BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: shlelieveld op 05 November 2014, 08:33:44
-
Hallo mensen,
Ik ben vrij nieuw in de 'digitale' wereld van de modeltreinen.
Ik heb zelf een nog verouderd Minitrix baantje, maar nu heeft mijn 7 jarige zoon een setje Marklin treinen gekregen.
In eerste instantie een kleine Thalys op batterijen, maar al snel kwamen de gewone lokomotieven ook op de baan te staan.
Nu heeft hij 3 lokomotieven. 2 waren er digitaal (Delta code 1 en 2) en nu heeft hij bij Eurospoor van mij en zijn opa een BR216 gekregen. Maar omdat deze niet digitaal was ben ik met wat informeren er achter wat nodig was om deze om te bouwen.
Dat is mij deels gelukt, maar er is wel wat vreemds mee.
1 Hij rijd. :D op delta code 3, dus dat is positief, maar na een minuut of 5 stopt hij :-\ zomaar. Dan moet ik hem helemaal uit zetten, en dan kan ik hem daarna weer even aan zetten. Dan (denk omdat ie al warm is ofzo) stopt hij daarna toch ook weer vrij snel. Tenzij we hem een nachtje laten staan, daarna doet hij het weer 5 minuten.
Kan het zijn dat de digi printje meer koeling moet hebben...? (koel ribje plaatsen ofzo).
En 2: De verlichting doet het nu niet. :idea: Nu weet ik dat je met een normale digitaal encoder de verlichting aan en uit kan zetten. :o Kan het zijn dat deze nu gewoonweg UIT staat?
Zo ja. hoe kan ik die zelf aan zetten... of is dat iets dat dan keer op keer moet.
Mijn laatste vraag, is er iemand in de noordoostpolder die mij even kan helpen, Misschien dat die loco even bij die persoon op de baan mag, en kijken of hij het daar wel strak en goed doet...?
En eventueel de lichten testen/aan zetten. :thumbup:
Alvast bedankt.
-
Hallo,
Een locadres instellen is dus gelukt,das mooi.
Wat van belang is om even te vermelden,is met wat voor centrale je de locs aanstuurt ?
(wellicht ook het merk decoder vermelden)
Bij een MM zit er gewoon een knopje met daarop de afbeelding van een lampje,als je daarop drukt dan gaat de verlichting aan en bij nogmaals drukken weer uit.
Hoe dat bij andere centrales is,weet ik niet maar zonder die info wordt het wel gissen om je licht probleemop te lossen ;)
Als je normale decoders hebt gebruikt (?) dan moet je helemaal niet aan die decoder gaan rommelen,die moet het zo gewoon doen.
Je zou de kap is van de loc kunnen afhalen en zien of er ergens iets bij de tandwielen of assen aanloopt waardoor er wat warm wordt.
Dat is de makkelijkste controle om te achterhalen of er iets met de loc is en evt ook wat er dan is wat je probleem veroorzaakt.
Wordt er tijdens test rijden zonder kap niks overmatig warm en loopt er niks aan,dan heb je wellicht ergens een electrisch probleem.
En dat achterhalen is weer iets heeel anders om te onderzoeken en achterhalen wat er dan niet klopt ;)