BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: freekvo op 01 November 2014, 09:09:28
-
Ik heb het volgende deel in mijn baanplan opgenomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_52.jpg)
Het rood gemarkeerde deel is 76 cm lang en stijgt van 0 naar 100 mm; een stijging van 13% dus.
Ik ga daar op rijden met deze loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_4.jpg)
+ 3x deze wagons:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagon_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagon_4.jpg)
De vraag is dan tot hoever de tandheugel moet doorlopen. Alleen aanbrengen op het stijgende deel? Maar dan vraag ik me af of de loc sterk genoeg is om (als deze al op het vlakke stuk is aangekomen) de 3 wagons op te trekken die dan nog op het stijgende deel zijn. Of moet de tandheugel toch nog doorlopen op het vlakke deel na de helling?
Probleem is dat ik daar niet zoveel ruimte heb tot de wissel. Ik kan de 6102 (10,5 cm)misschien nog wel vervangen door een 6101 (20 cm) maar langer kan niet.
Ik kan de loc natuurlijk laten duwen. Maar afgezien van het feit dat ik dat niet mooi vind, heb ik onderaan de heuvel dan natuurlijk hetzelfde probleem.
-
Hallo Freek,
Je probleem hoeft geen probleem te zijn als je je spiegelt aan het grootbedrijf. De Schynige Platte Bahn (Wilderswil, Zwitserland) en de Achenseebahn (Jenbach, Oostenrijk) rijden bijvoorbeeld met de locomotief aan de dal zijde van de trein. Dit doen ze uit veiligheidsoverwegingen, met de locomotief kun je immers ook nog remmen op de tandheugel. Dus: duwend naar boven!
m.vr.gr.
Gerard
-
Ik zou de tandrad , op nul nivo , laten beginnen met een stukje vlak , dus de 6101 vlak . De tandrad laten doorlopen tot voor het wissel bovenaan . Helling wordt steiler . Dit kon tot 35% als ik het goed heb . In bogen wat minder .
gr Jos
-
De hellingen gelegen in bochten mogen max 25% zijn (althans volgens de encyclopedie hier); op rechte stukken max 35%.
Ik zou het dus ook zo kunnen doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_53.jpg)
De helling is dan 18% en dat blijft nog binnen de marge.
Iets anders: ik had het volgende bedacht voor het stuk boven op de heuvel (in gedachten met de loc steeds aan de voorkant). Deze zou dan bovenop naar de andere kant van de wagons gerangeerd kunnen worden (en beneden natuurlijk ook).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_8.jpg)
Maar als de loc altijd aan de dalzijde moet blijven, hebben die wissels natuurlijk geen zin. Dan kan ik het net zo goed zo doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel3_2.jpg)
Een beetje saai misschien, maar die wissels kan ik goed ergens anders gebruiken......
-
Als je bovenin 1 wissel legt, kun je bovenaan wagens afgeven om te laten lossen, en de volgende keer weer oppikken.
Groet,
Tjalling
-
Hoi!
De lok is gewoon sterk genoegd om het een en ander naar boven te duwen. Ik heb zelf de groene karel geen problemen mee. Bovenaan gewoon lekker een wissel plaatsen waar je een extra opstelspoortje hebt om wat te rangeren.
De tandheugel zou ik op het vlakke stuk laten beginnen dan kan de lok goed de tandheugel pakken. De helling mag inderdaad maximaal 35% zijn op rechte stukken en 25% in de bochten. Dit is helemaal volgens de handleiding van Fleischmann.
Gebruik met lagere spoorstaven heb je een klein probleem. De rails moet echt 2,5mm hoog zijn (code 100).
Groet Ronald.
-
De ruwe opbouw is nu klaar. Het moet natuurlijk nog wel netjes afgewerkt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20141101_141507.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20141101_141507.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20141101_141524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20141101_141524.jpg)
Helaas had Conrad maar 2 van de 4 bestelde tandheugels geleverd, dus hier kan ik even niet verder mee.