BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Sven op 18 October 2014, 14:45:28

Titel: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 18 October 2014, 14:45:28
Op verzoek van een mede hobbyist heb ik al eerder mijn TNHT Backertje in 1:45 gemaakt. Ik ben helaas nog niet zover dat ik er een aandrijving voor heb, maar daar heeft de mede hobbyist zelf al voor gezorgd. Naar aanleiding van dit Backertje heeft een andere hobbyist mij gevraagd 'm iets smaller te maken, zodat de loc ook op zijn baan kan rijden. Daar ik niet zomaar fantasielokjes wil maken, ben ik maar gelijk aan de slag gegaan om Silvolde te ontwerpen. Ik was er afgelopen jaar toch en heb er samen met Len de Vries de maten ervan op zitten nemen, dus waarom niet gelijk gebruiken? Enfin, ca 30 uur ontwerpen op de computer en ik had ik de buitenkant. Vanwege tijdgebrek heb ik de binnenkant maar bijna hetzelfde gelaten, daar was het de klant ook niet om te doen. De binnenkant zal ik gelijkend het origineel maken nadat ik het in 1:87 heb gemaakt. Maar over dat model later in een ander draadje meer. De onderstaande modellen zijn  geprint in 3D door Shapeways (http://shpws.me/wnOV) in het materiaal White, Strong & Flexible.

De foto's:

Links het TNHT model, rechts het beduidend smallere GTM trammetje. Beiden in dezelfde schaal en exact op maat. Handgrepen zijn los te bevestigen met 0.6 mm messing staafje.

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8996.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8996.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8997.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8997.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8998.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8998.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8999.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_8999.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_9001.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_9001.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_9002.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_9002.jpg)

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_9003.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/145silvolde/IMG_9003.jpg)
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
Bericht door: Marc tramt op 18 October 2014, 17:07:31
Fraai.  (y)
Opmerkelijk ook dat verschil in afmetingen, had ik me nooit zo gerealiseerd.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
Bericht door: e_p op 18 October 2014, 17:32:21
Sjiek!
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 H0e
Bericht door: Ed K. op 18 October 2014, 17:34:38
Moet het niet zijn 1:45 0e?  ???

Gr. Ed
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 18 October 2014, 17:43:40
Ach, ik blijf dat elke keer fout doen. Gelijk aangepast.  :-[
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: guest7823 op 18 October 2014, 17:46:03
Weet je zeker dat die opkriksteunen aan de bufferbalk juist zijn qua verhoudingen??

Puntje van overweging: lampen op deze schaal separaat printen, dan kan je ze vrij laten staan van het huis

Verder diep onder de indruk.

Groeten,

Kniesoor
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Jan den Haan op 18 October 2014, 20:15:08
De steunen voor de krikken zijn bij deze loc (ook bij het prototype) inderdaad wat groot uitgevallen evenals trouwens de middenbuffer die beduidend breder is dat ander materiëel met vicinaux trek- duwwerk.Zoals Sven het gemaakt heeft klopt het wel.Alleen zit bij loc Silvolde de knalpot van de vacuümejector boven de vuurkist en niet naast de schoorsteen.Daar zit dan ook nog een zandkist.

Overigens zie ik op Shapeways dat er ook een gouden versie is die €14.424,22 kost.En dan zeg je nog dat je er niet rijk van wordt, Sven!

Het ziet er wel weer fraai uit.Ga zo door (totdat je bij de RTM uitkomt).

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Marc tramt op 18 October 2014, 22:36:05
Ga zo door (totdat je bij de RTM uitkomt).
En dan heb je gelijk al twee klanten.  8)
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 00:12:22
@Paul: elk los onderdeel kost €1,50 extra tegenwoordig. Plus dat de lampen dan kwetsbaar zijn, dat gaat echt een keer fout. Ik vind het wel goed zo. Als iemand er behoefte aan heeft kan ik ze wel loskoppelen, maar mijn ervaring leert dat er naar deze modellen heel weinig vraag is. Komt voornamelijk omdat er nog geen complete oplossing voor de aandrijving is.

