BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: NS1100 op 16 October 2014, 13:40:08
-
Tot nu toe heb ik modellen uitsluitend gespoten met de spuitbussen van de Action. In een dag zowel de primer als de laklagen. Dit is echt een fluitje van een cent. Het resultaat is echt perfect te noemen. De kwaliteit van de lak is uitstekend. Echter de kleuren zijn natuurlijk zeer beperkt. Ik heb er een wagon geel, en Amerikaanse loc mee gespoten in de Conrail kleur. Ook een grote hangbrug heb ik er mee gespoten. Geen waas en geen zakkers.
Momenteel ligt er een metalen 1200 HO die al ontdaan is van zijn Berlijns blauw. Deze 1200 ga ik binnenkort weer in de originele kleuren spuiten. Dus weer Berlijns blauw. Ik wil voortaan met een airbrush gaan werken en naar ik overal lees is dat moeilijker dan met een spuitbus.
Wat verf betreft zie ik even door de bomen het bos niet meer. Ik heb erg veel hierover gelezen op internet en op dit forum en alle tips gelezen. Echter eenduidig is het nu niet bepaald. Er lijken op dit moment voor mij 2 merken over te blijven en dat zijn KleiNSpoor en MK Modelbouwstudio's. Als ik de tips van Karst Drenth zo lees is KleiNSpoor erg bewerkelijk. Tenminste als ik dit vergelijk met de Action verf. Alles na elkaar, niet schuren tussendoor, en toch een grote hechting met Action.
Voor de airbrush wordt binnenkort een cursus cq. workshop gegeven bij Bentink. Ik zou hier graag aan deelnemen maar door een allergie voor verf is dat helaas niet mogelijk. Thuis heb ik een goede spuitcabine en werk dan ook nog met een gasmasker, dus daar speelt dat probleem niet.
Mijn vragen:
- Wie heeft beide merken gebruikt en wat zijn de ervaringen. Zowel op metaal als kunstof.
- Bij aanschaf van de airbrush waar moet ik dan op letten voor het spuiten van locomotieven en wagons. Mijn dealer heeft er een geadviseerd van rond de €260,- Je kunt gelijktijdig de druk en de straaldiameter regelen.
- Heeft iemand ervaring met kip afplaktape voor de bies van 1.6 mm. Of kan ik beter andere gebruiken.
- Hoeveel potjes van 45 CC heb je eigenlijk nodig voor een locomotief, voordat ik mogelijk teveel ga bestellen.
Oftewel ik ben compleet nieuw in airbrush land.
Bijvoorbaat dank.
Groeten,
Henny
-
Hoi,
Ik dacht dat Karst nu met verf van Philotrain (phildie) het liefst spuit.
http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm
grt Dave
-
Henny,
Kijk ook eens bij airbrush service almere. Die doen ook een introductie gratis. De verf die zij gebruiken (Vallejo ModelAir) is op waterbasis, mogelijk dat dat geen problemen geeft met je allergie? Ze kunnen je ook erg goed adviseren en antwoord geven op al je vragen. 45 cc is heeeeel erg veel als je een goeie airbrush gebruikt. Kip gaat heel goed te gebruiken, die van Tamiya gaat ook prima. Één ding weet ik zeker, de resultaten zullen heel anders zijn dan met een spuitbus, ongeacht het merk. 8)
Walter
-
Hoi,
Ik dacht dat Karst nu met verf van Philotrain (phildie) het liefst spuit.
http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm
grt Dave
Deze kleurschema's had ik nog niet ontdekt, goede tip, bedankt.
Groeten,
Henny
-
Henny,
Kijk ook eens bij airbrush service almere. Die doen ook een introductie gratis. De verf die zij gebruiken (Vallejo ModelAir) is op waterbasis, mogelijk dat dat geen problemen geeft met je allergie? Ze kunnen je ook erg goed adviseren en antwoord geven op al je vragen. 45 cc is heeeeel erg veel als je een goeie airbrush gebruikt. Kip gaat heel goed te gebruiken, die van Tamiya gaat ook prima. Één ding weet ik zeker, de resultaten zullen heel anders zijn dan met een spuitbus, ongeacht het merk. 8)
Walter
Bedankt voor de tips. Ik zal eens bij ze informeren. Loont wel de moeite om eens langs te gaan.
