BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Joran op 30 October 2014, 13:33:55
-
Voor mijn spoordijk/fotodijk wil ik wat bovenleidingsmasten aanschaffen/maken. Ik ben er nog niet over uit hoe en wat. De Sommerfields laatst wel gezien, maar de verhouding klopt niet helemaal. En zat ook te denken om de oude Marklin portalen te kopen en deze om te bouwen naar de betonnen portalen die in het oosten des lands staan. Ik dat ik daarom 8 november naar Houten kom, om eens te kijken. Het gaat in totaal om ongeveer 2m, dubbelsporig. Een paar vragen.
- Hoe bevestig je de portalen? De Sommerfeldts zitten met een bout aan de onderkant vast. Probleem is dat ik niet meer bij de onderkant van mijn dijk kan komen.
- Welke afstand is mooi/haalbaar? In het grootspoor staan ze zo'n 70m uit elkaar wat neer komt op 80cm in H0.
- Heb ik ook een afspaninrichting nodig?
- De sporen hebben hart op hart afstand van 5 cm. De bovenkant (platte deel) van de dijk is 14 cm.
- Moet ik de portalen plaatsen voor ik ga ballasten/zandpad ga aanleggen?
-
De draadeinden van de Sommerfelds kun je verlengen met zgn. verlengmoeren (die koop je doorgaans bij de ijzerhandel, de Gamma zal ze niet hebben).
Afspannen zou ik wel doen.
Maak kopschotten aan de einden van de fotodijk, en boor daarin op de juiste plaats gaatjes voor de bovenleidingdraden.
De draden over een asje (spijker...) naar beneden leiden, en met een trekveertje op spanning zetten.
Ik zou eerste ballasten, dan de portalen plaatsen, en dan het schouwpas langs het spoor.
En daarna de bovenleidingdraden.
Kijk ook eens voor bovenleidingportalen bij Miniworld Rotterdam.
Die kun je online bestellen.
-
Er zijn nog meer merken van Nederlandse bovenleiding daar kun je ook nog naar kijken.
de afstand tussen de portalen zou ik + 35 cm doen.
-
De draadeinden van de Sommerfelds kun je verlengen met zgn. verlengmoeren (die koop je doorgaans bij de ijzerhandel, de Gamma zal ze niet hebben).
Bij o.a Breur, Fabory en waarschijnlijk ook Conrad heten deze koppelmoeren.
Bij Fabory kun je als particulier gewoon kopen.
-
Draadeinden verlengen zal niet gaan, omdat ik er niet meer bij kan aan de onderkant. Ik zal ze (ben ik bang) moeten plakken. Zal dat gaan met een goede krachtige lijm?
Waar is het afspannen voor nodig? Op deze korte lengte (2m, geen rijdende treinen)? Zit er zoveel rek in die rijdraad?
Mijn spoordijk/fotodijk is eigenlijk bedoeld om permanent twee treinen te laten zien. Niet om er mee te rijden. Daar is te weinig ruimte voor. Daarom wil ik geen kopschotten, omdat die het zicht op de treinen belemmerd.
Welke merken bovenleiding zijn er nog meer? Ik ken die van Miniworld Rotterdam, maar vind die niet heel mooi. Ik heb die op modelspoor-shop.nl gevonden. Die zijn 3D geprint, maar ik weet niet hoe mooi die zijn. Ze zien er zo op het oog erg plastic uit, maar je moet ze nog schilderen natuurlijk.
Misschien moet ik er maar voor kiezen, om wel portalen te plaaten maar geen rijdraden.
-
Ik zou de portalen toch met draadeinden vastzetten.
Als het kan, direct op hout, dus ter plaatse het schuim weg snijden.
Als je er tegen stoot, zou het in gelijmde vorm makkelijk afbreken.
Zeker als fotodijk, als je er vaak modellen op zet en weer afhaalt.
Afspannen is zeker nodig. een dunne draad van 2m lang rekt echt flink uit, of het nu nylon, koper of staal is.
