BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: brutus1 op 27 October 2014, 21:54:49

Titel: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: brutus1 op 27 October 2014, 21:54:49
Al weer enige tijd ben ik opzoek naar informatie over de z.g. kuikenwagens, verbouwde NS bagagewagens D IV.
Een intrigerend vervoer in de internationale of D-treinen tussen Nederland en Italie wat zich afspeelde eind jaren 50, begin jaren 60 tot dat het transport per vliegtuig in zwang raakte.
In eerste instantie gebeurde dit met goederenwagens. Maar of dit het vervoer van kuikens of kippen betrof is mij niet duidelijk.
Het Zwitserse tijdschrift "Semaphore" uitgave zomer 2014 heeft in een artikel over de inzet van de BLS Ae6/8 op de Gotthardbahn toevalligerwijs twee foto' s met deze kuikenwagen staan. De foto' s (Karl Stebler) dateren uit 1958.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kuikenwagen_Ae6_8_BLS.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kuikenwagen_Ae6_8_BLS.png)

Met het kerkje van Wassen op de achtergrond een BLS Ae6/8 met daarachter direct de NS D IV, Hierachter een SBB postrijtuig. Waarschijnlijk zat er altijd een niet passagierswagon achter de kuikenwagen. Reden: het ontbreken van de overgangsbalgen bij de NS D IV of het veren happen bij openstaande raampjes?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuikenwagen_detail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuikenwagen_detail.jpg)

Ingezoomd op de NS wagen laat zien dat er roosters zijn aangebracht in de wand, extra ventilatie op het dak, en met half geopende deuren werd gereden.
Verkouden kuikens zullen toen welk geen rol gespeeld hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuikenwagen_2_copy_copy.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuikenwagen_2_copy_copy.png)

De trein nog een keer voordat een tunnel wordt ingereden. Kuikens met ploppende oortjes?
Overigens zal er op de Italiaanse grens gerangeerd moeten worden om de wagen weer met de internationale deel te kunnen koppelen, die op de foto' s achter het Zwitserse deel in de trein zitten met als laatste wagen een DB autotransporter. DPw4umg? (Heris)
Waarschijnlijk was er ook personeel in de NS wagen aanwezig voor de verzorging van de pluizebolletjes..

Is deze wagon weleens in model uitgebracht of gaat Artitec ons een keer verrassen.
Is er meer info over dit transport met dit type wagens bekend.
In welke treinen reden deze wagens.
Was Barneveld het startpunt van de reis of een ander station.

Met groet,

Brutus
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: DV modelspoor op 18 January 2015, 19:44:23
Via een omweg kom ik nu hier terecht.
Een compleet gemist draadje wat zeer zeker interessant is.

Ik zal eens gaan neuzen in mijn documentatie of ik wat vind.

Ben  benieuwd of er andere zijn met meer info

Gave foto`s trouwens (y)
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Weerd op 18 January 2015, 20:52:08
Je kan wat vinden op  seinarm.nl (http://www.seinarm.nl/Staal/StalenDbagagewagens.aspx) over de kuikenwagens.
In 1958 zijn twee bagagewagens aangepast voor dit transport.
Over ronddwarrelende veren hoefde je niet bang te zijn, daar waren de kuikens nog te klein voor.

Gerard

Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: prutser op 18 January 2015, 21:02:35
Berlijnsblauw met aluminium dak is wel apart, zeker gedaan om het voor de kuikens door de zon niet te warm te laten worden.

Stephan.
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Carel Ruysink op 18 January 2015, 21:10:50
In die tijd heb de kuikens regelmatig zien inladen in de DIV op station Arnhem waar ik moest uitstappen voor mijn werk. Ze zaten in platte kartonnen dozen van precies een kuiken hoog en dan helemaal vol. Dozen van ongeveer 35x50 cm in mijn herinnering. Een fascinerend maar ook wel zielig gezicht, zeker als je je realiseerde hoe lang die reis moest zijn.
Maar ik zou graag ook deze wagen in model zien.