Groeten,
Henny
-
Ik heb voorheen altijd KleiNSpoor verf gebruikt.
- Droogt erg lang (op lijnolie basis), meer dan een dag
- Spuit makkelijk schoon te maken met thinner of wasbenzine
- Alle NS en andere Nederlandse spoor gebruikers kleuren verkrijgbaar
- Ook met de kwast verwerkbaar
De laatste projectjes gespoten met Phildie.
- Zeer snel droog, na nog geen uur kun je er al met de volgende laag overheen
- Je beslist houden aan de mengverhouding lak/verdunner
- Spuit lastig schoon te krijgen doordat de lak zo snel hard is
- Alle NS, SS, HSM kleuren verkrijgbaar
- Niet met de kwast verwerkbaar
-
Allergisch voor verf of oplosmiddelen ?
-
;D ik had van me leven al genoeg CARC gesnoven denk ik ;).
-
Allergisch voor verf of oplosmiddelen ?
Voor de oplosmiddelen. Acryl op waterbasis is geen probleem, acryl van de Action dan weer wel. Zal dus niet op waterbasis zijn.
Groeten,
Henny
-
Ik denk dat je dan last hebt van het soort drijfgas dat in de spuitbus zit. Of liever wat de verf uit de spuitbus drijft.
Wiebe
-
Ik heb voorheen altijd KleiNSpoor verf gebruikt.
- Droogt erg lang (op lijnolie basis), meer dan een dag
- Spuit makkelijk schoon te maken met thinner of wasbenzine
- Alle NS en andere Nederlandse spoor gebruikers kleuren verkrijgbaar
- Ook met de kwast verwerkbaar
De laatste projectjes gespoten met Phildie.
- Zeer snel droog, na nog geen uur kun je er al met de volgende laag overheen
- Je beslist houden aan de mengverhouding lak/verdunner
- Spuit lastig schoon te krijgen doordat de lak zo snel hard is
- Alle NS, SS, HSM kleuren verkrijgbaar
- Niet met de kwast verwerkbaar
Begin al een voorkeur te krijgen voor Phildie. Ik hou wel van snel werken, = minder last van stof. Jammer dat die potten dan weer zo groot zijn.
Groeten,
Henny
-
Met een allergie voor oplosmiddeln zou ik eens gaan kijken naar Vallejo...
-
Phildie is een NC lak, grootste rotzooi die er is, zwaar oplosmiddelhoudend en zeer vluchtig (vandaar de snelle droogtijd), thinner bevat over het algemeen tolueen en da's ook al zo'n fijn goedje....
De meeste action verf is een alkyd en geen acryl...
-
Zelf gebruik ik Revell kleuren, aan te lengen met color Mix van hetzelfde merk, thinner heb ik nodg voor de spuit uit te kuisen. Je moet voor jezelf uitmaken wat jezelf wil van verf, er zijn soorten genoeg, er bestaan sites genoeg waar je jou nog uurtjes mee bezig kan houden maar je zal dus wel zelf de knoop moeten doorhakken.
Den Eric. :)
-
hallo Henny
Ik gebruik zelf de verf van Vallejo icm een Evolution double action airbrush ben daar goed tevreden over Vallejo heeft ook een groot assortiment in kleuren en blanke lakken de verf is ook makkelijk te doseren in de airbrush.
Door de dunne nevel van de verf heb je ook een korte droogtijd
Zou je adviseren om toch een keer de rit naar Almere te maken en je daar door de specialist te laten voorlichten, ze kunnen je daar alle verschillende soorten airbrush demonstreren.
Kijk eens op hun site hebben ook een groot aantal merken airbrush verf
Mvg Henk
-
Phildie is een NC lak, grootste rotzooi die er is, zwaar oplosmiddelhoudend en zeer vluchtig (vandaar de snelle droogtijd), thinner bevat over het algemeen tolueen en da's ook al zo'n fijn goedje....
De meeste action verf is een alkyd en geen acryl...
De spuitbussen die ik heb zijn acryl. De verfbussen is alkyd zag ik.
-
Hoi Henny,
Ik heb ervaring met de verf van zowel MK modelbouwstudio´s, philotrain en Kleinspoor.
