BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ernest op 03 November 2014, 14:59:02
-
Ik ben in principe heel tevreden met mijn Elotrains 1505 maar één aspect blijft mij verbazen en dat is de trekkracht.
Van al mijn locs (11) heeft de 1505 de minste trekkracht.
In mijn baan zit een helling van net geen 3%.
Alle locs (waaronder twee Roco 1100-en en twee Roco 1e en 2e generatie 1600-en zonder asb'tjes) trekken een sleep van 7 Art plan E's naar boven. Alleen de 1505 gaat op de helling slippen.
De enige sleep die hij zonder problemen rondtrekt is 6 stuks ICR van LSm. Maar 4x Roco ICK en 1xArt plan W redt 'ie weer niet.
Zou dat de kwaliteit van de asb'tjes zijn ? Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring ?
-
Zelfde probleem hier. Nadeel is dat mijn rijtuigen allemaal verlichting hebben. 1 sleper per stam en elk rijtuig heeft een stroomafnemer. De 1505 trekt maar enkele wagens. Ook al de ASB vervangen door een paar Märklins. Maakt weinig uit.
Binnenkort maar eens een potje Bullfrog Snot aanschaffen en dat aanbrengen op een as.
-
Die van mij hebben niet eens binnenverlichting.........................
-
Eens een schopje in dit topic. Nu op de voorste 2 asjes 'bullfrog' snot aangebracht. Oftewel een soort van ASB om het wiel heen. Alsnog begint de 1505 door te slippen, welliswaar niet zo erg als eerst maar toch. Het lijkt alsof er niet 'genoeg' gewicht op de assen drukt. Heeft iemand nog een tip om de trekkracht te verbeteren?
-
Dan is hij toch te licht of de gewichtsverdeling is verkeerd.
Een plakje lood aan de kant van het aan gedreven draaistel zal helpen, maar of je dat ergens kwijt kan?
Ja, op de tandwiel kast v/h draaistel. (volgens de foto in modelspoor nr:148)
-
Het punt is waarschijnlijk dat er maar vier aangedreven assen in deze zes-asser zijn. Er zijn dus twee assen die wel meedragen maar geen kracht overbrengen.
Ik ben dus bang dat 'ie aan zijn limiet zit. Dat is jammer want het is een mooie loc.
-
Dat hoeft toch geen reden te zijn om niet te kunnen trekken? Er zijn zat modellen met maar vier assen die wel kunnen trekken. Zelfs waarvan maar twee assen aangedreven zijn.
Ik denk ook dat de loc verzwaring nodig heeft. Iemand dit al uitgeprobeerd?
Jeroen
-
Een plakje lood aan de kant van het aan gedreven draaistel zal helpen, maar of je dat ergens kwijt kan?
Ja, op de tandwiel kast v/h draaistel. (volgens de foto in modelspoor nr:148)
Kun je die foto eens inscannen en hier posten Wil?
Jeroen
-
Het volgende uitgevoerd en de trekkracht & rolweerstand van de stam is verbeterd:
NS - 1505:
- Op 1 as beide wielen behandeld met Bullfrog Snot, dit hielp wel wat maar nog niet voldoende
- Verzwaard, 'luidsprekerkast' verwijderd en in beide lege ruimtes lood 'gepropt'
Stam:
- Alle aspotten een drupje olie gegeven, scheelt ongelofelijk! Mede dat de rijtuigen al flink wat km's hebben gemaakt.
Nog te checken:
- Aangezien ik een 3-railer ben, wankelde de 1500 door de opvul ringetjes. Hierom 2 'zijkanten' van het draaistel iets opgehoogd zodat 1 draaistel 3 oplegpunten heeft. Nu merk ik duidelijk dat de 1500 trekkracht verliest in bogen. Oftewel het klopt niet helemaal.
Volgende week testen op de clubbaan, hopelijk komt hij nu eindelijk de hellingen op. Heb er nu wel wat meer vertrouwen in. Eerst kwam hij amper door de R1/R2 bochten die hier thuis liggen, dat gaat nu probleemloos. Eveneens stukje helling klimmen gaat redelijk.
Foto voor de plakjes lood:
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FAP66HOA.jpg)
-
Dank je wel Wijbe, dat klinkt al een stuk beter. Dat ga ik ook maar eens proberen. Eerst maar eens snot bestellen. Ik neem aan dat je de kap alweer op de loc hebt. Kun je de complete machine eens op de keukenweegschaal zetten?
Jeroen
-
En laat de loc voor de grap es rijden zonder de niet-aangedreven assen erin? (als je het aandurft de draaistellen open te halen dan) Als ie dan duidelijk meer trekt kun je de draaistellen wat uitknabbelen zodat de niet-aangedreven assen iets naar boven kunnen en niet meer meedragen maar gewoon los meerollen.
-
Het model heeft standaard verende midden asjes. Deze kunnen genoeg inveren volgens mij, maar wellicht kan het veertje weggelaten worden? Verzwaren zal ook wel wat helpen. Ik snap nog niet goed waarom Elotrains geen aandrijving op alle assen heeft gemaakt. Ze zeiden dat het vanwege de rijeigenschappen in de bogen zou zijn maar ik heb geen last met andere modellen met aandrijving op 6 assen in bogen.
