BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: lokloods op 09 September 2007, 10:51:24
-
Ik weet niet of ik deze vraag in de goede rubriek zet, dus ..
Ik ben bezig met de bouw van een 6300 van Model Loco.
Nu sta ik voor de opgaaf om de windleiplaten te monteren. De leiplaten zijn van messing en het chassis van witmetaal. Ik kan dit niet solderen omdat ik daarvoor niet de spullen heb.
Wie heeft voor mij een bruikbare tip voor de montage.
Wiebe
-
Lijmen zoals in de bouwbeschrijvingstaat met secondelijm (gel)
Ik heb ze zelf vast gesoldeerd door de windleiplaten aan de ondzerzijde te vertinnen, het gaatje te voorzien van flux.
Vervolgens heb ik de windleiplaat zelf verhit met een soldeerbout (400 graden) tot de soldeer begon te smelten en door de flux het gaatje opvulde en vast kwam te zitten.
Laat eens wat foto's zien van je bouwsel! :)
Gr,
Bart
-
Bart en de resy van Nederland
Ik kom er nog wel even bij je op terug.
Hier een paar plaatjes
Wiebe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/63001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/63002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/63003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/63004.jpg)
-
Het is al een hele tijd geleden dat ik bezig kon zijn met de bouw van mijn 6300. De windleiplaten zitten er inmiddels op. Ik heb toch maar even goed gereedschap en materiaal aangeschaft en ze zijn nu gesoldeerd. Spulletje zit in de grondlak (motip) en morgen hoop ik de groene kleur te gaan spuiten. Daarna laat ik wel weer wat zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/63007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/63007.jpg)
Wiebe
-
Als je de windleiplaten vantevoren al vastsoldeerd dan loop je kans dat met spuiten de verf niet overal goed terecht kan komen.
Daarom zet ik na het spuitwerk pas de windleiplaten met een drupje secondenlijm vast.
Eventueel kan je ook nog van messing draad aan de bovenkant van de windleiplaat een steuntje solderen, welke in een gaatje in de rookkast geborgd wordt! Dan hoef je niet bang te zijn dat de windleiplaten na verloopvan tijd los komen door diverse handjes. Want het blijven in model wel kwetsbare dingen.
Gerard
-
Gerard, daar zit wel wat in. Voor mij nu te laat maar voor een volgend model om in de gaten te houden.
Voor wat betreft het spuiten zal ik proberen er goed tussen te nevelen. Op zich zou dat moeten kunnen.
Wiebe
-
De loc ziet er strak uit (y)
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?
Ik heb ook de windleipaten van mijn 3900 met wat messingdraad aan de bovenkant van de windleiplaat. Een stukje onder de knik van de plaat vind je twee paar klinknagels. In het echt zat onder elk paar een steun.
-
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?
Te zien aaan de schoorsteen met krans, zou ik zeggen dat 't een vooroorlogse wordt.
-
Het wordt een vooroorlogse. Inderdaad te zien aan de krans op de pijp.
Vanavond even een foto maken van het groen-gespotene.
Wiebe
-
hier dan de foto van het deels groen gespoten model
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3952_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3952_1.jpg)
Wiebe
-
ziet al goed uit
ik zou alleen het zwart eerst gespoten hebben ,is een bende minder afplakwerk
gr jan
-
Ik spuit ook altijd eerst zwart, afplakken en dan pas het groen.
Maar hoe dan ook, wat telt is een fraai eindprodukt. Daar doe het tenslotte voor!
Daarna volgen de leidingen in koper/messingkleur.
Gerard
-
Vandaag het zwart gespoten na afplakken van het groen. Helaas, na het verwijderen van het afplaktape (tamiya) trok ik ook hier en daar wat groen en grondlak mee. Morgen gaat de hele bubs in een thinnerbad en ga ik maar weer van voren af aan beginnen. Overigens nu al voor de derde keer. Iedere keer hetzelfde euvel. Ik mag toch aannemen dat na een goed thinnerbad e.e.a. geen vettigheid meer heeft en toch ...
Verder heb ik wat problemen bij de meer scherpe randen zoals het dak. De verf blijft daar heel slecht zitten.
Wat doe ik niet goed en heeft iemand raad voor mij.
vr. groet,
Wiebe
-
Ik zou de afplaktape wat minder aandrukken, of je haalt je vingers er even over heen zo dat de plakkracht wat afneemt?
-
Wiebe,
Pech :( , tip van Bob kan helpen. Ik heb er zelf ook wel eens last van en mijn conclusie is toch dat het model voor de primer laag onvoldoende schoon was. Thinnerbad lijkt wel aardig, maar dit is een witmetalen (en dus nogal poreus) model. Ik denk dat na het thinnerbad stevig schrobben met Jif (tegenwoordig Cif) met een tandenborstel vooral op die plekken waar je randen gaat afplakken beter is dan een thinnerbad alleen.
Succes met de volgende laag (mijn eerste messing model heeft ook 2 keer een thinnerbad gehad)
Ivo
-
zou het niet met je vingers doen.
Het vet van je huid maakt dat sommige delen helemaal niet meer plakken, en dat zijn meestal de randen
gevolg. verf loopt onder je afplak tape
Beter is een stuk tamiya tape te pakken en een paar keer op je spijkerbroek leggen en er weer af halen.
ik weet, nuance verschil, maar het kan je een hoop elende schelen als de verf net daar heen loopt waar je het absoluut niet wil hebben
-
en dan toch eerst zwart dan pas groen
scheelt echt een bende afplakwerk en dus kans op problemen
gr jan
-
ik zou zeggen van licht naar donker, heb je een dunnere laklaag nodig lijkt me, ook al is het meer afplakwerk, het is toch geen aangenomen werk ?? :)
-
Marty, 'k zou het niet aan je spijkerbroek doen. Vooral als er net en kat op gelegen heeft. Je begrijpt de strekking... ;D
-
ik doe t meestal op mn shirt, maar verder t zelfde idee. Bij donkere kleuren als zwart en groen maakt licht naar donker niet veel uit, dat gaat pas spelen bij helder geel, rood en wit enzo.
-
ik ga het gwoon nog een keer proberen. Ga dan eerst zwart spuiten en dan groen.
Deze week heb ik niet zoveel tiijd, maar ik laat nog van mij horen.
Dank in ieder geval voor de suggesties. Zal ze niet in de wind slaan.
vr. groet,
Wiebe
-
Hoi Wiebe,
Na het schoonmaken, de loc niet meer met je huid aanraken, ik weet het het is lastig, zeker met afplakken, maar latex handschoenen doen een boel ;) ( Praxis, zonder poeder )
Grtzz en suc6 de volgende keer,
Karst
-
de loc aanraken bij het afplakken is niet eens zo'n probleem, naar mijn ervaring zit de ellende hem meestal in de hechting van verf op het materiaal van de loc, niet zozeer verf onderling...
-
of plastik , gratis bij het tankstation ;D
Wat verf betrefd , ik heb verf van philotrain helaas hebben ze dat niet meer maar phildie in kampen wel.
geen primer nodig
gr jan
-
@jan ;D ;D ;D
@Floris,
Klopt, ook mijn ervaring.
Grtzz,
Karst
-
Nadat ik vorige week even een pm had gewisseld met Karst, heb ik de lok gisteren goed schoongemaakt en geborsteld met cif. Vervolgens heb ik hem een halve dag laten weken in een badje met soda en toen goed nagespoeld.
Nu de twee hoofdkleuren gespoten en ... ziedaar. Nu vol goede moed verder. Heren die gereageerd hebben .. dank voor de support.
vr. groet,
Wiebe
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3981_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3981_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3982_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN3982_3.jpg)
-
Rookkast nog een beetje bijtippen. (y)
-
dat is nou precies de reden waarom ik mn loks in onderdelen spuit.
machinisten huis + ketel en voetplaat los van elkaar spuiten en later assembleren.
gr jan
-
Stig,
Alles is goed gedekt. Ik denk dat het wat reflectie is van de flits.
vr. groet,
Wiebe
-
Dat kale stuk achter de windleiplaat? Is dat niet kaal? Het lijkt wel kaal. Ik denk dat het kaal is. Hmmm, zou het van de flits zijn. Nee, het is echt kaal. Toch? ;D
-
ewout heb ik haar?
-
Weet ik niet. Niet op je hoofd iig. ;D
-
Hoi Wiebe,
Ziet er nu netjes uit hoor ! :)
Grtzz en suc6 met de ketelbanden... ;)
Karst
-
Dank Karst,
Heb er nu weer helemaal zin in. De vermeende kale plekken zijn echt het gevolg van de flits. Alles is echt zwart.
Ga deze week verder en zal verslag doen.
Vr. groet,
Wiebe
-
Goed Wiebe, met de biezen en details zwart maken, zal het er weer heel anders uitzien! (y)
-
Ik zou de afplaktape wat minder aandrukken, of je haalt je vingers er even over heen zo dat de plakkracht wat afneemt?
Hmm..ik zou gewoon grondlak nemen die wel blijft zitten.
Büchner MP-25 dus ;D
Bart
-
Dat heb ik ook wel eens gebruikt Bart, maar ik vond de droogtijd nogal lang, het bleef erg lang plakkerig, hoort dat? Of deed ik iets fout? Hoeveelheid verdunning/soort verdunning?
-
deze week en vooral nu het weekend bezig geweest. De bovenbouw is nagenoeg klaar . Ook het onderstel is nagenoeg klaar. Ik heb de vernis van Phildie gebruikt en deze is fantastisch.
Dit is mijn eerste bouwkit. Ik weet .. er zitten fouten in en deze kan ik alleen achteraf verklaren. Zijn ook niet meer goed te maken. Ik heb er een hoop van geleerd doch ben redelijk tevreden.
Als de lok helemaal in elkaar zit zal ik verslag doen van het proefrijden en een foto van het eindresultaat.
vr. groet,
Wiebe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4014.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4016.jpg)
-
Wiebe,
Die zien er heel mooi uit. Ik zou alleen nog enkele onderdelen van de 2 luchtpompen zwart maken. Alleen de bekleding was groen. Alle koelribben en flenzen ed waren zwart. Gewoon met de kwast doen hoor.
mvg,
Ivo
-
Dank Ivo voor je reactie. Dat zal ik nog even een andere kleur geven.
vr. groet,
Wiebe
-
Zeer netjes hoor Wiebe 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
Ook jij dank Karst. Overigens heb ik het mede aan jouw aanwijzingen te danken dat het spuitwerk zo goed is geworden.
Als alles goed in elkaar zit en ook goed loopt ga ik met mijn MP 3000 verder.
vr. groet,
Wiebe
-
Toch wel fraai gespoten inderdaad!
-
Heel netjes Wiebe (y)
Als je toch nog met de kwast bezig gaat, kun je ook gelijk de schoorsteenkrans koper maken.
-
Als je toch nog met de kwast bezig gaat, kun je ook gelijk de schoorsteenkrans koper maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4013.jpg)
???
PS Wel alleen achteruit rijden met de loc he, maar goed iedere andere stand heeft net zoveel bezwaren 8)
-
roodkoper
Op de fotos ziet de schoorsteenkrans er verdacht messingkleurig uit.
-
Misschien ontgaat mij iets, maar waarom alleen achteruit rijden ?
De schoorsteen heeft inderdaad een messingrand. Ik heb dit afgekeken van de plaatjes van Artitec met de 3700. Maar als het koper moet zijn dan is hij vanavond nog gemuteerd.
vr. groet,
Wiebe
-
Het ganghendel van de loc staat in z'n achteruit... ;)
Maar dat maakt de loc niet minder mooi. Complimenten voor wat je hier hebt neergezet!
Eelco
-
aha, waar je al niet op moet letten. Ik ben niet zo van het grootbedrijf en ja dan ga je dit soort fouten maken.
Dank in ieder geval. Weer wat geleerd.
vr. groet,
Wiebe
-
Nouja, qua grootbedrijf klopt het hoor, dus fout is het echt niet.
En al doende leert men inderdaad. Hoeveel uren heb je hier nu in zitten?
-
hobby uren tellen niet ;D
maar idd netjes gebouwd.
De schoorsteenkrans moet idd van koper zijn en niet van messing.
jan
-
Ik heb geen idee. Ik ben in 2007 begonnen en na een aantal malen een verkeerde spuitervaring een paar jaar gestopt. Begin dit jaar kreeg ik een paar DVD's in handen van activitymedia uit Engeland en hier werd door profs een uiteenzetting gegeven van de bouw van wat engelse loks. Het virus werd weer levend en toen ben ik ook maar weer begonnen. Af en toe een paar uurtjes en dan weer een week niet etc.
vr. groet,
Wiebe
-
Vandaag is mijn 6300 afgemonteerd en klaar. DE luchtpompen deels zwart gemaakt, de krans van de schoorsteen is nu koper.
De lok loopt rustig en er is geen sluiting. Het was mijn eerste kit en ik vond het niet gemakkelijk. De volgende klus wordt een MP 3000 (bruin)
Idereeen die mij met raad en daad heeft geholpen wil ik hartelijk danken.
