BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ArjanM op 09 November 2014, 17:19:55
-
Mijn baan beeld een stukje van de Lötschberg Nordrampe uit. Één van de leuke dingen op dat traject is het zogenaamde Simplin Intermodal (SIM) verkeer. Omdat niet alle tunnels op beide sporen voldoende ruimte hebben voor Intermodal verkeer, wordt voor die treinen een soort zig-zag route over het traject gekozen. De treinen wisselen dus regelmatig van links naar rechts rijdend en weer terug. Hiervoor heb ik op mijn baan een paar overloop wissels gemaakt. Omdat deze alleen voor de SIM gebruikt worden (en me de ruimte ontbreekt), is het ook een enkele overloop en geen wissels voor de weg terug.
Nu vraag ik me af of ik dit met één seinbrug voor beide rijrichtingen kan beveiligen. Zo dus
(https://lh3.googleusercontent.com/-1UMNrR7sB0E/VF9eCHqnNNI/AAAAAAAABog/8WbxNAFnf78/w1357-h247-no/Signalbücke.jpg)
De seinbrug staat voor de wissels voor verkeer van links en na de wissels voor verkeer van rechts.
Van links wordt voor het bovenste spoor alleen Fb0 en Fb1 getoond en het voorsignaal voor het volgende blok. Hetzelfde geldt voor het onderste spoor van rechts.
Het onderste spoor van links krijgt Fb0, Fb1 (wissel rechtdoor) of Fb3 (wissel gebogen). Hierbij geldt tevens dat bij Fb1 ook het paarse SIM-sein aan is. Ook hier weer hetzelfde voor het rechtse spoor boven. Treinen van rechts stoppen voor de wissel.
Een tweede mogelijkheid is de seinen voor de rechter sporen ook voor de wissel te plaatsen. Dan zo dus:
(https://lh6.googleusercontent.com/-dqUL4WEvxQ4/VF9hk0BJJSI/AAAAAAAABo8/8KxtYe21lMo/w1357-h247-no/Signalbücke%2B2.jpg)
Voor de sporen van links blijft alles hetzelfde. Voor de sporen van rechts krijgt de bovenste voor de wissel, Fb0, Fb1 (plus paars SIM) of Fb3. De onderste voor de wissel Fb0 of Fb1.
Na de wissel komen de voorsignalen aan de seinbrug. Hier is bij de onderste tevens een SIM sein toegevoegd dat knippert wanneer de verderop liggende wisselstraat niet de goede stand voor SIM treinen heeft.
Ik vermoed dat de tweede optie het meest natuurgetrouw is. Iemand die hierover uitsluitsel kan geven?
-
Geen verstand van dit seinstelsel, maar een sein dat pas ná het gevaarpunt staat dat hij moet beveiligen, lijkt me erg onwaarschijnlijk.