Even op de keukenweegschaal: Elotrains 1501 350 gram, Roco 1145 (botsneus) 320 gram, Roco 1601 (nieuwe uitvoering met lichtgewicht LEDs :P) 400 gram, Rocky Rail 6480 (met sound) 300 gram.
Wat mij bovendien opvalt is dat de anti slip bandjes erg glad en hard aanvoelen. Alsof het rubber keihard is. Wellicht dat een combinatie van verse soepele anti slip bandjes en wat extra gewicht en de veertjes eruit de boel verbetert? Eventueel de asjes met anti slip naar de buitenste asjes verplaatsen kan wellicht ook helpen.
Mvg,
Robert
-
ja qua plakkerigheid van de bandjes kun je vaak wel wat winnen met marklin-bandjes, die zijn net kauwgum, maar ik lees dat dat hier al gebeurd is...
Wat ik wel een puntje vind is de veerdruk bij verende assen. Vaak zijn die veertjes zo gruwelijk stug dat ze gerust het hele gewicht van de loc kunnen hebben zonder in te veren, al kan ik er zo voor deze specifieke loc weinig over zeggen qua dat ik m hier niet heb. (heb wel een trawos-1500, met 1 aangedreven draaistel dus trekt vast ook niet woest ;D)
-
Volgens mij valt bij mij de veerdruk wel mee, maar erg zwaar is de loc niet echt. Dus de veerdruk verminderen zal wel helpen. Ben alleen bang dat dan het asje niet gaat meedraaien vanwege de stroomafname die ook op het asje zit. Ik heb nog geen experimenten gedaan daar ik geen baan heb. Maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig of men het wel voor elkaar krijgt om de tractie te verbeteren.
-
Ik ook ;D
-
Loc bivakkeert op het moment op de club. Op de weegschaal volgt later dus.
De loc is zo goed als totaal gestript geweest. De middelste as verwijderen is ook een goeie. Heb ik ook aan zitten denken of daar het probleem zat....
-
We wachten de ontwikkelingen rustig af Wijbe! (y) (y) (y)
Ik ben echt heel benieuwd welk pakket maatregelen tot een goed trekkende 1500 kan leiden.
Jeroen
-
Ik denk dat de Elotrains 1500 een uitstekende weergave van de werkelijkheid geeft, het origineel kon ook niet voortslepen wat een 1200 of 1300 van z'n plek kreeg ;D
Zeven plan E's een 3% helling op mét bochten? Ik denk dat je dat in 1:1 ook wel kon vergeten...
-
Heb je dit al eens geprobeerd?
De wielen met de anti slip banden zitten nu aan de binnen kant van de draaistellen. Dus als de locomotief zwaar belast wordt, kantelt het draaistel een fractie en is de druk van het wiel met antislipband ietsje minder.
Als je de wielen met de anti slipbanden aan de buitenkant van de draaistellen plaatst, zou er meer druk op het wiel met antislipband komen.
Mijn NS sprinter drietje slipte ook bij een flauwe helling. De motor voorop in het eerste draaistel en daar zaten de wielen met antislipbanden op de voorste wielen. Dus toen heb ik de wielen verwisseld, zodat de wielen met anti slipbanden op de achterste positie in het eerste draaistel draaiden en hij reed al iets beter. Éen zegelloodje heb ik aan de achterkant van de motor geplakt en toen reed hij probleemloos de helling op.
Dus van hierom dat ik het opper.
Wat ik echter niet begrijp van Elotrains, is, dat ze een prachtige locomotief gemaakt hebben, maar dan bezuinigd hebben op de anti slip banden. De wielen tegenover de wielen met de anti slipbanden hadden ook een anti slipbanden moeten hebben.
De modelspoor geschiedenis hebben ze niet bekeken, want bijna alle modellen van Lima hadden slechts aan een zijde anti slipbanden, terwijl de andere merken op beide wielen op één as antislipbanden hebben en dus een betere trekkracht en betere rij eigenschappen hebben, als de Lima's.
-
Het model heeft standaard verende midden asjes. Deze kunnen genoeg inveren volgens mij, maar wellicht kan het veertje weggelaten worden? Verzwaren zal ook wel wat helpen. Ik snap nog niet goed waarom Elotrains geen aandrijving op alle assen heeft gemaakt. Ze zeiden dat het vanwege de rijeigenschappen in de bogen zou zijn maar ik heb geen last met andere modellen met aandrijving op 6 assen in bogen.
Even op de keukenweegschaal: Elotrains 1501 350 gram, Roco 1145 (botsneus) 320 gram, Roco 1601 (nieuwe uitvoering met lichtgewicht LEDs :P) 400 gram, Rocky Rail 6480 (met sound) 300 gram.
Wat mij bovendien opvalt is dat de anti slip bandjes erg glad en hard aanvoelen. Alsof het rubber keihard is. Wellicht dat een combinatie van verse soepele anti slip bandjes en wat extra gewicht en de veertjes eruit de boel verbetert? Eventueel de asjes met anti slip naar de buitenste asjes verplaatsen kan wellicht ook helpen.
