BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Steem op 07 November 2014, 21:43:37
-
Een goedenavond allemaal. In het (her)beginner's deel had ik mij al even voorgesteld (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61319.0.html) maar hier nogmaals even in het kort: Mijn naam is Steven en ik kom uit Deventer, vandaar Steventer. Ik ben 30 jaar en webdeveloper van beroep.
Afgelopen maandag weer een nieuwe start gemaakt in deze fantastische hobby en al heel erg genoten van de vele informatie, topics en banen op dit forum. Heb o.a. alle 110 pagina's van Echthoven doorgespit (wat een prachtige baan en details). Dus ook helemaal warm gemaakt!
Mijn ruimte is enigzins beperkt. Ik woon op mezelf in een tussenwoning, en heb eigenlijk 2 kamers tot mijn beschikking. Toch kies ik ervoor de kleinere van de 2 ruimtes te gebruiken (het moet ook niet meteen te gek worden). Deze ruimte meet 285x210cm met een deur in 1 hoek op de korte kant. Ik kan dus prima een L-vormige tafel maken en kwam uit op een breedte van 112,5cm. Ik heb even gekeken in de kamer qua reikwijdte van mijn armen en ik zou dan overal bij kunnen zonder speciale mangaten.
Het idee is om digitaal te gaan rijden, in een combinatie van Nederlandse en Duitse treinen. Eigenlijk voornamelijk Nederlands en de scenery moet dan ook Nederlands aanvoelen. De Duitse treinen zijn "op bezoek". Zelf zat ik te denken aan een NS lok met 4 ICM's erachter, een hondenkop (tweetje), 2 NS goederentreinen, een DB passagierstrein, een DB goederentrein en 1 of 2 stoomlocomotieven voor toerisme. Tijdperk V-a. Ik rij Märklin in H0.
Het baanplan bezit een stad met groot station met rangeerterrein en industrie en wat platteland en een meer/rivier die de stad scheidt van een dorpje (hiertussen zal de stoomlocomotief pendelen). Het dorpje wordt weer omringd door een bosgebied met een sterrenwacht (ik heb ook amateur astronomie als hobby) en aan de rand van het bos vinden spoorwerkzaamheden plaats.
De 3 passagierstreinen en 2 goederentreinen (1 NS en 1 DB) gebruiken het dubbelspoor wat bijna de hele baan omcirkelt. Zij doen of het station aan, of de industrie en het rangeerterrein. De 2de NS goederentrein zal pendelen tussen de bouwwerkzaamheden en het industrieterrein. En zoals eerder vermeld dus een stoomlocomotief die pendelt tussen het dorp en de stad als toeristische attractie.
Het dubbelspoor verdwijnt op 2 plaatsen en komt dan uit bij een schaduwstation. Aan de ene kant verdwijnt deze in een tunnel die onder het water doorloopt, en de ander verdwijnt in een heuvel onder het bos.
Ik ben nog wat aan het stoeien met software (ben er nog niet helemaal achter welke freeware het fijnst werkt) maar ik ben al wel wat aan het schetsen geslagen met potlood. Hopelijk is het duidelijk en kunnen jullie mij eventueel helpen met advies. Zien jullie bijvoorbeeld onmogelijkheden of hebben jullie andere ideeën? Of hebben jullie een beter uitgewerkte schets nodig?
(http://www.steem.eu/wp-content/uploads/2014/11/steventerv1.jpg)
-
Welkom, stadgenoot!
Ik heb zelf geen baan (ik bouw alleen maar Nederlandse gebouwen e.d.), dus over jouw baanplan doe ik (nog) geen uitspraak, maar ik ga je wel volgen! Succes met de bouw (y)
-
Ik rij Märklin in H0.
Welk systeem rij je ? want dan kan ik aan het stoeien gaan met anyrail (payware) en kijken of het zo haalbaar is :)
grz marinus
-
Bedoel je dan welk type rails? In dat geval is mijn antwoord dat ik C-rails rij.
En leuk hier een stadsgenoot tegen te komen! :)
-
Ik geef mijn mening, dus wijk er vooral van af. Persoonlijk vind ik een traject met veel (scherpe) bochten niet zo geschikt voor grote rijtuigen. Het ziet er vrij onnatuurlijk uit. Dan zou ik liever kiezen voor kleinere rijtuigen en wagons (tweeassers) bij voorkeur op enkelspoor, of anders de bochten wegwerken in de scenery resp. een iets ander baanplan. Kan bijvoorbeeld de bocht in het midden op de voorgrond niet rechtgetrokken worden?
