BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: tothebeach op 04 November 2014, 20:17:24
-
Afgelopen weekeinde waren mijn neefjes bij ons. Ik heb (voor hen) voor het eerst de Märklin trein tevoorschijn gehaald, en samen hebben we gespeeld. Halverwege bleek dat de rijrichtingschakelaar het niet meer deed. Voor hen op zich geen ramp, het rijden was al leuk genoeg. Maar voor later, maar ook voor mijzelf wil ik wel dat de loks kunnen wisselen van richting. Zeker, omdat ik ook nog een verzameling oud Märklin heb, waarvan een deel rijvaardig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4097_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4097_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4098_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4098_1_1.jpg)
Vandaag de trafo opengemaakt en ik zie dat een onderdeel is afgebroken. Het interne hendeltje heeft geen topje meer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4097_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4097_2.jpg)
Met dit hendeltje wordt de schakeling geactiveerd die de benodigde stroom geeft om te relais in de lok om te schakelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4098_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4098_3.jpg)
Nu kan ik dit armpje na proberen te maken van styreen. De vraag is hoe lang dat stand houdt. Maar mijn eigenlijke probleem ligt bij de montage. Het armpje heeft namelijk ook een veer die het armpje in de ruststand houdt. Dat krijg ik nooit voor elkaar. Die veer springt weg op het moment dat ik eindelijk alles zo vast heb zitten met mijn tien vingers en ik nog alleen met mijn mond de boel moet gaan aanduwen. Dat zie ik zo voor mij gebeuren.
Zou het niet makkelijker zijn om een extra knop te maken in deze kast? Alleen, hoe werkt dit Märklin systeem, welke draden moet ik waar op aansluiten, wat voor drukknop heb ik eigenlijk nodig? Ik zie namelijk 3 aansluitpunten.
Groet,
michel
-
Hoi,
Een dergelijke trafo met metalen omhulsel moet je meteen in de Kliko mikken. Dit type trafo mag niet meer gebruikt worden, omdat het metalen omhulsel onder spanning (230 V~) kan komen te staan. Koop een goedgekeurde trafo met kunststof kast op een beurs o.i.d. Dat is veel veiliger voor jezelf en voor je familie.
-
Komt nog bij dat de spanning door de tijd verhoogd is en deze oude trafo nog voor 220 was ;). Wil je het spannend houden, dan gewoon van een stukje print een nieuw ampje figuurzagen (y).
-
duidelijk,
dank jullie wel.
Groet,
Michel
-
Ik zou zeker het advies van Fred opvolgen.
-
Milieustraat in je gemeente (y)
Gr. Erik.
-
Museumstuk?
-
Ja stuk is deze toch reeds.
-
De spanning mag in de loop van tijd wel verhoogd zijn op het net, maar daar is de meeste apparatuur, ook die uit de jaren 50 op berekend!
-
Ja, maar over de electrische veiligheid zijn de meningen wel wat bijgesteld tegenwoordig ;D Zeker als er kids mee mogen doen.
Voor de authenticiteit kun je de trafo natuurlijk gewoon bewaren bij de collectie, maar voor het rijden zou ik echt op één van de beurzen voor een handvol euro's een moderne trafo opscharrelen. Voor 10 á 15 euro heb je vaak al een goed exemplaar.
-
??? Gaan mensen tegenwoordig makkelijker dood dan sinds de invoering van de aardlekschakelaars? ;D
-
De spanning mag in de loop van tijd wel verhoogd zijn op het net, maar daar is de meeste apparatuur, ook die uit de jaren 50 op berekend!
Jawel, maar,..... wanneer de netspanning met 10% verhoogd is, zal de transformator op de primaire spoel een 10% hogere spanning krijgen dan op het moment van verkoop. De secundaire spoel(en) zal(zullen) dan ook een 10% hogere spanning afgeven!
Toch iets om rekening mee te houden.
Bij gestabiliseerde voedingen heb je daar geen last van.
-
Ja, dan ga je al langzaam in de richting van de omschakel spanning ;).
-
Dat valt wel mee, gaat om vrij weinig als je het omrekent. Daar gaan je treintjes echt niet kapot van. Ze gaan misschien een fractie harder rijden.
-
Hoi,
Ook dat klopt. Maar, zoals Ruud al aanhaalde, bij drierail zit er een omschakelrelais (voor de rijrichting) in de loc. En het zou maar zo kunnen dat, door de hogere spanning op de rails, het relais spontaan omklapt tijdens het rijden. En dan gaat de loc plotseling de andere kant op.
-
Los daarvan, Is het niet zo dat bij oudere trafo's er wat lak tussen windingen van de secundaire spoel het begeeft waardoor een enkele winding kortgesloten wordt?
Gevolg zou zijn dat bij meerdere kortgesloten windingen de spanningsverhoging substantieel wordt. Plus de genoemde 10% kom je vroeger of later in de buurt van de schakelspanningen.
-
Hoi Fred,
Ik denk dat je de knipoog gemist hebt. Het verschil is niet zo groot dat je het in de praktijk zult merken.
Groet,
Tjalling
-
Daar hadden oude Marklin loc's met mechanische omschakelaar toch al last van. Altijd het veertje dat te slap werd. Maar het zal wel meevallen, je moet dan wel heel snel willen rijden om bij de omschakelspanning te komen. En dan keert je loc niet opeens om, dan blijft hij stil staan.
Ben het er wel mee eens dat, zeker als er kinderen aan gaan zitten, je beter en nieuwe kunt kopen. Zelf nog wel met die dingen gereden maar die waren toen voorzien van aarding (en deze zat aangesloten).
Timo
-
Los daarvan, Is het niet zo dat bij oudere trafo's er wat lak tussen windingen van de secundaire spoel het begeeft waardoor een enkele winding kortgesloten wordt?
Gevolg zou zijn dat bij meerdere kortgesloten windingen de spanningsverhoging substantieel wordt. Plus de genoemde 10% kom je vroeger of later in de buurt van de schakelspanningen.
Nee dat is niet zo, primair zou dat nog kunnen omdat er dan minder windingen overblijven waardoor de spanning per winding stijgt. (primair en secundair)
De kortgesloten windingen gaan een relatief hoge stroom voeren waardoor ze erg heet worden en een zeer onaangename geur gaan afgeven, daar kan op den duur geen rookgenerator tegen op :) Dan zijn ze echt klaar voor de milieustraat.
Overigens is de kans op beschadiging op deze wijze klein, regeltransformatoren kunnen best wel wat hebben.