BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Marina op 10 September 2007, 22:39:45
-
Hallo,
Ik ben van plan om een TGV (Kato 10914) in schaal N te kopen, alleen vraag ik mij af of deze mijn modelbaan aankan. Het is namelijk zo dat hier een boog met een straal van 20cm (ongeveer radius 1 van Fleischmann) inzit, die tegelijkertijd omhoog gaat met een hellingspercentage van 5%. Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie misschien enig idee heeft of deze trein dit aan zou kunnen (op een normaal tempo). Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!
Groeten, Marina.
P.S. Onderstaand een foto van de bewuste helling.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb53/TABouma/Treintjes/th_P1010132.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb53/TABouma/Treintjes/P1010132.jpg)
-
Ik ben helaas bang van niet Marina,
Die thalys heeft een redelijk sterke motor en ook korte rijtuigen van nature zodat de wrijving in die bocht (boog kan je het niet meer noemen ;D) minimaal blijft. Maar vooral die 5% is wel erg veel.
We hebben laatst een Thalys door de spiraal van Jeroni gejaagd (Boppart in N) en die is wel krapper maar minder stijl... dat lukte overigens prima zover ik me kan herinneren.
Maar mocht het zo zijn dat niemand dit echt kan uitsluiten, kunnen we het eventueel wel regelen dat we het gewoon 1 op 1 gaan testen op je baan.
m.v.g.
Mark
-
Ik weet niet hoe belangrijk realisme is, eventueel laat je de thalys gewoon met minder tussenrijtuigen rijden...
-
5% is inderdaad erg veel gevraagd van een TGV als ie moet ' klimmen ' in een bocht met een straal van circa 20 cm.
Deze TGV van Kato heeft overigens aandrijving op alle 4 de assen.
Je zou mogelijkerwijs ook te maken kunnen krijgen met ontsporingen als je de helling oprijdt.
Afgaand is meestal niet zo'n probleem.
Ik persoonlijk zou liever kiezen voor een bocht met grotere radius indien mogelijk.
Op mijn eigen baan die ik hier heb in Maleisie heb ik ook hellingen van 5%,ook in de bochten.
Dit gaat overigens prima omdat de radius hierbij groter is dan 1 meter.
Alle treinen (N-schaal overigens) die ik heb trekken er zonder moeite doorheen.
Ik heb ook nog een eerdere uitvoering van de oranje TGV van Kato,uitgebreid tot een set van 18 wagons en deze gaat er ook zonder moeite doorheen,zowel trekkend als duwend,evenals de 16 delige shinkansen treinen(Nozomi 500 en Nozomi 700).
Maar zoals Mark al suggereerde, het is een kwestie van uitproberen of het gaat,gaat dit,dan is het okee,zij het mijns inziens dat de TGV mogelijkerwijs wat sneller zal slijten vanwege de nogal grote wrijving die ontstaat bij een 'krappe' bocht en een stijgingspercentage van 5%.
Trekkende zal er minder kans op ontsporingen zijn,echter als je duwend de helling opgaat zou de kans hierop groter kunnen zijn.
In ieder geval succes met het uitproberen.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
We hebben laatst een Thalys door de spiraal van Jeroni gejaagd (Boppart in N) en die is wel krapper maar minder stijl... dat lukte overigens prima zover ik me kan herinneren.
Het lukte prima Mark, maar mijn spiraal is niet krapper dan R1...mijn krapste boog in die spiraal is meer dan R4 van Fleischmann.....en het stijginspercentage in de binnenste boog is niet meer dan 2,5%
Maar inderdaad is de beste optie gewoon om te proberen!
Gr Jeroen
-
Hoi,
Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp dus een ernstig twijfelgeval, maar ik zal jullie uitleg zeker meenemen in mijn overwegingen. :)
Marina.
-
Volgens mij red je zelfs 'twijfelgeval' niet eens. Er zijn twee zaken die je moet zien te vermijden bij een klimspiraal: al te krappe bogen en al te steile hellingen. Jij hebt ze allebei, in niet geringe mate.
- Peter
-
Wat je kan proberen Marina, is een IC stam maken van minstens 1.30 meter, en die door je bocht jagen... Als dat al niet lukt houd het zeker op. :-|
m.v.g.
Mark