BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Daan001 op 01 November 2014, 07:38:52
-
Beste allemaal,
Zoals bekend zijn de DB/NS/DSB van plan de nachttreinen naar kopenhagen/Praag/Warschau te stoppen. Teken hieronder de petitie om dit plan te stoppen. >:(
Het zou zonde zijn als deze comfortabele en historisch waardevolle manier van reizen verloren gaat.
Teken de petitie:
http://reddenachttrein.petities.nl/ (http://reddenachttrein.petities.nl/)
Er is ook een Duits protest:
http://www.autoreisezuege-haben-zukunft.de/
(http://www.autoreisezuege-haben-zukunft.de/)
-
Historisch waardevol. ....
Jaja dat is een reden om een verlies gevende trein te laten rijden.
-
Inderdaad een weinig steekhoudend argument. Als je serieus genomen wilt worden moet je echt met iets beters komen.
It's the economy, stupid!
De site weigerde overigens mijn (geldige) e-mail adres.
Dirk
-
Als het de economy'is dan had de DB deze treinen beter op de kaart moeten zetten. Waar geen wil is, is de trein weg.
-
@Arnold
Dat deden ze in de jaren 80 al . Enquettes in de trein half doen en daarna de trein de dienstregeling later opheffen .
gr Jos
-
Met de prijsvechters in de luchtvaart lijkt me de slaaptrein niet levensvatbaar.
Helaas.
Zelf afgelopen zomer per nachttrein naar Kopenhagen geweest. Was geweldig!
Als je niet wilt vliegen kun je natuurlijk gewoon overdag nog per trein naar Berlijn, Kopenhagen of Warschau.
Hendrik Jan
-
Heren,
Uiteraard hebben jullie gelijk met het argument dat het wellicht niet meer helemaal van deze tijd is om per nachttrein te reizen door Europa van een efficiency point of view.. Het is business en tijd=geld en als iets niet winstgevend is moet je het ook niet doen.. klopt.
Toch denk ik dat de spoorlijnen niet te snel dit principe overboord moeten gooien. Reizen per trein is ook een ervaring waarin je dingen meemaakt, ziet, etc. Het is niet zozeer de snelheid waarmee je de bestemming bereikt maar ook bijvoorbeeld het comfort. Treinen hebben een slecht imago in de samenleving. Als men het woord trein reizen hoort zegt men gelijk iets over vertraging, de kosten, etc. Men reist liever per low-cost airline voor een prikkie (om vervolgens alsnog een fortuin te betalen voor je bagage en het altijd dure lokale transport van het vliegveld.) en ook nog eens heel veel tijd te verliezen aan het wachten op een dodelijk saaie airport.. Echter terugkomende op de nachttrein denk ik dat het goed past hoe met name de jongere generatie nu tegen reizen aankijkt. Men wil juist weer exploren met een backpack op de rug en lonely planet in de hand, dingen meemaken, etc.
Ik reis erg veel voor mijn werk en altijd per vliegtuig en ja dat is goedkoper en efficienter qua tijd..
De petitie is daarom niet zozeer een statement dat nachttreinen efficient zijn, het is wellicht ook om de spoorlijnen een signaal te geven dat mensen deze manier van reizen ook waarderen en dat men wellicht ook meer moet doen aan de promotie ervan en denken aan slimme manieren om het goedkoper en aantrekkelijker te maken juist als een alternatief voor de low cost airlines. Ooit een reclame ervoor gezien? ik niet.. Het idee dat je op vakantie gaat, je savonds in de trein stapt, een drankje doet in de bar, slaapt en sochtends in de buurt van je bestemming uitgerust je eerste vakantiedag in gaat is gewoon een mooi (en ook efficient) concept.
dus je statement: 'Its the economy, stupid! vind ik wat kort door de bocht... maar dat is een mening.
-
@Arnold
Dat deden ze in de jaren 80 al . Enquettes in de trein half doen en daarna de trein de dienstregeling later opheffen .
gr Jos
Dat schrijf ik toch.. Waar geen wil is......
We vergeten allemaal dat je een dag aan reistijd wint. Tel uit je winst. Hoezo economy.
-
Ja wij zitten op één lijn.. Toen ik mn reactie typte had ik je bericht nog niet gelezen..
-
Er is maar één echte oplossing natuurlijk en dat is dat we massaal kaartjes gaan kopen.
-
En dat de nachttrein massaal onder de aandacht wordt gebracht.
-
Ik reis erg veel voor mijn werk en altijd per vliegtuig en ja dat is goedkoper en efficienter qua tijd..
Dus je vind dat de vervoerders treinen moeten laten rijden die halfvol zitten en daarmee verlies lijden, terwijl jij zelf lekker het vliegtuig pakt en er dus nét zo hard aan meewerkt?
Beetje vreemd uitgangspunt.... ::)
Ik vraag me sowieso af hoeveel mensen die de petitie getekend hebben überhaupt weleens met deze nachttreinen zijn meegeweest....
-
Thom,
haha ja ik zou het ook graag anders zien maar dat bepaalt de baas. Bovendien, als je naar Azie gaat kun je ook beter het vliegtuig pakken aangezien de Orient express er ook mee gekapt is. Heel jammer. 8)
En ja, binnen Europa zou ik prima de (nacht) trein kunnen pakken.
-
Enerzijds worden enorme aantallen zwaar verlieslijdende binnenlandse treindiensten met bakken belastinggeld op de been gehouden, terwijl anderzijds het internationaal (nacht)verkeer zonder subsidie volledig aan zijn lot wordt overgelaten....
-
Logisch toch. In de binnenlandse dienst reizen mensen in de spits. Het alternatief is de file op de weg. De overheid moet dus wegen bouwen of treinen laten rijden om de economie aan de gang te houden. Voor de nachtverbindingen is er een alternatief dat sneller, goedkoper en zonder subsidie is (vliegen). Nachttreinen zullen denk ik wel blijven, maar waarschijnlijk meer als wekelijkse of sporadische rijdenede charters (ski- en autotreinen, luxe Pullman reizen) dan in de reguliere dienst waarmee je als individuele reiziger elke dag (nacht) kan reizen.
Zelf heb ik de afgelopen twee jaar twee keer in een nachttrein gezeten. Beide keren omdat het de goedkoopste manier van reizen was. In die zit-rijtuigen zitten toch wel een beetje louche figuren hoor...
-
Als mensen met backpacken zo graag met die trein willen exploreren moeten ze dat doen, blijkbaar was dat dus niet het geval anders zou de trein niet verlieslijdend zijn.
Ik heb zelf de echte tijd van de bonte internationale treinen met heel veel bestemmingen niet meegemaakt, had ik graag gewild, maar ik kan me best voorstellen dat iets wat verlies lijd niet behouden kan blijven.
Groeten Edwin.
-
Voor de nachtverbindingen is er een alternatief dat sneller, goedkoper en zonder subsidie is (vliegen).
Vliegen goedkoper zonder subsidie?????? Leuke grap......
-
Volgens mij was het beter om iedereen massaal die nachttreinen te boeken dan om een petitie te laten tekenen.
Een petitie tekenen en dan zelf toch met het vliegtuig gaan zet natuurlijk geen zoden aan de dijk...