Geldt ook voor de hangdraad.
Voor een fotodijkje is een strakke bovenleiding juist wel belangrijk, lijkt me.
-
Voor mijn spoordijk/fotodijk wil ik wat bovenleidingsmasten aanschaffen/maken. Ik ben er nog niet over uit hoe en wat.
En daar hebben we de Encyclopedie voor: Zelfbouw Bovenleidingsystemen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Zelfbouw_bovenleidingsystemen)
Groet Ronald.
-
@Ronald Koerts: Die heb ik gelezen. Misschien ook nog een optie inderdaad.
@MarcNL: Ik heb altijd begrijpen dat de bovenleiding van bijvoorbeeld Sommerfeldt aan de uitleggers wordt vastgesoldeerd (http://www.floodland.nl/aim/info_bovenleiding_db_1.htm). Dan heeft afspannen toch geen "zin". Er zit dan toch geen beweging in de kabel? Misschien moet ik inderdaad maar een stuk piepshuim weghalen om alsnog portalen te kunnen bevestigen :(
-
Je kunt het na het wegsnijden van een stuk piepschuim voor de portalen daarna opties oplossen dat je fotodijk recentelijk geëlektrificeerd is. In het echt zie je dan in het landschap ook nog even waar de portalen zijn geplaatst.
-
Ik heb de masten van M* gebruikt en bewerkt zie mijn draadje Doornvliet .
Bij deze masten zit een metalen plaat die je onder die blikken rails kunt vast zetten ,die kun je er afhalen .
En dan blijft er een stukje schroefdraad over
Heb naast de rails een blokje hout van 5m/m dik gelijmd ,en een gaatje van 3 m/m geboord en daar de mast op gelijmd
met een multi kit.
Cor
-
Dat is inderdaad wel een voordeel van M* masten, dat ze deels al onder de rails vast zitten.
Zelf heb ik (nog) geen ervaring met bovenleiding.
Kant-en-klare secties bovenleiding zoals Sommerfeld die levert zijn misschien wel stijf genoeg dat ze niet doorbuigen.
Maar dan zijn de draden vast niet op schaal en dus veel te dik?
Als je heel mooie portalen neerzet, is het zonde als de draden niet een beetje werkelijkheidsgetrouw zijn.
Ik zou dan liever kiezen voor een afgespannen dunne draad.
De kopschotten kun je ook transparant maken, bv. van 10 mm perspex.
-
@MarcNL: Ik ben met je eens dat het het allermooiste is. Ik was laatst bij een forumgenoot die ook een spoordijk had met mooie bovenleiding van heel dun draad. Dit moet hij idd steeds weer aanspannen om strak te houden. Op een baan kan je nog proberen dit uit het zicht te houden. Maar voor mijn doel vind ik het esthetisch niet verantwoord. Misschien dat ik maar kies voor portalen zonder draad. Ik begreep wel dat de draden van Sommerfeldt egenlijk te dik zijn, maar als je die grijs schildert vallen een stuk minder op.
-
Er is al tijden een nieuwe generatie draden van Sommerfeldt te verkrijgen onder de nummers 177,181, 182, 183 en 184.
Die zijn net zo mooi dun als de draden van Viessmann.
-
Ik heb altijd begrijpen dat de bovenleiding van bijvoorbeeld Sommerfeldt aan de uitleggers wordt vastgesoldeerd (http://www.floodland.nl/aim/info_bovenleiding_db_1.htm). Dan heeft afspannen toch geen "zin". Er zit dan toch geen beweging in de kabel?
Hieruit blijkt je gebrek aan kennis van de Sommerfeldt bovenleiding wat niet erg is want je bent nooit te oud om te leren. De uitleggers aan de masten zijn beweegbaar en kunnen derhalve met de trekrichting meebewegen. Afspannen is om eerder genoemde reden(nen) zeker aan te raden en niet moeilijk. Het is evenwel voor de beginner (en dat zijn we allemaal wel ooit) wat gepiel en gefrummel. Oefening en ervaring maken dit gemakkelijker. De Profidraden van Sommerfeldt zijn 0,5 mm dik (hangdraad 0,4) De normale "dikke" draden zijn 0,7 mm.
