BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: tothebeach op 01 October 2014, 13:01:20

Titel: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 01 October 2014, 13:01:20
Vandaag ontving ik van de post een Atlas treinstelletje, de SNCF X5500.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3963_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3963_1.jpg)

Nu heb ik Floris' draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36693.0.html) gelezen, en hij bouwt vrij eenvoudig een aandrijving voor deze autorail. Met aandrijvingen heb ik geen ervaring, en toch wil ik deze autorail laten rijden. Maar hoe?
Want er zijn nog wat problemen. Een Spud/ Tenshodo gaat het niet worden, de afstand tussen de assen is nihiel. Een bestaande aandrijving gaat dus niet passen, eigenbouw is de enige optie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3965_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3965_2.jpg)

Surfend over internet kwam ik een aantal mogelijkheden tegen. Allen met een messing draaistelletje (http://www.biscatrain.fr/article-motorisation-digitalisation-autorail-x5500-atlas-121485472.html), en de motor en vertikaal in, slechts 1 as aangedreven. En als dat voldoende is, is dat prima voor mij. Maar, zo denk ik dan weer, zo'n draaistel kan ook uit styreen gemaakt worden, dat scheelt weer een isolatieprobleem. En styreen is een materiaal dat ik wel redelijk ken. Met messing heb ik nauwelijks ervaring, noch qua solderen, noch qua boren en zagen, laat staan de afwerking.
Tot deze fase denk ik dat ik er zelf wel uit kan komen. Alleen  nu de daadwerkelijke aandrijving. Wat ik nodig heb is een wielenpaar met tandwiel en een motortje met wormwiel.
Komend weekeinde ga ik naar Houten. Ik hoop de stand van GM&S daar tegen te komen, maar zijn er ook andere stands die gespecialiseerd zijn in aandrijvingen?

Groet,
michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Floris Dilz op 01 October 2014, 16:49:54
Qua tandwielen en wormen is het eenvoudig: als die dezelfde modulus (tandenmaat zegmaar) hebben past t, ongeacht aantal tanden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulus_%28tandwielen%29
Verder heeft de mobylette een heel kleine wielmaat dus is het al een gemier om passende wielen te vinden, laat staan met tandwiel. Mijne heeft iets te grote uit een mehano-tender. Dat spul zal dus ook van de assen af moeten om er lagerbuisjes omheen te frotten om ze in een aandrijving vast te klussen...

En dan een andere optie, wellicht makkelijker: Neem een spoor N-locje met korte draaistellen, zoals een fleischmann DB V100 (in t echt 2200mm radstand, 13,7 mm in N, iets te lang dus maar boeie) haal alle plastic rommel eraf, mik 1 draaistel weg, voorzie het andere draaistel van langere assen en grotere wielen (asdiameter van die dingen is 1,5mm, passende wielen daarvoor vind je evt onder een N-loc met grote wielen (E18 ofzo) of halling H0 tramwielen? as zelf messingstaaf of beter nog verenstaal 1,5mm, das wel te krijgen), verwerk het chassis van je N-loc in de bodemplaat, loopdraaistel krijg je zelf vast wel voor elkaar, nog iets met stroomafname verzinnen en gaan met die handel.
Ik heb al eens een aandrijving gemaakt voor een H0m-billard op deze manier met een fleischmann V100 en dat ging vrij gemakkelijk, ding loopt prima.
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 01 October 2014, 17:10:21
Dank je wel Floris! Maar als ik het goed begrijp heb ik waarschijnlijk wel iets als een wielentrekker nodig om de wielen te verwijderen. En een pers om ze er weer op te zetten? Of kan dat ook op een andere manier? Maar op zich is de mogelijkheid met een Fleischmann N V100 wel een goede optie. Zo snel kijkend heeft Halling niet kleiner dan 9mm los, maar misschien dat ik bij Skiptram kan slagen, of elders op het net.
Ik zat zelf ook nog te kijken naar een onderstel van een railbus, om dan een 1A-A1 idee te krijgen. Alleen is de bodem van een Railbus laag en mis je het idee van die knullige draaistellen.
Met die V100 in gedachten ga ik zaterdag Houten afstruinen
Dank je wel!