-
@ Edwin
Dan heb je zeker wat gemist . Was een leuke tijd waarin ik wel tot jaarlijks 4 interrailkaarten had om te reizen . 's Nachts legde ik dan de grote afstanden af om overdag ergens te kijken .
Heden heb je maar een fractie van het aantal nachttreinen meer dan toen . Helaas .
gr Jos
-
Maar ja, als je tegenwoordig een beetje tijdig een ticket besteld, backpack je voor hetzelfde geld op een ander continent.
-
Vliegen goedkoper zonder subsidie?????? Leuke grap......
Kan je dat nader toelichten? Voor zover ik weet is er geen vliegmaatschappij die subsidie krijgt van de Nederlandse overheid.
-
Kerosine is zo goed als belastingvrij... Het niet heffen van een belasting kun je ook uitleggen als het geven van subsidie.
-
Heel jammer als deze kleurrijke treinen verdwijnen. ....
Succes met de pietietie
-
Kerosine is zo goed als belastingvrij... Het niet heffen van een belasting kun je ook uitleggen als het geven van subsidie.
Kerosine voor internationale vluchten is niet belastingvrij maar wel accijnsvrij. Accijns en subsidie zijn elkaars tegenovergestelde. Bij subsidie krijg je geld van de overheid, bij accijns/belasting moet je geld betalen aan de overheid.
sub·si·die (de; v; meervoud: subsidies) 1 geldelijke ondersteuning van overheidswege
ac·cijns (de; m; meervoud: accijnzen) 1 belasting op verbruiksgoederen
Dus het niet of minder heffen van belasting is iets heel anders dan subsidie krijgen. Kijk maar naar je persoonlijke situatie: Als je belastingteruggave krijgt is iets heel anders dan als je een uitkering krijgt. Als je teruggave krijgt heb je eerst iets aan de overheid betaald,en je krijgt een deel daarvan terug. Als je een uitkering krijgt betaal je niks, maar krijg je alles.
Overigens betalen de spoorwegen ook (bijna) geen accijns net als de luchtvaartmaatschappijen. Alleen voor diesel moeten ze sinds kort accijns betalen, maar de internationale treinen in Nederland rijden niet op diesel. En de dieselboemeltjes die de grens over gaan hebben denk ik weining last van concurrentie met vliegverkeer. ;)
-
*zucht*
-
;)
Ben 1 x met de CNL naar Munchen geweest....
Wat een drama !Bijna 10 uur in zo'n trein met 5 vreemden in een hokkie, slapen ho maar, dut je net in door gedeng, gedeng, stopt dat ding weer bij een station. Of je wordt weer wakker door niet nader te omschrijven geluiden en geuren van je cabine genoten :-X
Nee, eens maar nooit weer. Anderhalf uur rijden naar Dusseldorf en een klein uurtje vliegen. Veel relaxter.
Treinen zijn leuk om mee te spelen of om naar te kijken, niet om erin te zitten 8)
-
Het kan erger. Veel erger. Je zal maar met vier man in een hokkie op de boot van Odessa naar Istanbul zitten, wanneer een van de heren op een onderbed zijn verovering uit de scheepsdisco eens even zeer luidruchtig wat intiemer leert kennen... :-X
-
Treinen zijn leuk om mee te spelen of om naar te kijken, niet om erin te zitten 8)
Hee, da's mijn tekst!
Een trein is leuk om naar te kijken, maar je moet er niet in gaan zitten natuurlijk...
-
@ Edwin
Dan heb je zeker wat gemist . Was een leuke tijd waarin ik wel tot jaarlijks 4 interrailkaarten had om te reizen . 's Nachts legde ik dan de grote afstanden af om overdag ergens te kijken .
Heden heb je maar een fractie van het aantal nachttreinen meer dan toen . Helaas .
gr Jos
Tja ik weet het, ben in de verkeerde tijd geboren, rijd op een 27 jaar oude brommer, vind oude auto's mooier, zelfde geld voor treinen, werk dan ook aan mat'54 766 ieder weekend en behoefte aan een smartphone en allerlei andere gadgets heb ik ook niet, had best 30 jaar eerder geboren willen worden soms :P Ik rijd dan wel weer digitaal ;D Maar ja ik heb altijd nog de verhalen, foto's en dia's van m'n vader die dit soort dingen wel heeft kunnen doen.
Groeten Edwin.
-
;)
Ben 1 x met de CNL naar Munchen geweest....
Wat een drama !Bijna 10 uur in zo'n trein met 5 vreemden in een hokkie, slapen ho maar, dut je net in door gedeng, gedeng, stopt dat ding weer bij een station. Of je wordt weer wakker door niet nader te omschrijven geluiden en geuren van je cabine genoten :-X
Het mocht dus weer niets kosten? ;) Aangezien er ook zeer comfortabele eenpersoons slaapcoupés zijn...
-
Vorig jaar met de CNL naar Zurich gegaan, we hadden mooi een slaapcoupe voor ons tweeën. Heb goed kunnen slapen, was een leuke ervaring. Maar als er geld bij moet om het ding te laten rijden is het bedrijfstechnisch flauwekul om nachttreinen in stand te houden.
-
Tsja, in een vliegtuig kan je ook naast huilende baby of een schreeuwende schoolklas zitten. Op korte vluchten scheelt het wel dat je snel van ze af bent. ;)
@AlfaArjen: Het is inderdaad een ervaring waarbij de vakantie al op Utrecht Centraal begint (of waar je dan ook opstapt ;) ). Ik denk dus niet dat de speciale ski/auotrein/luxe-reis charters snel zullen verdwijnen. Die schijnen het toch wel aardig goed te doen?
-
En je wordt nog eens gratis vergiftigd door de btw-vrije kerosinedampen. Nee dan liever in de CNL stappen, een leuke gesprekje hebben met je medepassagiers, in Duisburg elkaar goede nacht wensen en in Freiburg wakker worden. Moderne manier en milieu vriendelijke manier van reizen die te weinig onder de aandacht wordt gebracht.
-
Wat een discussie dit.. ! uiteenlopende meningen. :)
Persoonlijk lig ik liever plat in een slaapcoupe (ondanks de andere 5 mensen in de coupe), dan onmogelijk opgevouwen in een stoel te midden van 200+ mensen om je heen als sardienes in een blik op een kilometer of 10 hoog.. :) Slaap je eindelijk een beetje wil er iemand naar het toilet of knalt er zon leuk stewardessen karretje tegen je knie.. meneer wilt, u ook wat drinken.. pfff..
Dat geluid van de trein die voortdendert over de rails ervaar ik overigens altijd als een prima slaapmiddel. Vroeger ook met de typische wapperende gordijntjes bij de oudere rijtuigen waar het raam helemaal open kon..
Overigens is die hiervoor beschreven ervaring op de boot van Odessa-Istanbul een beetje apart wel.
En men heeft gelijk dat we beter massaal de nachttrein kunnen boeken. Ik ga het gelijk doen voor deze kerst periode.. zo.