Voornamelijk gebruik ik de verf van MK. Spuit prima, en is echt na 2-3 minuten droog. Hierdoor moet je wel wat doorwerken en niet al te veel verf tegelijk in je spuit stoppen. Maar de dekking is prima en het geeft een mooie afwerking. Wel goed schudden. Helaas zit de verf in glazen flesjes waardoor het afmeten van de verf, voor het mengen best lastig is. Mengen met thinner, daar moet je wel even rekening mee houden. Er zit (uit mijn hoofd) rond de 25ml in een flesje, wat je 1 op 1 moet verdunnen) Echter wel een lange levertijd, of ophalen in houten indien het op voorraad is.
Ik spuit rustig een locomotief zowel zwart als groen in de zelfde middag met dit spul.
De philotrain potten zijn veel groter en duurder, verder prima verf zoals hierboven al staat aangegeven. Dit is een nadeel als je niet relatief veel spuit, zeker gezien je deze verf niet met de kwast verwerkt. Wel lekker snel droog.
Ik heb deze verf echter nog nergens in de winkel gezien of op houten, dus dat is bestellen op internet.
Groot voordeel van beide bovenstaande verven is dat je met humbrol kleine onderdelen kan aanstippen en als je dan een beetje ernaast zit dit met wat wasbenzine kan weghalen zonder dat je de onderlaag beschermt.
De verf van Kleinspoor, heb ik gebruikt voor een bischop, mooi lila en geel (y) lange droogtijd waardoor er snel kans is op stofjes in de lak. Verder vond ik deze verf wat lastiger spuiten en minder goed dekkend. Dit kan natuurlijk ook aan de kleuren liggen :P Wel weer spuit baar met minder schadelijke oplosmiddelen.
Verder natuurlijk aflakken met de philotrain finish ;D
Ik denk dat je een persoonlijke afweging moet maken. Zeker als je een allergie hebt voor oplosmiddelen kan een watergedragen verf een goede oplossing zijn. Hoe dat spuit kunnen anderen je vast vertellen.
groet,
Rik
-
Ik gebruik vooral Revell, een enkele heer Humbroll. Echter krijg ik toch steeds vaker het idee dat de korrel van Humbroll grover is dan van Revell.
Ik verdun het gewoon met wasbenzine.
Vallejo Air heb ik al wel eens geprobeerd: het doseren is fantastisch, maar het droogt als de ziekte: in het cupje vormde het bij mij al snel een vliesje.
Afhankelijk van de oppervlaktes die je moet doen, heb je aan 45 cc echt veeel te veel. Het kleine cupje van mijn Evolution 2 in 1 is vaak ongeveer tot de helft gevuld. Hoeveel dat precies is weet ik niet, maar het zijn hooguit 10 druppels 'airbrushbare' vloeistof.
Ik kan in ieder geval wel 2 tips geven: ga voor een double-action airbrushpistool (dus zowel luchtstroom als hoeveelheid verf kunnen regelen) en ook belangrijk: ga voor een zogenaamde bovenlader. Dat betekent dat de verf de airbrush inloopt onder invloed van de zwaartekracht. Dat vind ik zelf veel prettiger werken. Het cupje is dan echt leeg, terwijl bij de Badger 150, een onderlader, waar ik mee begonnen ben, er altijd enkele druppels verf achterbleven, omdat die nooit opgezogen konden worden. Daarnaast zat dat cupje bij mij altijd in de weg, maar goed, de verkoper bij Airbrush Services Almere zei dan ook dat ik nogal lange vingers had, waardoor ik de spuit niet goed vast kon houden.
-
@Henk. Ja Vallejo lijkt mij ideaal omdat dit op waterbasis is. Ik heb nu een paar uur kleurenkaarten en RAL kleuren zitten bekijken maar mijn Berlijns blauw heb ik (nog) niet kunnen vinden bij Vallejo. Dat zou RAL5013 moeten zijn.
De Evolution double action airbrush vindt ik nogal een investering. Met compressor ga je zo een eind over de €500,- zag ik. Ik moet nog even denken wat ik er voor over ga hebben.