@Jan: de binnenzijde klopt wel meer niet, maar de knalpot is wel de duidelijkste natuurlijk. Alles op zijn tijd, net als de RTM versie. Daar begin ik pas aan als ik de aandrijving voor elkaar heb.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Floris Dilz op 19 October 2014, 09:57:33
Heb je wel een adres voor eenasaandrijvingen en wielen? want dan is t gewoon een kwestie van een etsplaatje om een eenvoudig frame te vouwen en een paar passende koppelstangen.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 10:10:49
Floris, bedankt voor de suggestie. Uiteraard kan ik van Romford/Markits een gearbox aanschaffen, maar ik moet me er nog helemaal in verdiepen welke ik dan nodig zou hebben.  Ik zit er ook aan te denken om een vervangend frame voor de Halling Vario Antrieb te maken, zodat deze langer wordt. Dat moet volgens mij ook goed werken.

Het grootste probleem zijn de wielen. Die zijn in het echt 800 mm = 17.77 mm (schijfwielen) voor de GTM en 720 mm = 16 mm (spaakwielen) voor de TNHT, beiden met een aansluiting voor de koppelstang. Laatst genoemde wielen zou ik speciaal moeten laten maken bij Slaters, naar de eerste heb ik nog niet gezocht.

Omdat mijn liefde bij het ontwikkelen van de 1:87 modellen ligt, heeft de aandrijving voor 1:45 een lagere prioriteit. Ik had gehoopt dat in de tussentijd een oplossing zou komen aanwaaien, maar helaas, het is windstil.  ;D
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: e_p op 19 October 2014, 10:34:33
Volgens mij is het koudwater vrees. Kies gewoon de best overeenkomende wielen van slaters( zelf kijk ik niet op een spaak meer of minder. Bij Markits kun je kiezen uit 3 overbrengingen, volgens mij is dan ook snel duidelijk of de motor rechtop in de ketel past en of de onderkant dan dicht kan
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Floris Dilz op 19 October 2014, 10:38:23
ja das wel de ellende met smalspoormeuk, dan zit je altijd in de incourante wielmaten. Kom het ook steeds tegen bij n maat van me die met frans 0m bezig is...
Voor wat betreft de 16mm-spaakwielen, als je iets smokkelt kun je H0-locwielen met plastic kern gebruiken, en dan eentje uitzoeken met even aantal spaken en om de spaak er eentje wegknabbelen. Heb t destijds zo gedaan bij een oud piko br 55-onderstel voor een 0e-locje (15 mm diameter, 16 spaken). Ging prima. Roco br 58 heeft ook 16 spaken trouwens, dat zijn iets minder vervelende wielen (asmaat 2 mm in plaats van 2,5mm zoals bij piko)
Omdat je dan met gewoon grootserie H0-spul zit qua asmaat enzo is t nog t makkelijkste om gewoon een dieselloc ofzo te zoeken met de juiste radstand in t draaistel en zo'n draaistel dr onder te prakken als tandwielkast. Mashima op dat draaistel en gaan.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 10:44:56
Jullie moeten niet vergeten dat het niet om een enkele tram gaat. Als ik iets rijdend heb, krijg ik altijd vraag of ik het ook voor anderen wil maken. Spaken uit wielen snijden vind ik een fris idee, maar zeer arbeidsintensief voor "productie". Ik moet ook nog tijd hebben om naar mijn werk te gaan... ;)

