BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Stedahult => Topic gestart door: Simplex op 02 November 2014, 14:39:36
-
In navolging van de demo weatheren op Eurospoor, hier een draadje.
Benodigdheden:
Artitec pigment poeders. (of elk ander merk wat je fijn vind om mee te werken)
Humbrol acryl varnish Matt 49 en Satin 135
De satin gebruik ik alleen voor het dak om de illusie te
wekken dat de wagon in de regen gereden heeft.
Vallejo 71.080 roest (voor de wielen)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/001_zps634cc6ab.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/001_zps634cc6ab.jpg.html)
---
We nemen een slachtoffer, in dit geval een Postvagn van de SJ (NMJ).
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/003_zpsd05d3264.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/003_zpsd05d3264.jpg.html)
Zorg dat je een dag van te voren de hendels onder de wagon hebt voorzien
van een witte plaat, en dan de één geel en de ander een likje rood geven.
Eventueel kunnen er meerdere hendels met andere kleuren opzitten.
Uiteraard zorg je ervoor dat alle losse onderdelen gemonteerd en gelijmd zijn.
Verwijder de koppelingen en de wielen. Laat je het geheel zitten word het
later tobben om weer werkend te krijgen. De wielen krijgen een likje Vallejo 71.080.
---
Bij een bruine wagon begin je met een grijze basislaag, Artitec 70.010.
Deze breng je met een penseel met varkenshaar op. (Action) Doe dit al
poetsend van links naar rechts eventueel rond cirkelend. Daarna ga je met
hetzelfde penseel vanaf het begin het teveel aan pigment verwijderen.
Dit doe je van boven naar beneden, verticaal dus.. Deze handeling
herhaal je met een penseel die je normaal voor hobbyverf gebruikt.
Ofwel, de haren zijn zeer fijn en niet zoals de varkensharen. Dit herhaal
je op de kopsekanten van de wagon en de andere lange zijde. En
natuurlijk het onder frame en opstaptreden.
Het dak doe je niet met grijs!!!
Dit is dan het resultaat:
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/002_zps0b6db694.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/002_zps0b6db694.jpg.html)
Het lijkt grof, maar nu dien je met een waasje acryl vernis het geheel te
fixeren. Doordat de lak nat is, en deze vanuit het midden opdroogt, zal het
teveel aan pigment naar de spanten toetrekken zodat je vuil ophoping krijgt.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/004_zps6bb59591.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/004_zps6bb59591.jpg.html)
---
Vervolgens ga je de spanten en deur aanzetten met Artitec 70.011.
Dat is kleur donker bruine aarde. Dit hoef je niet in te poetsen, het is
meer een kwestie van in één keer een laagje erop vegen. Net als
hierboven, eerst een hard penseel, en nawerken met een zacht penseel.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/005_zps5dbefad4.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/005_zps5dbefad4.jpg.html)
Wederom een waasje acryl vernis eroverheen.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/006_zps8614a512.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/006_zps8614a512.jpg.html)
---
En dan is het tijd voor het dak. dit krijgt maar één laag 70.011.
Weer even fixeren en de wagon is gereed. Dit alles doe je in
ongeveer een uur of twee. Dan reken ik dus alles wat je aan de
wagon zou kunnen doen. Als finish verf je met een likje wit de
vrachtbriefjes even, en geef je de buffer flenzen een tipje mat zwart.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/007_zpsd1823da2.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/007_zpsd1823da2.jpg.html)
---
Natuurlijk zijn er mensen die allerlei extra details extra aantippen.
Zoals bv versleten treden, aspotten die wat meer vervuild zijn. Dat
kan allemaal. Het is maar hoever je wilt gaan. De vuil spoortjes
van regen kan ook, maar ik begin er niet aan. Mensen die op een
meter afstand staan zien het niet, en ik zonder bril ook niet.
Waarom geen air-brush? Daar kan ik niet mee overweg. De techniek
die ik nu gebruik is voor mij de fijnste, en heb ik afgekeken van Humbrol
via You-Tube. Het is simpel, en kunt het net zo gek maken als jezelf wilt.
Komende week zal ik een zilveren Hbikks van de NSB doen, daar deze
met een andere kleur gaat. Deze wagens kun je heel licht, maar ook
met hele zware vervuiling uitvoeren. Das ook wel eens leuk.