Mvg,
Robert
Hoi,
Ik vind het een beetje rare uitspraak van Elotrains, want ook ik heb verschillende modellen met 3 aangedreven en starre dus niet geveerde midden wielstelassen in de draaistellen. Van Hamo de 1219 blauw, de TEE locomotief van het TEE treinstel van de NS, van Kleinspoor de 1505,van Fleischmann de 1215 en een locomotief zonder draaistel, maar wel met drieassen aangedreven, de hippel van Roco. Die rijden allemaal probleemloos.
Wat je ook nog zou kunnen uit proberen, is, beide assen met een wiel met anti slipband in één draaistel plaatsen. Rechts achter het wiel met de antislipband en links voor het andere wiel met de anti slipband.
Wel raar, dat er zoveel rij problemen zijn met nieuwste dure modeltreinen. Één ding waar de oudere trein modellen geen last van hebben, is de enorme trekracht met vier antislipbanden in combinatie met een relatief hoog eigen gewicht.
Toch maar weer een Lima loc erbij halen. Die woog een derde van het gewicht van een Hamo loc. Toen ik de Lima loc met lood even zwaar gemaakt had als de Hamo, kon hij een stam van 6 rijtuigen ook probleemloos een helling op trekken.
Mijn zwaarste loc is de motorwagen van de IRM van Rivarossi en die trekt probleemloos zonder anti slipbanden zijn bijbehorende drie wagons tegen dezelfde helling op. (y)
Groetjes
Wil
Groetjes
Wil
-
De oude Lima's waren erg simpel van constructie. elk draaistel nam aan één kant de stroom af op twee wielen. Dus beide bandjes op één as betekende dat er minder stroomafname was aan één kant. Slechts één wiel voor stroomafname is wel erg weinig. Zelfs bij drie assige draaistellen want de middelste as deed niet mee voor aandrijving of stroomafname.
De asjes met de bandjes verplaatsen naar de buitenkant is inderdaad een kans. Heeft iemand trouwens al de bandjes vervangen? Dan zou het helpen om ons te verklappen welke bandjes goed passen. De originele bandjes voelen zo hard aan dat ik ze er niet af durf te halen zoner een pasklare vervanging. Ze gaan waarschijnlijk breken :(
Mvg,
Robert
-
Mijn 1500 krijgt steeds minder trekkracht dus de boel ook maar eens bekeken.
In de bandjes zitten scheurtjes terwijl de lok niet echt heel veel gereden heeft. Deze er dus maar af gepeuterd en het is een raar soort kunststof.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_441.jpg)
Ik heb er bandjes van Roco 40069 onder gezet. Aanvankelijk beide wielen op één as geperst maar klojo als ik ben had ik even niet op de wiel isolatie gelet dus kortsluiting. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_305.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_305.jpg)
Dus maar weer terug gezet naar hoe het zat, één bandje per as en per draaistel. Het verplaatsen van de wielen met bandje van binnen naar buiten v.v. heeft bij mij geen effect. Alhoewel de lok weer beter rijdt met de nieuwe bandjes heb ik de oplossing van Wijbe gekopieerd en er zo'n 70 gr. aan plakjes lood in gelegd. Dat scheelt aanzienlijk dus een aanrader. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_136.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_136.jpg)
Gr, Ben.
-
Gisteren heb ik mijn EloTrains 1500 ook maar eens onder handen genomen in de hoop slippen van de loc tegen te gaan. Ik heb de AC versie van deze loc. Wat ik vanaf het begin af aan ronduit idioot vond aan deze loc, is het gegeven dat je de loc als deze op het spoor staat, zonder enige kracht met je hand van zijn plek kan duwen.
Ik ben begonnen met de verzwaringstip van Wijbe (zie pag 1 van dit draadje). Ongeveer 100 gram lood heb ik in de loc gestopt. Nadat de loc weer op het spoor stond, kon ik hem nog steeds met de hand zo van zijn plek duwen. Ging ik met de losse loc rijden, dan was het slippen in bogen nog steeds een drama! Zelfs als losse loc kwam de 1500 niet eens door een wissel in afbuigende stand! :o :o :o
Met de kennis van de keiharde antislipbandjes (ASB's) wat hierboven ook al genoemd is, heb ik de draaistellen open gemaakt en de aangedreven assen uitgenomen. Het ASB zat op de as die het dichtst bij het midden van de loc zit. Dat is bij beide draaistellen het geval. Ik heb deze assen omgewisseld met de assen onder de cabines, zodat de ASB's helemaal voor en achteraan de loc kwamen te zitten. Voordat ik deze assen in het draaistel plaatste heb ik de ASB's vervangen voor Marklin ASB's (art. 7153).
Nadat de loc met zijn nieuwe ASB's weer op het spoor stond, was hij niet meer van zijn plaats te duwen. Dat begon al goed! Als losse loc was het slippen ook verledentijd. Nu nog de Den Haag-Keulen stam erachter (1x Stalen D, 2x Plan K en 2x Plan N). Ook hier heeft de 1500 nu geen enkel probleem meer mee. Ik heb een keerlus in het schaduwstation waarin de loc meerdere meegebogen wissels in afbuigende stand (dus krappe boogstraal) moet berijden. Ook dit gaat nu probleemloos!
