BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: erik2 op 28 October 2014, 05:59:22
-
Hallo,
Afgelopen weekend op de stand van BNLS weer de perfect werkende draaischijf gezien op de demobaan.
Kan iemand me vertellen met welke onderdelen deze draaischijf gedigitaliseerd is?
Ik kom allerlei varianten tegen van digitaliseren, maar het levende bewijs van de werking ervan is toch de beste overtuiging.
(ik wel graag een FL6152 ombouwen)
Groet,
Erik
-
Een draaischijf digitaliseren ?
Je bedoelt zeker automatisch laten werken in een baan ?
In principe is er weinig digitaal te maken aan een draaischijf.
De grote draaischijven worden standaard geleverd met besturing erbij in de vorm van een mini schijfje als controller,en de hand draaischijven van Flm,die zou je enkel van een motortje moeten voorzien en een manier om de schijf te "besturen".
-
Het enige wat je kan is een keerlusmodule inbouwen om kortsluiting tegen te gaan als de schijf 180 graden draait.
Jos.
-
Hoi Erik2,
Alles over de bouw, dus ook hoe de draaischijf bediend wordt op de BNLS Demo baan, kan je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.0.html) op je gemak terug lezen.
Let op!! Zijn maar 145 pagina's ;) Veel leesplezier ;D
-
De draaischijf op de demo baan bij BNLS, werd aangestuurd met DinaSys DTC/DTS draaischijfbesturing.
De rest van de baan reed met rosoft, en allesgestuurd door I-train.
het verhaal over deze baan vind je hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48963.0.html
-
Da's een andere baan dan de demo baan Marco ;) Maar principe is inderdaad het zelfde (y)
-
Een draaischijf digitaliseren ?
Je bedoelt zeker automatisch laten werken in een baan ?
Kan best hoor, zie de railhobby van December. Ook hier staat er wat over genoemd:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55027.msg3221425325.html#msg3221425325 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55027.msg3221425325.html#msg3221425325)
Dit is een mooie oplossing die ook goed werkt, maar die dus inderdaad wel een aanpassing van de draaischijf zelf tot gevolg heeft. Je maakt de draaischijf echt digitaal. Met als extra voordeel. Je hebt de mogelijkheid voor drie terugmelders op de brug van de schijf. Je hebt de mogelijkheid voor 2 verlichtingspunten op de brug ( verlichting in het huisje, en een zwaailicht er op ) en je hebt de mogelijkheid voor 4 seinen op de brug. Ook een geluidsmodule kan hiermee gekoppeld worden.
Aansturing kan dan via een besturingssysteem, en dus ook automatisch laten werken in je baan. Maar de aansturing kan ook handmatig, toch digitaal met de bijbehorende functies, zelfs op een analoge baan is dit mogelijk.
Groet,
Roelco
-
Hoi Erik,
dat is mijn baan waar je hebt staan kijken. Dankjewel dat je het mooi vindt.
Ik gebruik dus de DTS/DTC van DinaSYS. HIER te koop (http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63375790/Products/61030024)
Daarbij heb ik ook het originele motortje vervangen voor een maxxon variant, ook bij bovenstaand adres verkrijgbaar, omdat het originele motortje kapot was.
hopelijk heb je hier iets aan.
Als je meer wilt weten stuur maar even een pm.
groeten,
Daniel
-
Klopt het nu dat deze niet met koploper kon draaien?
Volgens mij stonden ze zelf ook op de beurs en hadden ze het er daar over dat koploper deze decoder niet ondersteunde. Wel waren ze bezig met, of hadden ze intussen en oplossing hiervoor. Maar of dat nu een andere decoder was, of een aanvulling hierop weet ik niet. Heb zelf een andere oplossing, dus was niet heel uitgebreid aan het luisteren
En als Erik geen koploper gebruikt maakt dat ook niet zo veel meer uit. Als die wel met koploper wil sturen is het wel even van belang dit duidelijk te hebben. ( en voor andere besturingsprogramma's is het misschien ook wel goed even uit te zoeken of dit werkt. I-train is in elk geval geen probleem.
Groet,
Roelco
-
Hallo Roelco,
Het klopt dat de dtc/dts niet werkte met Koploper.
Ze hebben binnen kort een extra toevoeging die in december in Houten te zien zal zijn dat het ook met Koploper en meer software dan kan werken.
Kwa aanpassen van draaischijf is vooral een magneet goed plaatsen onder de brug en onder de tafel de printplaat met sensoren.
Dan ben je al erg ver op weg.
Op de site van Piccommit staat de handleiding voor de draaischijfbesturing.
gr Alexander
-
Allen,
Ik bedoelde inderdaad de modulebaan Bahnhof Waldbrunn van Daniel.