-
@Edwin2121992
Tja ik weet het, ben in de verkeerde tijd geboren, rijd op een 27 jaar oude brommer, vind oude auto's mooier, zelfde geld voor treinen, werk dan ook aan mat'54 766 ieder weekend en behoefte aan een smartphone en allerlei andere gadgets heb ik ook niet, had best 30 jaar eerder geboren willen worden soms Ik rijd dan wel weer digitaal Maar ja ik heb altijd nog de verhalen, foto's en dia's van m'n vader die dit soort dingen wel heeft kunnen doen.
Groeten Edwin.
Het is er best nog wel hoor, je moet er alleen wat verder voor weg. De nachttrein in Thailand naar Chiang Mai of naar Laos is een leuke ervaring (als ie niet omvalt) :) verder zijn de nachttreinen in China erg goed en een prima manier van reizen door het land. En wat dichter bij huis heb je in oost europa nog volop van dit soort oude nachttreinen.. Wat ik verder kan aanraden is de trein naar Istanbul bijvoorbeeld via Wenen-Budapest-Belgrado-Istanbul.. Ook leuke steden om te bezoeken.
-
En je wordt nog eens gratis vergiftigd door de btw-vrije kerosinedampen. Nee dan liever in de CNL stappen, een leuke gesprekje hebben met je medepassagiers, in Duisburg elkaar goede nacht wensen en in Freiburg wakker worden. Moderne manier en milieu vriendelijke manier van reizen die te weinig onder de aandacht wordt gebracht.
Kerosinedampen? Is dit serieus of als grap bedoeld? En in een vliegveld of vliegtuig kan je toch ook een praatje met je buren maken?
Wat een discussie dit.. ! uiteenlopende meningen. :)
Persoonlijk lig ik liever plat in een slaapcoupe (ondanks de andere 5 mensen in de coupe), dan onmogelijk opgevouwen in een stoel te midden van 200+ mensen om je heen als sardienes in een blik op een kilometer of 10 hoog.. :) Slaap je eindelijk een beetje wil er iemand naar het toilet of knalt er zon leuk stewardessen karretje tegen je knie.. meneer wilt, u ook wat drinken.. pfff..
Dat geluid van de trein die voortdendert over de rails ervaar ik overigens altijd als een prima slaapmiddel. Vroeger ook met de typische wapperende gordijntjes bij de oudere rijtuigen waar het raam helemaal open kon..
Overigens is die hiervoor beschreven ervaring op de boot van Odessa-Istanbul een beetje apart wel.
En men heeft gelijk dat we beter massaal de nachttrein kunnen boeken. Ik ga het gelijk doen voor deze kerst periode.. zo.
Je moet een nachttrein natuurlijk niet met een intercontinentale vlucht vergelijken. We hebben het hier over bestemmingen die 1,5 tot 2 uur vliegen zijn. Op zulke korte vluchten hoef je toch helemaal niet te slapen?
Inderdaad lekker veel meningen, maar ook veel sentiment naar een verdwijnende manier van reizen. Net als Arnold zou ik niet direct zeggen dat nachttreinen een ouderwetse manier van reizen zijn. Ik denk dat er met de juiste ondernemersgeest veel te doen is met de juiste marketing en het opknappen van de rijtuigen naar een moderne standaard. Al betwijfel ik of marketing veel kan doen, want de meeste mensen boven de 25-30 jaar oud weten dat de nachttreinen er zijn, maar reizen er toch niet mee. Het zou wel interressant zijn om te onderzoeken waarom mensen niet meer met de nachttrein gaan, en of die redenen gegrond zijn. Zo niet, dan kan marketing veel doen om mensen te informeren. Als de redenen goed zijn kan gekeken worden of die nadelen van nachttreinen aangepakt kunnen worden.
-
Waar komt de info vandaan dat de nachttreinen met verlies draaien?
-
Overigens is die hiervoor beschreven ervaring op de boot van Odessa-Istanbul een beetje apart wel.
Tsja, leuk was anders.
Maar on topic: De slaaptrein Moskou - Kiev was ook leuk. Midden in de nacht een schijnwerper in je gezicht van een douanier die je paspoort komt controleren. Of de slaaptrein Kiev - Odessa. Waar ik, na enige steekpenningen betaald te hebben, heerlijk geslapen heb in het compartiment van de provodnik/wagonopzichter... :)
-
Van de DB. Bij de Oostenrijkers schijnt e.a. nog wel te lukken. N.b. de nieuwe brochure m.b.t. DB autozug al gezien?
-
Of de slaaptrein Kiev - Odessa. Waar ik, na enige steekpenningen betaald te hebben, heerlijk geslapen heb in het compartiment van de provodnik/wagonopzichter...
Dan mag ik aannemen dat deze provodnik een mooie Oekraiense dame was van tussen de 25-30? ;D
Heb je btw toelvallig dan enige ervaring met het reizen van Utrecht naar Sin Petersburg? Ik ben van plan die reis met moeders en broertjes te maken ergens begin April.
-
Helaas niet ;D Ik reisde met een studievriend. De provodnik heeft de nacht op een klapstoeltje op een van de balkons doorgebracht...
Ik heb geen ervaring met St Petersburg. Ik ben in 2001 van Amsterdam via Warschau naar Moskou gereisd. Geweldige reis. Op de Pools-Witrussische grens worden de draaistellen verwisseld. Leuk om een keer mee te maken. De reis in 2001: Amsterdam - Moskou - Kiev - Odessa per trein, Odessa - Istanbul per boot, Istanbul - Athene per trein en Athene - Amsterdam per vliegtuig.
Sint Petersburg ben ik overigens wel geweest (in 2004), mooie stad, prachtige gebouwen, maar heel erg Europees. Als je Rusland wil zien, moet je naar Moskou. Ben ik twee keer geweest. Stad van groteske tegenstellingen, maar erg bijzonder.
Eelco
-
Hier (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/05/de-nachttrein-naar-warschau-gaat-niet-meer/) staat dat de nachttreinen al jaren verliesgevend zijn. Voor Sint Petersburg: Ik heb zelf geen ervaringen met de trein, de normale route is naar Moskou met de nachttrein en dan met de hogesnelheidslijn of nog een nachttrein naar St Petersburg, maar je kan natuurlijk ook kijken naar iets exotischer zoals de IC naar Berlijn, dan met de nachttrein naar Kaliningrad en nog een nachttrein naar St Petersburg. Kaliningrad zelf is oerlelijk omdat het helemaal is platgebombardeerd in de oorlog en daarna in Sovjet-stijl is opgebouwd, maar ik vond het toch een dag of twee waard omdat er zo weining toeristen komen en toch een Russisch gevoel geeft al zeggen Russen zelf dat het niet echt Rusland is.
-
Naarmate de olie schaarser wordt en vliegtickets dus weer duurder zullen worden, zullen de nachttreinen vanzelf weer populairder worden. Echter ziet men dat niet of is men niet bereid tot die tijd te wachten en bijbehorende verliezen te accepteren. ;)
-
Maar dan heb je het wel over decennia, met alle bijbehorende ontwikkelingen voor alternatieve energie.
-
Een vliegtuig vliegt prima op bio-kerosine.
Een illusie om te denken dat olieschaarste de luchtvaart om zeep gaat helpen.
