BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jvdscheur op 06 November 2014, 14:58:56

Titel: Modelbaan Fleischmann na 30 jaar uit doos
Bericht door: jvdscheur op 06 November 2014, 14:58:56
Hallo ,

een vraag van een echte beginner. Heb de treinbaan na 30 jaar uit de doos ( Felsichmann H0 ) . Na aansluiten rijdt de locomotief alleen op het eerste railsstuk. Daarna stophij ermee. Moet ik eerst alles schoonmaken. Het ziet er abosluut nog als nieuw uit. Als ik het moet schoonmaken, waar moet dat dan mee ? Moet ik met de locomotief ook nog iest schoonmaken ? Ook dat lijkt op het eerste oog in prima staat.

Ik hoor graag jullie hulp.

Groet, Johan
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: ruudns op 06 November 2014, 15:01:50
Lijkt er op dat de verbinding tussen je aansluitrail en de eerstvolgende niet goed is. Zitten de railverbinders (schuifschoenen tussen je railstukken) wel strak op je rails?
Meet eens met een universeelmeter of lampje of je tweede rail wel spanning krijgt.
Vuile rails kun je met een doekje met wasbenzine schoonmaken.
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: ivanzon op 06 November 2014, 16:07:26
Wasbenzine voor de rails en de wielen.

Kijk ook eens of je aansluit draden niet tegen de wielen van de trein (of het chassis van de wagon als dat van metaal is) komen. Dan maakt de boel sluiting en ga je niet meer voor of achteruit
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: Marcel Kirkels op 06 November 2014, 19:46:35
Inderdaad wasbenzine voor de rails en de wielen. Je zou de lok ook eens open kunnen maken of dat alles nog vast zit.

Succes er mee :)
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: jvdscheur op 06 November 2014, 20:25:48
Ik heb de eerste trein op een klein ovaaltje als test aan het rijden. Schoonmaken van de rails met wasbenzine hielp gelukkig. Heb nu alle rails in een grote bak met wasbenzine liggen. Zal de wielen van de locs ook eens schoonmaken. Op dit moment rijdt slechts een loc. Bijv mijn sprinter wil nog niet. Terwijl een dieselloc wel goed rijdt. Heb ook het idee dat de wielen net anders op de rail contact maken en dus dat de ene wel wil rijden en de andere niet. Maar mijn zoontje is nu al in de zevende hemel. Een prima start in ieder geval. Ik denk dat ik hier heel veel vragen zal gaan moeten stellen. Ben echt 0,0 technisch dus zal her en der nog wel wat hulp nodig hebben. Maar het is genieten samen !
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: Reinier Z. op 06 November 2014, 20:30:41
In een bak met wasbenzine? Ik vraag me af of dat wel zo goed is voor de kunststof bielzen. Volgens mij moet je gewoon de bovenkant van de spoorstaven poetsen met een doekje met wasbenzine. Of met een railgum natuurlijk.
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: jvdscheur op 06 November 2014, 20:33:20
Ik ga ze er gelijk maar uithalen dan. Zo zie ja maar weer waar zon forum goed voor is.
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: ruudns op 06 November 2014, 20:35:49
De motortjes zitten vaak vast na zo'n lange tijd. Dat komt vaak doordat het vet is uitgedroogd. Motor uitbouwen, koolborstels eruit halen en de rest spoelen in de wasbenzine. Drogen laten, collector op poetsen, weer monteren met wat nieuw roco vet op de tandwielen en een drupje olie op de lagertjes (y).
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: Ruud K op 06 November 2014, 21:08:15
Flm-motoren zitten ook na lang stilstaan niet zo gauw vast. Probeer eerst eens een drupje olie op de in de handleiding aangegeven plekken, met name het motorasje. Vaak is dat al voldoende om de boel aan de gang te krijgen.

Groet,
Ruud
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: jvdscheur op 06 November 2014, 21:47:46
Ruud, handleidingen heb ik niet helaas. Maar voor zon motorasje, moet ik daar de loc voor open maken ?
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: Ruud K op 06 November 2014, 21:54:03
Bij sommige modellen moet de kap er even af. Dat gaat bij Flm  in de regel vrij makkelijk. Maar soms kun je er ook wel bij schuin van onderaf. Als je de loc op z'n kop houdt en de rondmotor kunt zien zitten, dan kun je meestal met een oliespuitje met een lange naald (bijv. van Faller, Flm of welk merk dan ook) bij het hart van het motortje - dat is het motorasje; daar dan een paar druppeltjes op laten lopen. Vervolgens eens op de baan proberen heen en weer te rijden. De knop van de trafo even helemaal open zetten.

Groet,
Ruud
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: ruudns op 06 November 2014, 22:17:26
De grotere FL loks als de NS1215 en NMBS5200 hebben de motor vaak nog mbv twee schroeven aan de zijkanten van de lok vast zitten. Deze een stukje losdraaien en dan valt het hele draaistel met motor en al uit de kap.
Titel: Re: treinbaan na 30 jaar uit doos
Bericht door: ivanzon op 06 November 2014, 22:20:53
Ik ben nog geen Fleischmann motor tegengekomen die niet in een kwartier weer werkend gemaakt kan worden.

Is een simpel klusje:
Maak de loc open
Haal de koolborstels eruit. (anders springen die bij de volgende stap weg)
Schroef het motorschild los, en haal dat er voorzichtig vanaf (let op de korte draadjes
Nu kan je de collector schoonmaken, en de binnenkant van het motorschild (vergeet de busjes van de koolborstels niet)
Haal de magneet ring uit het chassis, dan kan je makkelijker bij het achterste lager van de motor om dat te smeren.
Zet de boel weer in elkaar, en doe voorzichtig een drupje olie op de as van de motor (niet te veel anders kan je binnen een week opnieuw schoonmaken)

De andere smeer punten van Fleischmann zijn de chassis doorgangen van de assen
Titel: Re: Modelbaan Fleischmann na 30 jaar uit doos
Bericht door: Hans van de Burgt op 06 November 2014, 23:16:20
Ik heb een paar weken geleden precies hetzelfde gedaan.
Mijn Fleischmann materiaal was zelfs nog ouder.
De serie 52 stoomloc loopt nog zo voortreffelijk dat hij op dit moment van een decoder en rookgenerator wordt voorzien.

Een paar druppeltjes olie was echt genoeg om hem storingsvrij te laten rondrijden.
Nu wil mijn zoon eigenlijk zijn oude Lima's (Belgische Benelux loc en een NS1314) ook weer aan de praat krijgen. Ik dacht, dat zal niet lukken.
Maar... Op het RMweb stast beschreven hoe de lannenkoek motoren van Lima van een DCC decoder voorzoen kunnen worden. En, hoe geweldig ze daarna lopen.

Grzz, Hans
Titel: Re: Modelbaan Fleischmann na 30 jaar uit doos
Bericht door: Sven op 07 November 2014, 08:26:44
Als die treinen als nieuw zijn, zou ik mijn pijlen eerst op de rails liggen, dan pas op de treinen. Je moet de rails wel poetsen met een doekje met wasbenzine. Of weken in wasbenzine nou al het vuil weg haalt? Als je daarna dan twee draadjes van de trafo tegen twee stroomafnemende wielen houdt, weet je snel of je de lok moet schoonmaken. Ook de wielen schoonmaken.