan te sluiten. Wel even af isoleren.
-
@ Fritsprt, oke bedankt :)
@ Calimero, ja ik hoefde alleen een overbruging bij het linkerschroefje weg te dremelen.
@ Hooidonk, verlichting gaat niet aan en rijrichting ook niet. Moet er nog eens een keer naar kijken.
De verlichting kun je toch direct aansluiten op de daarvoor bestemde draad vanaf de decoder??
Mvg Joost
-
Gebruik je het originele lampje? Is dat lampje met het chassis verbonden?
-
Ja originele lampje zie foto die calimero herplaatste...
en inderdaad, lampje is verbonden aan het chassis ( massa )
-
zonder foto is het lastig maar een aantal redenen waarom het lampje niet brand.
1. de diode zit er nog voor en die zou in sper kunnen staan.
2. de decoder staat standaard geprogrammeerd voor led. Hierdoor is de uitgangspanning te laag om het lampje te laten branden.
3. is de massa van het lampje en dus het chassis van de loc wel met één van de rijspanningsvoerende draden verbonden?
je kan met een universeelmeter controleren of er een spanning staat tussen chassis en de witte of gele draad.
Ik ga er van uit dat je motor wel goed werkt met de decoder en dat je zowel vooruit en achteruit kan rijden waarbij je de functietoets F0 "aan" hebt staan. O ja, ik neem ook aan dat het lampje niet stuk is. ;)
-
Ja een foto zegt soms meer dan duizend woorden haha.
Bij deze een foto van mijn huidige projectje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141222_191225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141222_191225.jpg)
De V100, met diode's voor de lampjes die ik er dus af ga halen ;)
Het is geen probleem als ik de zwarte draad van de decoder, gewoon verbind met het zwarte draadje op de foto ( in andere woorden, aan de massa vast soldeer) ??
mvg Joost
-
Beste Joost,
Ik kan nu een hele beschrijving gaan geven maar ik heb eigenlijk één advies. Alle oude bedrading los maken die aan de lampjes zit. Het voorste lampje wordt nu nog gevoed uit het voorste draaistel. Die verbinding moet weg. Diode ook weg en die dikke blauwe draden van de lampjes ook weg. De zwarte draad van de decoder kan op de zwarte draad van het chasis, dat is één kant van de railspanning. De rode van de decoder op de andere railspanning aansluiting. Zo te zien is dat die dikke blauwe die uit het voorste draaistel, door het chasis omhoog komt. Dan de witte op het ene lampje en de gele op het andere lampje. Als het gemotoriseerde draaistel ook stroomafname heeft kan je die met de zwarte en blauwe (rode van de decoder) verbinden. Uiteindelijk toch een hele handleiding geworden......succes (y) (y) (y)
-
1: verbreek de massa verbindingen van motorschild! Anders sloo je de boel gegarandeerd
Volgorde is als volgt:
1: zwarte van chassis aan zwart, chassis draad van draaistel aan zwart
2: rood is de andere draad van het draaistel smen met die waar eerst het spoeltje in zat.
Nu kijken welke kant de motor op draait, en de draden conform NEM solderen, staat in een van de MOROP documenten.
Na deze stap moet je beslissen of je de lampjes zo wilt houden of dat je LED monteert.
Als je de lampen origineel houdt hoef je alleen de voor en achter verlichting draden (wit en geel) te moteren.
In het geval van LED, of als je de boel voorbereid wilt hebben: isoleer de lichthouders, monteer de blauwe decoder draad conform de handleiding,
Diodes moeten er zeker uit. Weerstandjes voor de LEDs zijn optioneel, maar aan te beelen omdat bij een decoder reset de instellingen verloren gaan
-
Ik had begrepen dat het motorschild al geïsoleerd was want hij had de motor laten draaien, zo niet dat is natuurlijk wel een vereiste. Dat bedoelde ik ook met alle oude verbindingen er uit halen.
Exit. Zojuist draadje nog eens gelezen. Mijn aanname was onjuist. Ik adviseer Joost om eerst de gebruiksaanwijzing van de decoder goed te lezen en het motorschild aan te passen. Hiervoor zijn voldoende draadjes op het forum. Ik krijg nu het idee dat het de eerste keer is en zou eerst een goedkope gewone decoder aansluiten ipv de tran sound decoder.
-
Hij heeft wel het motorschild aangepast met de Dremel.
Dit kon omdat het al een schild was op pertinax basis.
Zie post #18 en post #20 in dit topic.
-
Ik heb gisteravond de V100 rijdend gekregen. Ook het geluid deed het naar behoren, en de lampjes ook.
Gewoon alle benodigde draden aangesloten zoals het het hoort en tran adviseerde.
Helaas is na 2 rondjes het rode draadje op de decoder afgebroken.... :(
Nu kan ik dus op de vierkante mm proberen een draadje te solderen..... iemand een handige tip??
Mvg joost
-
Kleine stift, hoge temperatuur en veel licht om je werk goed uit te lichten. Kort solderen, eerst draad verwarmen, dan kort de print en dan samenvoegen.
Succes,
Gerard van der Sel.
-
Hey Joost, top dat het werkt.! Ik was even bang dat de uitleg misschien te summier was.
Voor het solderen van het draadje nog een aanvulling op Gerard. Zorg dat je soldeerboutje goed schoon is. Puntje van de stift vertinnen en verder advies van Gerard opvolgen. Bij voorkeur boutje van max. 25W en kleine stift. En een loupe kan ook handig zijn.
Succes
-
Met enige voorzichtigheid en hoop geduld is het me gelukt. Alles werkt weer :D
Bedankt voor jullie handige tips, ik heb er erg veel aan gehad :)
Op naar het volgende project haha.
Hebben jullie nog leuke dingetjes lopen qua ombouw/digitaliseren betreft??
Joost