BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: p van der priem op 03 November 2014, 15:52:33
-
Na een paar maanden wil ik weer mijn modeltrein laten rijden,maar de wissels sluiten niet helemaal aan bij het schakelen.
Hoe kan ik dit verhelpen dat ze weer goed functioneren.
-
Even de stofzuiger er over helpt meestal wel!
vooral tussen het schakelpalletje
En een paar keer met de hand schakelen.
Groet John.
-
Het is wel zo vriendelijk om degene die een oplossing aandraagt te laten weten of door de aangedragen oplossing het probleem is opgelost. Dit kan via een persoonlijk bericht maar er zijn altijd genoeg forumleden die het draadje gelezen hebben en (dus) dit ook wel willen weten. Daarom verdient reactie via de site de voorkeur.
Ik heb wel eens gehoord dat een (te) grote afstand tussen het wissel en de spanningsbron of teveel aansluitingen aan de transformator er toe kunnen leiden dat het wissel niet goed werkt.
Wellicht kunnen echte deskundigen onder de forumleden dit bevestigen of ontkennen.
Knar46
-
Hoi Knar,
Ik denk niet dat reageren veel zin heeft. De vraagsteller (M/V) heeft hier op 3 november een vraag gesteld, en is sinds 4 november niet meer online geweest volgens zijn profiel. :)
-
ach, blijkens datzelfde profiel is hij al sinds 2008 lid. Leest waarschijnlijk alles zonder in te loggen ::)
-
Hi All,
Het klopt dat de Fleischmann wissels met losse aandrijving erg gevoelig zijn voor te weinig power. Omdat ik zelf digitaal rijdt, haal ik altijd het schakelveertje eruit, dat scheelt al iets, maar de grote winst in betrouwbaarheid wordt gemaakt door je op een voldoend stevige trafo te zetten. Bij mij staan ze normaal op de Edits Booster, dus 18V 10A. Dan schakelen ze in het algemeen prima. Als ik ze rechtstreeks vanaf het TwinCenter aanstuur (16V 3 A) zijn er vaak storingen.
-
Ik heb zins vorig jaar kerst 4 wissels omgebouwd als proef met servo aandrijving.
Dit werk veel betrouwbaarder en stiller, ik ga de rest van de baan ook doen.
Zal er eens een foto van maken, want het kan redelijk simpel en is nog goedkoper ook in mijn geval.
-
ach, blijkens datzelfde profiel is hij al sinds 2008 lid. Leest waarschijnlijk alles zonder in te loggen ::)
Had gisteren al gezien dat hij/zij al sinds mei 2008 (ongeveer zes jaar!) niet meer ingelogd heeft. Dit was pas zijn/haar tweede vraag in al die tijd. Voor de eerste vraag zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11097.msg165789.html#msg165789
En ook toen al reageerde die persoon niet op een gegeven antwoord. Dus vandaar mijn opmerking dat reageren niet te verwachten was. Het is dus klaarblijkelijk, zoals je zelf ook al aangaf, een doorgewinterde 'mee-lezer(es)' ;D
-
ik haal dit draadje van stal omdat twee FM wissels niet schakelen: de schakeling geschiedt dmv een reedcontact en de wissels maken een trillend geluid. Er is voldoende spanning daar ligt het niet aan.
Er is ergens ergens een draadje waarin in het binnenste van de aandrijving iets verbonden wordt met een koperdraaje maar ik kan dat niet meer vinden.
Prettige jaarwisseling.
Het lijkt hier af en toe wel oorlog.
Knar46
-
Dirk,
dank voor je reactie en aanbod in een Pb. Mijn emailadres vind je in mijn persoonsbeschrijving.
Ik ben zelf ook nog eens gaan zoeken en kwam na het ingeven van "eindafsluiting" op deze site terecht https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=31&t=531. daarin staat precies wat ik zoek.
De vraag is: moet het persé een koperdraadje zijn.
Met vriendelijke groet
Theo
-
Wat is je probleem met een koperdraadje? Dat is toch het meest gebruikelijke materiaal voor elektrische verbindingen.
-
Klaas,
mijn probleem is dat ik geen koperdraadje heb. Voor jou als techneut misschien onbegrijpelijk maar het is de realiteit.
Als het dus ook met een gewoon draadje kan ben ik direct uit de brand.
Theo
-
Euhh, "gewone" draadjes zijn toch allemaal van koper?
Wat voor draadje had je dan gedacht?