BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Michiel 80 op 14 October 2014, 19:10:03
-
Beste mensen,
Na een speurtocht op Google heb ik nog niet gevonden wat ik zocht ;) dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen...
Ik zoek de geometrie van de rails van Roco, 2,5mm.
Het gaat mij voornamelijk wat ik moet leggen als tegenbocht na een wissel.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Dank en groet,
Michiel
-
Volgens de catalogus 2008/2009 hebben de wissels een boogstraal van 700mm en een afbuighoek van 12o50'. Maar een tegenboog met dezelfde gegevens staat er niet bij.
Ik vrees dat dat programma een aflopende zaak is.
-
Hoi,
Bij de Moba (http://www.der-moba.de/index.php/Gleissysteme_H0) hebben ze het over bogen van 30 Graden en 7,5 Graden bij de Roco 2,5mm rails. De h.o.h.-afstand zou 57 mm zijn volgens de lijst.
-
Ik werk met flex rails zodat ik de tegenbocht net kan maken zoals ik wil. Komt het altijd mooi uit.
Roelco
-
Ik heb de Roco catalogus 1989/90 erbij gepakt. Op pagina 28 staan de standaard wissels van 228,6 mm.
Het doorgaande spoor bestaat uit 42313 (wissel 228,6 mm) + 42202 (recht 228,6 mm)
Het afbuigende spoor bestaat na de wissel uit 42204 (recht 85 mm) + 42233 (gebogen 12.1 graden r=415 mm) + 42204 (recht 85 mm).
Je komt dan uit op 2 sporen met een hoh van 57 mm.
-
Michiel,
Een vast tegenbocht heeft roco voor het 2,5 mm railsysteem niet
Gebruikelijk was het om aan de afbuiging van een wissel een recht stukje rails te monteren, lengte is afhankelijk van hoever de naastliggende rails verwijderd is van de recht doorgaande rails (parallel afstand).
Dan gebruikte men een gebogen stukje rails van 12o10' als tegen boog
Artikel nummer voor de rechte rails en lengte
42204 85mm meest gebruik
andere lengtes van kleine rechte stukjes
42205 62mm
42206 57mm
42207 51mm
42208 29mm
42210 26.5mm
42212 20mm
En voor de tegenbocht
42232 is een gebogen stukje dat bij R2 werd gebruikt
42233 is een gebogen stukje dat bij R3 werd gebruik
Ook werd er veel met flexrail gewerkt
De genoemde rails is in 2002 uit de productie genomen
Gr Piet
-
Dank allemaal, kan ik wel wat mee! (y)