BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: hielke1501 op 02 October 2014, 20:08:37
-
Goede avond allen,
Al een lange tijd vraag ik me verschillende dingen af over de techniek bij treinen, vooral stoomlocs omdat deze ver voor mijn tijd waren. Aangezien er ongetwijfeld ook andere mensen zijn die dit soort vragen hebben, heb ik maar dit topic gestart.
Om dit topic af te trappen, mijn 1e vraag. Hoe kunnen stoomlocs eigenlijk elektriciteit opwekken voor bijvoorbeeld de frontseinen?
MVG, Hielke1501
PS, als dit topic op de verkeerde plaats staat, willen de moderatoren deze voor mij op de juiste plaats zetten?
-
Elektriciteit werd/wordt op een stoomloc opgewekt met een lichtmachine (http://www.bahnbilder.de/bilder/die-lichtmaschine-lok-99-4652-68734.jpg), een door een kleine stoomtubine aangedreven generator.
-
@Eric B,
Bedankt voor je snelle antwoord. Kun je mij meer informatie over deze lichtmachine geven? Ik bedoel meer in de zin van een schematische weergave ;).
Hieruit zullen ook veel vragen afvallen zoals of dat een gesloten systeem is?
MVG, Hielke1501
-
Zoekende onder de Duitse benaming "Lichtmaschine dampflok" is dit te vinden:
http://www.interlok.info/Turbogenerator.htm
Groetjes,
Emiel
-
Hielke,
In wezen is het principe hetzelfde als dat van een stoom aangedreven turbinegenerator in een grote kolen of gas gestookte energiecentrale, alleen een beetje kleiner ;D
Op de foto waar ik naar linkte zie je aan de rechterzijde het turbinehuis met de stoomleidingen.
De stoom wordt door een nozzle op de zich in het turbinehuis bevindend turbinewiel geblazen, waardoor dit wiel gaat draaien.
Op de zelfde as, zit de aan de linkerkant zichtbare generator, waarvan door de opening zelfs een van de koolborstels is te zien.
Door deze generator wordt de draaiende beweging van de as, weer omgezet in elektrische energie.
Als je je wilt verdiepen in de techniek van de stoomlocomotief, zijn de delen I en II van het boek "De Stoomlocomotief" van Ir. P. Labrijn een aanrader.
-
Hielke, zie het als en dynamo
-
@Silvolde, Eric B, Emiel_nl:
Enorm bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik snap nu waar een stoomloc zijn elektriciteit vandaan haalt.
Ergens kan ik het vergelijken met de motorgenerator van een Mat. 64 als ik de uitleg goed begrepen heb. Bij een dynamo zou ik dan weer verwachten dat die zich tegen het wiel bevind ;) wat natuurlijk niet zo is.
Tot slot tot zover vroeg ik me af of een stoomloc ook accu's heeft? Ik heb ze bij o.a. de BR 23 van de VSM nergens kunnen vinden.
MVG, Hielke1501
-
Ik vrees alleen dat Labrijn geen lichtmachines beschrijft, die waren nog niet uitgevonden en men werkte nog met petroleumlampen bij NS ;)
Een stoomloc heeft normaal gesproken geen accu's, alleen sommige locs hebben wel accu's ingebouwd gekregen om een stabiele en constante voeding voor de Indusi, GSM-R, ATB-e en allerlei andere moderne beveiligingsspullen te krijgen.
-
Dan hebben ze die bij de VSM wel erg goed verstopt, ik heb ze nergens gevonden.
-
Een dynamo is deel van de generator :)
Wat jij aangeeft met motor generator, wordt ook wel dynamische omzetter/omvormer of dynamotor genoemd.
Een dynamo die aangedreven wordt door een elektromotor op bijvoorbeeld 1500V en die zelf een spanning van 24 of 48 volt opwekt.
Tegenwoordig wordt dat met elektronica gedaan, dit zijn statische omzetters, aangezien hier geen bewegende delen in zitten.
Je hoeft overigens geen raketgeleerde te zijn om in te zien dat het rendement van een dynamische omzetter niet al te hoog is ;)
@Tim 1-0 voor jou ;) ;D
-
@Eric,
Dat de statische omzetters geen bewegende delen bevatten (en daardoor een veel langere levensduur hebben) wist ik al. Als ik het goed onthouden heb, kun je ze o.a. horen bij een ICRm in schoonmaakstand.
MVG, Hielke1501
-
En onderandere ook bij de 16/1800 en 1700 serie als de hoogspanning is ingeschakeld :)
-
Ik weet niet of de VSM accu's op de loc heeft, ik heb ze bijvoorbeeld wel gezien op de 78 uit Lengerich.
