BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Leekie op 07 November 2014, 20:12:19
-
Hey allemaal,
ik ben helemaal nieuw, weet er helemaal niets van en ik hoop dat jullie me verder willen helpen. Ik heb met mijn zoontje een oude tweedehands set Marklin gekocht. Van alles door elkaar. Het eerste baantje ligt en de 3 lokjes rijden na een beetje olie allen. Maar om met de eerste uitdaging te beginnen: ze rijden allemaal 1 kant op. Ik kan het kapje wel verwijderen en handmatig het schakelaartje omzetten. Maar dan blijft hij of voor-, of achteruit rijden. Iemand een idee? Het is volgens mij M rails, ik ga proberen wat foto's bij te voegen... thnx alvast!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141107_115418_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141107_115418_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141107_115631_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141107_115631_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141107_115429_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141107_115429_1.jpg)
-
;D Marklin heeft normaal een omschakelrelais. Dat wordt bestuurd door een puls van een hogere spanning. Volgens mij heb je daar een trafo van de hema (Lima gelijkstroom) ipv een Marklin wisselstroom trafo ;).
-
Hoi, welkom op het forum..
Het eerste probleem, je hebt Marklin locs (die wisselspanning nodig hebben), maar je gebruikt een Hema (Lima) transformator die gelijkspanning levert.
Op zoek naar een Marklin-trafo!
Gr, Bert
-
Neem geen oude metalen blauwe trafo maar een witte Trafo van Märklin. De witte trafo is veel veiliger vanwege het ontbreken van de metalen behuizing.
Groet Ronald.
-
Zoals je gemerkt hebt werken ze prima op gelijkspanning. Je hebt alleen wel een 24v puls nodig om om te schakelen en die wordt doorgaans alleen door en Marklin trafo afgegeven.
Pak idd maar geen metalen meer. Maar zo ver ik wet zijn de blauwe plastic trafo's ook prima.
Timo
-
De blauwe trafo's zowel met metalen als kunststof behuizing zijn berekend op de 220V~ die vroeger uit het stopcontact kwam, ipv op de 230V~ van vandaag de dag.
Nu hoeft dat op zichzelf niet zo'n probleem te zijn, alleen als je een nieuwe lokomotief koopt (waar standaard een decoder is ingebouwd) kun je tegen vervelende dingen aanlopen. Door de hogere ingangsspanning wordt bij zo'n blauwe trafo ook de omschakelpuls in aantal Volten verhoogd wat desastreus kan zijn voor de decoders.
-
Antwoorden lijken veel op die in draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61439.0.html
Waar het om gaat is dat de loks omschakelen van rijrichting bij 24 volt.
Daarvoor sluit je gewoon een deurbeltrafo aan van 24 vDC of vAC. Met een drukknopje kun je dan een korte stroomshot geven om om te schakelen.
Voor het overige rijden analoge Marklin loks uitstekend op gelijkstroom of wisselstroom naar wens. Hun motor heet ook wel Alstrohm, vrij vertaald, rijdt op alle stroom.
-
Maar op een Märklintrafo is dat toch een stuk handiger geregeld. Een goede gebruikte trafo vind je voor twee tientjes op Marktplaats of een beurs.
Nog los van de vraag of je wel twee typen trafo's op één stroomkring wilt aansluiten.
-
Geweldig jongens, dank voor alle reacties! Dit zou dan een goede moeten zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_85_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_85_1_3.jpg)
-
(y)
De wissels boeit wissel- of gelijkspanning ook niet, maar ik denk dat de spanning te laag is voor de Märklin wissels. Die oude aandrijvingen willen graag 16 volt en ik denk sowieso meer vermogen dan dit trafootje wenst te leveren. Voor de gloeillampjes in de locs zou het niet uit mogen maken. Misschien branden ze erg zwak of zijn ze gewoon stuk.
Edit, Leekie had hierboven eerst nog een vraag over niet werkende wissels en lampjes staan.
-
De blauwe trafo's zowel met metalen als kunststof behuizing zijn berekend op de 220V~ die vroeger uit het stopcontact kwam, ipv op de 230V~ van vandaag de dag.
Dat verschil is maar betrekkelijk. De nominale waarde was vroeger 220V, maar met een tolerantie naar boven van 10%. Nu is het 230V, met een tolerantie naar boven van 6%. In beide gevallen komt de maximale spanning uit op ongeveer 242V. En in de praktijk (bij mij tenminste) is de spanning ook bijna 240V, zowel in het oude als in het nieuwe tijdperk.