Die schijf werkte super. Jammer dat ik niet even heb door kunnen vragen (daar was m'n kleine telg te ongeduldig voor :))
Ook al leek hij super te werken, er zijn toch ook andere opties:
DTS/DTC van DinaSYS
of
DSD2010
of
Ldt TT-Dec-g
Is er veel verschil tussen deze oplossingen of zijn het totaal verschillende systemen?
Groet,
Erik
-
Hoi Erik,
Ik heb werkelijk geen idee, ik ben voor dit systeem gegaan omdat ik de werking zag en meteen 'om' was.
Inbouwen is relatief simpel, en weinig aanpassingen aan de draaischijf zelf.
Ja je hebt voor alsnog iTrain nodig, maar ik had nog geen programma, dus dan is de keuze makkelijk. Het kost geld, dat absoluut, maar ik vind het het zeker waard. Maar een koploper oplossing is onderweg.
Het prettige vind ik ook dat iTrain de schijf live volgt, dus de stand van de brug in iTrain klopt altijd met de werkelijkheid.
Ik zal niet beweren dat dit DE oplossing is, maar wel dat ik er zeer tevreden mee ben.
Hij staat ook op houten digitaal 13 december. En je mag het ook rustig een keer komen bekijken. Nogmaals stuur maar een pm.
Ik heb me niet verdiept in de andere systemen dus ik spreek maar vanuit 1 hoek.
-
Ik ken zelf met name de DSD2010 en dan in combinatie met koploper.
Weet niet hoe iTrain die schijf live volgt, maar dat zou ook met DSD2010 kunnen. Die geeft de stand van de schijf ook terug via de S88 terugmeld bus.
Koploper heeft die functionaliteit niet, (dus zal het met een andere decoder ook wel niet kunnen) echter is het wel mogelijk via speciale acties, om in te grijpen als de schijf niet daar staat waar hij zou moeten staan.
Hierdoor is er dus een controle mogelijk om te zien of de schijf daar staat waar die moet. Koploper laat dat alleen dan niet op het scherm goed zien.
Daarnaast heeft de DSD2010 ook een eigen programma. En die laat wel precies zien waar de schijf staat. Ook heel handig tijdens het programmeren van de decoder. Hiermee kun je de schijf ook bedienen als je zou willen, maar daar is ook nog een mooiere oplossing voor, de besturingsprint. Gemaakt voor besturing en overzicht van de stand buiten een besturingsprogramma om. Je bent dan dus niet meer afhankelijk van het bet programma je te bieden heeft.
Hierdoor is dus ook in de gaten te houden wat de echte stand is, niet op het scherm, maar op een display er naast.
Persoonlijk ben ik ook iemand die liever niet op het computerscherm kijkt, dus om te weten wat de echte stand van de schijf is kijk ik graag naar de draaischijf zelf :).
Wel vergt deze redelijk wat aanpassingen aan de brug, maar dat komt ook omdat je daar dus extra de mogelijkheid hebt voor 3 bezetmeld punten, 4 seinen en 2 extra verlichtingspunten.
En de decoder heeft een heel serie S88 terugmeld opties. Voor de huidige stand, voor of de brug links of rechts staat, voor of de brug draait of niet. Maar ook voor fouten, als hij ergens aanloopt komt dit ook als error terug.
De brug heeft vervolgens de mogelijkheid voor 4 draaisnelheden. Voor grote draaiacties is er een hogere snelheid, die dan ongeveer de laatste stap omgezet wordt naar een trage snelheid. En dit kan linksom en rechtsom verschillend zijn.
En een mogelijkheid om een geluidsmodule er aan te koppelen. Heb ik zelf niet, maar heb dat intussen wel ergens in gebruik gezien. En ook dat is niet verkeerd.
Daarnaast zit er een automatische positie herkenning in. Dus als je de brug handmatig op een andere positie zet, en je laat hem draaien tot over de vastgestelde positie dan weet de decoder weer dat hij daar is. Een soort 0 punt meeting door middel van een magneetje onder de brug.
Zelf heb ik alles als bouwpakket gekocht, en de gehele printen zelf in elkaar gezet, ook de SMD onderdelen.
Maar je kunt ook deels gebouwde printen kopen, zodat alle SMD er op zit, maar je kunt zelf je hele draaischijf om laten bouwen zodat je die helemaal klaar weer thuis krijgt.
Nu had ik al wel koploper in gebruik toen ik op zoek ging naar een draaischijf decoder, dus was ik daarin beperkt.
Ben vooral op deze uit gekomen vanwege de mooie draai eigenschappen gezien op filmpjes.
De uitdaging hem zelf in elkaar te zetten, en de mogelijke effecten op de brug.
Dit laatste maakt functioneel natuurlijk helemaal niets uit, maar het is wel heel mooi om de seinen eerst langzaam om te zien gaan van wit/geel licht naar rood licht, zwaailicht aan. En bij stilstaan weer andersom van rood naar wit/geel licht.