-
Tot slot tot zover vroeg ik me af of een stoomloc ook accu's heeft? Ik heb ze bij o.a. de BR 23 van de VSM nergens kunnen vinden.
MVG, Hielke1501
Dat zul je bij Duitse stoomlocs tevergeefs zoeken. Die hebben op geen enkele stoomloc (van oorsprong) accu's gehad. En zolang je een turbogenerator hebt, is dat ook niet nodig. En accu's gebruiken ter vervanging van een turbogenerator is niet toegestaan in het geval je daarmee een ATB-E zou willen voeden. Dit i.v.m. de onvoldoende bedrijfszekerheid.
Groetjes.
Emiel
-
Het gaat niet om de voeding, maar om de stabiliteit. Als een lichtmachine even een piekspanning afgeeft dan raakt de elektronica over de zeik. Door een accu als buffer te gebruiken blijf je een mooie stabiele gelijkspanning houden.
-
Het is wel in het Duits maar in mijn Nederlandse boeken over de stoomlokomotief kon ik er geen vinden.
Alhoewel de stoomlokserie 4000 en 4700 elektrische verlichting hadden, dus ook een dynamo. Bij de Staatsmijnen werden wel accu's gebruikt, maar alleen voor de verlichting op de stoomlokomotieven.
Gr. Bert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoomdynamo_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stoomdynamo_001.jpg)
-
Het gaat niet om de voeding, maar om de stabiliteit. Als een lichtmachine even een piekspanning afgeeft dan raakt de elektronica over de zeik. Door een accu als buffer te gebruiken blijf je een mooie stabiele gelijkspanning houden.
Dat is nou juist het leuke van een turbogenerator: die geeft geen piekspanning. Tussen de 45 en de 20 bar keteldruk draait een turbogenerator een constante snelheid als gevolg van de automatische regulateur, zoals deze in de bovenstaande afbeelding zelfs beschreven staat.
Verder komt er bij een turbogenerator nog een ander kleinigheidje om de hoek kijken die het gebruik van accu's als buffer niet bepaald makkelijk maakt (zoniet onmogelijk): een turbogenerator levert namelijk wisselspanning. Dat er op die door mij gelinkte pagina doodleuk beweerd wordt dat er Gleichstrom uit een generator komt: dat is dus niet zo. Want waarom zou er de moeite worden genomen een gelijkrichter in te bouwen (kan stuk gaan) als er alleen maar verlichting op moet branden?
Tot slot: ATB-E draait overigens gewoon op de turbogenerator. Gewoon een kwestie van een goede gelijkrichter+condensatoren gebruiken. De reden dat ATB-E, bij het ontbreken van een turbogenerator, niet op accu's mag werken is dat accu's onvoldoende bedrijfszeker zijn. Ze kunnen namelijk leeg raken.
Groetjes,
Emiel
-
Hi Emiel,
Ik denk dat je bij de keteldruk een komma vergeten bent.
Bijgaand nog een link van onze oosterburen: http://www.interlok.info/Turbogenerator.htm
Hieruit blijkt dat de generator gelijkspanning afgeeft.
In het vroegere M+F Journal - nu Eisenbahn Journal - is destijds de werking van de verschillende onderdelen van een stoonloc beschreven waaronder ook de generator. Ik zal eens kijken wart daarin beschreven is. Kopieën zijn vanwege het copyright niet mogelijk.
Rob
-
Er is nog een andere - en meer recente- manier om door een stoomloc elektrische energie op te laten wekken. Dit is een manier die van groot belang is voor automatische trein beinvloedingsystemen etc.
E.e.a wordt beschreven in (het eerste deel?) mijn boek "Locomotieven" dat gebasdeerd is op het collegedictaat van Prof. Westendorp, de ontwerper van de 3700-en dat eind november/begin december verschijnt. De correcties van Paul Henken zijn net terug en de zaak gaat deze week naar de drukker/uitgever.
Gr.
John
-
En wat is die manier dan John? lijkt me dat je dat gewoon hier kunt vertellen :)
Op deze manier is je post IMHO niet meer dan reclame maken voor je eigen boek namelijk.
-
het is meer bedoeld om iemand aan te moedigen om iemand te leren om logisch door te denken. Ik ben helemaal niet geintresseerd in de reclame of verkoop van het boek want het heeft zijn doel toch al bereikt.
Ik zal een hint geven; wat draait er zoal aan een stoomloc en wat kun je daarmee?
Veel plezier.
John
-
Met het antwoord ; Je moet zelf maar eens logisch nadenken heeft de vragensteller natuurlijk niets.
Maar als ik op je hint doorredeneer kan ik alleen komen op een dynamo op de as zoals bij rijtuigen al gebruikt werd.