Er zijn alternatieve brandstoffen genoeg, die steeds rendabeler worden naarmate aardolie schaarser en duurder wordt. Of je daarop moet wachten ivm klimaatproblemen is een ander verhaal.
groeten
Hendrik Jan
(deze zomer per nachttrein naar Kopenhagen geweest, aan mij zal het niet liggen)
-
Nachttreinen in de huidige vorm zijn gewoon te duur qua exploitatie. Bovendien zijn er teveel knopen in het huidige net en liggen bijna al die knopen in Duitsland zodat vooral de DB er veel werk aan heeft... het is vooral DB die de versobering er nu doordrukt. Net als, zoals eerder al aangestipt, de AutoZug, ook al een vorm van relatief omslachtig spoorvervoer vanuit DB oogpunt gezien.
-
Ach, de DB stapt het liefste helemaal uit spoorvervoer. Ze beconcureren hun eigen (langeafstand-) treinen al met busdiensten tegen veel lagere tarieven. Het is dan straks Deutsch Bus AG :P
Allie
-
DB wil vooral af van rangeren en getrokken treinen. Dezelfde beweging die NS al vele jaren eerder gemaakt heeft...
-
Een vliegtuig vliegt prima op bio-kerosine.
Een illusie om te denken dat olieschaarste de luchtvaart om zeep gaat helpen.
Er zijn alternatieve brandstoffen genoeg, die steeds rendabeler worden naarmate aardolie schaarser en duurder wordt. Of je daarop moet wachten ivm klimaatproblemen is een ander verhaal.
Je hoort mij niet zeggen dat olieschaarste de luchtvaart om zeep gaat helpen, maar ik ben er wel van overtuigd dat vliegen weer duurder gaat worden en niet meer voor 'iedereen' is weggelegd. Over pak 'm beet 10-20 jaar zijn olieprijzen van 200-300 USD per vat zeker niet ondenkbaar. Op korte en middellange afstanden wordt de trein dan opeens weer sterk concurrerend, dus op de lange termijn heeft de nachttrein zeker een toekomst naar mijn mening.
Alternatieve brandstoffen in de luchtvaart geloof ik voorlopig niet in, die ontwikkeling is tot op heden niet of nauwelijks aan de orde en ook bij toekomstige nieuwe vliegtuigtypes (737MAX, 777X, etc.) is dat totaal niet aan de orde. Daarnaast is biobrandstof niet de oplossing, dat gaat doorgaans ten kosten van capaciteit die anders gebruikt kan worden voor voedsel, en met een groeiende wereldbevolking is ook dat niet erg wenselijk. Plus dat je nog steeds gedeeltelijk olie nodig hebt, dus het is ook geen structurele oplossing. ;)
-
Naarmate de olie schaarser wordt en vliegtickets dus weer duurder zullen worden, zullen de nachttreinen vanzelf weer populairder worden. Echter ziet men dat niet of is men niet bereid tot die tijd te wachten en bijbehorende verliezen te accepteren. ;)
Dat hoeft toch ook niet? Als nachttreinen over 30 jaar weer rendabel zijn, dan staan ze zo weer op de rails.
Maar ik geloof er niks van. Gewone internationale treinen zijn gekraakt tussen vliegtuig, auto en HSL. De nachttreinen hebben het nog lang volgehouden. Als vliegen in de toekomst inderdaad te duur wordt, komt er vast wat anders. Het lijkt me alleen sterk dat dat dan weer van die boemelende nachttreinen worden. Eerder een versnelde uitbreiding van het HSL-net, een nieuwe manier van autorijden of iets dat we nog nu niet eens hebben bedacht.
-
Frontier,
Interessante zienswijze. Hoe we van een topic over het wegvallen van de nachttrein komen op het energievraagstuk.. :) Denk dat je best een punt hebt dat de olieprijzen zullen stijgen. Echter niet zozeer door de schaarste denk ik van olie en gas maar meer door de moeilijkheid van nieuwe bronnen. Realiseer je dat ze grote delen van de wereld nog helemaal niet ontdekt hebben en oliebronnen zich ook bevinden in west afrika op 1-3 km onder de zeebodem. Momenteel levert nieuwe survey inzichten wel degelijk tot grote nieuwe vindplaatsen, waaronder Ghana, Sierra Leone maar ook in Brazilie.
We zullen zien of je theorie stand houdt, wellicht heb je gelijk.. :)
Echter, los van het olie verhaal, denk ik dat momenteel er best nog geld in de nachttreinen zit, al zal het wel naar een wat nieuwer trein concept moeten. Nu zijn het allemaal oude wagens (en ja dat is mooi) maar het is onpraktisch en duur geworden door onnodig rangeer werk, onderhoud, etc. Waarom hebben ze bijvoorbeeld geen stuurstand? Dat scheelt al rangeren.. Verder wordt er niets gedaan aan het promoten, speciale acties en moet je nog steeds een halve wiskundige zijn om een trein te boeken via de websites van de spoorwegen.. Heel bizar, en dat terwijl bij de lowcost airlines, je een ticket in een minuut boekt via je smartphone.. Van de vele berichten onder deze topic wordt er meerdere keren terecht gezegd dat de spoorwegen hierin gewoonweg falen terwijl het toch niet zo moeilijk zou moeten zijn dit een beetje beter te organiseren. Wellicht is het de cultuur van de spoorwegmaatschappijen. De low cost airlines zijn opgezet rondom slimme marketing, aanbiedingen en gebruiksgemak. De spoorwegen zijn oude logge staatsbedrijven en zijn heel anders opgezet qua cultuur. Ik vraag me oprecht af of dit van invloed is op deze topic. Wellicht is er iemand die iets weet van hoe dit werkt bij de spoorwegen, waarom dat verschil er is...?
-
Persoonlijk denk ik bij low cost airlines eigenlijk helemaal niet direct aan gebruikersgemak en gemakkelijk boeken. Wel aan een hoop marketinggetetter, dat wel. Vliegen is vooral snel in vergelijking met een klassieke internationale trein. En als je er moeite voor doet en juist afziet van het nodige gebruikersgemak, kan het bij een low cost airline ook nog goedkoop.
Het spoor is vooral bezig met het exploiteren van betrouwbare regionale netwerken. Daar heeft 99,9 procent van de reizigers ook het meeste belang bij. Gewone internationale treinen zijn bijzaak. Dat gezegd hebbende, ook speciale chartermaatschappijen zijn nooit een groot succes op het spoor. Het is misschien moeilijk te accepteren voor de liefhebber. Maar klassieke slaaptreinen zijn grotendeels door de tijd ingehaald.
-
Dat zou best wel kunnen. Per slot hangen we een beddewagen in Nederland ook niet meer in de nachtelijke posttrein.
Tijd dus voor een nieuw concept: de HSS, de High Speed Sleeper. Volledig niche naar Nice :-)
-
De HSS.. Geen slecht idee.. Met toekomstige hs verbindingen zou dit een goed idee zijn voor de langere afstanden, niet van Utrecht naar Basel ofzo, dat is dan te dichtbij, maar bijvoorbeeld Amsterdam - Rome, Berlijn - Moskou, etc..