Ik ben nog niet zover om mijn hellingen in aanbouw uit te testen, maar wat ik tot nu toe zie van de 1500, geeft mij in ieder geval vertrouwen!
Jeroen
-
Toch snap ik het niet. Mijn locs hebben zelden nog asb en zijn dus allemaal zonder veel moeite weg te duwen. Wat is daar idioot aan? Mijn Philotrain 1500 komt echt, net als de rest, zonder slippen een wissel door en trekt een tienbaks ICR over de baan. Mijn Roco 1000, 1100, 1600, Trix 6400, Mehano 1206 en weet ik veel wat ook. Binnenkort de 1200 ook.
Idioot is dat een zesasser kennelijk asb nodig heeft om zelfs maar een wissel door te komen. Daar is iets fundamenteel mis dat door asb wordt gecamoufleerd, maar niet echt wordt opgelost. Dikke kans dat de kennelijk erg zwakke aandrijving nu wordt overbelast.
-
Henk, het kan goed zijn dat jouw locs goed door een wissel komen dankzij het feit dat er geen asb's op zitten.
Ik probeer ook zoveel mogelijk van asb's af te komen. Ze geven alleen maar ellende en zijn nergens voor nodig.
-
Toch snap ik het niet. Mijn locs hebben zelden nog asb en zijn dus allemaal zonder veel moeite weg te duwen. Wat is daar idioot aan?
Het idiote is dat ik een loc had gekocht en geen rijtuig. Als LOSSE loc was de machine niet eens een afbuigend wissel door te krijgen. Dat is idioot. Van een loc van rond de 300 euro mag je verwachten dat hij gewoon doet waar hij voor bedoeld is.
Hoe jullie 10 bakken zonder ASB's over de baan kunnen krijgen, heeft er waarschijnlijk alles mee te maken dat jullie vermoedelijk zeer slanke wissels gebruiken. Ik zou het anders niet weten. Je mag je dan wel gelukkig prijzen dat je en met 10 bakken kunt rijden en nog de ruimte hebt voor hele slanke wissels. Ik heb die ruimte in ieder geval niet.
Jeroen
-
Echt slanke zelfbouwwissels alleen op het zichtbare stuk Jeroen, achter de coulissen gewoon 15 graden standaardwissels van Roco, ongeveer gelijk aan wat Märklin slanke wissels noemt. Maar een loc moet ook zonder asb of met een glad asb een krapper wissel kunnen passeren. Zo niet, dan is dat inderdaad idioot en is er volgens mij iets fundamenteler mis dan alleen gladde asb. Maar goed, je experiment met betere asb zal wel meer duidelijkheid scheppen. :)
-
Kan het middelste asje zonder aandrijving wel goed draaien en schuiven? En heeft deze genoeg verticale speling? Staan de aangedreven assen wel alemaal op de rails en niet scheef zodat er maar 2 van de 4 aangedreven wielen per draaistel goed op de rails drukken? Staat de sleper niet te strak waardoor de lok omhoog getild wordt zodat de wielen minder grip hebben?
Ik heb mijn 1501 (gelijkstroom) nog niet gemodificeerd maar deze rijdt gewoon normaal door wisselstraten (rocoline 15 graden) met 5 Artitec plan E er achter. Heb zelfs de bandjes nog niet vervangen. Oh, wat ik wel gedaan heb is de extra ringetjes tussen bak en draaistel verwijdert zodat de lok stabieler en minder hoog op de pootjes staat.
Mvg,
Robert
-
Kan het middelste asje zonder aandrijving wel goed draaien en schuiven? En heeft deze genoeg verticale speling? Staan de aangedreven assen wel alemaal op de rails en niet scheef zodat er maar 2 van de 4 aangedreven wielen per draaistel goed op de rails drukken? Staat de sleper niet te strak waardoor de lok omhoog getild wordt zodat de wielen minder grip hebben?
De middelste assen zijn afgeveerd met kleine veertjes. Deze assen hebben dus speling zat. Loc staat keurig met alle wielen op de rails en de sleper staat ook niet te strak.
Oh, wat ik wel gedaan heb is de extra ringetjes tussen bak en draaistel verwijdert zodat de lok stabieler en minder hoog op de pootjes staat.
Voor AC rijders: Begin hier niet aan! Doordat de flenzen van de AC modellen hoger zijn dan de DC locs, lopen e in de bogen tegen het frame aan als je de ringetjes weghaalt.
Jeroen
-
Dag allen,
Ik heb inmiddels toch maar eens de anti slipbandjes vervangen en die waren helemaal 'gaar'. Het leek wel karton, er zat helemaal geen flexibiliteit in. Met een cocktailprikker de bandjes van de wielen gepeuterd en de bandjes braken gewoon. Met nieuwe roco bandjes (pasten perfect) en de assen met bandjes de verwisselen zodat de bandjes aan de uiteinden van de lok staan, is de trekkracht veel beter. Maar ja, mijn lok ging al gewoon door een wisselstraat. Ik hoop dat iedereen hier inmiddels een goed werkende 1500 heeft. Toch werken mijn hersenen me soms tegen en blijft het knagen dat de middelste as niet is aangedreven. Je ziet er geen klap van maar toch... (ik ben een zeurbies)
Mvg,
Robert
-
Ik hoop dat iedereen hier inmiddels een goed werkende 1500 heeft. Toch werken mijn hersenen me soms tegen en blijft het knagen dat de middelste as niet is aangedreven.