-
Goed gedaan jochie ;D (y) (y)
-
Nuttig en zeer informatief, Steef (y)
Groet,
Ruud
-
Kijk met zo'n handleiding zou ik wellicht in de toekomst ook nog is uit de voeten kunnen (y)
Wie weet dat ik met deze gebruiksaanwijzing ook is "gek" ga doen,ziet er duidelijk omschreven uit,en makkelijk ook.
-
Mooi stukje werk Steef, van een levenloos stuk plastic naar een "sprekend", levendig model (y)
-
Dank voor de duidelijke uitleg! (y)
-
Vanaf welke afstand spuit je dan de vernis erop?
-
Steef, goed gedaan en als dit jou beter ligt dan Air Brushing moet je dit doen, resultaat is mooi. En zoals ik jou ook al heb gemeld, je zal steeds beter en nog mooiere resultaten boeken, begin is enkel durf om er aan te beginnen, ge bent op de goede weg, proficiat (y)
Den Eric. ;)
-
Steef, na je uitleg op Eurospoor en dit artikel denk ik er aan toch maar de spuit ter zijde te leggen en met een kwassie en poeders mijn huisjes te verouderen (y)
-
Vanaf welke afstand spuit je dan de vernis erop?
Tussen de 30 en 50 cm.
-
hum... dit kan ook iets voor mij zijn Steef! Netjes uitgelegd (y)
Groet Ronald.
-
Klasse Steef, heb het een en ander al bewonderd op Eurospoor.
-
Steef, helemaal top mij had je al overtuigd, ik ga het zeker proberen.
-
Wat die vernis betreft: moet je bij rijtuigen/locs de ramen afplakken of kan het geen kwaad als daar vernis op komt?
Reinout
-
@Steef,
Omdat dit zo duidelijk is als een kookboek, ga ik toch eens proberen of ik mijn vrouw kan overhalen hier iets mee te doen. Dat jullie een modelbouwend paar zijn, vond ik namelijk heel erg leuk. (Was voor mij nieuw iig).
Grzz, Hans
-
Gaaf Steef (y)
-
Wat die vernis betreft: moet je bij rijtuigen/locs de ramen afplakken of
kan het geen kwaad als daar vernis op komt?
Dat is voor het gedeelte rijtuigen, dat komt na de NSB wagon.
-
Ok, ik heb geduld :)
Reinout
-
Hmmm, ik bespeur een potentiele "Baanbreker" (y)
-
Bedankt voor de tips.
-
Gebruikte zelf andere lak. Maar zag het resultaat van de Humbrol op Eurospoor. Dze vandaag besteld en betaald. Dus nu de post afwachten. En daarna aan de slag.
-
Voor dat ik verder ga met de volgende wagon, even een dienstmededeling...
De kleuren die ik hier gebruik, zijn geënt op de kleuren die ik in Zweden heb
gefotografeerd. Die op de wagons aldaar zitten. Net over de plas in Denemarken
zijn de kleuren van vervuiling al lichter. Als je gaat vervuilen, zoek dan eerst wat
voorbeelden van vervuiling op internet. Of vanuit je eigen foto's. Dan heb je het
meest natuurlijk gangbare wat er in jou modelwereld rondrijd vanuit 1:1.
---
De NSB Hbikks "Fra dør till dør".
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/001_zpsc408f6dc.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/001_zpsc408f6dc.jpg.html)
Wederom hetzelfde begin als bij de postvagn. Koppelingen en wielen eraf.
Wielen even met Vallejo 71.080, dat is eigenlijk voor de air brush, maar vloeit mooier.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/002_zps2f67e3f2.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/002_zps2f67e3f2.jpg.html)
---
De zijwanden geef je een laagje Artitec 70.010. Eerst met de harde penseel
opbrengen, en daarna met de "fijne" penseel nabewerken uiteraard verticaal.
Bij deze eerste stap sla je het verticaal natrekken van de wand met de harde
penseel over. Omdat deze wanden meer detail tegen de spanten hebben.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/003_zps4d122c63.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/003_zps4d122c63.jpg.html)
Waasje erover, en de eerste stap is gereed.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/004_zps4015ea51.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/004_zps4015ea51.jpg.html)
Dan doen je beide kopwanden, deze krijgen geen onderlaag.