Gelijk wat leuke infrastructurele werkjes voor de EU.. (wie gaat dat betalen.. :-\)
De brandstofprijzen voor het vliegverkeer zullen zeker van invloed kunnen zijn op de beslissing dit soort verbindingen te maken..
-
Hmmm, komen de breedspoorbanen van een een niet nader te noemen Oostenrijkse humanist ook weer uit de kast: http://www.breitspurbahn.de/3000.html en http://www.epilog.de/lexikon/breitspureisenbahn
-
Het was niet mijn bedoeling Hitler in deze discussie te betrekken.....
-
Daar is een naam voor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law (http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law)
groeten
Hendrik Jan
-
Nee hoor, dat is geen Godwinnetje er wordt hier namelijk niemand vergeleken met de betreffende Oostenrijker. Ik legde alleen een historisch linkje tussen het beeld dat Huibert en Daan schetsten en eerdere plannen in die richting. Nothing more, nothing less.
-
dit nachttreinen verhaal zit wel diep bij de treinenliefhebbers gezien het feit dat het mondiale fossiele brandstoffen vraagstuk en de plannen van die geflipte oostenrijker erbij betrokken worden.. ;D
-
Echter, los van het olie verhaal, denk ik dat momenteel er best nog geld in de nachttreinen zit, al zal het wel naar een wat nieuwer trein concept moeten. Nu zijn het allemaal oude wagens (en ja dat is mooi) maar het is onpraktisch en duur geworden door onnodig rangeer werk, onderhoud, etc. Waarom hebben ze bijvoorbeeld geen stuurstand? Dat scheelt al rangeren..
Dat rangeren is vooral omdat de rijtuigen van treinen veelal andere eindbestemmingen hebben en dus onderweg hun wegen scheiden of juist samen komen.
Daarnaast kun je je afvragen waarom het oude meuk is, als het vervoer nl niets opleverd is er ook geen kapitaal op te bouwen om te investeren in nieuw materieel....
-
Het is ook oude meuk omdat er geen subsidie voor is, wat er wel was voor de HSL-achtige lijnen en de regionalbahnen waar diverse overheden de boel flink sponsorden. Nachttreinen bedropen zichzelf en zolang het reed, reed het...
Nu moet er ineens een hoop geld in gestopt worden voor volledige vervanging van een hoop materieel wat tot op de draad versleten is en dan kijkt men ineens veel meer naar kosten-baten.
-
Het lijkt er op dat het geld wat het heeft opgeleverd, elders is geïnvesteerd.
-
Het is lang niet allemaal oude meuk. Tenminste, gezien in het perspectief van de treinen die EETC en collega's de baan op sturen zijn ze bijna nieuw. Neem de dubbeldeksrijtuigen. Die zijn rond het jaar 2000 geintroduceerd. Punt is dat ze zelfs de revisiekosten niet op kunnen brengen. En als je ziet wat DB/CNL vanaf 1998 hebben gedaan, kun je echt niet beweren dat ze het niet geprobeerd hebben.
Ondertussen zie ik dus wel kansen voor EETC en collega's om hun wagenpark aanmerkelijk te vernieuwen.
-
Uit eigen ervaring inmiddels :
De NS International site is een ongelofelijk wanstaltig gedrocht, waar het fatsoenlijk boeken van een reis vrijwel onmogelijk is...
Ik probeer nu al 2 dagen een weekendtrip Arnhem-Praag te boeken. CNL 456-457 , simpel toch?
4 pogingen, 4 maal zelfde plan ingegeven, 4 andere uitkomsten :o
Eindelijk nu wat ik wil in het wagentje en inmiddels meer dan 5 minuut aan het wachten om te mogen betalen 'Wij maken contact met onze betaalprovider' ....
Denk dat ik morgen maar even langs station Arnhem ga, gewoon naar een balie om daar maar een papieren ticket te halen.
-
Gewoon even contact opnemen met de Treinreiswinkel.
Wordt je uitstekend geholpen.
Kan via het web, of telefonisch.
ik boek al jaren geen internationale reizen meer via de NS.
Omdat die site...
hoe zeg ik dat netjes? :-X
nee, ik zeg het eerlijk. ;D
De site van NS-internationaal heeft een onvergelijkbaar verbeterpotentieel.
Zo netjes genoeg?
Ik boek sinds jaar en dag via de treinreiswinkel.
Ook slaaptreinen
groeten
Hendrik Jan
-
Uit eigen ervaring inmiddels :
De NS International site is een ongelofelijk wanstaltig gedrocht, waar het fatsoenlijk boeken van een reis vrijwel onmogelijk is...
Ik probeer nu al 2 dagen een weekendtrip Arnhem-Praag te boeken. CNL 456-457 , simpel toch?
4 pogingen, 4 maal zelfde plan ingegeven, 4 andere uitkomsten :o
Eindelijk nu wat ik wil in het wagentje en inmiddels meer dan 5 minuut aan het wachten om te mogen betalen 'Wij maken contact met onze betaalprovider' ....
Denk dat ik morgen maar even langs station Arnhem ga, gewoon naar een balie om daar maar een papieren ticket te halen.
Bekend verhaal. Hou er wel rekening mee, dat de reis die je online ziet niet bestaat en de reis die je uiteindelijk boekt, duurder is. Da's mijn ervaring tenminstenin vergelijkbaar boeken van reizen naar Berlijn.
-
Ik heb redelijk positieve ervaringen met de website van Deutsche Bahn (http://www.bahn.de/i/view/NLD/nl/index.shtml). Met homeprint ook geen probleem. Maar betalen met Ideal natuurlijk niet mogelijk, wel met credit card.
NB: de busreklame voorop de DB site is wel stuitend...
-
Gelukkig kan het ook nog ouderwets en dat bleek, ondanks de servicekosten, zelfs juist GOEDKOPER :)
Naar het NS International loket in Arnhem geweest, zag daar overigens dat medewerkers door nog VEEL meer bagger moeten klikken, maar na 10 minuut had ik mijn tickets, bijna 10 Euro goedkoper als via de website.
Lang leve ouderwetse service ;D
Overigens : op de site van Deutsche Bahn kun je deze reis (hoewel het dus alleen met EC / CNL is) niet boeken... de site geeft aan dat het de kosten niet kan berekenen waardoor online boeken niet mogelijk is.
-
Ja, deze week het retourtje Keulen voor over twee weken ook maar op Utrecht CS opgepikt. Krijg je ook gewoon uitleg over het verband met je bestaande kaarten enzo. Prima geregeld en een echt ticket is natuurlijk ook veel leuker dan zo'n stom A4 uit je eigen printer. :D
-
NB: de busreklame voorop de DB site is wel stuitend...
Leg eens uit. Wat is er stuitend aan ???
-
Gelukkig kan het ook nog ouderwets en dat bleek, ondanks de servicekosten, zelfs juist GOEDKOPER :)
You lucky bast***!!
Gefeli!
-
Leg eens uit. Wat is er stuitend aan ???
Ik vermoed dat er reclame voor een busverbinding wordt gemaakt op een spoorwegwebsite ;)
-
DB staat toch voor Die Bus ::)
-
Das Boot ;D
-
Wat is er toch mis met de DB-bus? ???
