BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Fritsprt op 19 October 2014, 16:54:00
-
Ik zat naar dit (https://www.youtube.com/watch?v=OVaAQcOy4Ys&feature=em-subs_digest-vrecs) filmpje te kijken en bij 18:35 zie je de locomotief de HSL-Zuid oprijden. Ik vroeg me af hoe de omschakeling van de 1500V= naar de 25kV~ precies werkt. Laat de machinist eerst de "laagspanning"pantograaf zakken en dan de hoogspanning pantograaf omhoog? Hoe weet hij waar dat moet? Gaat dat volautomatisch? Hoe is één en ander beveiligd? Jullie horen het al, ik heb vele vragen. Er zijn hier vast mensen die dat kunnen vertellen. Ik kijk uit naar de antwoorden. Alvast bedankt.
gr. Frits
-
Je krijgt eerst de aankondiging tractie uitschakkelen,
(http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/Grafiken/el1.png)
Gevolgt door Stroom afnemer laten zakken
(http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/Grafiken/el3.png)
en het punt waar de mcn de 1,5Kv stroomafnemer omlaag moet zijn.
(http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/Grafiken/el4.png)
Tussen deze punten schakelt de mcn de Hoofdschakelaar uit en laat de Stroomafnemer zakken.
Vervolgens schakelt hij middels de computer de systemen om van 1,5Kv naar 25Kv dit duurt +/- 15 a 30 sec.
In de tussentijd is men al een aantal borden gepasseerd die aangeven dat je 1,5Kv gebied verlaat en 25Kv gebied inrijdt.
(http://www.klassiekebeveiliging.com/seinen/1530bord.gif)
(3000 is dan 25Kv)
Hier volgt het bord stroom afnemer opzetten, waarop de mcn de stroomafnemer weer opzet. De computer weet automatisch welke stra hij moet hebben.
(http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/Grafiken/el5.png)
Vervolgens wacht hij tot hij ziet dat hij weer spanning heeft en vervolgens schakelt hij de hoofdschakelaar weer in.
Waarna hij weer tractie kan geven.
-
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
-
Hallo Arjen, Ik had geen duidelijker antwoord kunnen krijgen. Dank je. Dan zal ik nog eens naar het filmpje kijken want ik heb die borden niet gezien.
-
Mooie vraag voor: "vraag een machinist het hemd van zijn lijf"
mag die inmiddels wel flink afgestoft worden ;D
-
Nog eens aandachtig naar het filmpje gekeken en inderdaad staan de bordjes er. Op de foto (geheel bovenin) is volgens mij ook duidelijk de isolator tussen de 1.500 en 25.000V zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenHunter_25_Oct_19_1914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenHunter_25_Oct_19_1914.jpg)
-
Zit die isolator direct tussen de 1500V en de 25kV? Ik dacht dat er ook nog een dood stuk tussen zat.
-
Ik heb mijn universeelmeter er niet aangehangen.......... ;D
Op de foto is er overigens maar één isolator zichtbaar maar als je het filmpje bekijkt zie je dat er twee zitten. Daar tussenin zit een stuk van een paar meter. Ik kan me voorstellen dat dat stuk spanningsloos is.
-
Zal ik maar vertellen hoe het echt zit! :-) Ten eerste zijn alle spanningssluizen om de HSL op te rijden in ETCS gebied geplaatst. Dat betekent dat deze ook bewaakt wordt door ETCS. Het betekent ook dat je formeel niet rijdt op signalisatie buiten, dus ook niet op de vermelde borden. Mcn krijgt op zijn ETCS scherm een geel symbool "panto neer" als voormelding om panto te laten zakken. Als locatie alwaar panto neer moet zijn de panto nog opstaat wordt deze alsnog neer gelaten met een rood vast brandend symbool als gevolg. Doet hij het op de voorgeschreven wijze zal bij dit punt het symbool vast geel blijven branden. Hij kan daar dus aan beantwoorden en zo freewheelend de spanningssluis door tot achter de spanningloze secties (meer dan één dus) een andere spanning kiezen. Bij TRAXX via het beeldscherm z'n keuze maken en Thalys met een spanningskeuzeschakelaar. ETCS moet ook het opzetten van de panto toelaten door het doven van het symbool "panto neer". TRAXX moet initialiseren hetgeen langer duurt als de vermelde 30.sec. Thalys is vrijwel tijdloos, klein verschil in tijd tussen PBA en PBKA (iets langer).
Borden staan er alleen voor het rijden in bijv. SR modus (Staff Responsible), is op zicht en geen MA(movement Authority), is zeg maar geen rijweg signalisatie met 30km/h. Nu is mcn geheel verantwoordelijk voor het neerlaten panto's, plus nog meer. (responsible!)
Spanningssluis bestaat uit drie delen; eerste deel is gelegen aan de 1,5kV= zijde en is 400 mtr lang en is geaard aan de rail (geen absolute 0 ), dan volgt de 'spinnenkop' zoals te zien is op de screenshot van "Fritsprt" en deze ligt aan aarde (absolute 0 ), dan volgt er weer een 400mtr lang deel zoals de eerste, maar dan grenzend aan 25kV~.
Als je stilvalt door wat voor reden ook, kan je de spanning laten schakelen op die 400 mtr. lange stukken, maar niet op beide tegelijkertijd. De afgebeelde 'spinnenkop' zal dus nooit de 1,5kV= en de 25kV~ gescheiden houden, alleen extra beveiliging/zekerheid!
-
Dank (y) (y) (y)
-
In het filmpje zie je vanaf 19:17 bij de afspanning een andere type rijdraad boven het spoor komt te hangen (van de dubbele NS-rijdraad naar een enkele HSL-rijdraad).
Dat zal wel het moment zijn vanaf waar er 25kV opstaat?