BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: sneek op 09 September 2007, 23:10:29
-
Het project om de Holland-Skandinavië Express in model te laten herleven neemt vastere vormen aan nu stukje bij beetje info loskomt van contacten in Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Leve web en mail ;D.
Nu een vraag over de WR in de trein;
In de jaren zestig reed in de internationale treinen F191/F192 "Holland-Skandinavië Express" een blauw restauratierijtuig van de CIWL mee.
Vraag is welk type WR (welke nummerserie) werd in de 'Scandex' ingezet en is dit type in model (Rivarossi?) verkrijgbaar?
Beste wagenexperten, graag uw oplossing!
vr. gr.
Wim
-
Wim,
Ben zeer geinteresseerd in jouw bevindingen.
Ik heb twee boeken over internationale treinen zitten doornemen om te kijken of ik iets over de restauratierijtuigen kan vinden.
In "Internationale tog via Rødby Færge" staat niets over CIWL restauratierijtuigen, er wordt alleen gesproken over slaaprijtuigen van de CIWL.
In "Internationale tog via Jylland" staat dat het laatste CIWL restauratierijtuig verdween met de opening van de Vogelvlucht route. Vanaf 1963 reed de Holland-Skandinavië Express via Puttgarden-Rødby.
Volgens het laatste boek reden de WR 4243-4249 vanaf 1954 tot 1963 in de Nord-Express. Deze rijtuigen werden in 1943 in Roemenië gebouwd.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groeten,
Lolke
-
Over een paar maanden zal hopelijk in Op de Rails een artikel verschijnen van al het stalen CIWL-materieel dat, voorzover het WR's, WP's, WPC's en WR's (type AP) betreft, dienst deed in Nederland. Uit dat artikel (in voorbereiding) het volgende voor de nabouwers in model:
1952... in de Nord-West Ex. reed een omgebouwd Pullmanrijtuig met bar, 4036, mee. In Odz bleef deze achter om de volgende dag met de tegentrein terug te keren naar Hld. In de Rheingold (Express): WR's (AP) 4008,4015,4083, Rheinpfeil: serie 4201 (4 stuks).
1954... een achttal AP's was voor de diensten van Asd naar Mt (gezamenlijk met de nieuwe plan E's!!), Basel en D171/172 Hld- Odz. (AP's: 4002,08,10,15, 24,32,46,78,83,91,99,4103,121,127)
1964... met ingang van de winterdienst 1964 verdwenen de 4091 en 4127 naar Belgie. 4250, 4259 en 4262 gingen terug naar Oostenrijk, 3782 ging naar Belgie. Feitelijk werd in de winter '64 al het verkeer in Nederland afgewikkeld door 5 stuks serie 4201-18 (02,11,12,13,15) en vijf uit de serie 4242-49 (42,43,45,46,47).
1965... met ingang zomerdienst arriveerden 2975, 3694 en 3786 voor de Zon Express, Mediterraneo en militair vervoer naar Seedorf/Hohne. Alle reguliere diensten werden gereden door tien rijtuigen types 4201 en 4242.
1966... 3694 en 3786 buiten dienst en vervangen door 2750 en 2752.
De serie's 4201 en 4242 waren identiek, 42 zitplaatsen in 2 + 1 opstelling.
De serie 4201 was in 1940 gebouwd biju Nivelles in België, serie 4242 was in 1943 gebouwd bij Astra in Roemenië. Deze serie deed oorspronkelijk dienst in Roemenië, na 1948 vanuit Denemarken. Na 1963 zette Denemarken geen WR's meer in.
1970...NS huurde 4259 en 64 (wegens verbouwing RD's plan D in stuurstandrijtuigen voor de Benelux) voor Asd-Mt-Luxemburg-Basel. Een seizoen dienst. 4259 werd daarna broodjesmagazijn annex kantoor CIWL te Zl.
De reguliere diensten bleven voor rekening tien stuks 4201 en 4242 series.
1980... WR's 2750 en 52 uit de IC-plus en weer ingezet op Hld-Hannover tot zomer 1981.
Nb1. Type AP = Ancienne Pullman zoals WR 4008 en 4010 van Rivarossi.
Nb2. Type 4201 France Trains/Tram/Jouef
Modelspotter
-
Hallo allemaal,
Hierbij warm ik even een draadje uit 2007 op. Ik ben op zoek naar informatie over het in Roemenie gebouwde CIWL restauratie rijtuig van het NSM. Modelspotter had het hier over een artikel in voorbereiding dat in 'Op de rails' zou gaan verschijnen.
Is dat artikel ook verschenen en naar welk nummer moet ik precies op zoek?
Alvast bedankt, Paul
-
Op de Rails 2008-4 en -5
dirkjan
-
Dank je! (y) Ik zit hier op loopafstand van Boekhandel Van Stockum. Ik zal eens kijken of deze nummers nog in de aanbiedingsbakken rondslingeren.
mvg, Paul