Carel
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Benrail op 18 January 2015, 22:29:58
Dat zal een lange reis zijn geweest met kennelijk weinig eten en drinken omdat ze dus in dozen zaten  :-[
Soms ben je heel blij dat je geen kuiken bent.....
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Chris op 18 January 2015, 22:55:52
Omdat ik al een week met de griep thuis zit, ben ik heel veel gaan lezen en laat ik nu net een Railmagazine zitten lezen die daar helemaal op in gaat.

Railmagazine 135 uit Juni 1996, De stalen D's op een rij, auteur Kees Mooij.

Wie interesse heeft kan ik wel een scan uit mijn magazine sturen.
(7 pagina's)
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: klusser op 19 January 2015, 10:28:21
Je hebt een Pb! :)
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Carel Ruysink op 19 January 2015, 11:08:56
Dat zal een lange reis zijn geweest met kennelijk weinig eten en drinken omdat ze dus in dozen zaten  :-[
Soms ben je heel blij dat je geen kuiken bent.....


Daarom zaten ze natuurlijk in passagierstreinen, maar de catering kwam vast niet langs.

Tja, een kippig kuiken of een uilskuiken, soms zijn we dat allemaal wel eens  ;D ;D

Carel.
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Robert_N-Nm op 19 January 2015, 14:27:49
Oh om het eten en drinken maak ik me weinig zorgen. De kleine eendagskuikentje hebben een goed gevulde dooierzak, duurt een aantal dagen voordat ze zelf water en voer nodig hebben Nadat ze uit het ei gekropen zijn.
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Thom op 19 January 2015, 20:12:05

Met het kerkje van Wassen op de achtergrond een BLS Ae6/8 met daarachter direct de NS D IV, Hierachter een SBB postrijtuig. Waarschijnlijk zat er altijd een niet passagierswagon achter de kuikenwagen. Reden: het ontbreken van de overgangsbalgen bij de NS D IV of het veren happen bij openstaande raampjes?
De kleine D's hadden van origine geen overgang, dus goede kans dat de kuikenwagens ze ook nooit gehad hebben.
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: gertjan_duivesteijn op 19 January 2015, 20:51:30
Interessant draadje. Mooie foto's.
Die DPwüm waar over gesproken wordt zou heel goed de autotransporter uit de F50 - Komet geweest kunnen zijn.
Wordt er in het artikel een treinnummer genoemd?
Deze wagen kwam s'morgens om 08.15 in Basel SBB aan en ging als enige door naar Chiasso.
Gezien de stand van de zon komt dat aardig overeen.
Wat de kuikenwagens betreft.
Ik heb het Zugbildungsplan uit zomer 1960 er eens op nageslagen.
Kuikenwagens zaten in de volgende treinen:
D68 - Riviera Express (Arnhem - Pesaro)
D302 - Holland Wenen Express (Arnhem - Milaan)
D752 - Hoek Basel Express (Arnhem - Milaan via Venlo)
Conform de ZpAR allen Mpw van de Bundesbahn Direktion Essen.
Geen Nederlandse DIV (Pws) dus.
Ben dan benieuwd wanneer en in welke treinen ze wel gezeten hebben of dat hier een andere verklaring voor is.
In 1962 zie ik ze alleen nog maar terug in de Holland Wenen Express (Arnhem - Milaan via Wiesbaden), alleen in februari maart en april.
Ook weer Mpw - Esn
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Falkenberg op 19 January 2015, 21:08:46
De kuikenwagens hadden gewoon vouwbalgen, moet wel als ze internationaal inzetbaar zijn. Je ziet m ook goed zitten op de tweede foto. Dat de conducteur niet door een stoffige ruimte volgepakt met piepkuikens heen kon lopen is de reden dat de wagen aan kop moet rijden. De wagens hadden geen zijgang.

Ze hebben trouwens maar 3 seizoenen ('58, '59 en '60) gereden, dus 62 hebben ze als kuikenwagen niet gehaald.

dirkjan
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: gertjan_duivesteijn op 19 January 2015, 22:08:23
Zomer 1960 dan al niet meer?
Verklaard waarom ik alleen DB Mpw's zie.
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Weerd op 19 January 2015, 23:19:15
Je zou ze kunnen verbouwen uit Artitec's stalen D's.
Extra ventilatoren op het dak en roosterimitaties onderin de schuifdeuren. Mmeer hoef je in principe niet te verbouwen.
Oh ja, en natuurlijk een ander rijtuignummer geven.

