BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 10 October 2014, 18:57:20

Titel: Keersporen
Bericht door: Hans Reints op 10 October 2014, 18:57:20
Keersporen

Om meer treinen te kunnen laten rijden moet het spoor robuust en betrouwbaar zijn. Daarom worden rond station Almere Centrum twee keersporen aangelegd op een verbrede spoorbaan en komen er nieuwe wissels. Deze spoorvernieuwing is onlangs gegund aan Dura Vermeer. Dura Vermeer staat voor 160 jaar ervaring in de bouw en infrastructuur. De werkzaamheden dienen voor de dienstregeling van 2017 gereed te zijn.

Dit komt uit een recent persbericht van Prorail. Ik heb een ander idee van keersporen.

Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Joop_L op 10 October 2014, 19:04:20
Inderdaad een beetje vreemde woordkeuze ;) Almere krijgt net als Lelystad en Almere Oostvaarders 2 kopsporen. Daar gaan wat treinen keren. Kleine kanttekening aangaande Almere, er komen maar 2 doorgaande sporen. Lekker robuust, manietheus
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Emiel_nl op 10 October 2014, 19:51:51
Als ik deze pagina moet geloven:

https://www.prorail.nl/projecten/almere-lelystad

dan komen er twee keersporen zoals die ook liggen te Oostvaarders. Tevens worden de perrons verlengd (typisch: dat is recent als eens gedaan). Maar ik kan niet uit deze pagina opmaken dat spoor 1 en 4 kopsporen gaan worden.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Joop_L op 10 October 2014, 19:57:43
Kijk maar eens even op Somda Emiel. Er staat daar een topic over OV-Saal. Ik kan hem alleen niet opzoeken, je moet er lid zijn om de zoek functie te gebruiken ;) Maar iig, in dat topic stond het vermeld.
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Hans Reints op 10 October 2014, 20:20:41
Ik begrijp dat in deze optie keerspoor gelijk staat aan kopspoor en/of omloopspoor? In mijn optie staat keren gelijk aan omdraaien zoals bv bij een keerdriehoek gebeurd.
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Reinier Z. op 10 October 2014, 20:28:43
Woordkeus is niet zo raar hoor. Keren is in het jargon gewoon iets als van richting wisselen. Voorkant wordt achterkant, zal ik maar zeggen. Ik hoor ook wel eens de uitdrukking als 'treinserie xxxx keert te Zwolle op de serie xxxx' of zo.
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Joop_L op 10 October 2014, 20:35:53
Wat jij bedoelt Reinier heet in het jargon kop maken. Keerspoor is na mijn beste weten gewoon een uit de kluiten gewassen boog welke uitkomt op het zelfde spoor waarvan vertrokken is ;)

Idd Sobat, gewoon een kopspoor waar kop gemaakt wordt.
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Marijn op 10 October 2014, 23:52:15
Daar hebben ze een ander naam voor Joop, namelijk "Keerlus"  :)

Keerspoor is bijvoorbeeld bedoeld om een trein te laten eindigen, en die vervolgens met een ander treinnummer te laten vertrekken in de zelfde richting waaruit deze is aangekomen. Dan keert de trein.

Kopmaken is jargon voor het laten aankomen van een trein, om die vervolgens de rit te laten vervolgen in de richting waaruit de trein is aangekomen. Dan maakt de trein kop

Maar ik noem het allemaal deanderekantoprijden.. veel makkelijker !
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 October 2014, 23:57:12
Keerspoor is in het spoorwegjargon idd een spoor waarop de trein van richting omkeert. Daarvoor hoeft de trein niet daadwerkelijk andersom gezet te worden. De machinist loopt gewoon naar de andere cabine, en dat wordt dan de voorkant.
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Marijn op 10 October 2014, 23:59:58
Precies Klaas ;)
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: Reinier Z. op 11 October 2014, 10:40:31
Sorry Joop, het ene jargon is misschien het andere niet, maar zowel Prorail als Wikipedia gebruiken het woord toch echt op mijn manier (en die van Marijn, Klaas)... Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: https://www.prorail.nl/projecten/keerspoor-wijchen
Titel: Re: Keersporen
Bericht door: dwem op 11 October 2014, 11:36:46
"Keren" van een voertuig is inderdaad een rondje rijden om in de andere richting te komen staan.
"Keren" in het jargon van de dienstregeling en alles wat daarmee samenhangt is het "overgaan" van een trein in een andere trein in tegengestelde richting. "Trein 5533 keert op 5534"(fictieve treinnummers). Het kan ook een overgang van materieel naar een andere treinserie zijn. "De 4500 keert op de 7600" (ook fictief). Als daarvoor een apart (kop)spoor nodig is dan heet dat een "keerspoor". Niets aan de hand dus.
Zie wat er nu in Elst gebeurt voor de oostelijke Betuwelijn.

Dirk