Maar meteen een enkele laag 70.011. Deze breng ik op met een
smal penseel met harde haren, zodat je overal goed tussen kan komen.
Let op. Vuil ligt op de horizontale spanten, niet op de onderkant.
Daar plakt het vuil vanzelf op de vlakke plaat.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/005_zps2483892b.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/005_zps2483892b.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/006_zps94afd156.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/006_zps94afd156.jpg.html)
Waasje, en eventueel de gele handwielen nogmaals een poedertje geven.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/007_zps3e2ff7eb.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/007_zps3e2ff7eb.jpg.html)
---
Vervolgens geef je het frame met de wielstelhouders een laagje 70.009.
Neem gelijk de onderrand van de zilveren schuifdeuren mee. Bij een licht
vervuiling doe ik dat 2 keer.
1ste keer
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/008_zpsf9a9bbba.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/008_zpsf9a9bbba.jpg.html)
Na de 2de keer ziet het er net wat beter uit.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/009_zpsa4c95d79.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/009_zpsa4c95d79.jpg.html)
---
Dan begin je pas met het dak, eerst de buitenkanten van het dak.
Nog niet het middenvlak. Als eerste neem je de vlakkenlijn die het
dichts tegen het midden zit.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/010_zpsbcc9460c.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/010_zpsbcc9460c.jpg.html)
Bij de 2de laag neem je ook het vlak wat onder een hoek
van 15° staat. Dit hoeft niet geheel gedaan te worden, het is meer
een kwestie van zorgen dat je het hier en daar meeneemt.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/011_zps5f0496c7.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/011_zps5f0496c7.jpg.html)
Dan doe je de eerste stap nog een keer, zodat het vuil goed tegen
de spanten aan zit. En het dak goed smerig word.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/012_zps35ce7139.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/012_zps35ce7139.jpg.html)
Tot slot doe je het midden van het dak, en vergeet de kopsekanten
daarvan niet. Anders heb je net zo een glimmend randje.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/013_zps1abd194d.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/013_zps1abd194d.jpg.html)
---
Hieronder kun je zien dat geen enkele wagen hetzelfde is. Terwijl ik bij alle
3 dezelfde verhoudingen gebruikt heb. Alleen heb ik het penseel bij de één
wat meer laten wandelen dan bij de ander.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/014_zpsc59abb5e.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/014_zpsc59abb5e.jpg.html)
---
Wat ook belangrijk is, als een wagon klaar is. Laat je hem even een dagje uitharden.
Voor dat je de wagon in gaat zetten op je baan. Tik deze een paar keer met de wielen
op een plankje. Bij het poederen van de onderzijde van de wagon, blijft er poeder
zitten tussen de kieren van de kap en het onderstel. Dit wil je niet in je ballast of
tussen de wissels. Dat kan tot vervelende storingen leiden.
-
Steef, ziet er allemaal heel goed uit. (y)
Ondanks je uitleg heb ik toch nog 2 vragen. Als je het poeder hebt opgebracht en zoals je zegt verticaal met de kwast hebt bewerkt (op de grote open vlakken iets weggeveegd?), dan spuit je acryllak en die zorgt bij het drogen voor het nog verder in de hoeken trekken van de poeders. Moet je dan de wagen tijdens het drogen vlak wegleggen en elke kant apart doen, of is dat onzin en zou het rechtop zetten van de bak tijdens het drogen het misschien nog iets verbeteren, namelijk een beetje uitzakken van het pigment naar beneden?
Heb je ook ervaring met latjes wagens vervuilen, dus zoiets:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/18-luiker/IMG_5149800x600_zps6b98e2fc.jpg)
;)
mvg,
Ivo
-
Ivo.
De lak is in 3 min droog. Dat trekken moet je zien als vloeien van de lak.
Als je een vloeistof ergens op aanbrengt, droogt het vanuit het midden op.
Op een vlak met opstaande randen wil de lak tijdens aanbrengen van het
waasje vloeien. Dit gaat niet, doordat de randjes in de weg zitten.
Dus trekt de vloeistof tegen de randen op. Het teveel aan pigment word
hierdoor naar de randen getrokken. Het is een stukje natuurkunde..
Met wagons zoals die op de foto heb ik geen ervaring, wel met gebouwen.
