BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Robbycat op 01 November 2014, 21:16:06
-
Hallo,
Zoals in mijn "even voorstellen" bericht is te lezen ben ik een jaar geleden begonnen met de bouw van een modelspoorbaan.
De scenery is voor mij geen prio maar desondanks hou ik er wel wat rekening mee om toch een beetje leuke baan te creƫren.
Ik rij (analoog) met NL materieel (NS). Ik heb daar niet bewust voor gekozen maar in mijn jonge jaren heb ik ooit een Lima koploper gekregen en die doet nog steeds vrolijk mee.
Dus van daaruit ben ik maar verder gegaan met NS materieel.
Ik rij nu met:
- Lima koploper 3-delig
- Lima koploper 4-delig
- 16** loc van Roco met 9 blauwe platte wagons
Ik hoop op korte termijn een IRM (Lima) te hebben (en dan vertrekt een koploper) en er is nog een MaK 6*** onderweg (daar moet ik dan nog wagons voor zien te krijgen).
Totaal dus 4 stammen, dat lijkt me een heel goed begin.
Nu heb ik sinds vorig jaar oktober een baan liggen welke ik:
- Wil laten zien zodat andere medespoorders er wellicht wat inspiratie uit kunnen halen.
- Wil laten zien om te kijken of er nog opmerkingen of puntjes van kritiek zijn waar ik wellicht iets aan heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_4.jpg)
Het is wat moeilijk leesbaar maar de 3 schuine sporen zijn een fictief station.
Dit fictieve station bestaat dus uit 3 sporen waarvan het middelste spoor een doorloopspoor moet zijn voor een goederentrein.
De buitenste sporen zijn bedoeld voor o.a. de koplopers, oftewel de personentreinen.
Aan de rechterkant bevindt zich een soort goederenstation met nog een rangeerspoortje.
Dit rangeerspoortje is met kunststof raillasjes vastgezet, hier staat dus geen spanning op.
Op dit 2-baans stukje kan dan een goederentrein stilgezet worden terwijl een personentrein via de hoofdbaan voorbij komt.
De baan is niet door mijzelf bedacht, ik heb dit ontwerp een jaar geleden op internet gevonden en dat een beetje uitgebouwd tot wat het nu is.
Ik wilde wel heel graag dat 2 treinen elkaar, net als in het echt, in tegenovergestelde richting konden passeren en dat is met dit ontwerp goed gelukt.
Daarnaast ben ik geen houtbewerker en scenery heeft niet mijn voorkeur, om die reden heb ik geen "zin" in een spoor met 3 (of meer) lagen op elkaar (die je uiteindelijk in een berg wegwerkt, overigens vind ik het wel mooi om te zien wat anderen er van maken).
Graag hoor ik eventuele op- of aanmerkingen over deze baan.
Ik weet dat het hoofdzakelijk vrij rechttoe-rechtaan is (mocht je een beter plan hebben dan sta ik daar zeker voor open! De baan bestaat in feite uit 5 vierkanten van 1.22 x 1.22).
Oh ja, nog even ter info: De baan wordt in de verkeerde richting gereden.
Dit is het gevolg van de bocht, links van het fictieve station.
De daling is vrij steil en als ik hier zou moeten klimmen dan komt het spul niet, of met moeite, boven.
Het is nu soms al lastig voor de 4-delige koploper om bij de klim (binnenbaan, linksonderin) fatsoenlijk boven te komen.
Ik heb het idee dat dit komt omdat er te weinig gewicht inzit waardoor de wielen niet voldoende grip hebben.
Klimmen op het rechte stuk (rechtsbovenin - middenbovenin) gaat gelukkig zonder problemen.
Ik hoor graag!
Bij voorbaat dank!
Groet,
Rob
-
@NS Koploper die moeite heeft met de helling.
Meestal wordt zoiets opgelost met aanpassing in sporenplan of een klimspiraal.
Maar als je je daar voorlopig niet op wil toeleggen op dit soort wijzigingen zou je je trein kunnen verzwaren.
Het forum kennende zal hierop wel wat reactie komen, klimspiraal of niet.... ::)
-
Hallo Rob,
Voor hellingen geldt in principe maximaal 3% (of de maximale helling die je treinen nog aankunnen. Dat is ook een benadering ;D ). Dat betekend dat het spoor over 1 meter maximaal 3 cm mag stijgen. Om sporen te kruisen heb je een verschil nodig van een 7 cm ongeveer. Dat betekend een rijlengte van minimaal 2 meter.
Als je toch niet zoveel geeft om scenery, zou je kunnen overwegen de bocht linksboven vlak door te laten lopen, en een gelijkvloerse kruising maken waar je nu je viaduct hebt liggen. Dan kun je vervolgens met 2 van de 3 sporen die rechts daarvan liggen dalen, en heb je een betere helling.
Maakt je treinenloop ook ingewikkelder: Je moet er rekening mee houden dat het spoor vrij is als je gaat kruisen.
Groet,
Tjalling
-
Hallo Tjalling,
Allereerst bedankt voor het meedenken, ik zou het zelf niet bedacht hebben, dat geef ik onmiddellijk toe.
Wat ik jammer zou vinden is dat mijn fictieve station zou verdwijnen aangezien 2 van de 3 sporen dan in helling komen te liggen.
Ik heb inderdaad op dit moment weinig met de scenery maar wil me wel gaan bezighouden met het afremmen en stoppen van treinen bij het (fictieve) station.
Er staat weliswaar geen gebouw maar die moet er voorlopig dan maar even bij verzonnen worden.
Het bedenken of namaken van schakelingen is waar voor mij voorlopig de uitdaging zit.
Ik ben overigens bekend met de 3% regelen en die is hier ook toegepast.
Mijn vermoeden is dat de koploper wat te weinig gewicht heeft op de assen waardoor hij niet voldoende grip heeft.
Ik wil daarom proberen om de boel wat te verzwaren rondom de motor.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob.