BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 04 October 2014, 22:56:19
-
Hallo allemaal,
Op Wikipedia las ik dat de plan U en de plan V/T dezelfde neus delen.
Daarom kregen de nieuwe dieseltreinstellen een rondere neus, die later ook werd toegepast bij het elektrische Mat '64.
Nu lijk ik aan de onderlip wel wat verschillen te zien maar vraag me dus af of beide plannen echt dezelfde neus delen ?
Kan iemand hier wat helderheid in verschaffen ?
Alvast bedankt,
Marc.
-
De neus zelf is in principe het zelfde, de verschillen zitten hem onder en boven de neus.
Boven de ramen is de dakopbouw van plan V anders en hoger. En de koppeling is bij plan V hooggeplaatst en bij plan U laag. En er zijn nog wel wat verschillen volgens mij.
-
Beste MB6400
zie hier twee foto's en neem daarin mee het antwoord van Mischa.
kijk en vergelijk.
http://files.3rail.nl/acido/diascans/dia_2269.jpg (Plan U naast een plan V)
https://c2.staticflickr.com/8/7392/12109377856_a51f3b4eea.jpg (plan U naast een plan V)
http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_3565pb.jpg (plan U naast een plan T)
http://www.martijnvanvulpen.nl/web/images/stories/scans/scan103%20small.jpg (plan V naast een motorpost)
Mvg jamie diks
-
Origineel van de eerste foto is te vinden op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7238.msg112184
-
Voor mijn gevoel is de neus van een U altijd wat 'stomper' dan van mat'64, al heb ik toch het idee dat het gezichtsbedrog is door de koppeling die op andere hoogte hangt en het grijs van het dak wat anders eindigt.
De frontbalk is iig voor beide gelijk, en dat geldt ook voor de (geblindeerde) zijruitjes en die bepalen tochal wel een groot deel van de vorm.
De neus van een mP is sowieso minder rond toelopend, maar wat breder en daarmee stomper, maar desondanks zijn die hoekruitjes tochwel weer gelijk.
-
De cabines van binnen zijn iig erg verschillend ;D
Cabine plan V http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/electreinstellen/mat64/EB20110729-00000%20Heezik%20%28Bk%20cabine%20van%20stel%20953%20te%20Zwolle%29.JPG
Cabine plan T http://www.mp-produktie.nl/Images%20Plan-T/Plan-T%20%2826%29.jpg
Cabine plan U https://www.flickr.com/photos/nsm-bjorn/7060213189/
Cabine Mp http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/foto's%20grootbedrijf/cabinefoto/cab_3031.jpg
Mvg jamie diks
-
Jamie die laatste foto kan nooit een mP zijn...
- ik zie de afsluiter voor de automatische koppeling
- ik zie geen FV-4 remkraan
Volgens mij is die laatste ook weer een Plan T?
-
Een mP heeft ook weer een groen bedieningspaneel ook :) En geen schakelaar voor het ontgrendelen van de deuren ;D
http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/foto's%20grootbedrijf/cabinefoto/cab_3031.jpg
Volgens mij had plan T een groen bedieningspaneel, evenals de eerste Victors en later is dat overgegaan op zwarte panelen.
-
@JAB V Ree en Thom,jullie hebben helemaal gelijk idd.
Raar want ik heb op google afbeeldingen gezocht (cabine motorpost) en daar kwam dit plaatje naar voren.
Dan zit daar iets verkeerd. http://www.google.nl/search?q=cabine+motorpost&biw=1280&bih=800&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=OmUyVI7-OcbWPZWVgJAC&ved=0CAYQ_AUoAQ
Ik heb het aangepast,nu heb ik daar wel een motorpostcabine geplaatst.
Bedankt voor jullie scherpe opmerking.
Mvg jamie
-
Een mP heeft ook weer een groen bedieningspaneel ook :) En geen schakelaar voor het ontgrendelen van de deuren ;D
http://members.casema.nl/m.schulte/plaatjes/foto's%20grootbedrijf/cabinefoto/cab_3031.jpg
Volgens mij had plan T een groen bedieningspaneel, evenals de eerste Victors en later is dat overgegaan op zwarte panelen.
Voor zover ik weet hebben alleen Plan T en mP's groene bedieningspanelen gehad. Plan V's hadden allemaal zwarte stuurtafels met losse, erboven hangende meterverlichting. Stel 528 vormde de laatste jaren van z'n bestaan een uitzondering. Na brand van een van de Bk-bakken is deze vervangen door de Bk van de 424. Daardoor had je aan de ene kant een zwart bedieningspaneel en aan de andere kant een groen bedieningspaneel.
Groetjes,
Emiel
-
Heeft iemand weleens gemeten (of nagezocht) of de hoogte van de frontruiten ook gelijk is? Op de foto is het inderdaad moeilijk te zien of daar verschil in zit.
-
Uit ervaring weet ik dat mP en Plan U in elk geval 100% uitwisselbaar zijn.
-
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik had verwacht dat het antwoord relatief eenvoudig zou zijn ;D ::)
Bij foto op 3rail forum van de Plan U vs Plan V is het verschil aan de onderzijde van de neus duidelijk te zien aan de "hap" uit de neus aan de onderzijde van de Plan V voor de hogere koppeling.
Op deze foto lijkt het er ook op dat het dak boven de ramen van de plan V hoger is.
Ook op de volgende foto: https://c2.staticflickr.com/8/7392/12109377856_a51f3b4eea.jpg (https://c2.staticflickr.com/8/7392/12109377856_a51f3b4eea.jpg) lijkt het dak van een plan V hoger (wel lastig te zien ivm de rode vs de gele kleur)
Ik ben erg benieuwd of iemand de hoogte wellicht op een tekening heeft ?
-
Ik denk dat dat maar optisch bedrog is omdat het grijs van het dak anders geschilderd is en de 'hap' van de regengoot op een andere plek zit...
-
Heeft iemand weleens gemeten (of nagezocht) of de hoogte van de frontruiten ook gelijk is? Op de foto is het inderdaad moeilijk te zien of daar verschil in zit.
Alle cabineruiten van mP en Plan T/U/V zijn uitwisselbaar. Dat komt eenvoudigweg omdat de neus in de basis hetzelfde is. Bij mat'64 is het dak hoger en dat is zichtbaar aan de hogere opbouw boven de cabineramen. Bij mP is er verder een bufferbalk in de constructie opgenomen en bij mat'64 is er een 'hap' uit de onderzijde omdat de koppeling hoger zit. Alleen stel 501 heeft van oorsprong een lagere koppeling en op foto's van die tijd zie je dan ook beter de gelijkenis met Plan U.
Groetjes,
Emiel