Deze geef ik met spuitlak een grijze ondergrond, en daarna met pigment
poeder in de kleur van de wagon, liefst iets lichter, breng ik de vervuiling
op. Eventueel in meerdere lagen. Zou hier overigens het pigment
horizontaal met de houtwerk mee trekken. Daarna kun je altijd nog met
vuilstrepen verticaal aan de gang gaan
-
Vanmiddag werd door die vriendelijke meneer van Post.nl het volgende afgegeven..
Een Banverket Qlt specialvagn. Een testrijtuig van de Zweedse ProRail.
Dit rijtuig is niet makkelijk te vinden, en kwam het per stom toeval tegen op Ebay.
Nou ben ik niet van de benauwde, dus meteen maar begonnen met verfraaien...
Sluitseinen was Lima even vergeten, maar die kan ik best zelf monteren.
Verder het interieur voorlopig even grijs gespoten, daar ik nog geen foto's
heb van de binnenkant. Draaistellen verlaagd en losse onderdelen gemonteerd.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/008_zps5f3c9dd9.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/008_zps5f3c9dd9.jpg.html)
Het één op één voorbeeld (een zusje ervan) is nu in dienst van GreenCargo.
Dat word de vuildraad van de Qlt.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/Naamloos12_zpsba127631.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/Naamloos12_zpsba127631.jpg.html)
---
Ben maar alvast begonnen met het dak een vleugje vuiligheid te geven.
Deze laag 70.009 poets je gewoon zoals de foto toont waar vuil zit.
Uit de losse pols dus, niet te moeilijk gewoon doen..
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/009_zpsc4162888.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/009_zpsc4162888.jpg.html)
Laagje twee, dat is voor mij even genoeg..
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/010_zps1decc201.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/010_zps1decc201.jpg.html)
Dan ziet het gemonteerd er al best leuk uit.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/011_zps04bd20da.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/011_zps04bd20da.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/012_zps0de11dcc.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/012_zps0de11dcc.jpg.html)
---
Morgen de ramen zijwanden eens gaan doen, deze blijven wat subtiel.
-
Ziet er nu alweer een stuk echter uit Steef (y)
-
Ik heb je demo en je werk op Eurospoor uitgebreid bekeken. Dit draadje is ideaal als geheugensteuntje. Thanks!
Waar zouden we zijn zonder de trein?
-
Erg mooi. Ik kijk er al een lange tijd tegen op om te doen maar dit geeft me weer wat hoop. Tnxs
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
-
Blijft mij verbazen.. Van "speelgoed" tot een rijtuig wat meer geleeft eruit ziet... Hij is mooi (y)
Groet Ronald.
-
Nuttig, ben zelf vooral een meelezer op dit forum. Maar dit gaat mij wel aan het werk zetten. Eerst maar hier in de buurt van Zoetermeer de benodigdheden op de kop zien te tikken. :-)
-
Ziet er super uit Steef! Kan ik een hoop van leren. (y)
gr,
Daniel
-
Hi Steef had dit draadtje gemist, ga het nu volgen. De techniek ziet er makkelijk uit, bedankt voor de tip.
Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
-
Dit ziet er heel goed en slim uit! Ik moet maar eens wat materiaal gaan verzamelen om mijn VAM wagens onder handen te nemen. Nog tips om VAM wagens te doen, want die zijn mijns inziens altijd wat vuiler dan gewone wagens.
Bedankt voor de moeite!
-
De bedoeling is dat er binnenkort bij mij thuis een workshop gevolgd
kan worden, zodat je meteen zelf feeling krijgt in hoe te vervuilen.
Voor VAM wagens kom je uit op een zwaardere vervuiling met donkere kleuren.
Zal eens een proefje doen, heb er nog wel ergens zoeen liggen.
-
Naar mijn idee waren de VAM wagens relatief schone wagens omdat ze met regelmaat werden gewassen. Hier en daar wat zware vervuiling nabij en op de kleppen op het dak van de wagen.
En wat donkere en soms lichte vegen op de bak die van klep naar beneden door regenval zijn weg volgden.
Jeroen
-
Het rijtuig moet nog even wachten, net als de onderdelen daarvoor waar ikzelf op wacht.
Vanmorgen even twee wagons aangepakt. Als eerste een Res van Fleischmann.
