BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: henk op 17 October 2014, 19:03:22

Titel: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: henk op 17 October 2014, 19:03:22
Ik wil het volgende met een Roco 1800.
Frontseinen rijrichtingafhankelijk met f0.
Sluitseinen rijrichtingafhankelijk met f1.
En slechts aan één kant front- en sluitseinen rijrichtingafhankelijk met f2. Dit als de lok wordt ingezet voor trek-duwbedrijf.

De verlichting zit aangesloten op de vier versterkte uitgangen van een Lokpilot3.
Hoe regel je dat het handigst? Moet f2 dan f0 en f1 kunnen overrulen of zo?
Titel: Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: Karst Drenth op 17 October 2014, 19:21:59
Yep,

Neem aan een LoPi 4.0 ?? Dan kun je condities aangeven als 'Not F2' bij F0 en F1
Titel: Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: henk op 17 October 2014, 19:30:46
Nee, LP3 dus.
Titel: Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: Karst Drenth op 17 October 2014, 19:39:31
Dan gaat dat niet zonder extra electro.

Makkelijker dan:

F0 wisselende frontseinen

F1 wisselende front/sluit seinen Cab 1
F2 wisselende front/sluit seinen Cab 2

F0 --> normaal gedrag van een standaard loc

F1 aan F2 uit. Loc staat met cab2 tegen een trein
F2 aan F1 uit. Loc staat met cab1 tegen een trein

F1 aan F2 aan Loc rijdt een 'Lokzug'

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: treinenhobby op 17 October 2014, 20:05:34
Download vanaf de esu site de lokprogrammer software.
Vervolgens kan je ingeven welke aux bij welke functie en rij richting wel of niet aan moet.
Via het menu kan je vervolgens een cv lijst opvragen, zodat je die in de lok kunt programmeren.
Indien je over een Lokprogrammer (hardware) beschikt, kan je dit direct in de decoder programmeren.
Titel: Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: Biesje op 17 October 2014, 20:30:10
bij de 1600 en reeks 11 heb ik het zo gedaan: F0 voor losse loc, dus de hele kerstmis verlichting aan/front en sluitseinen. F1 seinen aan één cabine aan (front en sluitseinen) en andere cabine dus lekker niet, en F2 omgekeerd. Ik gebruik een LoPi 4 maar gebruik niet de 'not f1 with f2' dinges. verantwoordelijkheid van de meester om de verlichting goed in te stellen :P

Mvg,

Robert
Titel: Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: henk op 17 October 2014, 21:10:22
Als Robert en Karst hetzelfde idee adviseren, moet dat wel goed zijn.  (y)
Het ging nog even meer om een beter idee, dan om de cv'tjes Treinenhobby. Overigens heb ik altijd ruzie met de software van de programmer, maar dat ligt aan mij.  :)
Titel: Re: Verlichting mappen, wat is het handigst?
Bericht door: Timo op 18 October 2014, 08:59:59
Mijn voorkeur gaat ook naar de mapping van Karst. Als je aan het rijden bent gaat richting wisselen dan gewoon goed. Als je F0 = frontseinen en F1 = sluitseinen doet ben je steeds ook zelf F0 en F1 aan het wisselen als je van richting wisselt. Toch jammer als dit iets is dat vanzelf kan  8)

Moet wel zeggen dat ik zelf op F0 en F1 het cab wisselen zet zoals Karst aan geeft en het "normale" licht doe door F0 en F1 aan te zetten. Dit omdat een loc toch bijna nooit (niet rangerend) los rijdt. Maar idee van Karst is ook slim :)


Timo