Groeten,
Henny
-
Henny
Je kunt ook eens kijken bij een Iwata airbrush beginnen vanaf E 100 is ook een double action airbrush compressor Werther TC 108 met tank E 225
Mvg Henk
-
Ja dat komt al beter in de buurt. Ik heb er best wel wat voor over maar het is alleen om zo nu en dan eens een loc of wagon op te knappen.
Groeten,
Henny
-
Vanwege dat Vallejo watergedragen is en de ervaringen hier beschreven goed zijn ben ik hiernaar op zoek. Dit valt echter nog niet mee. Heb al enige uren zitten zoeken. Vallejo is voor mij ideaal vanwege een allergie. Zelfs het schoonmaken van de airbrush kan meestal gewoon met water.
Weet iemand een winkel die alles heeft van Vallejo of dit kan bestellen.
Heb ik een kleur gevonden op een website dan hebben ze de andere kleur die ik nodig heb niet. Hebben ze de kleuren wel hebben ze de vernis of primer niet. En zo heb ik steeds weer een nieuw probleem. Ik wil het liefst alles bij dezelfde winkel kopen, dit ook ivm. meerdere keren verzendkosten betalen wanneer ik het moet spreiden over 3 winkels.
Graag jullie advies.
Heeft iemand misschien een site waar ik RAL kleuren kan omzetten naar Vallejo kleuren.
Groeten,
Henny
-
Bentink, in Apeldoorn
Gr, Bert
-
Airbrush Services in Almere. Perfecte zaak.
Gr. Peter
-
Het probleem is ook daar dat ze in hun webshop niet alle kleuren hebben. Ik ga maar eens rond bellen nu het op internet nog niet lukt.
Wat ik in eerste instantie nodig heb voor de NS1200 is:
Berlijns Blauw RAL5013. Volgens mij is dat Vallejo 70.925. of 71.091 van de Model Air serie
Gele bies RAL 1013 of RAL 1014 volgens mij Vallejo 70.918.
Kleur voor de roosters en het dak.
De 70.xxx serie lijkt niet geschikt te zijn voor de airbrush.
De 71.xxx serie is speciaal voor de airbrush.
Dus de kleur voor de gele bies is niet geschikt, tenminste zo lijkt het. Dit vond ik op internet maar het kan maar zo zijn dat beide wel geschikt zijn voor de airbrush.
De Vallejo kleuren heb ik gevonden door RAL om te zetten naar Vallejo op deze site: http://scalemodeldb.com/paintcharts (http://scalemodeldb.com/paintcharts)
Goed ik ben dus een absolute beginner op airbrush gebied en zal nog veel duidelijk moeten krijgen.
Groeten,
Henny
-
Wat ik in eerste instantie nodig heb voor de NS1200 is:
Berlijns Blauw RAL5013.
Sinds vandaag weet ik dat dit Pruisisch blauw moet zijn.
Is een bekend misverstand in de hobbywereld. ;)
CKLX
-
Hallo Henny
De 70 .xxx kun je ook goed gebruiken voor de airbrush moet je alleen verder doorverdunnen
Gr Henk
-
Ok bedankt, het is me weer een stukje duidelijker. We komen er wel. ;)
Groeten,
Henny
-
Sinds vandaag weet ik dat dit Pruisisch blauw moet zijn.
Is een bekend misverstand in de hobbywereld. ;)
CKLX
Maak me nu niet gek >:( Was al blij dat ik Berlijns Blauw had gevonden.
-
T'is dan ook gewoon berlijns blauw.
Boeken elektrische lokomotieven NS 1100 blz. 139 en NS 1200 blz. 61 (boek NS 1300 ligt nog in de bieb).
Google op berlijns blauw en afbeeldingen en doe datzelfde met pruisisch blauw, voila.
En Wikipedia zegt Pruisisch blauw is Berlijns blauw.
Stephan.
-
Ik gebruik sinds kort de verf van Elita.
heerlijke verf voor de airbrush op thinner basis en is binnen enkele minuten droog om af te plakken en verder te gaan met een andere kleur.
Elita verf is te bestellen op RAL kleurnummers.
www.elita.de (http://www.elita.de)
Met dank aan Bart (lokpaint)
-
De Evolution double action airbrush vindt ik nogal een investering. Met compressor ga je zo een eind over de €500,- zag ik. Ik moet nog even denken wat ik er voor over ga hebben.
