BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mitchell op 30 October 2014, 10:46:06
-
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.
De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Bron: NS.nl (http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#diverse-materieelprojecten-bij-ns-in-de-volgende-fase)
Deze treinen dus binnenkort in NL?
(http://www.railjournal.com/media/k2/items/cache/4be52ec7dc22a63703a02f43a87e4e14_XL.jpg)
-
Nou ik ga er niet vanuit dat we die trein in dezelfde hoedanigheid gaan zien, maar je mag er wel vanuit gaan dat het de basis wordt voor de nieuwe sprinters. CAF civity heet de basis. Als je googlet (https://www.google.nl/search?q=CAF+civity&safe=off&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=7QtSVOiVBIusOvipgOAF&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1600&bih=775), zie je dat er meer varianten zijn op hetzelfde onderstel. Dit is ook bij SLT zo gegaan.
-
Even afwachten maar, in de tussentijd hebben we er op de werkvloer nog niets van gezien.
Wel grappig, in het gehele artikel op NS.nl staat dat er ook wordt gekeken naar het opnieuw in dienst stellen van oude dubbeldekkers, buiten de 18 stellen dd-ar. Aan internet te zien lijkt spoorminnend Nederland nog niet te hebben gezien dat het opnieuw in dienst stellen van DDM1 serieus wordt overwogen 8)
-
Dat laatste zou me icm de huidige DDAR stammetjes niet meer dan normaal. Het zou toch kapitaal vernietiging zijn als je materieel wat nog goed is weg doet?
De SNG zal in eerste instantie de resterende mat 64 en SGM stellen gaan vervangen.
-
@AlfArjen, Ben je anders gewend dan? De buitenwacht weet over het algemeen meer en zaken eerder dan de betrokken medewerkers (lees rijdend personeel) ;D ;D
DD-AR is niet zo'n probleem om weer snel in dienst te krijgen, we hoeven niet opnieuw materieel instructie te krijgen. Voor die ouwe troep met rode bankjes, DDM-1, schijnt er wel weer (her)instructie te moeten komen. ;)
Om maar weer even on topic te gaan. Die nieuwe sprinter, als het plaatje klopt, ziet er wel stoer uit. (y) Als het net zo lekker rijd als SLT, helemaal goed :)
-
Ik zou het bestek wel een willen lezen waarop deze treinen zijn aangeboden.
Maar dat zal wel vertrouwelijk zijn?
Weet iemand of die bestekken ergens - legaal - op internet staan?
Zo lijkt het bestek van de Fyra me ook bere-interessant... ;D
-
Ik zag gister een memo op de standplaats dat de ddar stammen weer gaan rijden vanaf December.
-
Beetje saai wel......
-
Wat is saai?
-
De mogelijke terugkeer van DDM-1 is wel degelijk bekend, is in het septembernummer van Op de Rails al genoemd (en het circuleert ook elders wel). Binnenkort meer nieuws!
-
Op het Ierse eiland hebben ze al wat CAF spul rondrijden. Echter alles diesel.
De CIE 29000 Class draait het langst diensten.
Het Noord-Ierse NIR heeft met de 3000 serie héél wat kinderziektes moeten slikken.
De vervolgserie 4000 doet het wat beter.
Ook de trek-duw 7 rijtuigstammen, die een uurdienst rijden op de Dublin - Cork route (getrokken/geduwd door de 201 Class, een zusterloc van de Bombardier Class 66) zijn van het Spaanse CAF. Modern, voorzien van moderne snufjes & degelijk.
Véél hangt af van het lastenboek!
Gr,
Jan
-
Alleen jammer dat net als bij de SLT de ramen 'te laag' zitten. Heeft natuurlijk alles met de lagere instap te maken.
Hopelijk wordt het ontwerp (kleuren) ook weer eens wat mooier. De laatste jaren slaan ze wat mij betreft een beetje de plank mis (SLT, SGM, DDZ, BR186). Terwijl ik het bij de Fyra wel mooi vind. Maar dat is natuurlijk allemaal smaak gebonden ;D
-
komt er ook weer een ns tintje aan zoals bij de slt ?