Mijn exemplaar rijdt nog steeds zijn rondjes op de 1,5 jaar geleden vervangen bandjes. Het is geen toppertje wat betreft de aandrijving maar dat wisten we al.
Gr, Ben.
-
Na aanpassingen van mijn AC 1500 wat ik in bijdrage 22 van dit draadje heb beschreven, ben ik uiterst tevreden over de 1500. Inmiddels heb ik ook dit uitgebreidt kunnen testen:
Ik ben nog niet zover om mijn hellingen in aanbouw uit te testen, maar wat ik tot nu toe zie van de 1500, geeft mij in ieder geval vertrouwen!
Ook op deze hellingen rijdt de 1500 perfect. Als last heeft de loc standaard een Stalen D, 2x Plan K en 2x Plan N aan de haak.
Jeroen
-
Bij mij rijdt de 1500 nog steeds ongewijzigd rond. Ik vind het nog steeds een pracht loc.
Ik heb de helling (die alleen bij de 1500 problemen gaf) van bijna 3% naar 1,5% teruggebracht door verlenging. Dat was zowieso een optische verbetering in de baan.
De 1500 trekt nu 6 ICR's of 4 ICL's + in Artitec plan W over de baan zonder problemen. 6 x Roco 64677 lukt hem/haar echter niet. Een 1100, 1200 of 1300 lukt dat zonder problemen.
Van de winter de voorgestelde verbeteringen aan de loc zelf maar eens uitvoeren maar het blijft een mooie maar tekortschietende loc.
Ernest
-
(y) Blijft een pracht lok, maar hij moet wel gaan doen waar ik hem voor bedacht had. StalenD, 2X planK en 2x planN over de baan sleuren. De wagons hebben verlichting en lopen soepel. Maar eens wat roco slipbandjes bestellen en de assen van plaats wisselen, kijken of het dan inderdaad verbeterd.
-
Vergeet vooral niet gewicht in de loc toe te voegen.
Jeroen
-
Stam van 8 rijtuigen(Roco plan D, Heris plan K en stalen D van Artitec zonder problemen.
-
Voor diegenen die nog steeds last hebben van trekkracht problemen: probeer eens de middelste assen er uit te halen? Kan zijn dat de veertjes die de assen op de rails moeten drukken te hard drukken en deze assen de boel vertragen. Dan kunnen alle assen wel de rails raken maar door de drukkracht van de veertjes is de druk van de aangedreven assen dan te laag waardoor de aangedreven assen slippen. Of haal de veertjes er gewoon tussen uit. Ze zitten direct boven de assen als je deze uitneemt (er onder als de lok ondersteboven ligt)
Met de aandrijving zelf lijkt me niks mis: een dikke Mashima met cardan. Dit loopt toch niet slecht? Kracht genoeg in de motor. Maar als de assen slippen heeft dit weinig effect op de daadwerkelijke trekkracht natuurlijk...
Mvg,
Robert
-
Ik vraag me af of dat veel oplost. Die veertjes zorgen ook weer voor een betere stroomafname op die middelste assen.
De motor is inderdaad sterk zat. Maar als je onvoldoende gewicht hebt op je aangedreven assen, gaan ze slippen. En dat wordt nog eens versterkt door anti slipbanden van een verkeerd materiaal.
Waarom zou je een functionaliteit weghalen uit die loc (goede stroomafname) als het toevoegen van wat gewicht en het vervangen van de ASB's een simpele en doeltreffende oplossing is?
Jeroen
-
Misschien zit het probleem in de lengte van de draaistellen. Een Roco 1100 achter de 1500 in "opzending" en het probleem is opgelost. Maar dat zou toch niet mogen met een lok van € 300.
-
Ik zeg niet dat iedereen maar de veertjes er uit moet slopen, maar diegenen die schijnbaar een ernstig geval van slipperij hebben kunnen dan zo testen of het beter gaat en de veertjes minder 'strak' zetten.
Een 1600 of 1100 heeft ook maar 4 assen waar stroom word afgenomen. Dit werkt ook prima. Mijn 1600 zelfs zonder bandjes. En zelfs zonder veertjes zal het gewicht van de as zelf gewoon op de rails rusten en wat meehelpen met de stroomafname.
Eerst alle dingen uitsluiten die deze rare situatie kunnen veroorzaken en wat er dan overblijft is de boosdoener en dan kan er wat aan gedaan worden. Mijn 1501 rijdt prima nu met nieuwe Roco bandjes en met de veertjes er gewoon origineel nog in. Dus als anderen met nieuwe bandjes nog steeds last hebben dan hebben zij een ander probleem dan alleen droge karton bandjes. Meer gewicht zal ook prima helpen maar bij mij was het ook niet nodig. En iemand met een sound decoder heeft wellicht de ruimte niet voor enkele plakjes lood.