We kennen bij de NS toch ook de befaamde NS-bus? Iedereen van ons heeft daar wel eens ingezeten. Wellicht hebben ze bij de DB zoveel vertraging (en stakingen ;D) dat ze de DB-Bus als een structurele oplossing zien voor hun problemen.
Hopelijk gaan de bus chauffeurs nu niet ook staken. Dan moeten ze wellicht nog treinen in gaan zetten...
-
Er werd afgelopen weekend in de Telegraaf nog aandacht besteed aan het opheffen van de nachttrein. Ondanks wat nadelen die genoemd worden geeft het artikel veel positieve punten van de nachttrein. Zelf vind ik het ook erg jammer dat de verbinding wordt opgeheven :'( . Al menige trips vanuit Nederland gemaakt naar o.a. Praag, Kopenhagen en Boedapest met de nachttrein en is mij altijd goed bevallen. Als herinnering heb ik gelukkig nog wel de nachttrein in model ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3391.jpg)
-
Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe het product verkocht wordt, en natuurlijk de wil van de spoorweg.
De nacht/slaaptrein van Poznan naar Krakow in Polen komt om 6:15 hrs in Krakow aan.
Wordt verkocht aan de zakelijke reiziger als uitgeslapen en vroeg in Krakow kunnen beginnen.
Groeten, Alexander
-
Overigens : op de site van Deutsche Bahn kun je deze reis (hoewel het dus alleen met EC / CNL is) niet boeken... de site geeft aan dat het de kosten niet kan berekenen waardoor online boeken niet mogelijk is.
Bij DB kun je online alleen reizen boeken die beginnen of eindigen in Duitsland, geen reizen die van buitenland naar buitenland gaan, dwars door Duitsland heen.
Maar: daarop is minimaal 1 uitzondering en dat zijn de nachttreinen, SparNight Arnhem-Praag moet gewoon werken.
-
Zou het wegvallen van de nachttreinen geen gat in de markt voor EETC zijn? Dagelijks of een paar keer per week met een paar rijtuigen Amsterdam - Ruhrgebied en aanhaken aan de EN naar Warschau/Praag en de EN naar Wenen? Die treinen hebben volgens mij ruimte voor een paar extra rijtuigen. Of is dit te gek gedacht?
Cornelis
-
Zonder letterlijk iedere post gelezen te hebben: wat een merkwaardig draadje dit! Volgens mij is de enige manier om het wegvallen van een verbinding te voorkomen gewoon (blijven) kaartjes kopen. Een spoorwegmaatschappij is nu eenmaal geen filantropische instelling, dus het is gewoon een simpel rekensommetje met omzet en winst. Daar helpen geen 100.000 handtekeningen aan lijkt me...
-
Inmiddels aangekomen in Praag. En ik weet nu al : ik ga dit niet vaker doen. Sorry maar als ik moet kiezen tot circa 14 uur onderweg zijn in oud slecht onderhouden spoormaterieel of comfortabel voor minder geld in amper 1.5 uur vliegen met een discounter als Wizzair vanaf een goed bereikbaar vliegveld als Eindhoven dan wint het vliegtuig het toch echt... overigens biedt een alternatieve treinroute ook al circa 3 uur winst, helaas wel tegen nog hogere kosten (direct IC naar Berlin, daar IC/ICE Dresden en dan EC naar Praag)
Als men een product als CNL aantrekkelijker wil maken zou ik in elk geval
- beter materieel inzetten : veel rijtuigen zijn oud en niet bepaald schoon
- rijtijden flink verkorten : waarom gaat het ding over grote stukken trager dan een gewone IC en zijn er veel extreem lange stops? Met wat slimmer planwerk moet er volgens mij eenvoudig 2-3 uur te winnen zijn, als het niet meer is... Indien met lokwissel laat vervallen mogelijk nog meer...
Tot zover de observaties
-
De WLABmz826 (rijtuig 171) slaaprijtuigen stammen uit 2006-2007, dat noem ik niet bepaald oud? Of mocht het weer niets kosten en was je per couchette - of zitrijtuig? ;)
-
Zitrijtuig ; anders is het qua prijs al helemaal niet meer concurrerend.
-
Tja, dat je dat niet comfortabel vindt, vind ik geen wonder. Moet er niet aan denken, 14 uur alleen een stoel en een gangpad...
Uiteraard maak je je eigen keuze ten aanzien van je reis. Wij kozen indertijd bewust voor de nachttrein. Couchette en veel genieten van wat voorbij komt.
een eventueel volgende keer een slaaprijtuig. Slaapt wat rustiger.... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0004_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0004_21.jpg)
de nachttrein bij binnenkomst te Utrecht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0598_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0598_2.jpg)
tijdens de lokwissel in Berlijn even de benen strekken
Groet
Huibert
-
Zitrijtuig ; anders is het qua prijs al helemaal niet meer concurrerend.
Wat kost dat nou?
-
Bijna het dubbele...
Ik was nu 173 kwijt voor een retour, slaapplaats was iets van 305 euro
-
Hmm. Afgelopen zomer kochten we twee enkeltjes Praag-Arnhem incl 2 fietsen voor ongeveer 220 (2 persoonscabine). Geen gedoe met fietsen inpakken, banden leeg laten lopen, 2 uur van te voren inchecken (nu waren we 2 uur van te voren treinen aan het kijken ::) ;)) en opgesloten zijn in een ruimte met alleen airco.
Tevens waren we vanaf Arnhem binnen een uur thuis (was sneller geweest als we vanaf daar de trein hadden genomen). Prima ervaring gehad, geen benen in de nek hoeven te leggen omdat je voorbuurman zijn leuning naar achteren zet. Schone bedden, leuk ontbijtje, prima service.
Groet,
Michel
-
Dat is wel erg veel. Wij hebben rond de 150€ betaald voor een couchette, geboekt via Die Bahn. Was 2009.
-
Ondertussen is het 5 jaar later ;) en we waren wat laat vanwege deze reden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58977.msg3221466279.html#msg3221466279).
Gedoe :-\
Groet,
michel
-
Hmm ik had heen alleen een overstap in Dresden vanwege werkzaamheden op het baanvak Dresden - Decin (van te voren bekend, alleen uitgerekend op die dag ook) , terugreis was non-stop.
-
Michel, ik bedoelde ten aanzien van JAB, beetje tegelijkertijd gepost. Jullie prijs lijkt mij alleszins redelijk (y)
-
;D
-
Bijna het dubbele...
Ik was nu 173 kwijt voor een retour, slaapplaats was iets van 305 euro
Voor 1 retour in het zitrijtuig is dat erg veel. Voor CNL zijn er voor reizen met begin- en eindpunt buiten Duitsland zgn. Globalpreise te koop, de goedkope variant daarvan heet SparNight en begint voor het zitrijtuig bij 29 euro. Ter vergelijk: ligrijtuig (Bc6) is vanaf 49 te krijgen, slaaprijtuig 2e klas (T2) vanaf 79.
Als je begin- of eindpunt in Duitsland ligt en je de kaarten bij NS of DB koopt, krijg je Europa Spezial met reserveringstoeslag, prijzen kunnen dan afhankelijk van afstand en evt. kortingen waar je recht op hebt hoger of lager uitpakken dan de Globalpreise.