Stephan.
-
Je zat in de buurt.
Het lager werkt als een generator/dynamo. Maar wat dan?
gr.
J
-
@John,
Dit word een hele interesante ontwikkeling. Op zich is mijn vraag wel zo'n beetje beantwoord maar een lager dat werkt als een generator/dynamo vind ik zeer informatief. Ik ben een en al oor.
MVG, Hielke1501
-
Hi Emiel,
Ik denk dat je bij de keteldruk een komma vergeten bent.
Bijgaand nog een link van onze oosterburen: http://www.interlok.info/Turbogenerator.htm
Hieruit blijkt dat de generator gelijkspanning afgeeft.
In het vroegere M+F Journal - nu Eisenbahn Journal - is destijds de werking van de verschillende onderdelen van een stoonloc beschreven waaronder ook de generator. Ik zal eens kijken wart daarin beschreven is. Kopieën zijn vanwege het copyright niet mogelijk.
Rob
Uiteraard ben ik de komma vergeten: er moet 4,5 staan. Overigens is dit dezelfde link die ik ook al gebruikt had en bedoelde in m'n tekst. Zelfs navraag bij een stoommachinist die bekend is met Duitse karren bevestigt dat een turbogenerator op een stoomloc wisselspanning afgeeft.
Groetjes,
Emiel
-
En toch levert een Turbogenerator echt alleen gelijkspanning, kan het ook niet helpen. Vandaar dus ook de accu-truc die ik noemde.
En ja, zo'n ding heeft een automatische regulateur, maar als die dus overlijdt... de SSN is er dit voorjaar nog mee afgesleept, het is niet voor niets dat ze op 11 mei vanaf Venlo met 6400-voorspan terug naar Rtng zijn gekomen.
-
Zelfs navraag bij een stoommachinist die bekend is met Duitse karren bevestigt dat een turbogenerator op een stoomloc wisselspanning afgeeft.
En toch levert een Turbogenerator echt alleen gelijkspanning, kan het ook niet helpen.
Ik ben niet echt bekend met deze machines, maar technisch zijn beide mogelijk. Kan het niet zijn dat er zowel gelijkstroomgeneratoren als wisselstroomgeneratoren voorkwamen?
-
Een dynamo is deel van de generator :)
Wat jij aangeeft met motor generator, wordt ook wel dynamische omzetter/omvormer of dynamotor genoemd.
[...]
Je hoeft overigens geen raketgeleerde te zijn om in te zien dat het rendement van een dynamische omzetter niet al te hoog is ;)
Als het over stoomgeneratoren gaat, zul je vast gelijk hebben: daar heb ik echt niet genoeg verstand van. Maar als je over roterende omzetters in puur elektrische vorm praat, zit je er echt naast: 80% en hoger is dan echt wel haalbaar. De 2 hoofdredenen waarom men afgestapt is van roterende omzetters is het gewicht en de slijtage. Kwa efficiëntie schiet je er niet zo heel veel mee op (tenzij je gewicht en slijtage mee gaat rekenen in de factor efficiëntie)
@ Klaas: dat denk ik ook. Net zoals een auto-dynamo vroeger wisselspanning leverde en er met een los blok gelijkspanning van gemaakt werd voor de accu. Tegenwoordig schijnt dat vaak in de dynamo gebouwd te zijn en komt er gelijkspanning uit.
-
@Menno:
Dan zou je dus zowel een motor als een generator moten hebben met een rendement van minimaal 90%!
Niet helemaal zeker hoe het met van HS naar LS roterende omzetters zit, maar van de LS naar HS versies weet ik vrijwel zeker dat die rond de 50% zitten.
Ik weet niet beter dat het met auto dynamo's juist andersom zit, vroegah waren dat gelijkstroom machines, tegenwoordig wisselstroom, met een geïntegreerde, gecombineerde gelijkrichter/stroom-/spanningsregelaar.
Gelijkstroom dynamo's zijn nu eenmaal veel eenvoudiger te maken dan wisselstroom versies.
-
Gelijkstroom dynamo's zijn nu eenmaal veel eenvoudiger te maken dan wisselstroom versies.
Bij autodynamo's lag het toch iets anders. Een gelijkstroomdynamo is ingewikkelder omdat er een commutator met koolborstels nodig is. Maar het moest wel, want betrouwbare gelijkrichters voor die hoge stromen bestonden toen nog niet.
En kijk ook naar fietsdynamo's, die zijn allemaal wisselstroom omdat dat veel eenvoudiger is.
-
Daar heb je zeker een punt Klaas :)
Maar we dwalen af, de in de links getoonde turbogeneratoren zijn IMHO echter allemaal gelijkstroom commutator machines.