Het voorbeeld heb ik gefilmd in Zweden, daarna in Houten dit model gekocht.
https://www.youtube.com/watch?v=Dq5AN46YLTA (https://www.youtube.com/watch?v=Dq5AN46YLTA)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/Tetrapak%20001_zpspdrecmkq.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/Tetrapak%20001_zpspdrecmkq.jpg.html)
De containers die op de wagon zaten zijn in de kuikenbak verdwenen.
De vervuiling is vrij simpel, wat donkerbruin in 1 en 3 lagen.
1 laag op het chassis en 3 op de kleppen. Eerst uiteraard de hendels in kleur.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/Tetrapak%20002_zpsr8thrf6i.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/Tetrapak%20002_zpsr8thrf6i.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/Tetrapak%20003_zps5uhkuf2b.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/Tetrapak%20003_zps5uhkuf2b.jpg.html)
De wielstellen doe ik altijd apart, werkt beter vanuit de hand.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/Tetrapak%20004_zps7gljterr.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/Tetrapak%20004_zps7gljterr.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/Tetrapak%20005_zps10e6j58z.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/Tetrapak%20005_zps10e6j58z.jpg.html)
Gereed in de vitrine om 24 uur uit te harden. De wagon word geheel met vaten geladen.
In allerlei kleuren, nieuw of juist gebruikt. Deze draai ikzelf uit aluminium staf.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/Tetrapak%20006_zpsvbmvwpdz.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/Tetrapak%20006_zpsvbmvwpdz.jpg.html)
----------------------------
Dan het andere slachtoffer. Afgelopen week binnen gekomen. En erg nieuw.
Daarbij was de wagon niet geheel naar de werkelijkheid.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20007_zpsdd6vpnq8.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20007_zpsdd6vpnq8.jpg.html)
Plaatje van de echte.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/16796556-origpic-e06b59_zps0uieq88h.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/16796556-origpic-e06b59_zps0uieq88h.jpg.html)
Het rembordes dient verwijderd te worden, en het bovenstuk van het kopschot
in dezelfde lichte blauwgrijze kleur als het dak en chassis.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20008_zpswsh7pgwi.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20008_zpswsh7pgwi.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20009_zps3ueecrff.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20009_zps3ueecrff.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20010_zpspi56iecb.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20010_zpspi56iecb.jpg.html)
De kleur is gemengd met:
Revell matt 43 (drupje)
Revell 52 (drupje)
Humbroll matt 34
De Grote TetraPak letters zijn met Revell 52 bijgewerkt.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20011_zpsecl9lwg8.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20011_zpsecl9lwg8.jpg.html)
Chassis met een waasje donkerbruin en de hendels op kleur.
Een vleugje roest op- en naast de aspotten.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20012_zpsaehkh99z.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20012_zpsaehkh99z.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20013_zpsngmhlrmb.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Tetrapak%20godsvagn/Tetrapak%20013_zpsngmhlrmb.jpg.html)
De wagen geheel klaar. Op de foto lijkt hij net wat vuiler. Al zit er zeer weinig op.
-
Steef, een drupje hier en een drupje daar... Het resultaat is geweldig (y)
-
Wat is nu een mooie kleur en een goede werkwijze om onderstellen en eigenlijk de hele onderkant van een log of wagon, die typische roestbruine/koffie achtige zweem te geven?
-
@Jowi
Als je het draadje vanaf pagina 1 doorneemt, kun je lezen dat ik voor het chassis
als basis bruine kleur Artitec 70.009 gebruik. Dit kun je versterken door op bepaalde
plaatsen Artitec 70.011 te gebruiken. Dat is donkerbruin. Altijd eerst de lichte kleur
als basislaag gebruiken. Zodat je kan accentueren met een donkere kleur.
@Hans
Zo druppen we wat af ;)
-
Thanks :)
-
Zie nu pas dat het om poeders gaat ;D ik zit steeds aan verf te denken...
Is er een topic waar goed uitgelegd staat hoe je met poeders om moet gaan?
Ik neem aan dat die ook gefixeerd moeten worden met een laklaag ofzo?
-
Ja hoor.......
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61383.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61383.0.html)
-
*oeps* haha ;)
-
@Jowi: Iets verder kijken dan je neus lang is.... ::) ::)
@Steef: Weer lekker bezig met kliederen... Dat gaat goed (y)
Groet Ronald.