-
NS voert op dit moment twee/drie producten Sprinter en Intercity (Direct). De sprinters worden allemaal wit met een blauwe band om de ramen en gele deuren, de intercity's worden allemaal geel met een blauwe band om de ramen. Van de rood/roze kleurstelling wordt helemaal afscheid genomen. Of de nieuwe sprinter een eigen kop krijgt, is afwachten.
-
Lijkt mij toch niet, zijn toch allemaal weer extra kosten...
-
(https://pbs.twimg.com/media/B1L4Ge_CcAAAo3s.jpg)
Artist impression
-
Dat ziet er beter uit :)
-
Dit ziet er niet verkeerd uit.
Gelijk maar in model erbij.
-
Het uiterlijk kan er best mee door. Zijn de deuren niet te laag voor Nederlandse perrons?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Gaat men oplossen NA levering.
-
leuk treintje (y)
-
Gaat men oplossen NA levering.
;D
Maar lach niet te hard, voor je het weet zitten ze te laag. :( 8)
Krijg je een gevalletje Frankrijk waar treinen te breed waren voor de perrons.
-
hahah ja
in Apeldoorn is het midden perron al iets verlaagt (3/4)
kunnen ze weer zagen :-X
-
Rond een uur of 1 kwam er een Volker V100 met een 3 of 4 tal 1700en voorbij. (174x, 174x en 175x zo uit mijn hoofd, vlakbij Duivendrecht)
Ook in die trein zaten een aantal onder de graffiti verstopte dubbeldeksstuurstanden. Hadden geloof ik geen pantograven (meer).
Wellicht te maken met de heractivatie van de dubbeldekkers?
-
Ja klopt Hans, maar wat heeft dat te maken met de SGN?
Jeroen
-
Met de eerdere berichten over die heractivatie van de DDM in dit draadje...
-
Zullen we maar vast een 3D print maken van deze versie? :P
-
ja leuk (y)
;D
-
Wie heeft 'm 't eerst rijdend: NS of een modelbouwer ;D
-
Hoeveel toiletten?
Grzz, Hans
-
In een ICMmIII zit er toch 1?
Ik verwacht dat de sng de zelfde lengte worden als de slt. 4 en 6 delige stellen dus denk bij een 4tje 1 en bij een 6je 2 toiletten.
-
Worden de nieuwe nieuwe sprinters koppelbaar met de oude nieuwe sprinters, of komt er weer een nieuw deelpark?
-
Allemaal volkomen uit de lucht gegrepen speculaties.
Zonde van de zendtijd.
Dirk
-
Speculaasjes? Hmmm lekker ;D
Ik hou het wel bij bij tijdperk III/V, voor dit spul, en dat geldt onverkort voor veel ander huidig NS materieel, krijg ik de handen niet op elkaar.
Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak :)
-
Allemaal volkomen uit de lucht gegrepen speculaties.
Zonde van de zendtijd.
Dirk
Wat versta jij onder speculaties?
Informatie in openings post is gewoon van de NS, niks meer niks minder
-
Ach, opmerkingen als hoeveel wc's erin komen en dan vergelijken met een ICMIII ;D
-
De mogelijke terugkeer van DDM-1 is wel degelijk bekend, is in het septembernummer van Op de Rails al genoemd (en het circuleert ook elders wel). Binnenkort meer nieuws!
Is dat niet gestoeld op speculaties en uit het feit dat er 1 trein is samengesteld met loc 1752? Navraag vandaag leerde iig dat op management niveau, waar ik het dus van moet hebben, nog niets van bekend is. Wel over DDAR, maar dat staat ook in het persbericht ;)
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
-
Het is offtopic, dit topic gaat over de SNG maar toch:
Op lager managementniveau is daar nog niets van bekend natuurlijk, maar mijn welingelichte bron werkend op HGB4 kan bevestigen dat DDM1 op de nominatie staat om ( gedeeltelijk ) weer op de baan te verschijnen, in 2016. Een en ander afhankelijk van de staat en kosten. De speculaties waren al eerder, nog voor dat er een teststam geformeerd was voor het testen van reizigerstelsystemen. De terugkeer van DDM1 is dus niet zeker, maar wordt wel degelijk onderzocht momenteel (y)
-
Correct, NedTrain onderzoekt momenteel wat het kost om 11 vier-delige (loc-Bv-ABv-Bv-Bvk) DDM-1 stammen her in dienst te stellen.