Dat begrijp ik best. Vergeet niet dat er nog veel meer spuiten zijn en er vast ook meer bovenladers te vinden zijn.
Het waren meer tips: ik zal maar weinigen een onderlader aanraden, juist vanwege de nadelen, die niet alleen verfrestant, maar zeker ook het schoonmaken van alles behelsen.
Kwa compressor ben ik begonnen met een EuroTec 108 A (zo even uit m'n hoofd, de compressor heb ik niet meer)
Geen drukvat, niet fluisterstil, maar ook niet superluidruchtig (niet het geluid van zo'n gemiddelde bouwmarktcompressor)
Prima om mee te beginnen, lekker goedkoop ook.
@ Vinkendrecht: vanwege een allergie bij de topicstarter, lijkt dat me niet handig ;)
-
Op 1 november organiseert Bentink een airbrush workshop. Je kunt na afloop de Badger 350 en Vallejo verf kopen. Helaas is dit een onderlader. Als ze Vallejo verf gebruiken zou ik mee kunnen doen.
Groeten
Henny
-
@ Vinkendrecht: vanwege een allergie bij de topicstarter, lijkt dat me niet handig ;)
o, sorry, daar hed ik overheen gelezen.
Dan is de verf van Elita voor Henny niet handig. ;)
-
Nee, maar ik vind de link wel handig, bedankt!
-
De airbrush gaat even in de ijskast want ik heb na lang zoeken de juiste kleur gevonden voor de 1200 en wel gewoon bij de Gamma. Aangezien ik een 1100 van Roco heb vond ik dat de kleur hierbij in de buurt moest komen. Op internet lukte het na dagen zoeken nog steeds niet naar volle tevredenheid. Ik heb een proefstuk gespoten en ik kan dit zo naast de 1100 leggen. Op het eerste gezicht absoluut geen verschil. Met verschillende soorten verlichting zie je een heel klein verschilletje. Tussen de 1100 en 1200 fabrikanten onderling is dit verschil vele malen groter. Zodra de 1200 klaar is zal ik hier wat foto's plaatsen.
De kleur is RAL5003 Art.No. 08010 Sapphire Blue van Motip. Type Carat. Geschikt voor binnen en buiten.
Ik heb een proefstukje met de primer van de action gespoten en vervolgens het blauw van de Gamma. Dit heb ik weer afgewerkt met de vernis van de Action. Het is allemaal Acryl en ziet er volledig strak uit. Hoe de hechting is moet ik nog even afwachten wanneer ik de bies ga afplakken.
Groeten,
Henny
-
Het begon met "Welke verf is de beste voor de airbrush" maar het is toch geëindigd met de spuitbus.
Hierbij de foto's. De kleur geel is niet de zandkleur vanwege dat ik hier nog niet de juiste kleur voor heb kunnen vinden, maar goed dit is een proefobject. Het blauw is iets anders geworden dan op mijn proefstukje. Oorzaak is dat ik het proefstukje dikker heb gespoten en op de loc door de dunne laag het geel toch nog iets door het blauw heen schijnt. Volgende keer nog een laag extra blauw spuiten dus.:
Zo heb ik hem gekocht voor €37,- met kromme assen en een beschadigde body.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02194.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02194.jpg)
De oude laklaag heb ik verwijderd door hem in een bad thinner te leggen.
Eerst in de primer van de Action.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02208_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02208_2.jpg)
Vervolgens geel gespoten met verf van de Action met de bies afgeplakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02211_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02211_1.jpg)
Blauw gespoten met verf van de Gamma. Op het scherm ziet het blauw er weer iietsje anders uit. Maar goed er zit de manier van belichten tussen, de instellingen van de camera, en vervolgens de instellingen van de monitor. Blijft lastig dit in een exacte kleur weer te geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02213_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02213_5.jpg)
-
Het spuitresultaat mag er wel wezen..........maar de kleuren :-\ ? Het geel is voor de bies veel te geel en het blauw heeft meer weg van korenblauw dan van NS blauw als ik ten minsten mag afgaan op de foto's tov de foto van de originele Fleischmann kleur. Verder zit hij wel weer goed in de lak.
