BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Conner op 28 October 2014, 23:31:33
-
Wij van Coha.nl zijn voor Train simulator 2015 bezig met het maken van klassieke armseinen. Wij zijn op zoek naar tekeningen evt met maten, informatie en foto's liefst van hoog mogelijke kwaliteit van de armen en bril van zo'n sein. Wie kan ons hierbij helpen, alle hulp is welkom. Ook namen van tijdschriften boeken etc met de uitleg over zo een sein zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp in deze.
-
http://www.seinarm.nl/Armsein.aspx
-
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Armseinen
-
Websites zijn bijna allemaal al bekend. We hebben zeker ook al deze sites bekeken. Maar wij zijn nu dus naar een specifiek sein op zoek waar wel wat info over te vinden is maar helaas geen goede tekening en of uitleg hoe het sein precies beweegt. Ook zijn we naar foto's op zoek hoge kwaliteit die ik zou kunnen gebruiken als textures op onze 3d objecten. Heb je iets mag je me ook een privé bericht sturen. Ik beloof hierbij al dat ik de info, foto en dergelijke alleen maar ga gebruiken op mijn 3d object en niet ga publiceren en of verkopen of 1 of andere manier. Ik respecteer de copyrighthouder ! En zal als het pakket seinen online komt ook aan naamsvermelding doen als de persoon in kwestie dit wil.
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/fotos/cmvertakvoors6.jpg)
dit is het specifieke sein waar ik info over zoek. De sein beelden die hij uiteindelijk kan laten zien is bij ons al bekend, maar hoe is het sein is opgebouwd zodat wij hem in 3d kunnen nabouwen zijn we benieuwd naar.
-
Tja, dan zal je her en der de archieven in moeten. Ik heb geen idee of in "handboek voor spoorwegtechniek" wat is te vinden. zal ik wel eens induiken als ik de tijd heb
-
Ok alvast bedankt voor je hulp. (y)
-
Misschien contact opnemen met museumspoorlijnen die dergelijke seinen fysiek hebben staan. Daar kun je ze eventueel ook zien hoe ze bewegen en zo.
-
Verder zou je kunnen overwegen contact op ter nemen met de diverse museumlijnen in Nederland. Die zullen binnen hun afd. Weg en Werken waarschijnlijk wel archiefmateriaal hebben waar veel in zou moeten terug te vinden zijn.
"Two minds ........ "
-
zo iets??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img136_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img136_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img134_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img134_2.jpg)
-
Ik heb ook nog wat gevonden. Kijk maar eens of je er wat aan hebt. LPH op de tekeningen staat voor lichtpunthoogte.
Gr. Bert Senden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groefschijf_2_001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groefschijf_2_001_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_2_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_1922_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_1922_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_3_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_3_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertakkingsvoorsein_1_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertakkingsvoorsein_1_001.jpg)
-
De bril beweegt toch altijd los van de armen als ik het goed heb ?? Of zijn daar ook nog verschillen in ??.
We zijn pas geleden in Simpelveld geweest maar daar staat niet zo'n vertakkingsvoorsein zoals ik bedoel. Wel kon ik mooie foto's maken van de armen op zich. Wil dus graag nog foto's hebben van de bril op zich en de achterste plaat die men gebruikt bij een sein als deze. Weet iemand welke museum lijn dit sein nog in gebruik heeft en of die losse armen heeft liggen ? Dan gaan wij met die organisatie in contact treden voor een bezoek.
-
De VSM heeft een vertakkingsvoorsein, maar die is zover ik weet niet aangesloten (dus niet te bedienen via een handelinrichting).
Verder staat bij een particulier in Den Horn bij Groningen nog een vertakkingsvoorsein in de tuin.
-
De bril beweegt toch altijd los van de armen als ik het goed heb ?? Of zijn daar ook nog verschillen in ??.
Volgens mij zitten bij de Nederlandse seinen de glazen (bijna) altijd aan de arm zelf vast.
-
Ok maar de bril kan dan toch apart bewegen van de arm ? Maar ik zie ook op de tekening voorbij komen dat ze vast aan de arm zitten, vandaar mijn vraag.
-
Volgens mij zitten bij de Nederlandse seinen de glazen (bijna) altijd aan de arm zelf vast.
Dat bedoel ik dus letterlijk: De glasbevestiging is een intergraal onderdeel van de seinarm. Deze kunnen dus niet onafhankelijk bewegen.
Het kan zijn dat er een paar uitzonderingen zijn (al weet ik ze even niet zo gauw), maar dat zijn dan ook uitzonderingen.
Uit mijn hoofd verwar je e.a. met Duitse seinen. Voor Engelse seinen weet ik het niet zo 1-2-3, maar er staat mij bij dat het daar 50-50 is
-
De volgende tekeningen zullen het wel een beetje duidelijk maken. Het zijn inderdaad 3 aparte onderdelen. De losse bril wordt dmv een vork meegenomen naar gelang de stand van de andere seinarmen. Daarom zie ook maar twee groefschijven of elektrische stellers aan de seinpaal. Daarom is het moeilijk om dit sein in model na te bouwen. Of je moet met 3 aparte aandrijvingen werken.