Het is zo zonde, het is een geweldig model en lijkt prima (vind ik tenminste, dit is een andere discussie). Zou toch mooi wezen als iedereen er plezier van heeft. (y)
Mvg,
Robert.
-
Toch denk ik dat Robert het wel in de goede hoek zoekt. Beroerde adhesie door ongelijk of matig railcontact van de aangedreven wielen. Anders is niet te verklaren waarom deze lok slechter zou presteren dan een Roco 1100. Die 1100 is niet zwaarder en presteert ook zonder asb nog prima. Dat extra gewicht en andere asb het adhesieprobleem afdoende verkleint is mooi, maar in de kern lijkt de oorzaak in de draaistellen te huizen.
-
Misschien zit het probleem in de lengte van de draaistellen. Een Roco 1100 achter de 1500 in "opzending" en het probleem is opgelost. Maar dat zou toch niet mogen met een lok van € 300.
Doe er dan gelijk twee ;D
(https://farm5.staticflickr.com/4108/5060073899_3e52677d1b_b.jpg)
-
(y)
-
De oplossing?:
Ik heb mijn 1505 verzwaard. Het plastic kapje voor een eventuele speaker heb ik verwijderd en zo veel mogelijk met lood gevuld.
Vervolgens heb ik nog 1 aangedreven as van Bull-frog Snot voorzien.
De trekkracht is met deze 2 aanpassingen gigantisch verbeterd.
-
Ik lees zo nu en dan mee bij de buren en daar meende ik ook een keer iets over deze lok gelezen te hebben.
Gevonden! (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg20698/#msg20698) Komt grotendeels neer op wat men hier ook al meldt.
-
Bij Märklin heb je nog de complicatie dat de sleper het hele draaistel optilt waardoor je helemaal geen grip meer hebt aan die kant
-
Onzin ivanzon. Bij de 3rail versie heb je geen sleper complicatie.
Gr, Ben.
-
Inderdaad, wat een grote onzin! :o
Natuurlijk tillen sleepcontacten geen draaistellen omhoog. Of zou dát de reden zijn waarom AC modellen hogeren flenzen hebben... ;D ;D ;D
Jeroen
-
(y) Heeft zo een beetje weg van een sneeuwscooter ;D.
-
Ding verzwaren kan altijd nog, maar is symptoombestrijding. hetzelfde als een arts die bij een gebroken been zegt: hier heb je een recept voor paracetamol en bijt maar op je tanden, in plaats van gips er om heen klodderen.
De middelste asjes of 'ski'(3 rail stroomafnemer) hoeven natuurlijk niet de wielen helemaal op te tillen. Elke veerdruk tegen de rails, werkt contra tegen de zwaartekracht die de andere wielen op de rails moet drukken. dus als deze te veel is (ondanks dat de andere wielen gewoon de rails raken) dan heb je slip en kan je de lok te makkelijk over de rails duwen.
Wie er interesse in heeft en zoiets heeft van 'pfff, wat een geklooi. Dat wil ik niet alleen doen' mag best een keer langs komen voor experimenteren, ik zit alleen in Lelystad, voor velen een eind fietsen. Maar allicht gezellig, ik kan zelfs koffie zetten. Wel zelf eventueel een setje Roco antislip bandjes meenemen. Er is hier in de buurt geen enkele treinwinkel :(
Mvg,
Robert
-
Die in de Botter is helaas weg uit Lelystad ja. Erg jammer. :-\ Was er niet groot, maar wel gezellig ;)
-
Symptoombestrijding?
Ik ben zelf geen H0-spoorder en heb het model dus niet, maar was dat wel zo dan zou ik er alles aan doen om het zwaarder te maken.
De echte loc is een zware zesasser, die onder normale omstandigheden elke trein in beweging kan zetten.
Dat hij in praktijk met maar 5 of 6 rijtuigen reed, was omdat hij een laag vermogen had van maar 2400 pk. Met een langere trein kon hij niet de benodigde 130 km/h halen.
Maar dat wil niet zeggen dat ie nooit langere treinen reed...
Zomer 1978 was ik zelf getuige in Tilburg van aankomst en vertrek van de Rhein Expres uit Duitsland richting Hoek van Holland. Deze trein reed tussen Mönchengladbach en Hoek van Holland gecombineerd met een andere D-trein... totaal bestond de sleep uit 16 rijtuigen!
Oplopende vertraging voorgeprogrammeerd natuurlijk, in Tilburg was het meer dan een kwartier... en 5 rijtuigen stonden buiten het perron, de trein was gewoon te lang.
Maar de 1500 kreeg hem zonder problemen weer op gang :)
-
Zoals ik al zei, verzwaren kan altijd nog, en is zeker niet verboden, de politie zegt er niks van!
Maar als het model af fabriek alleen maar staat te slippen is er ergens iets mis. Het is verstandiger om dit aan te pakken voordat je het ding zwaarder maakt omdat als er iets mis is en je pompt het ding vol lood, dan kan er ergens iets in de soep lopen wat wellicht scheef zit of overbelast raakt. Ik zou zeker gips gebruiken, maar ook de pijnstillers nemen om bij de vergelijking te blijven.