-
Keurig spuitwerk en dit met een spuitbus.
Ja de kleur blauw lijkt mij niet geheel juist.
Hoe heb je het dak (zilver?) gedaan.
Al met al een prima resultaat.
Moet ook nog een NS1200 spuiten.
wil.
-
Ziet er zeker niet verkeerd uit!
De kleuren van de foto's zijn verraderlijk: kloppen vrijwel nooit met de werkelijkheid.
De verf is zo te zien hoogglans. Ga je als alles gespoten en gestickerd/gedecalled is de boel nog een halfmatte deklaag geven?
-
@Willem22. Het dak is grijs. Eigenlijk is dit te licht. Ook nog niet de juiste kleur gevonden. Eerst maar eens een tijdje oefenen met spuiten en dan nog eens alles opnieuw doen, geldt ook voor de andere kleuren.
@Ponytail. Het is inderdaad hoogglans. Nadat de decals zijn aangebracht gaat hier inderdaad nog vernis overheen. De vernis van de Action is eigenlijk ook nog te glimmend.
En net wat je zegt, de kleur ziet er op de monitor anders uit. Ik heb de loc even naast de monitor gehouden en eigenlijk lijkt de kleur blauw er nauwelijks op. In werkelijkheid is hij veel donkerder en dieper blauw.
Groeten,
Henny
-
Even ter vergelijk met een originele Roco 1100. Ook wat gespeeld met de belichting, ja en dan heb je ineens een andere kleur. Deze komt iets meer overeen met de werkelijkheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02217_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02217_2.jpg)
Groeten,
Henny
-
Zo lijkt het al heel wat beter ;). Zie je maar hoe bedrieglijk een foto kan zijn. Blijft alleen de gele bies over van al het commentaar ;). Zoals ik al zei, netjes gespoten (y).
-
Die hoogglans kleur krijg je wel weg door er een blanke matte lak overheen te spuiten ;) Doe ik ook met mijn eigen modellen. Maar het ding is binnenkort weer zo goed als nieuw. Revisie geslaagd zou ik zeggen.
-
De gele bies komt nu ook aardig in de buurt. Ik heb wit met geel gemengd en dit naderhand met een penseel opgebracht. Ziet er niet meer zo strak uit maar het is acceptabel. De loc is gevernist maar de glans van deze vernis is nog iets te hoog. Hij heeft zijn eerste rondjes vandaag gereden. De 1100 staat er weer bij als referentie voor de kleur.
Groeten,
Henny
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02227_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02227_1.jpg)
-
(y) de kleur van de bies ziet er zo al een heel stuk beter uit ;).
-
En weer een jaartje verder. Inmiddels in het bezit van een airbrush, de Colani. Het was dus tijd om de NS1200 eens helemaal opnieuw te spuiten. Dat viel even tegen met een airbrush, had gedacht dat dit makkelijker was. Met de spuitbussen van de Action is het gewoon spuiten en direct een professioneel resultaat. Helaas kun je dan niet de juiste kleuren krijgen. De NS1200 is nu wel in de juiste kleuren gespoten met de kleuren van MK Modelbouw studio's. Het is duidelijk voor mij dat ik beter eerst een cursus airbrush had kunnen volgen. Sjonge wat is dat moeilijk. Je hebt te maken met de druk, met de juiste verdunning van de verf, met de juiste spuitafstand, met de naalddikte enz... Dit ging dus steeds mis. Alles heb ik meegemaakt, de lak voelde aan als schuurpapier, of het was vlekkerig, of het was te dik, of het dekte niet. Nou ja na veel lezen op het internet is hij nu toch eindelijk klaar. Helaas ben ik toch niet tevreden. De lak is niet echt strak, ietwat korrelig. Onderstaand het resultaat.
Ik ga nog een paar NS1200 aanschaffen voor een sloop prijsje en ga maar weer zeer goed oefenen. Hopelijk gaat het de volgende keer beter. Wel jammer dat het zo moeilijk is om aan deze verf te komen, hopelijk staat hij volgende keer weer in Houten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03016_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03016_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03017_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03017_4.jpg)
-
Waarom neem je niet de verf van Phildie. Deze verdunnen met hun ML verdunner in een verhouding die zij zelf adviseren.