Gr. Bert Senden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_5_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_5_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_6_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_6_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_7_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_7_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_8_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vertakkingsvoorsein_8_001.jpg)
-
Die maken inderdaad een heleboel duidelijk waarvoor mijn dank !! (y)
-
Dan is dus het achterblad van een vertakkingsvoorsein een van de uitzonderingen. Zal er mee te maken hebben dat bepaalde (ongewenste) seinbeelden overkomen moeten worden en dat dit niet op te lossen is indien het glas aan de arm vast zit. Zo te zien is bij het voorblad de bril een integraal onderdeel van de arm
-
Het heeft dan ook 3 afzonderlijke seinbeelden. Onveilig (verwachten), Rechtdoor (verwachten), Aftakkend (verwachten)
Zie ook de diverse seinreglementen.
Gr. Bert Senden.
-
Hoi hoi!
Er waren volgens mij ook seinen, die niet alle bewegingen konden maken, bijvoorbeeld als beide sporen van de aftakking met gelijke snelheid bereden mochten worden. Dat maakt de zaak al eenvoudiger...
Groet van Thonis
-
Inderdaad drie bewegende delen, de voorseinarm, de vertakkingsarm en de losse bril.
Als de voorseinarm beweegt, dan beweegt de bril mee en komt hier de groene lens voor de seinlamp.
Als de vertakkingsarm beweegt, beweegt de bril ook mee en komt opnieuw de groene lens voor de seinlamp.
Er zit een ingewikkeld mechanisme ingebouwd dat ervoor zorgt dar de bril beweegt bij zowel beweging van de normale voorseinarm als bij beweging van de vertakkingsseinarm.
Gerard
-
De voorseinen waren altijd hetzelfde. De snelheid werd aangeven met de hoogte van de seinen op het vertakkings bordessein. In Schin op Geul waren de palen van het bordessein beide even hoog maar werd de snelheid voor de aftakking aangegeven door een bord. I.p.v een mechanisch vertakkings voorsein kan er ook gebruik worden gemaakt van een normaal mechanisch voorsein gecombineerd met een koeienkop.
Gr. Bert.
-
Afbeeldingen uit het seinreglement 1965 en uit 1875. Leuk is ook de verschillen in de nachtseinen. In 1875 was groen i.p.v. geel en wit i.pv. groen. Met de opkomst van het wegverkeer heeft men naderhand de kleuren voor de nachtseinen veranderd om verwarring met autolichten te voorkomen.
Gr. Bert Senden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_1_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_1_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_2_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_1875_1_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_1875_1_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglemet_1875__2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglemet_1875__2_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_1875_3_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinreglement_1875_3_001.jpg)
-
Allemaal super bedankt voor de input, ik kan weer verder en snap nu precies hoe dit sein werkt. Zoek alleen dus nog een museum lijn waar dit sein staat, liefst werkend en waar misschien ook dit sein nog als onderdelen ligt waar wij foto's van zouden kunnen maken. En of is er misschien nog iemand die er foto's van heeft ?? (y)
-
(http://www.treininbeeld.nl/FvhM/2014/treininbeeld_20140527_NS_Vip_Car_20_Lieren_Vertakkingsvoorsein_achterzijde.jpg)
Dit sein zou operationeel nog ergens in Beekbergen staan. Vraag is waar precies en kan een wandelaar in de buurt van dit sein komen ? Ben ook nog op zoek naar foto's van de losse onderdelen van dit sein. Alle hulp is welkom zodat wij als team de armseinen in een simulator deze seinen na kunnen maken.
-
:P Vertakkingsvoorseinen in model! Jammie! (Of in simulatie, maar waarom heb je dan die constructietekeningen nodig?)
Dat is voor mij jeugdsentiment! "De Modelbouwer" is nog maar nét op A4-formaat; er was een uitgebreide reeks verhalen over station Staverden, de mechanische seinen en de omzetting in model (ik meen h0) en dat járen vóórdat Internet, LED's en nog zo'n paar dingen zijn uitgevonden of bereikbaar voor de gemiddelde modelbouwer...
Er was iemand, die in h0 heel slim een vaste bril gebruikte, waardoor je wél die kenmerkende lampen aan weerszijde van de mast had, maar niet op gelijke hoogte (nu nemen we tweekleurenLED's en wat electronica ;) ) en voor 0 of I was er die tekening van Vellekoop, die de boel oploste met een beweegbare bril met DRIE glaasjes...
Ik heb zitten genieten van de echte constructietekeningen van deze seinen: ongetwijfeld vreselijk onderhoudsintensief, maar wat mooi! (en dat geldt eigenlijk voor dat héle mechanische sein- en beveiligingsstelsel: het is alleen maar GOED, dat er Spoormusea zijn, die ook dít stuk van de geschiedenis bewaren! Daarbij 'droom' ik van een simulator in het NSM met échte handelinrichtingen, bloktoestellen en álle varianten uit dat 'tijdperk-vóór-de-NX' waar mensen dus kunnen ERVAREN wat dit werk inhield...)
