BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: guest7822 op 03 November 2014, 22:42:42
-
Een poosje geleden heb ik een Günther ombouwset voor de BR 03 154 kunnen bemachtigen. Deze lok was een onderzoekslok voor de latere duitse stroomlijnloks.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/5cdb5798453450cfda2786dbbf90d35b.jpg)
(Bron : http://www.ferrovietedesche.it/)
De ombouwset is bedoeld voor een oude Märklin BR 03. Bij de lok hoort volgens de bouwbeschrijving ook een andere tender dan waarmee de lok is gekoppeld, namelijk een 2'2'T32 1934. Hmm, uiteindelijk maar een ombouwkit van Weinert gekocht, zoiets wilde ik me altijd al eens aan vergrijpen. Nu, de samenbouw is simpel, de pasvorm perfect. Volgende klus is de lak. Ik heb de juiste verf van Weinert, een acryl lak gedragen op een nitro basis ( denk ik). Zojuist heb ik de primerlaag gespoten na ontvet the hebben met aceton. Kanonne, dat was lang geleden, zo'n dikke lucht! Ramen en deuren open!!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1000800x600.jpg)
Nu heb ik wel eens gelezen dat de hechting van de primer en de lak beter wordt als je de lak 'inbrand', maw de boel een poosje in de oven zet. Klopt dat, en zo ja, hoe lang en op welke temperatuur??
Walter
-
Niet doen met witmetaal, voor je het weet heb je een plasje witmetaal ipv een tender ;)
Gewoon de groene Etch-primer van Phildie laten komen ;)
En voor als het kunststof is, heb ik hier op het forum in 'dat overkomt mij niet' nog wel een horror verhaal staan over een Dkm 2400 kapje dat 'even' in de oven had gelegen ;) :P
Grtzz,
Karst
-
Hay Walter,
Ik zou toch uitkijken met de oven, want witmetaal kan geen hoge temperatuur verdragen hoor.
En ik denk dat je met goed ontvetten en de primer icm Weinert lak voldoende voorzorg hebt genomen.
Groeten Theo
-
Ik meen me ook te herinneren dat het ca 80 graden zou moeten zijn. Voor de zekerheid het smeltpunt maar eens gegoogled... Ca 140 graden. Hmmm, toch maar niet! Dank voor de info
Walter
-
Natuurlijk moet er licht in de lampen. Dus, aan de gang met 0402 ledjes van ledbaron. De rode helaas zonder lakdraad ontvangen, dus, draadjes solderen aan een dingetje van 0,5 bij 1 mm.... Dubbelzijdig tape op een vaste ondergrond, fijn tipje op de bout, en gaan.... Vervolgens de lampen schuin van opzij doorgeboord met 0,5mm, lakdraadjes erdoor frommelen, ledjes testen en kristalklear erop:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1024800x600.jpg)
Helemaal rechts het tweede rode ledje.... Nog drie te gaan, maar de frontverlichting krijgt alleen maar witte ledjes.
-
Mooi Walter,
En dan voor het afmaken nog even met een gatenponstang uit 0.3mm transparent styreen ruitjes er voor (y)
Grtzz,
Karst
-
Styreen ruitjes zijn zelfs bijgeleverd, dat wordt natuurlijk wel vlakker dan kristal klear..... Hmmmm, toch maar doen dan. Moet het wit in de resterende drie ook nog ff bijwerken
Walter
-
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/5cdb5798453450cfda2786dbbf90d35b.jpg)
(Bron : http://www.ferrovietedesche.it/)
Wat een lelijk ding. Komt in aamerking voor de Potvis-wisseltrofee (y)
-
Yep, mooi van lelijkheid! Maar aerodynamisch oh zo interessant. Zal je een prestatietabelletje sturen. Overigens zag het ding er na een paar maanden alweer anders uit.
KLIK (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/scannen0002.jpg.html)
Walter
-
Nice!
Waren zijn prestaties nog beter na de ombouw, of was het puur om esthetische redenen?
Groet,
Tjalling
-
Mooi project, Walter. (y)
Overigens zag het ding er na een paar maanden alweer anders uit.
Dat is niet juist. De boven afgebeelde loc is 03 154, de foto van de link is 03 193. De 154 werd omgebouwd voor testdoeleinden, terwijl de 193 optisch werd aangepast aan de serie 05 om in te vallen bij onderhoud of storingen.
Groet,
Bas
-
??? Hmmm, ja, dnlink laat niet zien wat ik bedoel. Had vanmorgen een beetje haast en heb daarbij blijkbaar een foutje gemaakt. Bij de 03 154 werd na afloop van de testen het schort uigesneden tot ca 2/3 van de hoogte van de wielen om de bereikbaarheid te vergroten, eigenlijk zoals na de oorlog de BR 10 eruit zag. Ik zal ff kijken of ik het juiste plaatje kan vinden.
Walter
-
Ik bedoelde deze
03 154 (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/scannen0003.jpg.html)
-
Blijftunlelukding :-\
-
Ja echt! ;D ;D
-
Niet zo erg als de potvissen, maar goed die waren dan ook "buitencategorie" >:(.
