BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Joran op 21 October 2014, 15:33:46
-
Ik ben met mijn spoordijk bezig. En nu heb ik bedacht (de rails liggen nog niet vast) om toch de mogelijkheid te maken om er stroom op aan te sluiten (zodat ik uiteindelijk ook een stukje kan rijden, of de verlichting van de treinen kan aanzetten). Vroeger in de goede oude analoge tijd ging dit met stukje rails met twee connectors erop. Maar dat is natuurlijk niet zo mooi.
1. Hoe kan ik dit het beste aansluiten, zodat het zoveel mogelijk uit het zicht is?? Van onder af aan solderen aan de rails?
2. Kan hiermee ook digitaal gereden worden?
3. Ik ben van plan één plug te maken aan één van de zijkanten waar dan de stroom opgezet kan worden. Wat is een handige plug hiervoor, of kan ik alles gebruiken?
4. De spoordijk bestaat uit twee sporen welke niet verbonden zijn. Hoe kan ik het beste beide sporen aansluiten op die ene plug. In serie, of parallel?
5. Heb ik nog een bepaalde dikte draad nodig?
-
Aan elke spoorstaaf een draadje solderen.
-
@Klaas Zondervan: Dank voor je antwoord. Had per ongeluk al gepost en zodoende zijn er nog wat vragen bijgekomen. Solderen aan de onderkant, tussen de bielsen is het mooiste zeker? Hoe voorkom ik dat de bielsen smelten, of doen die dat niet zomaar?
-
Voor het solderen heb je een aantal opties:
- Solderen aan de onderkant. Voordeel is dat het echt blind is, nadeel is dat je dat echt goed moet doen voor je de rails legt
- Solderen aan de raillasjes. Voordeel is dat het blind is. nadeel, niet alle lasjes laten zich solderen en je hebt de draad niet mooi rechtstreeks aan de rails
- Solderen aan de zijkant van de rails. Nadeel is dat het iets in het zicht is. Voordeel, makkelijk na het leggen te doen.
Als je zorgt dat de draad gelijk bij de soldering in een gaatje verdwijnt en je misschien een likje verf doet is er eigenlijk netjes van te zien. Dit heb ik zelf altijd toegepast.
Voor goeie soldering, zorg voor soldeer met harskern (geen chemische flux gebruiken), zorg dat de rail schoon en opgeruwd is (glasvezelpen, schuurpapiertje) en gebruik een krachtige/hete soldeerbout. Klinkt misschien raar maar als je een hete soldeerbout gebruikt is de rail plaatselijk snel op soldeertemperatuur en krijgt de rest van de rail weinig kans om te smelten. Gebruik je een klein/koud boutje ben je lang de rail aan het opwarmen en dan kunnen de bielsjes inderdaad smelten.
Timo
-
Als je de bielsen zelf raakt, smelten ze wel. De rails geleidt de warmte goed, maar het wordt niet zo heet dat alles smelt.
Rails beetje opruwen, bijvoorbeeld met glasvezelpotlood, en voorvertinnen. Draadje voorvertinnen, Alle sbij elkaar, bout erbij en klaar.
Voor zo'n klein stukje rails is geen dikke draad nodig, je zou al kunnen volstaan met stukje telefoonsnoer.
Een telefoonstekker kan je dan ook gebruiken om aan te sluiten, zowel de versie met 4 pinnen als met een plugje.
Ik zou de sporen op de dijk ook nog beveiligen met een schakelaar. Dan kan je een spoor stroomloos zetten, terwijl op de andere een model rijdt.
Elk spoor zijn eigen voeding, dus niet parallel of serieel.
Jeroen
-
4. De spoordijk bestaat uit twee sporen welke niet verbonden zijn. Hoe kan ik het beste beide sporen aansluiten op die ene plug. In serie, of parallel?
Parallel natuurlijk. Sluit je de sporen in serie aan, dan krijg je het leuke effect, dat wanneer er op één van de sporen een loc staat, en op het andere spoor geen loc staat, dat die ene loc niet gaat rijden wanneer je spanning op de sporen zet.
-
Dank voor de antwoorden!
Ik ga voor het solderen aan de onderkant. Het solderen moet me wel lukken.
Nu kom ik net bij de electronica zaak vandaan en heb ik me met het volgende laten opzadelen. Twee bananenpluggen. Best flinke pluggen en (als ik het goed heb) 1,5mm2 draad. Dit is dus behoorlijk dik en een beetje overbodig lijkt me. Er zullen op dit stukje nooit meer dan twee treinen rijden. En andere stroomverbruikers komen er niet. Ik heb nog UTP kabel liggen. Kan ik dat niet gebruiken? Het is maar een klein stukje spoor en wat ik zeg meer dan 1 Ampere zal het niet gaan trekken. En de kleine draadjes zijn een stuk makkelijker te solderen.
Parallel natuurlijk. Sluit je de sporen in serie aan, dan krijg je het leuke effect, dat wanneer er op één van de sporen een loc staat, en op het andere spoor geen loc staat, dat die ene loc niet gaat rijden wanneer je spanning op de sporen zet.
Haha, dat bedacht ik me ook net :)
-
Hallo
Volgens mij moet je de sporen anti-parallel aansluiten. Als je ze later verbindt met een boog krijg je geen kortsluiting.
Jay Jay
-
Ik stop het draadje in de raillas en verbind dan de raillas inclusief draadje aan een rail. Werkt bij mij prima.
-
Maar is UTP dik genoeg voor wat ik ga doen? Max 1 ampère?
-
Ja.
-
Hoi Joran,
Heb even een stukje 8-aderig UTP-kabel gepakt. De draaddiameter (met de schuifmaat gemeten) van een ader is 0,5 mm.
Je zou er zelfs 2,3 Ampère doorheen kunnen sturen volgens de tabel (http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/draaddikte-en-kabeldikte-voor-de-modelbaan.html). Dus dan voldoet UTP-draad prima voor jouw toepassing.
-
Top!
Vanavond lekker aan het hobby'n geweest. En zie hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_1_83.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_1_83.jpg)
Kan nu even niet testen (geen trafo bij de hand :-\). Morgen eentje ophalen bij vaders en moeders.
-
Ik krijg kriebels om ook weer een dijkje te gaan bouwen, maar nu langer en in 2 delen met een achtergrond. leuk voor foto's te maken. Mijn dijkje is nog van 1998 dacht ik, toen we met het vorige forum op Rail stonden. Ik ga hier het kunstje afkijken :)
Mvg,
Robert.
-
Heb even een stukje 8-aderig UTP-kabel gepakt. De draaddiameter (met de schuifmaat gemeten) van een ader is 0,5 mm.
Je zou er zelfs 2,3 Ampère doorheen kunnen sturen volgens de tabel (http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/draaddikte-en-kabeldikte-voor-de-modelbaan.html). Dus dan voldoet UTP-draad prima voor jouw toepassing.
Overigens heb ik vanaf beide sporen op beide connectors aangesloten. En niet doorgelust. Voor de zekerheid :)