BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 10 October 2014, 18:57:20
-
Keersporen
Om meer treinen te kunnen laten rijden moet het spoor robuust en betrouwbaar zijn. Daarom worden rond station Almere Centrum twee keersporen aangelegd op een verbrede spoorbaan en komen er nieuwe wissels. Deze spoorvernieuwing is onlangs gegund aan Dura Vermeer. Dura Vermeer staat voor 160 jaar ervaring in de bouw en infrastructuur. De werkzaamheden dienen voor de dienstregeling van 2017 gereed te zijn.
Dit komt uit een recent persbericht van Prorail. Ik heb een ander idee van keersporen.
-
Inderdaad een beetje vreemde woordkeuze ;) Almere krijgt net als Lelystad en Almere Oostvaarders 2 kopsporen. Daar gaan wat treinen keren. Kleine kanttekening aangaande Almere, er komen maar 2 doorgaande sporen. Lekker robuust, manietheus
-
Als ik deze pagina moet geloven:
https://www.prorail.nl/projecten/almere-lelystad
dan komen er twee keersporen zoals die ook liggen te Oostvaarders. Tevens worden de perrons verlengd (typisch: dat is recent als eens gedaan). Maar ik kan niet uit deze pagina opmaken dat spoor 1 en 4 kopsporen gaan worden.
Groetjes,
Emiel
-
Kijk maar eens even op Somda Emiel. Er staat daar een topic over OV-Saal. Ik kan hem alleen niet opzoeken, je moet er lid zijn om de zoek functie te gebruiken ;) Maar iig, in dat topic stond het vermeld.
-
Ik begrijp dat in deze optie keerspoor gelijk staat aan kopspoor en/of omloopspoor? In mijn optie staat keren gelijk aan omdraaien zoals bv bij een keerdriehoek gebeurd.
-
Woordkeus is niet zo raar hoor. Keren is in het jargon gewoon iets als van richting wisselen. Voorkant wordt achterkant, zal ik maar zeggen. Ik hoor ook wel eens de uitdrukking als 'treinserie xxxx keert te Zwolle op de serie xxxx' of zo.
-
Wat jij bedoelt Reinier heet in het jargon kop maken. Keerspoor is na mijn beste weten gewoon een uit de kluiten gewassen boog welke uitkomt op het zelfde spoor waarvan vertrokken is ;)
Idd Sobat, gewoon een kopspoor waar kop gemaakt wordt.
-
Daar hebben ze een ander naam voor Joop, namelijk "Keerlus" :)
Keerspoor is bijvoorbeeld bedoeld om een trein te laten eindigen, en die vervolgens met een ander treinnummer te laten vertrekken in de zelfde richting waaruit deze is aangekomen. Dan keert de trein.
Kopmaken is jargon voor het laten aankomen van een trein, om die vervolgens de rit te laten vervolgen in de richting waaruit de trein is aangekomen. Dan maakt de trein kop
Maar ik noem het allemaal deanderekantoprijden.. veel makkelijker !
-
Keerspoor is in het spoorwegjargon idd een spoor waarop de trein van richting omkeert. Daarvoor hoeft de trein niet daadwerkelijk andersom gezet te worden. De machinist loopt gewoon naar de andere cabine, en dat wordt dan de voorkant.
-
Precies Klaas ;)
-
Sorry Joop, het ene jargon is misschien het andere niet, maar zowel Prorail als Wikipedia gebruiken het woord toch echt op mijn manier (en die van Marijn, Klaas)... Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: https://www.prorail.nl/projecten/keerspoor-wijchen
-
"Keren" van een voertuig is inderdaad een rondje rijden om in de andere richting te komen staan.
"Keren" in het jargon van de dienstregeling en alles wat daarmee samenhangt is het "overgaan" van een trein in een andere trein in tegengestelde richting. "Trein 5533 keert op 5534"(fictieve treinnummers). Het kan ook een overgang van materieel naar een andere treinserie zijn. "De 4500 keert op de 7600" (ook fictief). Als daarvoor een apart (kop)spoor nodig is dan heet dat een "keerspoor". Niets aan de hand dus.
Zie wat er nu in Elst gebeurt voor de oostelijke Betuwelijn.
Dirk