BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: becasse op 10 November 2014, 13:44:06
-
Beste Beneluxer,
Er staat een drietal messing spoor 1 eurotrain onderstellen te wachten om omgebouwd te worden tot ketelwagen. Eentje- een gaswagen-is er zo goed als af, twee andere zijn nog in de beginfase. Beide krijgen een pvc ketel maar nu weet ik niet de diameter.
In houten heb ik mij scheel gezocht naar deze modelletjes van Roco, maar helaas....wie heeft er 1, en wil/kan mij helpen en even een schuifmaatje langs de ketel van zijn H0 model te halen. De lengte is ook fijn, de breedte zeeeer gewenst!
Artikel nummer 4337, 46137, 47560 betreffen het juiste model, en vele variaties die Roco in de loop der tijd heeft uitgebracht...ik krijg alleen geen foto vanaf de ipad bij mijn topic ??? Hier een link dan maar...
http://www.nordbahn.net/epages/62195033.sf/de_AT/?ObjectPath=/Shops/62195033/Products/%22RO4337/10%22 (http://www.nordbahn.net/epages/62195033.sf/de_AT/?ObjectPath=/Shops/62195033/Products/%22RO4337/10%22)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1910.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1910.jpg)
Alvast bedankt voor de hulp!
Michiel
-
Voordat je aan de slag gaat, zou ik dit boek even afwachten (einde van de maand): Güterwagen, Band 7 (https://shop.vgbahn.info/miba/shop/güterwagen++band+7-_1155.html)
Daar staan heel veel verschillende ketelwagens in, met alle relevante gegevens.
dirkjan
-
Ha Dirkjan,
Ja, ik weet dat dit boek in de steigers staat. Maar geduld is niet mijn sterkste punt :D
Aangezien ik overgeleverd ben wat er aan buismateriaal wordt gemaakt (50, 63 en 70 mm.) wordt het toch een compromis!
-
Mwahaha! Nu met plaatje! Toch gelukt, onlangs chronisch digibetisme ;D
-
Ik heb een paar van die ketelwagens. Weliswaar niet met opdruk BASF, maar VTG.
Maar als ik vergelijk met de foto dan gaat het om hetzelfde model.
De keteldiameter is 24 mm. Elektriciteitspijp van 1 inch komt daar het dichtst in de buurt.
De totale ketellengte is 77,5 mm, gemeten over de bolle einden.
Van de voorste tot de achterste ribbel is het 67 mm.
-
Ik gok iets tussen de 60 en 65mm.
Metertje of 2?
:)
-
O wacht even, het moet schaal 1 worden. Dat had ik even gemist.
Voor de diameter kom je dan uit op 65,25 mm.
-
Ik heb dezelfde wagon als Klaas. Even gemeten met de digi schuifmaat.
Diameter 24.2
Tot. L. 77.55
Afst. Buitenste ribben 66.75
Afstand 1ste naar 2de rib vanaf trap. 22.25
Afstand 2de naar 3de rib 22.25
Afstand 3de naar buitenste rib 22.25
Alle maten hart op hart gemeten.
Afstand van buitenste rib naar voorzijde ketel 5.85
-
Ha mannen,
Dat vermoeden had ik kreeg ik toen ik een spuitbus als referentie op het onderstel legde. PVC buis van 65mm (y) wordt een hele uitdaging...maar we gaan op zoek, desnoods zink oid. Of bij een kachelboer....
die eindkappen zijn een tweede uitdaging; evt. uit evergreenplaat cirkels er op plakken, en dan afdraaien tot de juiste curve.... Hier een plaatje van mijn gasketelwagen. Hij is pas echt af met transfers van Simrock...
Oja...hier nog zonder grijs dak en met scheve oranje baan. Maar wel een unieke wagen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1912.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1912.jpg)
-
Was ik nog vergeten; beste Klaas en Steef, (y) (y) bedankt!
-
Ha mannen,
Dat vermoeden had ik kreeg ik toen ik een spuitbus als referentie op het onderstel legde. PVC buis van 65mm (y) wordt een hele uitdaging...
Zoeken naar de buis lijkt me een klus, ik zou bij de inzetstukken beginnen, die zijn 75 minus 2x3mm!
mvrgr
Koopmans
-
We gaan er wat knaken tegenaan gooien; bij http://www.modellbau-hartmann.de (http://www.modellbau-hartmann.de) zijn messing buizen en eindkappen in alle maten te krijgen. Dankzij jullie metingen dus 1 x een buis van 200mm met ø 65mm en twee halfronde einkappen.... Ben benieuwd, want nu ga ik die hele wagen in messing bouwen....spannend! Wordt vervolgd!
-
dachht dat je de grijze afvoer pijp n 65 mm kon krijgen bij de bouwsuper
-
Ik vrees dat afvoerbuis van 65 niet bestaat. Rioolbuis gaat van 60 naar 75 en hemelwaterafvoer van 60 naar 70. Tussenliggende maten kan ik niet vinden.
-
Klopt Klaas, er is wel PE buis van 62. Maar dat is waardeloos om te lijmen.
-
Er is wel pvc drukbuis van 65 mm. Maar we gaan gewoon voor messing. Lui en gemakzuchtig.
Het onderstel heeft vandaag een bordes, rangeertrede, sluitseinhouders en handgrepen gekregen. Geloopt zijn de verstevigingsprofielen, buffers en 20 cm. frame.. Het lijkt nix, maar de helft is al bijna klaar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1913.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1913.jpg)
-
Hey grappenmaker!