Het zitrijtuig is dus duidelijk de goedkoopste categorie, en het is in mijn ogen niet realistisch om de nachttrein alleen daarop af te rekenen. Als je er bewust voor kiest om 's nachts 14 uur in het zitrijtuig door te brengen, kan het geen verrassing zijn dat je niet met de rode loper wordt onthaald.
-
Allemaal heel leuk ; maar als je de luxere optie kiest trek je de vergelijking met de grootste concurrenten nog schever (bus en vliegtuig) Die hebben ook alleen zitplaatsen, zijn beide dan helemaal goedkoper en het vliegtuig bovendien vele malen sneller. Ik boekte circa 1 week van tevoren.
Het was leuk en interessant om een keer mee te maken, maar ik zal het zeker niet nog eens doen. Voor trips als naar Berlijn is de trein best handig, of zeg Frankfurt, maar de route vanuit Amsterdam of Arnhem naar Praag is gewoon idioot. Het zou naar mijn idee veel zinvoller zijn de CNL naar Praag in te korten tot aan Berlijn en deze een goede overstap te geven op de Amsterdam-Berlijn IC. Met een enkele overstap is er dan zo enkele uren reistijd te besparen; op die manier verjaag je echt niet zoveel klanten... Desnoods de EC Dresden-Budapest doortrekken naar Berlijn en de CNL naar Praag helemaal opheffen, zou ik ook prima vinden. Als je dan de CNL naar Warshawa in Berlijn laat beginnen en die naar Kopenhagen in Hannover komt het weer redelijk uit.
-
Een nachttrein vanuit Praag naar Berlijn is net zo zinloos als een nachttrein vanuit Hengelo naar Berlijn. Beide reistijden zijn ruim 4 uur.
Als ik morgenavond de nachttrein neem omdat ik overmorgenochtend een vergadering (ofzo) heb in Praag, kan ik de nachttrein nemen. Het alternatief is het vliegtuig (qua reis goedkoper) en zal ik de nacht moeten doorbrengen in een hotel/hostel. Ik denk dat ik goedkoper uit ben met de nachttrein, zelfs als ik een couchette neem. De nachttrein is juist zo handig omdat je hotel en vervoer in één hebt. Als het je alleen maar gaat om het vervoer, neem dan overdag de ICE/TGV of equivalenten, of het vliegtuig.
Groet,
michel
-
Tsja Michel, ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik heb zowel redelijk positieve als negatieve ervaringen met de nachttrein. Het hotel+reis in 1 werkt misschien voor sommige mensen, maar ik ben een vaste slaper, maar ik slaap in de nachttrein toch minder fijn dan in een stilstaand bed. Als ik met een nachttrein op mijn bestemming kom ben ik vaak toch nog moe, en zeker niet uitgeslapen. Ik denk dat het vliegtuig veel voordelen heeft: Meer keuze uit bestemmingen, meerdere vluchten per dag, de reisduur is veel korter, de reis is vaak goedkoper, er zijn minder vertragingen en als je irritante buren naast of voor je hebt ben je er in minder dan 2 uur vanaf. Het vliegtuig heeft natuurlijk ook wel vergelijkbare nadelen zoals vroeg opstaan voor de vlucht en de bijkomende vermoeidheid. Als ik een reis boek kijk ik vaak ook naar de nachttreinen, maar de keuze valt toch vaak op vliegen. Toch jammer, want ik vind het idee van een nachttrein leuk, alleen valt het in de praktijk nog wel eens tegen terwijl het vliegtuig veel zekerder is in de zin dat het voorspelbaarder is. En blijkbaar speelt dit voor veel mensen: Ze zijn wel uitgekeken op Warschau (touristen bestemming #1 in Polen. :-X. Niet dus), Praag, Munchen, Kopenhagen en het altijd sprankelende Bazel (ook niet echt). Je kan natuurlijk overstappen, maar dan wordt de reis nog langer en duurder. Het is een leuke reiservaring, maar niet echt praktisch vervoer.
-
Dat is precies wat ik ook bedoelde Martijnstein. Het hele idee achter 'nachttrein' is gewoon achterhaald. Vooral in Duitsland zie je ook dat DB met hele andere concepten bezig is : bijna alle grote knooppunten hebben een eigen DB hotel direct naast het station. Dus wat ik als nieuwe CNL bedoelde zou je meer als EC moeten zien, en dan het liefst ook met een bijpassende hogere frequentie.
-
Doe mij dan maar een SnelleSlaper, SpeedSleeper, SchnellSchlafer, DormiRapido. Ik hoef niet zo nodig met vliegtuig of, nog erger, bus van Hier naar Praag, Bilbao Nice, Moskou of Leningrad.
En overstappen wil ik al helemaal niet.
-
Paar jaar geleden waren we Lübeck; dik halve dag treinen vanuit Arnhem. Concert gehoord. Met de laatste trein naar Hamburg. Daar CNL naar Basel om 0.30. heerlijk geslapen. Douche toilet inde 2 persoonscabine. Dubbledekker. Ja niet goedkoop maar een hotel kost ook wat. Om 9.30 geloof ik in Basel. Hele dag geweest. 's Avonds terug naar Arnhem per CNL. Dacht in een 4 persoons couchette. Mooie ervaring om zo slapend van de ene naar de andere kant van een land te komen.
Ben groot voorstander van slaaptreinen. De modernste manier van reizen. En nog romantisch ook.....
Gr, Arnold
-
Hieronder nog een citaat van de site "NS International" over dienstregeling 2015:
City Night Line / Euronight
De verbinding met CNL vanuit Amsterdam Centraal naar Kopenhagen is per 2 november vervallen.
City Night Line naar Praag en Warschau rijdt vanaf Duisburg. U kunt met ICE International naar Duisburg of Oberhausen en daar overstappen op CNL.
City Night Line naar München en Zürich rijdt nog wel vanaf Amsterdam Centraal.
Rond 2002 werden ook al veel nachttreinen opgeheven waaronder de "Schweiz Express", "Donauwalzer" en de nachtrein naar Praag/Berlijn.
Tussen 2002 en 2007 was alleen de Citynightline naar Munchen/Zurich nog de enige trein die overbleef.
Na 2007 kwamen er weer veel nieuwe nachttreinen bij. Het al was kort maar na 2009 verdween alweer de Citynightline naar Wenen/Miliaan
Nu in 2014 zijn we dus weer terug bij af sinds 2002. Jammer...............
Misschien gaat de geschiedenis zich wel weer herhalen en komen de nachtverbindingen ooit wel weer terug :P
Gr, Jeroen
-
Voor wie er interesse in heeft in het tijdschrift Spoorweg Journaal van juni-juli staat een uitgebreide en interessante reportage over het einde van de Citynightline (maar liefst 14 pagina's met veel foto's). Aan bod komen o.a EN Jan Kiepura, CNL Pegasus / pollux naar Zürich / München en CNL Aurora.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150625_133311.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150625_133311.jpg)
-
Gaan de CNL's die nu nog Nederland aandoen, ook stoppen dan?
