BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 21 October 2014, 23:40:16
-
Een bespreking van de eerste 2 wagens.
Werkwagens Artitec (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1138:werkwagens&catid=60:artitec&Itemid=106)
-
Net echt.... (y)
Afvoer van reservekoppen uit de opslag in Leeuwarden, begin jaren '90:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_293_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_293_1.jpg)
grtz,
Wim
-
Hallo Chris,
Mooie bespreking. Nog aandacht voor een klein detail. De wagen met de hondenkop heeft een bord: Mag niet vervoerd worden.
Bij de plan v kop is het woordje niet overgeschilderd.
De hondenkop wagen is dus iets voor bij de werkplaats.
Spoorfan
-
En die andere voor in je sternettrein: afgedankte motorpost, paar hbis wagens en nog zo'n plat ding met wielstellen ofzo.
-
(y)
-
Op het witte vlakje kon het woord "NIET" gekrijt worden zodat er- Mag NIET worden vervoerd - kwam te staan en de wagen dan onder het regiem terreinwagen kwam te vallen. Simpel maar doeltreffend.
-
Nog meer (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1__982_0_848_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1__982_0_848_43.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_161089_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_161089_3.jpg)
Zonder woorden 8)
-
zie er toch twee staan... ::)
-
Op het witte vlakje kon het woord "NIET" gekrijt worden zodat er- Mag NIET worden vervoerd - kwam te staan en de wagen dan onder het regiem terreinwagen kwam te vallen. Simpel maar doeltreffend.
Terreinwagens als deze werden niet meer onderhouden, waren afgevoerd uit het dienstwagenpark van NS en mochten dan ook niet meer op het openbare spoorwegnet komen. Vandaar het opschrift "Mag niet worden vervoerd". Een enkele maal moest dat toch, bijvoorbeeld als de wagen voor sloop werd afgevoerd. Of als een opslagwagen een andere standplaats kreeg. De hier getoonde wagens maakten éénmalig een reis van het werkplaatsterrein van Haarlem naar dat van de toenmalige Hulplijnwerkplaats Roosendaal.
Vervoer van terreinwagens gebeurde zéér incidenteel, en alleen na een uitgebreide controle of de wagen veilig vervoerbaar was en dan nog veelal als bijzonder vervoer met aangepaste snelheid en extra controles onderweg. Om eventuele problemen onderweg te voorkomen werd dan (soms) het gehele opschrift of alleen het woord "niet" onleesbaar gemaakt. Zo ook in dit geval. Niks krijtvlakje dus. Gewoon een smeersticker over het woord "niet" geplakt (zie fotouitsnede), en te Roosendaal vergeten om dat weer te verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIET.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIET.jpg)
Dit soort wagens was dus beslist niet bedoeld om te pendelen tussen de werkplaatsen. En gezien de manier waarop de lading op de wagens is vastgezet denk ik niet dat ze een "normaal" vervoer zouden overleven....
In de jaren 1977/78 werden in totaal 6 Werkspoor kolenwagens voor dit soort opslag ingericht:
1 wagen voor een kop van ICM
2 wagens voor koppen mat '64 (afkomstig van Plan V 420)
2 wagens voor bouwmallen mat '64
1 wagen voor 2 door Talbot geleverde reservekoppen SGM.
De keuze viel op deze onderstellen omdat ze de kortste waren die NS beschikbaar had en ze daarmee dus de minste opstelruimte nodig hadden. Eind jaren '80 waren de wagens verdwenen en stonden de koppen/mallen weer "gewoon" ergens opgeslagen (zie bijv. de foto van Sneek uit Leeuwarden), de nog bestaande tegenwoordig (dacht ik) in de voormalige Werkplaats in Amersfoort.
- hans -
-
Laat die met het draaistel maar komen!
Buiten deze 2 heb ik er daar ook 2 van besteld :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0385_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0385_1.jpg)
Alleen jammer van die puntjes van de schroefjes, die in de koppen zitten, kan je niet zomaar inkorten zonder de wagon te moeten slopen.