De asafstand is op schaal 33 mm, suggesties altijd welkom.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Floris Dilz op 19 October 2014, 10:49:24
dan laat je ze dat toch gewoon lekker zelf doen... stelletje verwende papzakken, ik heb altijd geleerd dat je moet werken voor een loccie  ;D rijdend maken is 1 ding, spaakjes knabbelen kan bijna elke aap met een klein freesje in zn dremel wel.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 10:52:37
Ja, ha ha, dat zei ik ook. Er is er maar eentje die het tot nu toe rijdend heeft gemaakt. Er zijn meer liefhebbers dan knutselaars, is duidelijk geworden. Deze lok is te zien in Houten bij de stand van Ruud Wittekoek.

http://youtu.be/jyMTVnEncxw
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Floris Dilz op 19 October 2014, 11:02:57
klopt, tis een lamlendig zootje. Maar is dat jouw probleem? dan hebben ze maar geen rijdende trein. Als ze dat graag genoeg willen beginnen ze vanzelf. ;D
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 11:09:26
Da's precies waarom ik dus meer tijd wil besteden aan 1:87. Dan doe ik het voor mezelf en maakt het niet uit als niemand het wil kopen. Spoor nul ontwerp ik voornamelijk voor anderen, dus dan is het een beetje zonde van mijn tijd als je er dan maar eentje van verkoopt. Maar ik zie het toch wel weer als een uitdaging om er een aandrijving voor voor elkaar te krijgen, dus helemaal ongeïnteresseerd ben ik ook weer niet.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Floris Dilz op 19 October 2014, 11:13:08
ff bij slatrs rondgekeken, die wielen zitten gewoon op een gladde as toch? (kun je dus inkorten?)
7830SL   2'6" 8 Spoke Bogie Wheel (Swedish) (1/8" Axle)
kejje daar niks mee? diameter in t echt 75 cm, komt aardig in de buurt van die 72 die je nodig had, edan gewoon een klontje printen dat tussen de spaken past waar je een kruktap in jast. Zijn beide assen direct aangedreven dan is dat geen bezwaar, ding hoeft alleen maar mee te hobbelen.

Als dat lukt hebbie hier de wielen voor die andere:
7832D   2'8" Plain Disc Bogie Wheel (1/8" Axle)
Boormalletje fabrieken om er een gat voor een kruktap in te raggen en daar ga je.
Ja, t blijft een gekloot, maar als je je op een onmogelijke missie wil begeven, ga gerust je gang, succes! ;D
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 11:26:15
Ah, hier zie je waar E-P met zijn koudwatervrees een beetje gelijk heeft: de Engelse blinken uit in slechte websites met alleen Victoriaanse maten en alleen maten van het origineel, geen tekening of foto's van het product etc. Kortom, geen duidelijke informatie voor een buitenstaander, alleen voor ingewijden. Ze denken dat iedereen weet waar je het over hebt met hun summiere beschrijving. Het is net als wanneer ik bij mijn vrienden van de Mini club ben. Je moet echt een fanaat zijn en in de materie thuis zijn om met ze te kunnen praten, dus ik begrijp meestal niet waar ze het over hebben. Ik moet daar echt eens een keer voor gaan zitten. Een 1/8" as is ook al zo'n speciale, waar de rest van de wereld met 1.5 mm en 2 mm assen werkt. Rare jongens, die Engelsen.

Ik zal volgende maand in Birmingham eens op zoek gaan naar die wielen, zodat ik ze kan zien. Bedankt voor het zoeken.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Floris Dilz op 19 October 2014, 11:36:41
1/8"-assen is ook wat alan gibson en romford gebruiken voor 00/H0. Een ouwe tri-ang loc had dat ook, dus eventueel ook grootseriespul maar van alle troep die ik hier heb liggen is er vrijwel niks engels, dus daar zul je zelf ff voor moeten rondkijken. Een voor 00 bedoelde aandrijving past dus gewoon en er zijn zat lagertjes en dat soort rommel in de goede maat verkrijgbaar.

Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Jan den Haan op 19 October 2014, 18:34:34
Beste Sven,
We hebben het er al eens eerder over gehad.Die wielen zijn gewoon bij Slaters te bestellen.Voor een éénmalig bedrag van 90 pond Sterling maken ze custom made wielen.Per geleverd wiel betaal je dan de gebruikelijke prijs die afhangt van de diameter van het wiel.Ze hebben alleen een goede tekening nodig.Een goede aandrijving levert SB-Modellbau.zie http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=2169&cPath=247_252 .In grote rode letters staat erbij dat de afmetingen individueel aangepast kunnen worden.Standaard is de radstand 35  mm.Voor de TNHT en SBM moet dat 33 mm zijn en voor de RTM 38 mm.Dat lijkt mij geen groot probleem.Alleen zit je nog met de asdiameter.Voor het geval SB-Modellbau geen asdiameter van 1/8 " (=3,175 mm) kan leveren zou je een asdiameter van 3,0 mm kunnen nemen en de gaten met een ruimer op de juiste diameter te brengen.We kunnen hierover nog eindeloos blijven leuteren maar de oplossing ligt m.i. voor de hand.Voor mij hoef je het niet te doen omdat ik nog steeds met mijn eigen RTM loc bezig ben.Dat gaat niet snel omdat ik ook veel anderen verplichtingen maar ik heb geen haast en beleef plezier aan het zelf bedenken van de juiste constructie en de uitvoering daarvan.Echter er zijn wel anderen die je er een dienst mee zou bewijzen.Ik zou natuurlijk wel enkele van jouw RTM om locs bestellen als die er gaan komen.Een goed initiatief verdient ondersteuning.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Floris Dilz op 19 October 2014, 19:01:10
sterker nog, bedenk me net dak ooit nog es verloopbusjes gehaald heb bij GM&S voor 1/8" naar 2mm. Kun je dus dat SB-ding prima van slaters-wielen voorzien, dikkere assen konden voor SB weleens een probleem zijn gezien de astandwielen, meestal nemen ze daarvoor dacht ik roco en dan zit je aan 2mm-assen vast.
Wordt dan wel een rijkelijk duur ding, en een star onderstel.

Laat je bij slaters de correcte wielen met kruktappen maken dan kun je weer een eenasaandrijving gebruiken en zelf een messing geëtst chassis ontwerpen met een kantelas.

De tweede optie is een stuk meer werk maar als er belangstelling is voor redelijke aantallen uiteindelijk goedkoper.
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Jan den Haan op 19 October 2014, 19:36:28
Zelf heb ik voor mijn RTM 0m loc een flexibele aandrijving gemaakt met twee Exactoscale tandwielkastjes zie http://www.youtube.com/watch?v=HubJ-xPwQVw .Ik moet toegeven dat de flexibiliteit is wat overdreven en meer voor het technische experiment bedoeld.Over het algemeen rijdt zo'n star frame ook best goed.Een tram rijdt ten slotte doorgaans vrij langzaam en dan ontspoort het niet zo snel.Het belangrijkste nadeel is dat wanneer zo'n loc op drie wielen staat dan de stroomafname slechter wordt, maar daarvoor is een stroombuffer een goede oplossing en die is in gemakkelijk in te bouwen in een 0(m) loc.

Een  nadeel van het gebruik van een verloopbusje van 1/8" naar 2 mm is dat je geen gebruik kan maken van de kwartering die bij Slater's wielen zo gemakkelijk is wegens de vierkante aseinden en vierkante asgaten in de wielen.