-
@Jowi: Iets verder kijken dan je neus lang is.... ::) ::)
Ach... hoe groter een forum, hoe langer je de zoek functie moet gebruiken om iets te vinden, daar had ik even geen zin in, ik zag dit topic voorbijkomen, ik dacht ik vraag het gewoon direct hier... als je eerst alle topics moet gaan lezen die er maar zijn voor je een vraag 'mag' stellen ben je een mensenleven verder. Al had het in dit geval wel handig geweest :)
-
Je hoort het niet, maar ik zit toch echt hier achter mijn Pc te applaudisseren! (y) (y) (y)
-
Enige tijde geleden kocht ik deze 2 E-tjes van Klein modelbahn voor een tientje.
Gisterenavond eens een proefje gedaan met een aantal kleuren verf en
vervolgens vanmiddag met 4 kleuren poeder aan de gang. Tis wel wat geworden..
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20001_zpsivljentz.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20001_zpsivljentz.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20002_zpsb9xc9b2w.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20002_zpsb9xc9b2w.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20008_zpsjzemct1x.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20008_zpsjzemct1x.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20007_zps5ocpr2jo.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20007_zps5ocpr2jo.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20009_zpsmku0bgbg.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20009_zpsmku0bgbg.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20006_zpsiyy7kvox.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20006_zpsiyy7kvox.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20010_zpsgbswebfc.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20010_zpsgbswebfc.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20011_zpssaip2qqg.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/DSB%20E%20vogn%20Kleinbahn/DSB%20E%20vogn%20011_zpssaip2qqg.jpg.html)
Eens kijken wat het volgende slachtoffer word.
-
Hallo Steef
Ik had deze topic nog niet gezien.
Allereerst mijn complimenten hoe je je kennis en ervaring met ons deelt.
Van deze topic kunnen we heel wat leren.
Eén vraag nog komen ook andere objecten aan de orde voor bevuiling of blijft het bij wagons.
gr,
Herwim
-
Gedverrrr...
ranzige bakkies!
Ook zelf gedeukt zekers?
groeten
Hendrik Jan
-
Complimenten! (y)
Die deukjes zijn "af fabriek" volgens mij.
-
Herwim
Alleen materieel, gebouwen heb ik al eens in het Sdr. Omme draadje laten zien.
Hendrik-Jan
Marco geeft het juiste antwoord, alleen nog wat schroot belading erin.
-
He die wagens staan zo altijd op een zijspoor bij ons, alleen mis ik de graffity en tags.
Dat zijn de wagens waar we mijn zoon verteld hebben dat monsters in transporteert worden daarom die uitgedeukte wand.
Zien er gaaf uit (y) misschien meer roest strepen, kan ze wel een keer fotograferen wil ik al langer, en in detail is ook mogelijk is een open toegankelijk spoor.
Groetjes en prettig weekend
Joke
-
Joke
Ik wil alles doen qua vervuilen van wagons, loc's en rijtuigen.
Maar geen graffiti of tags, daar irriteer ik mij aan als ik het hier
op een emplancement zie. Last staan op mijn eigen wagens.
Heb wel een flisvagn van Lima waar het op zit, maar die kan
ik met de schone kant aan de publiekszijde laten rijden.
Voor foto's gebruik ik al Jernbaner.dk. Dem är alltid välkomna ;)
-
Hoi Steef,
Ik ben kort geleden over jouw draadje "gestruikeld" en heb het met genoegen zitten lezen. Ik ben zelf al jáááren bezig met het weatheren van coilwagons (nog steeds dezelfde, dat gaat niet zo snel bij mij) en ben bij het steeds opnieuw proberen eigenlijk tot dezelfde conclusies gekomen als jij: details bij het weatheren van h0 vind ik onzinnig (doet afbreuk aan de totaalindruk vind ik) en poeders, en dan niet teveel, werken ook het beste voor mij.
Ik gebruik zelf poeders van Noch. Gewoon omdat ik daar makkelijker aan kon komen. Een mengsel van zwart/roet en zand (dat zal wel dichtbij Artitec's zwartbruine aarde komen) voor de hele wagon en dan wat stofkleur (dat komt misschien overeen met Artitec reebruine aarde) voor de wielstellen en de onderkant.
Voorbeeldje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_51.jpg)
Alleen duurde het inkleuren van de profielwanden met droog poeder mij te lang, dus ben ik het gaan schilderen door het poeder met water en een drupje afwasmiddel te vermengen.