-
Misschien kunnen de berichten aangaande DDM1 door een moderator in een apart draadje gezet worden? Kunnen we hier weer verder speculazen over de SNG.
-
Het schijnt dat CAF de aanbesteding heeft gewonnen voor het bouwen van de SNG stellen:
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/treinfabrikant_caf_wint_aanbesteding_voor_120_nieuwe_sprinters_sng-146622
Ook op de site van NS staat een soort gelijk bericht te lezen.
-
Ja daar gaat dit hele draadje ook over.
-
;D
-
Worden de nieuwe nieuwe sprinters koppelbaar met de oude nieuwe sprinters, of komt er weer een nieuw deelpark?
Ik ga er niet vanuit dat ze koppelbaar worden met de SLT om er mee in de normale dienst te gaan rijden. Maar je weet maar nooit.
Groetjes,
Emiel
-
In Spanje hebben ze breedspoor.
Hoe gaan die treinen naar Nederland komen ? Met de stoomboot ?
Groeten, Alexander
-
Spanje heeft inmiddels al heel wat jaartjes normaalspoor naast het breedspoor.
Lees dit maar eens (http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=10013)
De TGV's kunnen al rechtstreeks naar Barcelona
Allie
-
In Spanje hebben ze breedspoor.
Hoe gaan die treinen naar Nederland komen ? Met de stoomboot ?
Groeten, Alexander
Dat zal vast wel lukken. In Amsterdam rijden metro's die door CAF zijn gebouwd en die zijn ook aangekomen.
Groetjes,
Emiel
-
alleen zijn die ook per vrachtwagen geleverd ::)
Groeten Martijn
-
Dat kan dus met een trein ook ;) ::)
-
Word wat lastiger als het iets is als een slt met jacobsdraaistellen. Maar inderdaad niet onmogelijk.
We zullen zien.
Niks is nog zeker nu.
Groeten martijn
-
Mogelijkheden zat. Per spoor, weg, boot of als het echt moet kan het zelfs door de lucht. Denk niet dat transport een probleem hoeft te zijn.
-
Dat kan dus met een trein ook ;) ::)
Sterker nog, de NMBS treinstellen van de reeks 41 zijn ook gebouwd in Spanje en volgens mij zijn die ook met de vrachtauto gekomen!
-
In RM 318 stond hoe breedspoor uit Zwitserland via dit kikkerland naar Rusland wordt versleept.
Dat kan dus ook met normaalspoor uit Spanje.
-
Word wat lastiger als het iets is als een slt met jacobsdraaistellen. Maar inderdaad niet onmogelijk.
We zullen zien.
Niks is nog zeker nu.
Groeten martijn
Daar is weinig lastigs aan, aangezien spoormaterieel over het algemeen toch los van zijn draaistellen op de dieplader gaat aangezien het transport anders veels te hoog wordt... ;)
-
De treinen voor Triest zijn over het spoor naar Italië gegaan. Zie het plaatje op wikipedia: klik (http://fr.wikipedia.org/wiki/ETR_563). Of als je liever bewegende plaatjes hebt hier: https://www.youtube.com/watch?v=G7LyzAyGPBM
Blijkbaar is er dus een oplossing voor.
-
Sterker nog, de NMBS treinstellen van de reeks 41 zijn ook gebouwd in Spanje en volgens mij zijn die ook met de vrachtauto gekomen!