Als ik zin heb ga ik mijn exemplaar ook nog verzwaren, maar ik heb helemaal geen baan dus het kan even wachten :P
Mvg,
Robert
-
Vergeleken met andere locs is de Elotrains 1500 een stuk lichter. Daar heb je m.i. dan al een omissie te pakken. Die andere locs zijn niet voor niets zwaarder....
Jeroen
-
Zelfs een 1100? Ik ga eens wegen.
-
Bullfrog snot op 1 as helpt al een heel eind.
-
Gewogen met een eenvoudig keukenweegschaaltje:
Roco 1000: 410 gram
Roco 1100: 330 gram
Roco 1200: 540 gram
Rivarossi 1300: 375 gram (dit is de oude Rivarossi toen het nog geen Hornby was)
Elotrains 1500: 350 gram
Roco 1600: 410 gram
Roco 2200: 280 gram
Roco 2400: 290 gram
Artitec 6300: 470 gram
Roco TEE motorwagen: 570 gram
Dit weegschaaltje is wellicht niet super precies, maar geeft toch de onderlinge verschillen weer. Ik vind het wel meevallen en een lok van 350 gram moet toch gewoon zelf door een boog kunnen rijden zonder te slippen? Wat ik begreep hing er niks achter! De Roco 1100 is dus iets lichter en volgens mij sterk genoeg. De winnaar is de roco 2200 met 280 gram en deze kan toch ook wel wat hebben. Het ontwerp van de aandrijving is inmiddels ook hoogbejaard (jaren 70 vorige eeuw?)
Dus mijn conclusie is dan nog steeds: als een lok beroerder trekt dan een lichtere lok dan is er ergens iets mis. Ook omdat mijn 1500 zelfs met de kartonnen anti slip bandjes eigenlijk niet veel last had met 6 LSM ICR te trekken op een test ovaaltje (rocoline R3) Ik kan zelf niet veel testen aangezien ik geen baan heb (rocoline test baantje is afgebroken bij verhuizing) maar als ik de 1500 van zijn plek duw is er een behoorlijke weerstand, toegegeven: de weerstand is groter bij de 1200 maar dat is dus echt een beest :)
Voor wie echt op een project zitten te wachten is het wellicht een idee om het metalen frame van de Elotrains na te gieten in witmetaal? Dit is behoorlijk zwaarder dan zamac. Of aan de slag met een blok messing en vijlen maar :)
Mvg,
Robert
-
Ik lees eigenlijk niets nieuws Robert, we spraken daar anderhalf jaar geleden toch al over? En dat wegen was toch al gedaan? ;)
Gr, Ben.
-
Vergeet dan wel niet dat 1500 slechts op 4 assen in aangedreven ipv de gebruikelijke 6.
Ook de Roco NMBS HLE2010 heeft slechts 4 van de 6 assen aangedreven.
Daar lijkt het probleem niet te zitten.
Ik denk eerder dat het probleem zit in in de asconfiguratie.
Bij de 1500 zit de meeloopas op een nogal ongelukkige plaats, in het midden van het draaistel.
Normale 6-assige lok (bv. Roco NS 1200)
T T T T T T
Roco NMBS 2010
T T M M T T
Elotrains 1500
T M T T M T
Verklaring letters: T=tractie, M+ meeloop
Het lijkt er dan ook op dat bij de Elotrains de meeloopas iets teveel druk op de rails legt, waardoor de tractieassen onvoldoende grip krijgen.
Terwijl bij de NMBS 2010 de meeloopas op het uiteinde van het draaistel heeft staan, in het midden van de lok.
Waardoor de tractieassen meer dan voldoende raildruk hebben.
Die lok trekt bij mij dan ook makkelijk 12 rijtuigen als een tierelier, zonder antislipbandjes.
Jos.
-
Zoals ik al zei, verzwaren kan altijd nog, en is zeker niet verboden, de politie zegt er niks van!
Maar als het model af fabriek alleen maar staat te slippen is er ergens iets mis. Het is verstandiger om dit aan te pakken voordat je het ding zwaarder maakt omdat als er iets mis is en je pompt het ding vol lood, dan kan er ergens iets in de soep lopen wat wellicht scheef zit of overbelast raakt. Ik zou zeker gips gebruiken, maar ook de pijnstillers nemen om bij de vergelijking te blijven.
Als ik zin heb ga ik mijn exemplaar ook nog verzwaren, maar ik heb helemaal geen baan dus het kan even wachten :P
Mvg,
Robert
Zoals ik al zei in mijn vorige bericht, in het geval van de Elotrains 1500 heeft verzwaren geen enkele zin vanwege die middelste meeloopas.
Jos.
-
Kennelijk hebben andere mensen daar andere ervaringen mee. Meer gewicht en/of betere bandjes leveren altijd meer adhesie en dus meer trekkracht op. Dat daarbij vermoedelijk het fundamentele probleem wordt gecamoufleerd is wat anders.