Maar goed die Duitsers hebben hun dwalingen in gezien en toch ook een paar hele mooie stroomlijn(stoom)loc's gemaakt
-
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1033800x600.jpg)
Hmmm, lekker?? :o
Binnenkort meer!
Walter
-
De laatste tijd ben ik bezig geweest met voorbereidingen om de 'Verkleidung' aan te kunnen brengen. Ook heb ik de hele ketel ontdaan van z'n oude laklaag, en zijn een aantal ketelarmaturen vervangen door Weinert spul. Dat is meer een experiment, want ik loop natuurlijk het risico dat dat een 'vlag op een modderschuit' effect wordt. Verder de verlichting in en opgebouwd, in de parabolische rookkast deur zit een derde lamp, die wordt onafhankelijk schakelbaar van de andere twee.
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1108800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1113800x600.jpg)
Daarna eindelijk de Verkleidung kunnen aanbrengen:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1114800x600.jpg)
Hier zit de cabine nog te hoog, dat is inmiddels ook aangepast. Een proef op het onderstel:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1117800x600.jpg)
En nog een laatste met een windleiplaat los erop. Daar heb ik nog klinknagelstrips voor in bestelling staan, maar die kunnen er toch pas op als de ketel z'n eerste laag zwart heeft gekregen:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1119800x600.jpg)
Op de achtergrond staat de tender te wachten totdat de lok zelf zover is. Volgende stap is de primer erop, en dan mooi zwart ;D
Oh ja, ik had Paul nog beloofd om een prestatie diagram te laten zien, daar komt'ie dan:
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/03154prestaties.jpg)
De doorgetrokken lijnen zijn van de 03 194, met volledige stroomlijn bekleding, de gestreepte van de 154 met stroomlijn en de punt-streep van voor het aanbrengen van de bekleding. Toch een indrukwekkend verschil, zeker als je ziet wat allemaal nog aan stroming verstorende rotzooi zit, zoals de bufferbalk en ketel met al die uitsteeksels, en ook de bevestiging van de windleiplaten die een aanzienlijke turbulentie moet hebben veroorzaakt.
-
Mooi gaat ie nooit worden ;)
Wat een wonderlijk ding.
Wel een lollige ombouw, evengoed.
succes
Hendrik Jan
-
Yup, mooi lelijk! Ondertussen eerst de
'fotografieranstrich' primer gespoten, en zwart. Toch wel handig, zo'n centrale bevestigingsbout, dan kan je er een mooie ijslollie van maken met een oversized roerhout van de bouwmarkt!
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1120800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1123600x800.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1124600x800.jpg)
Nu lekker laten uitharden, en ondertussen aan de bufferbalk en wat andere kleine zaken van een kleurtje voorzien.
-
Hoi Walter,
Dat ziet er al heel netjes uit!
Groet,
Tjalling
-
Ontzettend gaaf ding.
-
Net wat je zegt, "mooi lelijk". Wordt wel een gaaf ding (y).
-
De laatste weken heb ik tussen de bedrijven door aan de 03 154 gewerkt, de lok nadert nu haar voltooiing. hier weer wat plaatjes
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1127800x600.jpg)
de schilden
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1129800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1144800x600.jpg)
Ondertussen zijn de windleiplaten ook geplaatst
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1142800x600.jpg)
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/657084FD-224D-41F6-9273-135CFBBE0537.jpg)
en de verlichting in de tender aangesloten
(http://i596.photobucket.com/albums/tt44/Wasmi01/IMG_1154800x600.jpg)
Kolen aangebracht, bufferbalk voor geplaatst. Waar z'n workshop grasjes allemaal al niet goed voor is :D
03 154 is klaar, op het drogen van de lijm in de hoop kolen en van de kristal klear in de schijnwerper in de rookkastdeur na. Op naar het volgende project.
Walter
-
Mooi van lelijkheid. ;)
Zonder gekheid: knap gedaan. (y)
Misschien alleen nog even de bufferhulzen rood schilderen?
Groet,
Bas
-
Walter,
mooie ombouw, rijdt het apparaat nog wat, er zit nogal wat extra gewicht op met al dat witmetaal.
Nou deed 'ie dat in het echt ook niet veel denk ik, maar toch.
fred
-
Bas,
Da's mogelijk een goeie, zal de foto's nog eens goed bestuderen, want er zijn er nogal wat waarbij de hulzen gewoon zwart waren.
Fred, hij rijd eigenlijk nog prima, maar m'n testbaantje heeft R1 bogen, en daar gaat hij niet meer doorheen vanwege de schorten. Wissels met R2 bogen zijn geen probleem, dus met een beetje geluk geeft het niet, m'n vaste baan in aanbouw heeft nergens R1. In het echt reed het ding prima, met een aanzienlijk lager kolenverbruik cq specifiek stoomverbruik dan voor de ombouw. Nadat de testen waren afgelopen heeft het ding nog jaaaaaren in vrijwel dezelfde configuratie gewoon doorgereden in de reguliere dienst, en vele kilometers gemaakt. Hier de levens loop van deze toch wel aparte lok.