*gaat zoeken naar die Vellekoop-tekening, "want die héb ik ergens..."*
Succes met je project!
Frans
-
Nou ik heb zo'n vertakkingsvoorsein jaren geleden al eens gebouwd. Maar als je alle 3 de seinbeelden wil uitbeelden moet je 3 aparte onderdelen maken die dan ook weer apart worden aangedreven. Gaat niet bestaat niet. Het bloktoestel is schaal 1:32 (spoor 1)
Er staan ook mooie tekeningen in de uitgaven van de Rail Hobby Seinenspecial 1 en 2
Gr. Bert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertakkings_voorsein_Ho.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertakkings_voorsein_Ho.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bloktoestel_meerssen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bloktoestel_meerssen.jpg)
-
(plaatje)
Dit sein zou operationeel nog ergens in Beekbergen staan. Vraag is waar precies en kan een wandelaar in de buurt van dit sein komen ? Ben ook nog op zoek naar foto's van de losse onderdelen van dit sein. Alle hulp is welkom zodat wij als team de armseinen in een simulator deze seinen na kunnen maken.
Als je op onderstaande locatie even rondkijkt in Street view of Maps dan kom je volgens mij de huizen op de achtergrond tegen. Van het betreffende sein echter geen spoor...
52° 9'58.16"N en 5°58'56.91"O
-
Google's streetviewautootje is daar nog niet opnieuw langs geweest.
Maar als je dit sein in streetview wilt zien moet je naar de coördinaten 53.2572033 N en 6.3980659 O, of deze link (https://www.google.nl/maps/@53.2572033,6.3980659,3a,75y,50h,82.06t/data=!3m4!1e1!3m2!1sPFvI9wZdSoZE3OPECnXNLQ!2e0).
-
Daarbij 'droom' ik van een simulator in het NSM met échte handelinrichtingen, bloktoestellen en álle varianten uit dat 'tijdperk-vóór-de-NX' waar mensen dus kunnen ERVAREN wat dit werk inhield...)
Hedendage is de handelinrichting in het seinhuis van Hoogezand-Sappemeer volledig werkend incl twee (gesimuleerde, maar werkende) neven posten.
Het zijn dan natuurlijk niet alle varianten, maar deze situatie is wel over nagedacht en realistisch.
Het seinhuis is tegenwoordig veelal bemand door de werkgroep Seinwezen en je bent daar welkom :)
-
De overstap van wit naar groen licht (in 1934) was mede ingegeven door het risico dat een sein door glasbreuk in de bril ten onrechte wit licht zou kunnen tonen. Zie evrder voor een beschrijving nog het stukje over "twee-armige voorseinpalen" in deel 15 "seinpalen" van de Cursus Technisch Ambtenaar. http://www.seinwezen.net/cursus_ta/buitenapparatuur/files/15-Seinpalen.pdf
-
De overstap van wit naar groen licht (in 1934) was mede ingegeven door het risico dat een sein door glasbreuk in de bril ten onrechte wit licht zou kunnen tonen. Zie evrder voor een beschrijving nog het stukje over "twee-armige voorseinpalen" in deel 15 "seinpalen" van de Cursus Technisch Ambtenaar. http://www.seinwezen.net/cursus_ta/buitenapparatuur/files/15-Seinpalen.pdf
-
Het gebruik maken van één lichtbron voor twee lichten aan een seinpaal (twee-armige voorseinpaal en aanwijspaal) door toepassing van spiegelkokers heeft hoofdzakelijk de bedoeling te voorkomen, dat een onjuis¡ beeld zou ontstaan, indien, bij het gebruik van twee lichtbronnen één daarvan zou doven.
-
Tegenwoordig ook nog toegepast binnen het seinstelsel Echter op een wat modernere manier: de lampencontrole.
-
Nou ik heb zo'n vertakkingsvoorsein jaren geleden al eens gebouwd. Maar als je alle 3 de seinbeelden wil uitbeelden moet je 3 aparte onderdelen maken die dan ook weer apart worden aangedreven. Gaat niet bestaat niet.
Dat wordt inderdaad een lastige. Bedankt, zelfs na al die jaren, voor de tekeningen. Ze maken een hoop duidelijk!
Groet
Huup
-
Hoi,
Kwam dit draadje bij toeval tegen. Ik heb er sinds kort één werkend op de baan staan. (H0)
https://youtu.be/hQqXW2Bxp_A
Korte impressie.
-
Hallo,
Erg mooi, hogeschool werk!!
groet jandcargo
-
Oh, wauw! Gaaf!!!
-
Dank. Het is vooral volharden... ;D
-
Super gedaan, Gerke!
-
(y)
-
Erg mooi, ook het ‘stuiteren’ van de armen is heel mooi subtiel (y)
Groeten Edwin.