Groet en tot een volgend project.
Wiebe
(http://url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/630016_1.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/630016_1.jpg)[/url][/img]
-
Umm, zo?
Vandaag is mijn 6300 afgemonteerd en klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/630016_1.jpg)
Gefeliciteerd, die van mij is ook net klaar, alleen de nummerplaten nog. Ik heb exemplaren van Erwin Werps besteld (y) , om precies te zijn de NS 6313.
-
mooi hoor! dit is die van mij, gebouwd door een hele goede vriend van mij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4320_1296_x_972.jpg)
Alleen het rijden geeft een beetje een raar geluid, zie het filmpje op
http://www.youtube.com/watch?v=luQCMcE1zRU
(kopieeren op zoekbalk)
Iemand daar raad mee?
JP
-
Hoi,
Klinkt als een kromme drijfas. Of een tandwiel wat daar scheef op zit. Dit omdat het geluid synchroon met de wielomwentelingen lijkt. Wel vreemd, want eigenlijk hoort zo'n 'knor' bij een te strak afgestelde worm.
Een foto van de onderkant en het binnenleven van de loc zou misschien kunnen helpen.
Grtzz,
Karst
-
Welke versie heb je JP? Ik hoor metaal op metaal. Is het de allereerste versie met dat tandwiel en schuingeplaatste motor? Dan petje af voor die vriend van je, mij is het niet gelukt die eerste versie probleemloos te laten rijden. Ik herken het geluid wel, dat ging bij mij gepaard met messingstof tussen de rails.... :o
-
Hierbij een filmpje van de binnenkant, voor de rest loopt het soepel alleen het geluid is jammer, hopelijk brengt dat in de toekomst geen problemen op.
JP
http://www.youtube.com/watch?v=n_-mjjcXC7A&feature=mfu_in_order&list=UL
-
wat voor aandrijving zit er in de 400?
Gr Jan
-
het zit duidelijk in het wormwiel
lijkt wel of de as krom is
verder inderdaad chapeau dat het allemaal zo mooi loopt
gr jan
-
Volgens mij is het de eerste versie, ooit eens onafgebouwd gekocht op MP voor maar 100 euro
Jp
-
Inderdaad ! :o 8) (y)
Geweldig gebouwd !
Ik denk nog steeds dat het in de worm zit. Misschien als je de motor iets achterover kunt kantelen, zodat de worm niet meer rust op het astandwiel, zou het kunnen verhelpen.
Grtzz,
Karst
-
wat voor aandrijving zit er in de 400?
Gr Jan
De standaard bijgeleverde aandrijving van Dutzrail.
Momenteel rijden beide locs digitaal
-
precies ,
iets meer speling tussen worm en tandwiel zien te creeren
ik vind het wel facinererend om te zien hoe mooi dat allemaal beweegt
jan
-
Yo! Mooi werk, inderdaad eerste type, mét excentrieken. Mooi!
Inderdaad zou je Karst' tip kunnen proberen. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met trekkracht, zo'n directe wormaandrijving wil nog wel eens snel stokken. Er zijn goeie alternatieven, maar dat betekent motor etc uitbouwen en vervangen...
-
Dan zal ik er in de snel een andere wormwiel in laten zetten, iemand een idee waar je een rechte wormwiel kan kopen?
JP
-
nee wormwiel is wel goed denk ik
alleen meer speling geven op het tandwiel
dus schroefjes waarmee de motor vast zit losmaken
motor even los laten draaien en kijken of de as niet krom is
zoniet dan de motor iets hoger plaatsen
gaat dat niet even de gaatjes iets opruimen
gr jan
-
...en als dat niet helpt: andere tandwielkast en evt ook motor inbouwen.
-
is de as van de motor wel krom heb ik er evt nog een voor je liggen.
al zou mijn voorkeur dan naar een ander type motor uitgaan.
gr jan
-
Bedankt voor jullie reacties,
Ik ga elk gegeven oplossing uitproberen en dan horen jullie van me.
JP
-
Ik heb worm en wormwiel wel liggen, ik heb een andere motor+tandwielkast ingebouwd en heb ze dus over.
-
is de as van de motor wel krom heb ik er evt nog een voor je liggen.
al zou mijn voorkeur dan naar een ander type motor uitgaan.
gr jan
Hoi Jan,
Je hebt een PB!
Groet, JP