Groeten,
Arjen
-
Of de CNL die NL nu nog aandoet ook gaat stoppen daar wordt in het artikel geen uitspraak over gedaan. Wel staat erin dat er in de toekomst nog meer versoberd kan gaan worden. Het artikel beschrijft de geschiedenis en wat er allemaal is versoberd ingaande de dienstregeling van 2014/2015. De oorzaken van de versobering worden benoemd. Er staat ook in dat de DB in 2017 al het autotreinverkeer wil stopzetten. Het enige positieve is dat de OBB eerder kijkt naar reizigers aantallen ipv winstgevend. Voor de CNL in NL is het dus afwachten wat er gaat gebeuren.
Gr, Jeroen
-
Geprobeerd om de nachttrein naar Zwitserland te boeken deze zomer.
Op mijn vertrekdatum bleek ie al helemaal vol te zitten.
Op de terugweg is nog wel plaats.
In het vakantieseizoen zit het ding goed vol, zo weet ik, ook uit eerdere ervaring.
Het probleem zal wel zijn, dat er buiten het seizoen te weinig mensen gebruik van maken.
Ik ben blij, dat ik straks mijn kinderen nogmaals de unieke ervaring van het reizen per nachttrein kan geven. Want ik vrees met grote vreze dat mijn kleinkinderen dit later niet meer kunnen. Althans, niet in dit deel van de wereld. :(
groeten
Hendrik Jan
-
Gaan de CNL's die nu nog Nederland aandoen, ook stoppen dan?
Naar verluid rijdt CNL 418/419 ook volgend jaar en komen er IC-rijtuigen Köln-Amsterdam v.v. in de trein.
Geprobeerd om de nachttrein naar Zwitserland te boeken deze zomer.
Op mijn vertrekdatum bleek ie al helemaal vol te zitten.
Op de terugweg is nog wel plaats.
Helemaal vol, of misschien tijdelijk niet boekbaar vanwege werkzaamheden en daardoor onzekere vertrek-/aankomsttijden? Afhankelijk van je bestemming in Zwitserland, zou je nog via München Hbf kunnen reizen als je absoluut met de nachttrein wilt (en geen haast hebt...). Ook boeken tot Basel SBB kan het proberen waard zijn: tegenwoordig gaan een lig- en een slaaprijtuig uit Amsterdam er daar af. Wel vroeg: 06.47.
-
Een paar jaar geleden toen de CNL Amsterdam - Zürich niet te boeken was (reed niet op die dag, of zat vol, dat weet ik niet meer), kunnen kiezen uit de volgende opties:
- met de ICB naar Hannover en daar na 5 uur overstaptijd (in de nacht, dus niks te beleven) op een nachttrein naar Zürich stappen
- met de ICB naar Berlin en daar na 50 minuten overstaptijd op de nachttrein naar Zürich stappen.
De tweede optie was maar 10 euro duurder dan de eerste, dus via Berlin gegaan.
-
Dat nachttreinen niet overal ter discussie staan, kun je wel zien hier in Engeland. Hier wordt £100m geïnvesteerd in vier nieuwe nachttreinen naar Schotland (Caledonian Sleeper) en is in de slaaptrein reizen voor de komende 15 jaar geregeld. Ik ben een paar maanden geleden wezen kijken op London Euston en het was wel de langste trein die ik ooit gezien heb. Net even gecheckt: een enkele reis over twee weken zou £128 zijn.
Meer info: http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-business-27599963
Grotere kans op een zonnig verblijf geeft de andere nachttrein in Engeland, naar Cornwall. Deze vertrekt elke avond om 23 uur van Paddington. Toffe reis, met gratis onbijtje in de ochtend. Had ik niet eerder meegemaakt in een nachttrein. Toen ik nog 's avonds moest werken en rond die tijd naar huis ging, ging ik vaak even kijken bij het vertrek.
-
Schotland steekt daar geld in. Moet nog zien of Serco zijn beloften waarmaakt. Serco zit in behoorlijke problemen na een reeks schandalen, waaronder veel gebroken beloften.
-
Ik denk dat de oorzaak meer ligt in de gestegen kosten per land.
Dan kunnen de treinen wel volgeboekt zijn, maar als je niet uit de kosten komt schiet je er nog niets mee op. Is het natuurlijk wel een mogelijkheid de prijs te verhogen, maar dan heb je weer kans dat er geen hond in zit straks...
-
De Caledonian Sleeper is grotendeels politiek gemotiveerd.
Het is een manier om de band tussen Schotland en Engeland te verstevigen.
En die band is nogal kwetsbaar. Het had vorig jaar weinig gescheeld, of de Schotten hadden voor volledige onafhankelijkheid gekozen van het Verenigd Koninkrijk. Op 18 september was er een referendum waarbij 45% van de kiezers voor onafhankelijkheid koos.
Bij de laatste parlementsverkiezingen in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk kreeg de Conservatieve Partij van premier Cameron weliswaar een absolute meerderheid in het Lagerhuis. Maar van de 59 kiesdistricten in Schotland stemde er slechts 1 in meerderheid conservatief. 56 kiesdistricten kregen een lid van de Schotse Nationale Partij als afgevaardigde in Londen.
Er zijn meer panda's dan conservatieve parlementsleden in Schotland!
Namelijk 2, in de dierentuin van Edinburgh ;D
Datzelfde geldt sinds de laatste verkiezingen trouwens voor de sociaal-democraten en liberalen.
Nooit eerder had de SNP zo'n grote afvaardiging in Londen, wat maar weer aantoont dat het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk hopeloos verdeeld is.
De dreiging van Schotse afscheiding is nog altijd aanzienlijk. Om dit tegen te gaan zet de regering van alles in.
Ook slaaptreinen. Opheffing van de Caledonian Sleeper zou voor veel Schotten het zoveelste bewijs zijn, dat "Londen" niet is geïnteresseerd in Schotland. Dus rijdt dat ding voorlopig nog wel, met een beetje staatssteun.
Overigens vlieg je in een fractie van de tijd en voor aanzienlijk minder geld van Londen naar Glasgow of Edinburgh.
Dus ook hier is de vraag, hoe lang het ding nog blijft rijden...
cheers
Hendrik Jan
-
Vanaf de dienstregeling 2017 gaat de DB alle nachttreinen opheffen. KLIK (http://www.railjournal.com/index.php/main-line/db-to-withdraw-all-remaining-sleeper-trains.html?channel=524)
Als ze er voor betaald krijgen willen ze nog wel een lok voor andermans rijtuigen zetten, maar ze willen niet meer financieel verantwoordelijk zijn....
-
Jammer, vond het altijd een prettige manier om op vakantie te gaan. Alhoewel dat deze zomer een dipje had toen
de trein in Keulen stopte en we maar zo ongeveer uit moesten zoeken hoe verder te komen.
Personeel was behulpzaam, we kwamen er uiteindelijk, maar om 5.30 zondagochtends is Keulen HbF een aparte ervaring
fred
-
De OBB kondigt de Nightjet aan en zal deels wat oude DB CNL routes overnemen. Goed nieuws!
zie hieronder link:
http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/oebb-prepares-for-nightjet-launch.html (http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/oebb-prepares-for-nightjet-launch.html)
-
Dat is al wel even bekend hoor. ;) Naar Nederland gaat hij voorlopig niet komen.