Wat betreft de montage op je dijkje; Sommerfeldt geeft aan dat het lijmen van de mast geen probleem hoeft te zijn. Zorg dan wel dat het geboorde gat zo groot is dat het draadeinde nagenoeg precies past en uiteraard exact horizontaal is (ander staat je mast scheef :P ). Lijmen kan dan met een normale lijm die hout met metaal verbindt. "Piep"schuim is niet stevig genoeg. Vergeet dat dus als bouwmateriaal en gebruik hiervoor de zogenaamde Styrodur varianten.
Succes,
Allie
-
Joran,
Ik heb de foto's in jouw draadje over de dijk nog even bekeken, en mijns inziens kan je de portalen met enige handigheid nog wel op het bovenblad van je dijk vast zetten met een moertje.
Je zal dan alleen ter plaatse wat piepschuim weg moeten snijden/peuteren, maar dat is achteraf wel weer dicht te fröbelen :)
-
Ik heb inmiddels wat Marklin DRG palen gekocht waar ik vakwerkbeton portalen uit Oost-Nederland van wil maken. Ik ben alleen nog een beetje zoekende van welk materiaal ik de dwarsligger ga maken, en hoe groot die moet worden. In het echt is het een omgekeerd U profiel waar de staanders doorheen lopen. De opties (tot nu toe) zijn:
1. Messing koker profiel. De encyclopedie spreekt over een messing koker van 0,25 mm × 0,25 mm. Lijkt me dat dit cm moet zijn.
2. cor_b (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20030.msg410888.html#msg410888) heeft een dwars balk van red ceder (3mmx4mm) gebruikt. En gebruikt kleine stukjes hout om om de paal heen te werken.
3. Romar (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35176.0) heeft ze uit styreen gemaakt. Hierdoor is de dwarsligger wel open.
Wat vinden jullie?
Hoe zal ik de "ogen" aan de bovenzijde maken? Gewoon bestellen van Sommerfeldt? En de "stangen" die de draad vast houden?
Ik heb overigens besloten geen rijdraad toe te passen.
-
Wegens de overweldigende voorkeur voor optie drie, daarvoor gegaan ;)
Eerste keer dat ik met styreen werk. En ik moet zeggen, het resultaat valt me nog niet tegen. Wel iets teveel lijm (Revell Contacta) her en der. Is daar nog wat aan te doen achteraf, of moet ik er echt heel voorzichtig mee zijn?:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_113.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_113.jpg)
Ik ben eigenlijk behoorlijk tevreden. Zeker voor zo'n eerste keer. Het is en blijft toch gepriegel op de vierkante millimeter. De twee paaltjes alvast geschuurd en gevijld. Nu moet ik de paaltjes nog een beetje recht zien te krijgen. De meeste zijn wat krom of getordeerd. Wat ik wil proberen is in heet water en dan op een plat plankje leggen eventueel met lijmklemmen. Iemand andere opties?
-
Warmte doet wonderen.
Maar kan soms ook verkeerd uitpakken.
Gewoon proberen, zoveel kosten die oude Märklin palen niet.
Interessant draadje.
Ik heb dezelfde plannen voor mijn thuisbaan.
U heeft een volgerd ;)
Hendrik Jan
-
Met warm water recht krijgen werd niet echt heel mooi, daarom besloten ze "recht" te forceren tijdens het lijmen, wat vooralsnog best gaat. Gisteren de eerste dwarsligger gelijmd op de paaltjes. En vandaag kreeg ik de Sommerfeldt isolatie bruggen binnen. Even snel gekeken hoe dat staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_1_85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_1_85.jpg)
-
Vervolgberichten van de bovenleidingsportaatjes staan/komen in m'n Spoordijk/Fotodijk (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60934.msg3221515613.html#msg3221515613) topic.