IDD! Transporten over de weg zijn best mogelijk:
Hier één van de vele transporten tss het Vlaamse BN Bombardier te Brugge, en de Noord-Franse vestiging van Alstom te Valenciennes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_06_10_102048_2.jpg)
CIE 2900 Class:
[url=https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289928983/]https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289928983/ (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_06_10_102048_2.jpg)
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289871684/ (https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289871684/)
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289129127/ (https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289129127/)
NIR 3000 Class:
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4290716330/
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289973061/ (https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4289973061/)
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4290716670/ (https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4290716670/)
Maar CAF heeft ook al wat dieseltreinstellen op het Ierse eiland laten rijden:
Grote problemen met de Noord-Ierse 3-delige 3000 Class weerhield de NIR er niet van om een vervolgserie 4000 te bestellen. En voor de pendeldiensten langs de oostkust van en naar Dublin draaien de DMU's van de 4-delige 2900 Class goed hun diensten:
-
De aankoop van de SNG is rond
NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. Het gaat om treinen van CAF -type Civity- die nu al rijden in meerdere landen. CAF kwam als beste uit de bus in een Europese aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. De treinen voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT) transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet). Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 mln euro. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Bron NS.nl (http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2014/12/nieuwe-treinen.html)
-
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2014/12/nieuwe-treinen.html
-
op korte termijn. eind 2016 komen er eerst 60 Flirt treinstellen bij.
wellicht ook flirt3 net als de stellen van Abelio voor tussen Gouda en Alphen
-
Klopt idd, over die Flirts kan in dit topic gesproken worden: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61984.msg3221518977/topicseen.html#msg3221518977
Eelco
-
Nog niemand die de link naar de eerste foto's van de mock up plaatst?
https://mobile.twitter.com/ROVER_online/status/648832458234970112?s=09
-
Had het gezien op somda.nl. Leuk treintje. Opvallende styling, cabineraam aan de zijkant en een treinnummer aan de voorkant van de trein. Lijkt me verstandig. Reizigers kunnen dan veel specifieker reizigersinformatie krijgen. Dat doe ik ook dmv OV-tijden.
Treinstellen worden genummerd in de serie 2700 zo te zien.
-
de stellen voor gouda alphen (R-Net) zijn van de NS niet van abellio
-
De consessiehouder voor Gouda-Alpen is wel degelijk Abellio. De treistellen zelf zijn eigendom van NS Reizigers
-
Weet niet of de link al is gedeeld, maar hier de pagina van de fabriek over de SNG: http://www.caf.net/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=273
-
'Video entertainment'... wordt dat reclame tussen de station indicaties door?
-
Is nu ook al op de OBIS schermen hoor.
Zie je in heel veel bussen ook.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Is mij de week dat ik met de trein naar cursus ging niet opgevallen... Maar ik reis te weinig met moderne treinen...
-
Heb het wel is gezien. Maar ook niet altijd. Wellicht was het een proef toen.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Zag er zaterdag rond 16 uur twee in Amersfoort
-
Geen SGN. Die zijn er nog niet ;)
-
Waarschijnlijk in de war met de Flirts die vanaf volgende week gaan rijden in het zuiden en oosten :D
-
Toevallig ook sprinter Apeldoorn-Enschede? Gezien daar momenteel bijna alleen maar DD-AR rijdt en zo nu en dan een Plan-Y/Mat-74/SGMm rijdt
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Aardig filmpje op twitter:
<blockquote class="twitter-video" data-lang="nl"><p lang="nl" dir="ltr">Daar gaat ‘ie! Eerste ritten van nieuwe Sprinter (fabrikant CAF) op de testring in Velim, Tsjechië <a href="https://t.co/wO4PXjRMt3">pic.twitter.com/wO4PXjRMt3</a></p>— Ingeborg de Boer (@ingeborg_boer) <a href="https://twitter.com/ingeborg_boer/status/849268334789107712">4 april 2017</a></blockquote> <script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
Ofwel:
https://twitter.com/search?q=velim&src=typd&lang=nl
groet,
Juroen
-
Of: Railcolor (http://railcolornews.com/2017/01/14/ns-sng-sprinter-train-for-the-netherlands-makes-its-first-meters/)
-
Kick: net de eerste gespot op de Zaanstraat, nog ingeklemd tussen 2 rail adventure schuifwand wagons. Goed verstopt achter ander materieel.
-
http://www.kleinbahnsammler.at/wbb2/index.php?page=Thread&postID=254721&highlight=#post254721
gr Jos
-
Railmagazine heeft een filmpje op Facebook (https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1217522935020640&id=268960009876942) staan. (y)