Hier nog een foto van een coilwagon met een originele onbewerkte ernaast. Ik ben zelf best tevreden met het resultaat, doch met één opmerking; ik vind de matte spuitvernis, die ik gebruik, niet matt genoeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_63.jpg)
Heb overigens ook de wagons van Roco wielen en universalkoppelingen,en Symoba kinematik voorzien. De volgende serie coilwagons wil ik gaan "verfraaien"met reparatievlakken en grafitti, maar dat zal ik je besparen.
Groet (og hils omkring ;)), Jaco
-
Vraagje:
persoonsrijtuig of treinstel vervuilen.
Laat ik de ruiten zitten of peuter ik ze er eerst uit?
Ik sta op het punt een Lima-Piko-Mastica-Frankenstein-Hondekop te vervuilen.
Maar ik heb de ruiten er nog niet in gelijmd.
Ik vrees dat de ruiten mat uitslaan als ik de poeders met matte verf fixeer.
Wat is wijsheid? Eerst vervuilen of eerst plakken?
Hendrik Jan
-
@HendrikJan
Misschien een tipje, zoals elders beschreven met dat vloeibare rubber afdekken?
Ik weet niet zo snel waar het beschreven werd,
ANDREUS
Oja bij de draadje over de streekbussen
-
Ik plak ze per raam af, is wat werk maar dan heb je ook wat.
Je kunt daarna eventueel met grijs de ramen wat vuil maken.
Eerst zonder lak! Bij gewenst resultaat kan het altijd nog.
-
Afplakken is wel een karwei, ja.
Maar goed, als de meester het zo doet....
Volgende week eerst de raampjes eens monteren.
Tak og hilsen
Hendrik Jan
-
Als de ruiten er nog niet inzitten, dan zou ik daar gelijk gebruik van maken.
Vervuilen die bakken, en dan kun je de raamlijsten op de hand doen.
-
Volgende week maar weer eens wat stof- en gifwolken produceren.
o.a de vier nog bleke zusters van deze dame.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_65.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_65.jpeg)
-
Laat je dit op Eurospoor zien? Ik ben er namelijk vrijdags. Ben benieuwd!
-
Handig draadje dit. (y) Eigenlijk moet ik ook eens aan de slag met verouderen van wagons, maar ja, nog zoveel te doen ::)
Grt, Wim
-
een hele leuke ! (y) ;)
-
Ziet er goed uit, nu kan ik het ook lekker volgen :)
Groeten Jeroen
-
Mooi draadje Steef (y)
IK ga met de Pasen eens een oud wagonnetje aanpakken.
Lijkt me leuker dan eieren schilderen. :)
-
Sinds een paar weken ben ik wat aan het rommelen met washes van AK. Martin
liet zien hoe er mee te werken, en het valt in het begin nog niet mee. Vooral het
geduld ontbreekt mij. Deze wagons (20 stuks) zijn nu voorzien van wat smeersel.
Nu nog in de weer met pigment poeders. En ja, ik ben wat wielen vergeten.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/IMG_2653_zpssykbdt02.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/IMG_2653_zpssykbdt02.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/IMG_2651_zpska7iqi2f.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/IMG_2651_zpska7iqi2f.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/IMG_2650_zpsuoqgyzjo.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/IMG_2650_zpsuoqgyzjo.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/IMG_2649_zpszrnl7evd.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/IMG_2649_zpszrnl7evd.jpg.html)
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Wheateren/IMG_2652_zps1kwculg6.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Wheateren/IMG_2652_zps1kwculg6.jpg.html)
Ik heb gebruik gemaakt van 5 verschillende kleuren. Maar ook het glasvezelpotlood.
Op een aantal wagons zitten er drie lagen over elkaar, soms dezelfde. Toch krijg je telkens
een ander effect. Ook door je borstel/penseel goed droog te maken. Dat geeft net weer
een ander resultaat. Wanneer je haast hebt moet je dit niet gaan doen. Later meer..
-
Wanneer je haast hebt moet je dit niet gaan doen.
Daar ben ik inmiddels ook achter. Laag over laag over laag, en de verschillen zijn telkens minimaal. Eindresultaat is er dan wel naar.
-
(y)
-
Daar hebben we wel een ander draadje voor: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8931.0.
Voorgaande plaatjes is door schade van Photobucket niet leesbaar.
mvg Koen.