BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: OpaMarc op 10 October 2014, 10:40:30

Titel: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: OpaMarc op 10 October 2014, 10:40:30
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Paradebaan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Paradebaan_2.jpg)

dit zou mijn definitief plan moeten zijn.
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: Ed K. op 10 October 2014, 10:48:41
Ziet er goed uit.   (y) ;D

Gr. Ed
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: Feiko op 10 October 2014, 11:48:22
Kben benieuwd waar die groene sporen nog heen gaan, maar ziet er goed uit! Een baan met veel mogelijkheden.
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: OpaMarc op 10 October 2014, 13:10:36
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_35.jpg)

De groene sporen onderaan links gaan naar een klimspiraal die naar het schaduwstation leidt. Zie plan hierboven.
Aan de 4 groene sporen rechts boven wordt een locomotieven loods geplaatst.
Het groene eindspoor bovenaan midden is wordt eventueel een loskade voor kleine zaken.
De groene eindsporen links en rechts onderaan het station worden opstelsporen.

Het blauwe spoor loopt naar de haven. Er is een aftakking voorzien naar de houtzagerij.

De bruine streep is enkel een niveau aanduiding. Het groene spoor, de paradebaan, loopt 8 à 10 cm hoger dan de havensporen en ligt op een vloerhoogte van 130 cm.

Om in het midden te geraken is er een doorgang tussen de haven en het klimspiraal. Ik moet me wel even bukken, maar dat kan ik nog :D.

De baan meet 440 x 250 cm. Alle zijden zijn 60 cm breed behalve de rechter zijde die 50 cm meet.

De baan wordt H0 bereden en digitaal bediend met Roco lockmaus. Ik wil geen pc gebruiken en zal dus de wissels analoog bedienen.  Ik wil toch hebben dat de treinen zouden stoppen/vertrekken aan de voorzien lichten. Maar hiervoor zal ik jullie hulp nog wel eens inroepen in een ander draadje.

Mvgr,
Marc



Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: Reinout van Rees op 10 October 2014, 14:40:06
Is het de bedoeling dat treinen altijd stoppen in het zichtbare station? Je kan namelijk niet zonder afgebogen wissels te berijden door het station kachelen. Voor een zijlijntje wel OK, maar als de dikke express met 100 km/u door de engelse wissel in afgebogen stand gaat...

Geen idee wat voor spul je wilt laten rijden en/of welke buurt/periode je nabouwt, dus ik weet niet in hoeverre deze opmerking van mij relevant is :)

Reinout
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: VFR op 10 October 2014, 15:57:18
Opmerking van Reinout snijdt in elke periode hout.

Voor de rest een mooi plan. (y) Genoeg rijmogelijkheden en rangeermogelijkheden. Geschikt voor langere personen- en goederentreinen. Alles er op en er aan; locloods, goederendeel bij station (geen goederenloods?).

Ik zou de opstelsporen wel wat langer maken. Met langere treinen ook langere opstelsporen.

Ben benieuwd naar de realisatie. ;D
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: OpaMarc op 10 October 2014, 16:24:18
Ja, in principe zou elke personentrein moeten halt houden in het station, de twee bovenste sporen. De goederentreinen passeren dan op de  twee onderste sporen met trage snelheid om ofwel naar het havengedeelte te rijden ofwel naar de paradebaan (groen spoor) te rijden.

Maar ik zal nog eens nadenken over de plaatsingen van die engelse wissels.
Ik rijd Tp IV.

Mvgr,
Marc
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: Jeronimos op 10 October 2014, 16:28:04
M.i. hoef je dat niet te doen. Kijk naar Hengelo. Zie maar eens of je daar rechtdoor kunt vanuit de richting Almelo naar Oldenzaal. toevoeging: en andersom.
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: VFR op 10 October 2014, 16:47:16
Op zich heb je gelijk Jeroen.

Dat is zo historisch gegroeid o.a. doordat de twee maatschappijen SS en HSM elkaar het licht niet in de ogen gunde. Maar volgens mij bestaat de lijn Almelo Oldenzaal van oorsprong eigenlijk uit twee aparte lijnen, namelijk  Hengelo Oldenzaal en Hengelo Almelo. Is er een sneltrein die op die totale lijn rijdt en niet stopt in Hengelo?

Maar al met al heeft Jeroen gelijk, er zijn altijd uitzonderingen. En dat maakt dat veel zaken in onze hobby toch ook kunnen en werkelijkheids getrouw zijn. O ja, daar hebben we zelfs een heel eigen draadje over.  ;D
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: Jeronimos op 10 October 2014, 16:57:26
Nah, het is meer de lijn Almelo-Salzbergen (D) die het eerst Hengelo bereikte. Toen kwam Staatslijn D vanuit Zutphen.

Almelo-Salzbergen was van de  Spoorweg-Maatschappij Almelo-Salzbergen.

>>Is er een sneltrein die op die totale lijn rijdt en niet stopt in Hengelo?<< Nee.
Titel: Re: Baanontwerp Ghedoan
Bericht door: OpaMarc op 15 October 2014, 14:07:40
Ik rijd (nog) niet met sneltreinen maar met stoptreinen. In mijn gedachten dus gewoon van (parade)station Ghedoan (gedaan)naar schaduwstation Theindent (ten einde). Ja, een beetje Vlaams dialect gebruikt ;). De kruiswissel laat ik dus zijn.
De opstelsporen heb ik op mijn plan langer gemaakt. Bedankt voor de tip.