-
Hallo Steven,
Citaat: "Ik heb even gekeken in de kamer qua reikwijdte van mijn armen en ik zou dan overal bij kunnen zonder speciale mangaten."
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/steventerv1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/steventerv1.jpg)
Volgens mij ga je dit bij deze zwarte lijn niet redden.
Grt, Ronald.
-
Hoi,
112cm is echt te diep om overal goed bij te kunnen. Mijn vorige baan was 90cm en dat was al te diep. En dan ben ik zelf nog vrij lang ook (1,90 meter). Zonder mangaten zou ik niet veel verder gaan dan 60cm diep. (allemaal eigen ervaring en om voor jou teleurstellingen te voorkomen).
Daarnaast lijken je bochten vrij optimistisch getekend, ik vraag of je zoveel sporen redt rechts bovenin in de ruimte die je nu getekend hebt. Maar dat kun je wel testen in een tekenprogramma (anyrail bv).
Groet,
Chris
-
Dit ga je, op zeker, niet redden. Zoals Chris al aangeeft: zes sporen (of nog meer?) naast elkaar vergt al een breedte van minstens 50 cm i.v.m. profiel vrije ruimte. En dan nog een brug en een tunnel, die hellingen vragen van aanzienlijk meer lengte dan je ter beschikking hebt.
Kom maar eens langs (Nijmegenstraat 9D), dan zie je wat allemaal onmogelijk is. En lees de Encyclopedie.
Groet,
Dick
-
Ik kan dus prima een L-vormige tafel maken en kwam uit op een breedte van 112,5cm. Ik heb even gekeken in de kamer qua reikwijdte van mijn armen en ik zou dan overal bij kunnen zonder speciale mangaten.
Ik dacht ook zulke lange armen te hebben... ;) Resultaat: Na 2 jaar bouwen de boel afgebroken en opnieuw begonnen.... Zie ook dit artikel: Beschikbare Ruimte (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Beschikbare_ruimte) Anders eens in mijn bouwdraadje... Zie je de opbouw en afbraak.
Op zich zijn de plannen wel lekker ambiteus :D (y)
Groet Ronald.
-
Grappig is dat eigenlijk, iedereen denkt in het begin dat die een meter diepte makkelijk redt.. En komt daar later weer op terug :).
Groet,
Chris
-
Bedankt voor de vlotte en behulpzame reacties. Ik zal maandagavond even een nieuwe en betere schets maken waarin ik deze zoveel mogelijk probeer te verwerken. En ik zal dan toch maar ter harte nemen dat 1 meter te breed is zonder extra oplossingen. ;)
-
Met deze ruimte zou het dan niet makkelijker om een
N-spoorbaan te creeeren?
Denk dat je daar meer mee gaat bereiken kwa sporen plan.
En langere treinen.
In ho is een ns1700 loc met 4 icm rijtuigen meer dan meter lang....
Denk er even over na ;)
-
Die meter kan wel,maar dan moet je baan te verrijden zijn om aan de achterkant te kunnen komen.
Of dat dat kan/iets is wat mogelijk is dat weet enkel jij zelf ;)
-
Om eerlijk te zijn zie ik op de schets niet echt goed hoe het baanplan in elkaar zit, maar ik heb even een paar hoofdvormen in Anyrail gegooid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steventer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steventer.jpg)
Ik denk dat dat al een heel ander licht werpt op de verhoudingen, en dan heb ik alleen nog maar een enkelspoortje getekend. Ik denk dus dat je plannen veel te groot zijn voor de beschikbare ruimte.
-
Bedankt. Het is me duidelijk dat ik mijn plannen wat bij moet stellen. Ik zat ook al te denken om er gewoon een rechthoek van te maken die dan verrijdbaar is. Ik zat dan te denken aan een oppervlakte van 140x280 (hij komt dan iets voorbij het kozijn). Dat is misschien ook een wat haalbaarder plan om mee te beginnen. Ik zal me ook even wat verder inlezen in de Encyclopedie en zal binnenkort met een nieuwe idee komen.
Ik heb al wel even nagedacht over N-spoor, maar ik ben toch meer fan van H0...
-
Ok bij deze versie 2 (nog steeds in potlood). Hopelijk is hierop de rails beter zichtbaar. Ik ben me er van bewust dat sommige aansluitingen een beetje vreemd overkomen, maar dat hoop ik op te lossen in software wanneer me de mogelijk rails me wat duidelijker worden. Voor nu vind ik het nog even prettig op papier te werken.