Gerard
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: sneek op 19 January 2015, 23:53:30
Ik heb het er al eens eerder over gehad http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36538.msg556352.html#msg556352
Artitec is op de hoogte van deze variant en heeft destijds ook goede foto's van de koersborden van deze kuikenwagens geleverd gekregen. Opmerkelijkerwijs de enige inzet van Stalen D's met een koersbord.

Grtz,
Wim

Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: sneek op 20 January 2015, 00:32:22
op verzoek hier de koersborden welke op de kuikenwagens zaten. Zie je meteen de treinnummers en routes  ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koersbord_Stalen_D_kuikentransport.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koersbord_Stalen_D_kuikentransport.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kippen_D_borden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kippen_D_borden.jpg)

grtz,
Wim
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Calimero op 20 January 2015, 05:02:12
Ze hebben trouwens maar 3 seizoenen ('58, '59 en '60) gereden

Ben ik blij dat ik van "68 ben ...  ;D
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Rob Ellerman op 20 January 2015, 15:19:21
Maar dan ben je ook niet helemaal 'piep' meer... ;D

Grtz,
Rob
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Calimero op 20 January 2015, 16:07:19
Piep piep hallo, gaan we katten ?  ;D
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: gertjan_duivesteijn op 20 January 2015, 21:03:02
Interessant die koersborden.
Vind er de door mij genoemde treinen niet op terug.
De E788 kan ik thuisbrengen als de sneltrein van Amsterdam - Keulen/Remagen
De D208 als de D-trein Keulen - Interlaken/Chur/Konstanz
De 60 van het onderste bord is zeer waarschijnlijk de trein die te zien is op de foto's in de eerste bijdrage.
Daar ging namelijk ook de genoemde autotransporter uit de Komet in over.
Na Chiasso lijken de wagens ieder hun eigen eindbestemming te hebben.

Uit welk jaar zijn de foto's van de koersborden?
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Carel Ruysink op 18 June 2016, 13:40:49
Even dit draadje een beetje wakker maken.

Ik ben begonnen een blauwe Artitec D IV om te bouwen naar Kuikenwagen.
Prutser heeft het er over dat het zo leuk is, een blauw rijtuig met zilveren dak. Ik twijfel. Denk dat het heel goed een wit dak (zoals de turkooizen rijtuigen) zou kunnen zijn.
Weet iemand wat de juiste kleur is?

volgende vraag is of iemand weet wat de afmetingen van de koersborden zijn?

bvd Carel.
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: sneek op 18 June 2016, 14:43:58
de normale standaard afmetingen van een koersbord, niet anders dan op passagiersrijtuigen.
Zo te zien lijkt een wit (warmtewerend) dak niet verkeerd, hoewel lang zal het niet wit zijn gebleven. Op het model kiezen voor lichtgrijs?


grtz,
Wim
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Jeroen Water op 18 June 2016, 20:57:21
Het lijkt erop dat de loc op de foto op pag 1 een zilverkleurig dak heeft. Dat is vast te achterhalen. Als dat inderdaad zo is, dan is het dak van de DIV hoogstwaarschijnlijk wit. Dat dak oogt op de foto in ieder geval een stuk lichter dan het dak van de loc.

Jeroen
Titel: Re: Kuikenwagen in de internationale treinen naar Italie.
Bericht door: Thom op 18 June 2016, 22:03:40
Even gezocht en ik kan het eea terug vinden, helaas alleen niet de beschrijving van de constructie wijziging zelf.

Aangepast werden iig, de opschriften van de wagen, de roosters in de deuren en de extra ventilatoren op het dak.
In de wagens werden alle tussenschotten en toogplaten voorzien van grote gaten.

Rond Juli 1959 werd er ook nog laagspanningsverwarming ingebouwd om de begeleider toch van een beetje warmte te voorzien :)