03 154 Leipzig Hbf West 15.03.1934 Abnahme Borsig 14474
03 154 Leipzig Hbf West 15.05.1934
03 154 Berlin-Grunewald 15.12.1936
03 154 Leipzig Hbf West 31.12.1936
03 154 Berlin-Grunewald 01.08.1941
03 154 Berlin-Grunewald 01.01.1945
03 154 Magdeburg-Rothensee 18.06.1945 abgestellt
03 154 Magdeburg Hbf 01.01.1946
03 154 Halle P 18.05.1948 Schadlok
03 154 Halle P 01.07.1950
03 154 Berlin-Ostbahnhof 01.07.1960
03 154 Wittenberge 01.07.1965
03 154 Berlin-Ostbahnhof 15.07.1969
03 154 Stendal 15.02.1970
03 154 Stendal 31.05.1970 Umzeichnung in 03 2154
03 2154 Stendal 01.06.1970 Umzeichnung aus 03 154
03 2154 Stendal 31.12.1971 Reko-Kessel
03 2154 Stendal 15.03.1972
03 2154 Stendal 15.07.1974
03 2154 Halberstadt 15.10.1975 abgestellt
03 2154 Halberstadt 15.04.1976
03 2154 Halberstadt 31.12.1977
03 2154 Stendal 09.12.1983 Ausgemustert
(Met dank aan 3RF)
Walter
-
Mooi projectje, Walter!
(http://www.websmileys.com/sm/happy/1356.gif)
-
Kunstig gedaan, Walter. Niet veel mensen zullen je dit nadoen.
Groet,
Ruud
-
:o Mein lieber Herr Gesangsverein!!!
Wat een kreng! ;)
Kennelijk heeft volgnummer 154 niet altijd een heilzame invloed... Ik knutsel nog steeds aan een ROCO "West"-01 die met die Henschel-MVR op de baan moet komen. (ooit een setje van Günther)
Ik ken eigenlijk maar één mooie 154 (maar die staat op rubberbanden en is amsterdams, dus ik plaats géén foto :P ) Maar het levert tóch een fascinatie met dat nummer op...
Frans
-
sodeju, wat een "monstrosity" ;D. Wat ik dan weer niet begrijp is dat ze de tender niet ook hebben aangepakt. Het is wel een unieke lok in ieder geval, gaaf om te hebben!
-
>:( net een heel antwoord ingeklopt, ff switchen naar een ander venster om de Amsterdamse 154 op rubber op te zoeken.... Alles weg >:( :'( grrrrr. Maar goed, 154... Die amsterdamse is ook gruwelijk, al zeg ik het zelf ::) dit geval is inderdaad mooi lelijk.
Dat de tender niet is meegenomen... Men heeft toen vergelijkingsmetingen willen doen, en was niet zeker van de effecten. Alleen de lok gedeeltelijk ombouwen is ongetwijfeld minder duur dan ook de tender meenemen. Een paar bijdragen terug heb ik een grafiekje geplaatst van de prestatieverbeteringen, en daarin kan je zien dat alleen deze aanpassing al behoorlijk wat effect had, en volledige stroomlijning dat effect nog eens verdubbelde. Niet zo gek overigens, want al die ketelarmaturen zijn enorme stroomlijn verstoorders, maar dat snappen we nu allemaal veel beter dat toen.
Niet nadoen, och, zo moeilijk is het niet, de pasvorm is uitstekend, maar ik moest wel even slikken toen de slijpschijf in het chassis van de lok ging. Aan de andere kant, het was een Ep IV uitvoering uit begin jaren '80, en eigenlijk niet meer om aan te zien en niet passend in m'n verzameling. Veel moeilijker was het om de ombouwset te bemachtigen. Verder is het een kwestie van gewoon doen, en een aanrader voor het geval je je niet meteen op een heel duur messing/witmetaal model wil storten
De lok is na afloop van de proeven weer aangepast, de schorten zijn uitgesneden achter de cylinders tot ca 2/3 wielhoogte, wat de bereikbaarheid voor onderhoud natuurlijk enorm verbeterde. Eigenlijk is die minder lelijk, en had ik die ook graag gebouwd. Daar had dan wel een ander model voor moeten dienen, één met een fatsoenlijk drijfwerk. De ombouwset heeft beide versies van de schorten, maar de rest van de onderdelen is natuurlijk in enkelvoud. Om de mogelijkheid voor de bouw van de tweede uitvoering open te houden heb ik daarom siliconen mallen gegoten van alle onderdelen (de bakjes joghurt hierboven), en ook de eerste resin afgietsels al gemaakt. Die vergen nog wel wat nabewerking, maar zijn zeker bruikbaar. Voordeel is dat het ook veel lichter is, de nu omgebouwde weegt 845 gram!
Walter
-
[off topic]
Amsterdamse 154 op rubber ::)
Is dat dit "gedrocht" ???
(https://c1.staticflickr.com/3/2660/4150142053_0b7b3d89fd_m.jpg)
[/off topic]
Allie
-
Voor Allie en Walter:
jullie krijgen allebei pb,want dit hoort hier niet echt thuis... (we moeten onze Mods een beetje ontzien, toch?)
Frans
-
;D