Het probleem met de oude Märklin trafo's was dat de omschakelpuls vaak boven de 30V uitkwam. en dat is inderdaad funest voor de meeste decoders.
-
Maar als je analoog rijdt dan heb je toch helemaal geen decoders ;) :-X :
Groetjes
-
Nou, bij Märklin is dat niet zo vanzelfsprekend. Als Leeki een nieuwe loc gaat kopen, dan zit daar vanzelf een decoder in, die ook luistert naar analoge spanning en naar de omschakelpuls.
-
Dat doet Märklin al een jaar of 20, dus het hoeft niet eens een heel nieuwe loc te zijn.
-
Bij Marklin is het verstandig er een decoder in te bouwen. Dat maakt een analoog omschakelrelais overbodig. Analoge omschakelrelais kunnen voor bokkesprongen zorgen en andere ellende. Mocht je later digitaal willen gaan, dan zit de decoder er al in. Maar niets is uiteraard verplicht.
-
Lijkt me een goed plan. Die mechanische omschakelrelais zijn inderdaad ondingen.
Maar bij analoog rijden met decoders is het verstandig om met een nieuw type Märklin trafo te werken. Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft dat niks te maken met de verhoging van de netspanning, maar met het feit dat de oudere trafo's van zichzelf al een hogere omschakelspanning gaven dan op het typeplaatje staat.
-
thnx jongens. even voor de duidelijkheid, met de hierboven afgebeelde Marklin Travo gaat het wel lukken? Er zullen idd wel een aantal kapotte lampjes bij zitten. maar aangezien geen 1 vd lampjes of wissels werkt zou dit mss ook aan de trafo liggen
-
Die witte trafo is ervoor bedoeld.
-
Ik vind die mechanische omschakelrelais geen ondingen genoeg om er per loc nog eens een paar tientjes voor een decoder tegenaan te gooien. Je kunt ze in mijn beleving vrij goed afstellen. Mocht je er problemen mee hebben, dan laat maar weten. Bovendien kunnen sommige decoders, mn die van ESU, slecht tegen omschakelpulsen, ongeacht welke Märklin-trafo (oud of nieuw) je gebruikt.
-
Het afstellen is het probleem niet. Meestal als ik zo'n ding in mijn handen gedrukt krijg zijn het de contacten die ingebrand zijn. Ze liggen tegen elkaar, maar maken geen elektrisch contact. En je kan er bijna niet tussen komen om ze schoon te poetsen.
Als je zo'n ding er onverhoopt uit moet solderen, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. De contactjes zitten in een stukje doorzichtig plastic wat niet bestand is tegen de hitte van een soldeerbout. Typisch geval van: leuk bedacht, maar gammel uitgevoerd.
-
Dan zijn ze dus echt defect. Waar ik het over heb is niet omschakelen maar er met felle verlichting vandoor gaan, of juist blijven staan of omschakelen als de loc topsnelheid zou moeten rijden. Dat verschijnsel komt wel eens voor, zeker nu de netspanning door de jaren wat is verhoogd en is eenvoudig te verhelpen.
Ingeval een omschakelrelais defect is kun je vervangen door een decoder overwegen, hoewel vervangen door een dito omschakelrelais ook een optie is (iedereen die digitaal gaat houdt zo'n ding over en geeft ze vaak gratis weg). In ieder geval raad ik zomaar vervangen door een decoder terwijl het relais gewoon functioneert af. Vervangen door een ESU-decoder zou ik dus helemaal nooit doen als je analoog rijdt. ESU-decoders houden niet van omschakelpulsen. Daarmee heb ik helaas wat ervaring.
-
Met die trafo gaat het lukken. En waarschijnlijk gaan er dan ook wat lampjes branden. De lampjes in wissels zitten aangesloten aan de gele draad en aan de railstaven. Normaal wordt die aan de ground (bruine aansluiting) van de Marklin trafo gehangen. De verlichtingsuitgang en de rijuitgang van de trafo delen deze massa. Bij de trafo die je nu hebt is dat waarschijnlijk niet het geval.
Timo
-
De verlichtingsuitgang en de rijuitgang van de trafo delen deze massa. Bij de trafo die je nu hebt is dat waarschijnlijk niet het geval.
Klopt, bij Märklin trafo's komen de 0-16V rijspanning, de 24V omschakelpuls en de 16V voor accessoires van een en dezelfde secundaire wikkeling. De twee bruine klemmen (massa) zitten dan ook aan hetzelfde punt.
In "gelijkstroom" trafo's zitten altijd 2 secundaire wikkelingen, een voor de rijspanning, die gelijkgericht wordt, en een voor de accessoires.