In feite is het nu een grote ovaal met een kleinere ovaal in het midden en een doodlopend stukje voor de stoomtrein. Maar wel met 1 stuk dubbelspoor. Ik wil nog steeds een hondenkop en een 1700 met ICM maar dan zal die laatste maar wat korter worden (2 of 3 wagons). Scheelt ook weer in de kosten! Daarnaast een toeristische stoomlocomotief en goederentrein (NS of DB).
De baan is nu 280x140 cm en zal verrijdbaar zijn. Ik moet dus maximaal 70cm diep komen. Is dit een haalbaarder plan?
@ Deka - Ik maak graag een keer gebruik van je aanbod!
(http://www.steem.eu/wp-content/uploads/2014/11/steventerv2.jpg)
-
Hoi,
70cm diepte is prima mee te werken, dus dat probleem is in elk geval opgelost.
Het kleine ovaal lijkt me we wat krap worden, ik denk dat het een hele scherpe bocht wordt.
Wat je ook kan overwegen is om aan de bovenkant een schauwstationnetje te maken (2 of 3 sporen). Zo "verdwijnen" je treinen en heb je minder het gevoel dat je in een rondje rijdt.
Groet,
Chris
-
stad en weiland met mekaar verwisslen,beter diepte werking.
Dorpje links dat smalle strookje,bewaren voor een station met weg voor verkeer dat van je plaat afrijd,wekt ook beter denk ik.
En dat cirkeltje met spoor in t midden,dat wordt iets voor een erg kort en klein treintje met die bochten.
Ook die wissel boven je grote perron bevat een erg rare en onwenselijke knik.
-
Wederom bedankt. Die smalle ovaal is misschien iets teveel van het goede inderdaad, maar dan zou ik het denk ik toch helemaal rondom dubbelspoor houden en ergens een aftakking voor een rangeerspoor (en de smalle ovaal weg). Ik ga maar eens aan de slag met software, dan kan ik ook beter uitvogelen hoe ik dat bij het station wil.
Ik zit er aan te denken om er een schaduwstation onder te bouwen. Maar wellicht dat ik daar nog even mee wacht en altijd later nog naar onder kan onder de heuvel linksboven. Kwestie van voorbereiden.
-
(http://i187.photobucket.com/albums/x125/ntv-gnk-team/maerklinc_zpsd2a5e87a.jpg) (http://s187.photobucket.com/user/ntv-gnk-team/media/maerklinc_zpsd2a5e87a.jpg.html)
(http://i187.photobucket.com/albums/x125/ntv-gnk-team/maerklinc2_zpscb847c07.jpg) (http://s187.photobucket.com/user/ntv-gnk-team/media/maerklinc2_zpscb847c07.jpg.html)
Grz
Marinus
-
ik heb geen ervaring met Märklin... maar persoonlijk zou ik voor N-schaal gaan...
(http://i187.photobucket.com/albums/x125/ntv-gnk-team/Nbaanvoorbeneluxspoor_zps43224dfd.jpg) (http://s187.photobucket.com/user/ntv-gnk-team/media/Nbaanvoorbeneluxspoor_zps43224dfd.jpg.html)
Hier een op Roco-N basis variant van de "Lage Zij" (http://www.floodland.nl/aim/lzij_beschrijving_1.htm) van Huib Maaskant "Sporenplan" (http://www.floodland.nl/aim/lzij_sporenplan_1.htm)
Grz
Marinus
-
Bedankt voor de reacties en de uitgewerkte plannen, maar ik wil toch echt voor H0 gaan. In de toekomst wil ik een grotere ruimte aan de baan besteden, als de hobby mij bevalt. En dat wil ik dan ook in H0. Ik vind het dan zonde nu alles op N te kopen, en ik vind H0 mooier. Het is ook een beginnersbaantje hé. Wat mij betreft hoeft het nog niet allemaal meteen te kloppen.
-
Ha stadsgenoot! Succes met de bouw (y)
-
Ik ben zelf ook bezig met een grote baan, maar als ik nu helemaal opnieuw zou beginnen en ik zou niets hebben, zou ik voor N-schaal gaan. Je kan lange treinen laten rijden. Veel meer spoor en omgeving maken dan met h0. Zelf maak ik mijn baan in h0 omdat ik al veel treinen heb in deze schaal. Maar als ik echt vanaf niets begin zou ik echt voor N-schaal kiezen, zelfs al heb je hierna een grote ruimte tot je beschikking. :P