-
Waarom zou verzwaren geen zin hebben vanwege de meeloop as? De logica ontgaat me. De meeloopas is verend aangebracht (wat volgens mij de kern van het issue is) en als er meer gewicht op de lok word aangebracht word deze veerdruk dus meer teniet gedaan. veerdruk blijft namelijk hetzelfde terwijl de neerwaartse druk toeneemt. Dus krijgen de aangedreven assen meer grip. Waar ik alleen voor waarschuw is dat als er blijkbaar mensen zijn die een beroerd rijdende 1500 hebben waarbij de lok slipt in een bocht zonder belasting, dan is er een onderliggend probleem wat eventueel de moeite waard is om uit te zoeken.
En ja, alles is al besproken, maar zo te horen is niet alles opgelost. Mijn 1501 rijdt best prima met nieuwe asb en ik kan er eventueel nog extra gewicht in leggen. Ik ben tevreden, maar ik zou zo graag willen dat iedereen blij is. Als mensen liever niet blij zijn dan is dat jammer.
Ik reageerde hier alleen weer omdat ik het draadje van de Beel niet wilde vervuilen.
Mvg,
Robert
-
Tja, het kan echt maar 1 ding zijn, namelijk die middenassen. Dat zijn de enige onderdelen die de rail raken en geen trekkracht leveren. En als die als de loc op het spoor staat nog in de vering zitten (ze kunnen nog wat omhoog voor ze het frame raken) is verzwaren inderdaad niet verkeerd, zat stoomlocs die je bijvoorbeeld niet als los onderstel kunt laten rijden want dan drukken de veertjes op de loopassen de drijfwielen van het spoor. Nu dus uitproberen: 1500 op het spoor en probeer nu eens een wiel van de middenassen een halve millimeter op te tillen, lukt dat zonder dat het draaistel omhoog komt? Als dat niet gaat, ook niet als je de loc op het spoor drukt is het ontwerp van de loc niet goed want heeft de middenas te weinig speling omhoog. Lukt het wel, dan is de vering gewoon wat te stug, slapper proberen te maken of helemaal weghalen en kijken hoe het dan gaat dus.
-
Voor mij is het duidelijk Robert (y). Welk bestelnummer gebruik je voor de slipbandjes?
-
Ik gebruikte de 12.5 mm bandjes uit een setje met roco nummer 85623. Ooit een keer gekocht als reserve voor diverse diameters. Paste perfect :)
@Floris, als ik de 1501 op de rails zet en met een cocktailprikkertje ga pulken dan kan ik het middelste asje nog ongeveer 0.7601823 mm optillen, dit is de uiterste stand, verder veert het niet omhoog. Als het draaistel aan één van de uiteinden word opgetild dan zakt het middelste asje ook ongeveer 0.7 mm omlaag. Dus op zich is de constructie goed uitgedacht (al vind ik aandrijving op alle assen mooierder) maar op deze manier heb je dus altijd op zijn minst 5 wielen per draaistel op de rails voor stroomafname en als je pech hebt (in een extreem scheef spoor) met een alle assen aangedreven draaistel maar 2 die dan het volle gewicht torsen. Daar is meestal dan op zijn minst één een wiel met bandje dus trekkracht blijf je houden maar stroomafname is dan best wel ruk. Een 6 asser mooi compenseren met alle assen aangedreven is echt wel lastig en dus flink duur. En een 1200 of 1500 met koppelstangen is geen porum :P Elotrains heeft gekozen voor dit compromis. Als het goed werkt zie je er toch geen klap van.
Mvg,
Robert
-
ja op zich is dit een prima systeem. De class 66 van mehano heeft het ook, dat zijn echt fijne machines qua stroomafname en trekkracht, die dingen waren bij railz echt niet te stoppen tot de wielen zo afgereden waren dat ze flink vuil begonnen aan te trekken, toen werd het qua stroomafname wat moeilijker. Nouja, blijft er dus 1 ding over: te stugge vering op de middenassen.
-
Goedenavond,
Vandaag na vele jaren mijn 1500 weer eens laten rijden. Weinig trekkracht, dus asb's vervangen en asb-assen aan de buitenkant van het draaistel ingehangen. Daarbij bleek van een asb-wiel rond te draaien op de as. Hoe kan ik die het beste vastzetten op de as? Al vast bedankt voor de reactie.
Groet Heiko
-
Heiko, die ASB's vervangen door Märklin ASB's. De originele ASB's zijn verschrikkelijk.
Jeroen
-
Hallo Jeroen, dank voor je reactie. De anti slip bandjes heb ik al vervangen. Echter een wiel slipt rond de as, ik vraag me af hoe ik die het beste weer kan vast zetten.
Groet Heiko
-
Goed ontvetten en dan 2 componenten epoxy lijm. Dat zit niet binnen 1 seconde vast dus kan je nog even pielen tot het wiel goed zit. Met seconde lijm kan het ook maar dat moet dus in 1 keer goed zitten of het zit vast op de verkeerde plek. Ik zou ook even het asje iets opruwen op de plek waar het wiel moet zitten zodat de lijm meer grip heeft. Dit kan met een (diamant)vijltje of iets dergelijks. Wel natuurlijk opletten dat er geen lijm aan de binnenkant komt en de as in het lager vast komt te zitten :P
Mvg,
Robert