Geen idee of deze decoder ook in gebruik te zien is op 13 december in Houten, zal wel niet aangezien er meer een hobbyist achter zit en geen bedrijf die belang heeft bij promotie.
Ik heb me naast deze ook wel verdiept in de LDT decoder, daar heb ik ook wissel decoders van naar alle tevredenheid. Maar wat ik hier aan filmpjes van heb gezien draait deze niet mooi in 1 soepele draaibeweging. Voordeel is wel dat deze geen aanpassing aan de draaischijf vraagt. dus net als bij een wissel zo tussengevoegd kan worden.
Heb op de beurs ook de werking gezien van DTS/DTC van DinaSYS, en moet zeggen dat ook deze een mooie draaiactie heeft.
Er zijn tegenwoordig dus echt wel meer mogelijkheden die te overwegen zijn. En welke je dan neemt zal per persoon afhankelijk zijn van wat zijn de zwaarste punten die je mee laat wegen. En iets goed zien werken zegt dan altijd meer dan van horen zeggen.
Groet,
Roelco
-
Precies Roelco,
Zien is geloven.
De dtc/dts volgt terug omdat er een magneetje onder de brug zit en de dts (de print die onder de schijf komt) voorzien is van read contacten die zo de positie registreren en doorgeven.
De dtc (het brein) vertaald op basis van de huidige stand en de aankomende stand ( gekregen via usb uit bijv iTrain) wat de motor moet gaan doen.
De draaisnelheid is vollefig variabel instelbaar, net als de optrek en afrem vertraging van de schijf. Ook het punt waarop het ompoolrelais moet schakelen stel je zelf in.
Dit werkt erg mooi en is mooi in te stellen via bijgeleverd programma.
Eigenlijk zou je de systemen eens naast elkaar moeten zetten om een mooi vergelijk verslag te maken.
In deze hobby is gelukkig veel keuze uit systemen, en er is naar mijn idee niet per definitie een goed of fout maar sprake van verschillende benadering.
-
Met veel interesse dit topic gelezen, ook met name het project van Roelco de ombouw van een fleischmann draaischijf met een DSD2010 decoder. Zelf heb ik een draaischijf type fleischman 6154c die we willen ombouwen om deze daarna met de computer te kunnen besturen. De treinbaan word nu nog digitaal aangestuurd met een multimaus. De plannen zijn om het geheel t.z.t aan te sturen met s88XPressNetLI en s88SD16-n in combinatie met Koploper.
Maar ons eerste doel is het ombouwen van de draaischijf. Via internet allerhande informatie opgezocht en dit systeem spreekt ons wel aan. Om de printplaten zelf te gaan bouwen dat zie ik niet zitten. Bij Moba-Digital (http://modellbahnshop.moba-digital.de/epages/12489450.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/12489450/Products/DSD2010) kun je de DSD2010 compleet gebouwd aanschaffen en dat lijkt me wel wat.
Hebben jullie ook ervaring met deze winkel, en ook de combinatie van DSD2010 met bovenstaand systeem?
Groeten,
Joeke
-
Via de site van de bedenker van de DSD2010 kun je ook de printen bestellen. http://www.digital-bahn.de/shop/ (http://www.digital-bahn.de/shop/)
Of helemaal leeg, of met de SMD onderdelen er op. In overleg moet het ook mogelijk zijn de hele print klaar te kopen, en heb ook al iemand gesproken die de draaischijf opgestuurd heeft en deze helemaal omgebouwd terug gekregen heeft.
Geen idee of ze dat nog altijd doen en wat de kosten daarvan zijn, maar je kunt het daar altijd even vragen aan Sven.
Zelf heb ik de hele print zelf gebouwd, dus zelf alle onderdelen er op, ook de SMD. Vond het een mooie uitdaging. Via de site kun je de bestellijst downloaden, en enkele onderdelen kun je daar gelijk met de print mee bestellen.
Ik stuur hem aan met de S88XPressNetLI. Centrale tijdens testen was de Roco MM. Op de baan is dit de LVZ100 van Lenz.
Besturingsprogramma is Koploper.
Welke terug melders je gebruikt maakt niet uit. Dus s88SDS16-n is prima te combineren. De DS2010 heeft een eigen S88 deel die je via de netwerkkabel aan de rest van je S88 bus kunt aansluiten. Hoeveel terugmelders deze pakt hangt af van je instellingen, maar mooi oplopen.
Ik heb daarnaast nog 1 extra stroom detectie zitten op een andere terugmeld print met stroomdetectie voor de rails van de brug. Maar dat is ook te bouwen door de eigen print op de brug die 3 S88 terugmelders beschikbaar heeft. Die zijn alleen niet standaard voorzien van stroomdetectie, maar als je het forum bekijkt op de site worden daar wel oplossingen voor geboden.
Groet,
Roelco