Tenzij het mogelijk is met een goede en klein kniptangetje met scherpe bekken, een soort railknipper, eventueel nog even nalopen met een Dremel, om het laatste stukje af te slijpen/
Kijk ook eens naar die kleine oogjes boven in de kop waar de bekabeling doorheen loopt, dit is de hondekop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0383_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0383_1.jpg)
Mat. `64
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0384.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0384.jpg)
Werkwagon onderzijde, geen schroefkop te zien, wel mooi gemaakt trouwens.
Of toch wel?
-
Meer?
In kleur kan ook:
http://www.loco-photos.net/picture?/38999/category/271-1982_04_holland_germany
Dave
-
Het wachten is tot iemand ook die raampartij links erbij knutselt op de Artitec-wagen (y)
-
Werkwagon onderzijde, geen schroefkop te zien, wel mooi gemaakt trouwens.
Of toch wel?
Ja hoor ik zie hem zitten ;D
-
Ben vooral nieuwsgierig naar de binnenkant van zo'n reservekop. Lijkt dat een beetje?
-
Ik heb er 1 gekocht met de hondekop. Daarbij een paar roco hbis wagens. Wie weet hoe zo'n trein er uit gezien kan hebben? Ik zat te denken er een rongenwagen erbij te doen met wielen.. Heeft iemand hier een plaatje van?
Bedankt alvast voor de input!
Edit: Ik heb gewoon ff iets neergezet. Is dit een beetje zoals zoiets eruit gezien kan hebben?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/werkplaatstrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/werkplaatstrein.jpg)
-
Zie dus deze post:
Terreinwagens als deze werden niet meer onderhouden, waren afgevoerd uit het dienstwagenpark van NS en mochten dan ook niet meer op het openbare spoorwegnet komen. Vandaar het opschrift "Mag niet worden vervoerd". Een enkele maal moest dat toch, bijvoorbeeld als de wagen voor sloop werd afgevoerd. Of als een opslagwagen een andere standplaats kreeg. De hier getoonde wagens maakten éénmalig een reis van het werkplaatsterrein van Haarlem naar dat van de toenmalige Hulplijnwerkplaats Roosendaal.
Vervoer van terreinwagens gebeurde zéér incidenteel, en alleen na een uitgebreide controle of de wagen veilig vervoerbaar was en dan nog veelal als bijzonder vervoer met aangepaste snelheid en extra controles onderweg. Om eventuele problemen onderweg te voorkomen werd dan (soms) het gehele opschrift of alleen het woord "niet" onleesbaar gemaakt. Zo ook in dit geval. Niks krijtvlakje dus. Gewoon een smeersticker over het woord "niet" geplakt (zie fotouitsnede), en te Roosendaal vergeten om dat weer te verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIET.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIET.jpg)
Dit soort wagens was dus beslist niet bedoeld om te pendelen tussen de werkplaatsen. En gezien de manier waarop de lading op de wagens is vastgezet denk ik niet dat ze een "normaal" vervoer zouden overleven....
In de jaren 1977/78 werden in totaal 6 Werkspoor kolenwagens voor dit soort opslag ingericht:
1 wagen voor een kop van ICM
2 wagens voor koppen mat '64 (afkomstig van Plan V 420)
2 wagens voor bouwmallen mat '64
1 wagen voor 2 door Talbot geleverde reservekoppen SGM.
De keuze viel op deze onderstellen omdat ze de kortste waren die NS beschikbaar had en ze daarmee dus de minste opstelruimte nodig hadden. Eind jaren '80 waren de wagens verdwenen en stonden de koppen/mallen weer "gewoon" ergens opgeslagen (zie bijv. de foto van Sneek uit Leeuwarden), de nog bestaande tegenwoordig (dacht ik) in de voormalige Werkplaats in Amersfoort.
- hans -
-
Dat is helder, maar ik las ook dat ze bij hoge uitzondering wel op de baan kwamen. En ach, een beetje losjes de waarheid nabootsen.. Moet kunnen toch? ;D
-
Tuurlijk, het is jouw wereld ;)
-
Vandaar dus de vraag, hoe zou zo'n trein er uit gezien kunnen hebben? Want om dat leuke wagentje statisch op te stellen is wel zonde..