Deze lak spuit prima en is ook snel droog (stof)
Zie het draadje bouw van een Leidsche tram
vr. groet,
Wiebe
-
Zelf gebruik ik Revell kleuren, aan te lengen met color Mix van hetzelfde merk, thinner heb ik nodg voor de spuit uit te kuisen.
Ik ben nu ook net begonnen te experimenteren en heb van die vierkante verfdoosjes van Revell en color Mix verdunner. Alleen als ik de verdunner erbij doe gaat de verf helemaal klonteren. Ik snap er niets van en was gelijk sterk gedemotiveerd.
-
De Revell in de doosjes is verf op waterbasis. Kun je niet verdunnen met de reveil mix. wel met water.
wiebe
-
Zelf denk ik dat het gewoon een techniek is die ik nog niet beheers. MK Studio lakken zouden het prima moeten doen hoor ik steeds. maar lakken van Phildie gebruiken kan ik natuurlijk ook eens proberen, mogelijk ook makkelijker verkrijgbaar.
Groeten,
Henny
-
MK en Phildie is allebei nitrolak, dus heeft geen enkele zin om te switchen. Waar je niet mee moet verdunnen is met dat smerige bio-thinner. Koop bij de verfwinkel een fles echte thinner. Mengverhouding 1:1 kan niet mis gaan. tussen de 1 en 2 bar kun je prima spuiten. Verschil met ML verdunner heb ik uit ervaring niet kunnen ontdekken. Spuitafstand, ik spuit van minder dan 10cm. Eerst een plak laagje en daarna volblaffen die zooi. Voor het mooie spuit ik soms nog met puur thinner over het model, trekt zo strak als wat.
Maar soms gaat het ook mis hoor. Ben ook niet perfect.
Oefen in ieder geval, denk niet van, ok ik spuit wel ff een modelletje. Het is niet makkelijk de eerste keer, wel als je het vaker hebt gedaan. Duh. ;D
-
De Revell in de doosjes is verf op waterbasis. Kun je niet verdunnen met de reveil mix. wel met water.
Wel vreemd dat ze dat dan bij elkaar in een startset stoppen. Ik zal het eens met water proberen.
Bedankt.
-
Voor het mooie spuit ik soms nog met puur thinner over het model, trekt zo strak als wat.
Zo spoot ik als 16 jarige vroegahr auto's, afplakken met kranten en gewoon buiten, trok inderdaad lekker mooi strak en liet de lak glimmen als een hondenkloot in de maneschijn, maar je liep wel het risico dat hij na een paar maanden zo dof als een konijn werd ;D.
-
zo te zien is de verf te dik geweest en is niet uitgevloeid .heb je dit gespoten bij kamer temperatuur?. pas nog 2K autolak gespoten met m,n ouwe trouwe badger uit de 80 er jaren op mijn brommertje. 20 gr celsius ,3 bar druk en gaan met die spuit!. Tip; ga eerst eens oefenen met een goedkope verf. Probeer eens met verschillende druk ,je weet niet wat een verschil dit kan maken .test ook met verschillende verdunningen en afstand tot je object. ook hier geldt: oefening baart kunst. Wat bij een ander geweldig lukt en is ,wil niet zeggen dat dit bij jouw ook zo is. Verschil in omstandigheden en apparatuur zijn hier de boosdoener van.
-
Temp ongeveer 17 graden. Verf zou best eens te dik kunnen zijn. Op de potjes van MK staat 1 op 1.1 verdunnen met thinner. Als ik dat doe is het nog veel te dik. Bij 70% verdunning is het nog steeds geen melkdikte. De verf van MK is stroperig dik. Misschien heb ik hele oude verf gekocht, zou veel verklaren.
Misschien is de Phildie dan toch beter, en in ieder geval verkrijgbaar.
Groeten,
Henny
Verstuurd vanaf mijn ME301T met Tapatalk
-
Ik ga je niet tegenspreken, want ik was er niet bij, maar met MK verf doorgaans 1:1 is echt dun genoeg.
Ruud, als het maar nog glimt als de decals erop gaan. Daarna gaat er toch matte blanke lak op. (y)