Waarom bedank je mij niet?
Ik had als eerste het goede antwoord geraden!
;)
-
Welverdrie...jou ben ik sowieso toch niet eeuwig dank schuldig? Dat druk ik uit in patineringen en baandecoraties.... Dus..
-
Die gaswagen is écht explosief mooi! (y)
Benieuwd naar je volgende creatie.
Jeroen
-
Die gaswagen is écht explosief mooi! (y)
Absoluut. Leuk om te volgen! Super!
-
Dank. Maar met weathering en vooral met plakkers wordt het echt wat. Net als die VAM wagen in 0 van Frits Thies....
Alleen....wat moet waar? Oke, het is een Zgkks, VTG D maaar wat er nog meer aan tekst en riedels op horen? Geen idee. Hopelijk weten ze bij Simrock meer...of een meelezende Beneluxer?!
wordt vervolgd!
-
Metaalwinkel in Utrecht heeft messing buis van 65 mm
kan je als particulier langs
http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=249&spage=40 (http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=249&spage=40)
-
Ha Frits,
Dank voor de tip! Maarre....jij als messingkunstenaar, hoe zou jij het dan oplossen met die halfronde eindkappen?
-
Zoals vroeger op school, uitkloppen... Of werken met taartpunten.
Alleen kost je dat nog meer schuur- en polijstwerk.
-
Hoi Michiel,
Ja, dat is een uitdaging als alles tot op de tiende millimeter moet kloppen. Maar er is altijd een oplosssing en dat kost moeite en investering.
Dus mijn idee...uit een blok messing laten draaien door een professionele metaalbewerker (kan waarschijnllijk ook bij/via de metaalwinkel) want dieptrekken voor twee stuks is niet lonend. Moet je eerst ook nog mallen frezen.
Zelf freubelen met plaatmateriaal....vergeet het maar.
http://www.metaalwinkel.nl/metalen+op+maat+productie+en+reparatie+service.kw (http://www.metaalwinkel.nl/metalen+op+maat+productie+en+reparatie+service.kw)
Als de uitdaging te groot lijkt, overweeg een 3D geprinte versie van de twee kale uiteinden. Dat kan je (zonder onderdelen) perfect glad schuren en na een laagje verf................ Roomser dan de Paus?
En wil je even een kleine fietstocht (auto mag ook), op nog geen 5 km bij jou vandaan...... dan zou ik zeer zeker hier even langs gaan en een praatje maken.
Misschien wel de beste en makkelijkste oplossing
http://www.vanvlietmetaaltechniek.nl/in/contact (http://www.vanvlietmetaaltechniek.nl/in/contact)
-
En toch was zelf kloppen ook mijn eerste gedachtengang. Zag laatst nog iets van iemand die tijden bezig was geweest om iets uit aluminium te kloppen. En inderdaad vallen en opstaan want dan is metaalbewerken toch nog een echt vak.
-
Ben je al wat verder ?
Ik was effe nieuwsgierig ;D
-
en wat zei van Vliet?
-
Een kleine update... De ketel is besteld bij http://www.modellbau-hartmann.de
Echt een site voor messingbouwers. Ik heb op de millimeter de buis kunnen bestellen, en eindkappen passend voor deze 65mm. buis. Dit alles voor onder de €40,00. Uiteraard meteen een rits profielen en ander grut erbij liep dit wel weer op.
Nu zoek ik een bron voor de beschrifting van mijn gaswagen. Want waar haal je dat vandaan? Dit is wat ik heb; type
Zgkks
VTG AG Hamburg
7415 20017-4 2380 VTGD
Heb net gevraagd aan Simrock Beschriftungen. Je weet maar nooit ;D
Wie o wie?
-
Ja, voor de messingbouwer in (te) grote maten.
Voor de "echte"en alle gewenste 10e-millimeter-maten-bewuste messingmodelbouwert moet je bij Hassler zijn.
Maar laat duidelijk zijn, Hartmannn is ook niet slecht.
Maar... ben je nou al eens bij van Vliet langs gefietst voor eventueel benodigd draaiwerk?
-
Frits, wat is er nou met die van Vliet? Heb je soms aandelen? ;)
Maar even zonder gekheid.
Ik heb eens even op zijn site gekeken maar als wij zo'n machinepark hadden als van Vliet konden we echt de mooiste dingen maken!
groet
Hendrik
-
Niet alleen een mooi machinepark, maar ook heel behulpzaam.
Ik heb dit ambachtelijke bedrijf gevonden bij de zoektocht naar een kleinschalige metaaldraaierij. Ze kunnen de stalen wielbanden voor de stoomloc NS 6000 draaien. 200 stuks in 2 afmetingen en voor een heel aanvaardbare prijs.
Dus waarom zou ik zo´n bedrijf niet aanraden ?
en een bijkomend voordeel... bij Michiel en ondergetekende zowat om de hoek.
-
Verdraaid Frits.. Had ik naar jou moeten luisteren... Maarre, die eindkappen zijn al bol. Echt heel mooi! Dus draaien hoeft niet. Maar de volgende keer even naar Wombargia...
-
Hallo,
Ik zit een oud draadje van je door te lezen over de gaswagen met zonnedak.vakwerk eerste klas!
Nu wil ik ook zo'n wagen bouwen in h0.
Vraag : hoe maak je het zonnedak?
Groeten jandcargo