-
Ik heb er 1 gekocht met de hondekop. Daarbij een paar roco hbis wagens. Wie weet hoe zo'n trein er uit gezien kan hebben? Ik zat te denken er een rongenwagen erbij te doen met wielen.. Heeft iemand hier een plaatje van?
Volgens mij reden die wagens eigenlijk nooit. Er stonden er een paar in Roosendaal en bij andere werkplaatsen.
Zal eens een foto opzoeken.
CKLX
-
Als je met de koppen wil rijden zal je ze op een andere wagen moeten zetten. De "Artitec" wagens zijn zover ik weet allemaal in Rsd gesloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/85_330_0_068_5_Ks__RIV_EUROP_SBB_CFF_met_koppen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/85_330_0_068_5_Ks__RIV_EUROP_SBB_CFF_met_koppen_3.jpg)
Plaatje is wat mistig daar het toen bere koud was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ks_met_lasmal_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ks_met_lasmal_3.jpg)
Als het verplaatst moest worden dan ging het op het laats op deze manier.
-
Dit geeft me inspiratie! Leuk hoor! :D
-
Nou, dan maar hopen dat Artitec nog eens met losse koppen op de proppen komt. :D
(Tjonge, wat een hoop assonantie! ;D)
-
Ach het is bijna December alweer, dus een beetje sint erin mag ;D Ik kan ook eens op jacht gaan naar een paar sloopkappen van plan V of sgm oid. en deze onthoofden, beetje bewerken, en je bent al een heel eind.. Hmmz zal een leuk treintje kunnen worden, leuk voor de afwisseling op de baan.. (y)
-
En als het spul in de weg staat,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_img146_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_img146_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_30_84_982_0_0848_4_0192.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_30_84_982_0_0848_4_0192.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_Lasmallen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_Lasmallen_3.jpg)
Gooi maar neer jho, ruimen we straks wel weer eens op ;D
-
(y) (y)
-
Vandaar dus de vraag, hoe zou zo'n trein er uit gezien kunnen hebben? Want om dat leuke wagentje statisch op te stellen is wel zonde..
Er reden verschillende samenstellingen. Roco heeft ooit een blauwe Hbis uitgebracht met een duimstok op de zijkanten en ook hebben ze ooit een Gs uitgebracht van de werkplaats Maastricht. Deze waren bedoeld voor het transport tussen de werkplaatsen. Een tijdje hebben ze nog rondgereden met een rode motorpost (ik mee de 3030) die ooit is uitgebracht door Marklin.
Voor het overige waren het verschillende schuifwandwagens en Gs-en. Ook reden er wel speciale wagens mee voor draaistellen en assen.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Spoorfan
-
In welk tijdperk zijn deze wagens te plaatsen?
Ik bedoel dus een nauwkeuriger tijdperkbepaling dan enkel 'Tijdperk 4', want dat is te ruim.
Gezien de UIC-nummers op de wagens, in ieder geval na 1965.
-
Er reden verschillende samenstellingen. Roco heeft ooit een blauwe Hbis uitgebracht met een duimstok op de zijkanten en ook hebben ze ooit een Gs uitgebracht van de werkplaats Maastricht. Deze waren bedoeld voor het transport tussen de werkplaatsen. Een tijdje hebben ze nog rondgereden met een rode motorpost (ik mee de 3030) die ooit is uitgebracht door Marklin.
Voor het overige waren het verschillende schuifwandwagens en Gs-en. Ook reden er wel speciale wagens mee voor draaistellen en assen.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Spoorfan
Ik weet dat Jeroen Water er ooit eens wat over heeft geschreven op dit forum. En na wat zoeken ook gevonden:
Een stukje naar beneden scrollen voor de plaatjes van de werkplaats trein: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3804.90.html en hier de uitleg er van: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3804.msg414003.html#msg414003
-
Kijk, dat is nuttige informatie! Bedankt! Dus dan ben ik met mijn treintje zoals op de foto al aardig onderweg (y)