BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: marcombv op 11 October 2014, 17:31:18
-
Zoals de titel al doet vermoeden, ik heb een aantal locs en wagons met de Fleischmann profi koppeling.
Soms ontkoppelen deze op de meest ongewenste plekken op de baan.
Als ik handmatig test lijken de koppelingen goed vast te zitten maar soms al bij het optrekken ontkoppelen ze spontaan.
Ik heb wel gemerkt dat het altijd dezelfde wagons en/of locs zijn.
Is er aan deze koppelingen nog iets in te stellen?
Groet Marco
Modelspoorbouwer in opleiding. ;D
-
Ze kunnen kapot. Probeer eens of vervangen helpt bij een wagen waarbij het vaker gebeurt.
-
Zijn het nem schacht koppelingen of van die ombouw pin dingen. De laatste willen nog wel eens te laag hangen, zeker als het om oudere wagons gast waar de koppeling op een metalen plaat zit geklikt. Dan is het meestal een kwestie van bijbuigen.
Het kan ook aan het ontkoppel deel liggen. Die kan in extreme situaties achter het veertje terechtkomen, of het bewegende deel wil niet naar beneden zakken.
In correct gekoppelde toestand is de bovenkant volledig vlak, en steken aan de onderkant alleen de pinnetjes voor het ontkoppelen uit.
-
Het zijn (op de wagons) inderdaad van die ombouw pin dingen. (5 x woordwaarde?) ;D
Ik zal het geheel eens aan een nader onderzoek onderwerpen.
Maar volgens mij ziet het er nu wel goed vlak uit.
Vind wel dat de koppelingen redelijk stroef van links naar rechts bewegen.
Zou dit op te lossen zijn met een druppeltje olie?
Groet Marco
-
Marco,
als je niet te vaak koppelt en/of ontkoppelt is op deze site wel eens het advies gegeven het pinnetje vast te zetten door er een beetje lijm aan te doen.
Noch lijm Hin- und Wegkleber (NO61120) is gemakkelijk weer te verwijderen (zoals de naam al zegt).
Knar46
-
Marco, een druppeltje olie is niet aan te raden. Dit trekt op termijn vuil en stof aan. Een goed alternatief is een behandeling met grafietpoeder of teflon poeder.
Groet,
Rob
-
Om welk bevestiging mechanisme gaat het hier? Het type dat door de bodem vast zit of het oude type waar je de buffers eraf schroeft en dan de koppeling met de rangeer tredes los komt. Bij de laatste wil de plaat waar de koppeling op vast zit soms verbuigen als de oude koppeling wordt verwijderd.
Als een koppeling niet soepel beweegt moet je het veertje controleren. Vooral die oudere staafjes schieten vaak tussen de koppeling en de ophanging, omdat alle nieuwe koppelingen zijn ontworpen op de brede veren. Nadeel is dat op wagons met staafjes de gaten voor de nieuwe veertjes zijn dichtgesmolten, waardoor vervanging niet zo makkelijk is