De prijs is een kwestie van wat je er voor over hebt.Die aandrijvingen van SB doen het goed.Zelf prutsen is goedkoper.Het kan altijd nog duurder.Heinrich http://www.praezisionsmodellbau-heinrich.de/  maakt het nog mooier en dan kost het viermaal zoveel als bij SB.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 21:21:15
Jan, ik ben dat helemaal niet vergeten en mijn plan is die wielen te bestellen. Ik wilde het hier ook eigenlijk helemaal niet over de aandrijving hebben, maar dat is dan toch weer gebeurd. Voor mij is deze lok meer een bijzaak geweest. Als ik het aan mij lag, ontwierp ik 'm voor ontwerp in Frosted Ultra Detail, zodat je een perfecte lok zou hebben met ongelooflijk mooie details. Maar dan wordt ie weer duurder. Mijn tijd en financiën laten experimenten met schaal 0 modellen momenteel gewoon niet toe, maar daar lijkt verandering in te komen. Misschien moet ik mijn ontwerp voor de RTM maar afkijken van jouw lok. Dan kan het niet fout zijn. Op welke was die van jou ook alweer gebaseerd?
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Jan den Haan op 19 October 2014, 22:25:22
Zelf bouw ik de door Werkspoor gebouwde loc dus RTM 35-40 omdat ik al de ovale rookkastdeur gemaakt heb.Verder zitten er in vergelijking met de door Backer & Rueb gebouwde locomotieven o.a. verschillen in de afsluiter voor de stoomverwarming en de plaatsing van de wasluikjes.Overigens hoe meer details des te liever. Ik ben best bereid daarvoor te betalen.Ik zou trouwens liefst de messing versie willen hebben.Die zou naar ik begrijp bij de Silvolde op ongeveer 400 Euro uitkomen.Ik hoop dat daarop die details goed overkomen.Ik zou dan wel de B&R versie willen hebben.Maar haast je niet.Zelf zal ik wel weer eens gaan opschieten.Ik heb nu wat vertraging wegens de verjaardag van mijn jongste dochter.Ik hoop deze week ik mijn eigen draadje wat foto's te laten zien van de injecteurs.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 19 October 2014, 23:40:50
Dan ga ik dat ding van jou nabouwen, net zo makkelijk.  (y) Helemaal in messing lijkt me ook wel tof, maar mijn ervaring met 3D geprint messing is dat het niet perfect glad wordt. Misschien wel realistischer, wie weet. Hij zal denk ik wel topzwaar worden. Het is overigens niet zo dat je iets dat voor FUD is ontwikkeld, zomaar in messing kan laten printen. Messing kan wat minder gedetailleerd geprint worden als FUD, ik moet ik dikker ontwerpen. Misschien zou ik de buitenkant kunnen etsen, de binnenkant printen. Net zoals ik nu met de 1:87 versie van Silvolde aan het doen ben. Waarover dus later in een nieuw draadje meer.

Misschien heb ik 'm wel eerder klaar dan jij. ;)
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Jan den Haan op 21 November 2014, 17:28:06
Hallo Sven,

Gisteren ben ik in Keulen geweest op de modelspoor beurs.Ik heb met de heren van SB Modellbau overlegd over de mogelijkheden.Zij hebben een onderstel met een radstand van 33,2 mm.Andere radstanden kunnen zij ook leveren.De spoorbreedte of beter gezegd de back-to-back afstand van de wielen is ook aan te passen.De asdiameter  kan ook 1/8 inch zijn.De beperkende factor is slechts dat de asdiameter en daarmee het asgat  van het tandwiel dat op de drijfas gaat niet zo groot mag zijn dat dit tandwiel zou gaan breken omdat er te weinig messing tussen asgat en tanden overblijft.De overbrengingsverhouding van de tandwielen en daarmee  de maximum snelheid is ook naar wens aan te passen.De prijs voor frame, worm- en tandwielen en motor komt op 150 à 180 Euro.Je kan ze het beste een email sturen voor verder overleg.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Titel: Re: GTM Silvolde in 1:45 0e
Bericht door: Sven op 21 November 2014, 17:32:16
Bedankt voor het informeren, Jan. Ik ben er van overtuigd dat het een mooi motortje zou zijn, maar wel een prijzig eentje. Ik ga eerst eens met een Halling Vario Antrieb aan de slag, waarvan ik het plastic frame opnieuw ga printen in een langere uitvoering. Ook nog de wielen regelen bij Slaters.