Groet,
Michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Floris Dilz op 01 October 2014, 17:14:36
wielentrekker? pers? gewoon wat trekken en duwen, eventueel met een tangetje erbij... dat gewichtige gedoe over een wieltje op een asje duwen of er vanaf halen is echt helemaal nergens goed voor. Heb al honderden keren wielen van een as af gehad of op andere assen gezet zonder ooit een pers of wielentrekker te gebruiken.
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 01 October 2014, 17:16:20
Prima, Dat maakt het allemaal weer wat eenvoudiger :D
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 01 October 2014, 19:29:47
Ik heb in mijn verzameling nog een V100 van Lima, schaal N. Deze kan ik niet gebruiken, de aandrijving is 1-B-1, gecamoufleerd door losse draaistelzijkanten. Maar om een indruk te krijgen van de asafstand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3967_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3967_3.jpg)
Ziet er veel belovend uit  (y)
Op zoek naar een V100, schaal N

Groet,
michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Simplex op 01 October 2014, 20:05:28
Die liggen er zat in Houten. Ik gebruik btw een fietsketting poelie
om wielen eraf te halen. Hij is iets gemodificeerd, maar het werkt goed (voor 5 eurie)
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 01 October 2014, 20:13:43
Dat is een goed idee!. Ik heb nog wel een fietskettingpons liggen. Ik denk dat alleen de asje iets dunner gemaakt moet worden.
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Rsd1000 op 01 October 2014, 21:57:35
Misschien heb je hier nog iets aan? Wel even vanuit het Frans vertalen.

http://www.biscatrain.fr/article-motorisation-digitalisation-autorail-x5500-atlas-121485472.html


Ahum, deze had je dus al...  :P
gr,

Arno
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 01 October 2014, 23:42:18
Hoi Arno,

Dank je voor je speurtocht, die had ik al. Net als de tips op het picasso-forum (http://picasso.superforum.fr/t9299-motorisation-integrale). :)

Groet,
michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 16 October 2014, 15:22:17
Het onderstel is binnen en het ziet er zodanig uit dat het me wel te doen lijkt. Nieuwe schuifmaat gekocht (de oude is spoorloos verdwenen bij de eeuwige verbouwingen hier :-\), wielen van het plastic model opgemeten, ongeveer Ø9mm. Om te kijken naar wielen heb ik een H0 asje opgemeten Ø2mm. Schaal N as is Ø1.5mm. Wat is de doorsnede van een TT as? Op die schaal lukt het me om wielen te kopen met de Ø 8mm (http://www.despang.net/Shop/umbau/radsaetze/metallradsatz-tt-tillig-bttb.php). Bij spoor N wielen heb ik geen grotere wielen gezien dan Ø6.2mm En datis te klein.

Groet,
michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Floris Dilz op 16 October 2014, 20:27:39
http://www.halling.at/en/Accessories/Wheels-on-axles/Set-of-wheels-for-vintage-trams?source=2&refertype=1&referid=78
zover ik weet zijn alle halling-assen 1,5mm, je kan ze even mailen om te checken voor de zekerheid... flenzen zijn vrij subtiel dus je kunt ze tamelijk dicht op elkaar zetten.
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 16 October 2014, 20:45:25
 (y)
Ik ga even mailen.

Groet,
michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: MMTB op 16 October 2014, 21:19:06
Als je ze sneller in huis wil hebben, dan kan je ook Paul van www.skiptram.nl  (http://www.skiptram.nl)mailen. Hij heeft ze op voorraad.

Groeten, Mark
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 16 October 2014, 21:33:48
Ook gemaild!
Dankjewel voor de tip.

Groet,
Michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 20 October 2014, 10:11:16
Gisteren te moe om me te buigen over dit treinstel. Alleen maar draadjes gesoldeerd aan de baan, zodat er iets te rijden valt. Antwoord gekregen van Paul, wieltjes zijn besteld en waarschijnlijk binnenkort onderweg. Misschien eens kijken of ik een oude kettingpost kan molesteren tot werktuig voor de modelbaan. En anders gewoon met een tangetje en bankschroefje.

Groet,
michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 22 October 2014, 13:24:29
De wielen zijn binnen, en de assen. En wat een verrassing, de wielen zijn los van de assen. Daar is dus geen gepriegel nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4069_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4069_3.jpg)
En voor de goede teller, jawel het is 1 setje teveel. Ik vond dat ik wel wat ruimte mocht hebben om het een en andere te kunnen verprutsen ;)

Groet,
michel

Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Floris Dilz op 22 October 2014, 14:37:26
heel verstandig!  ;D
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Simplex op 22 October 2014, 20:54:39
Beter mee verlegen, dan om verlegen  ;)
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 27 October 2014, 12:09:23
“Mann hat gesagt, du kannst mir helfen”
Peter is naar 'Pimp your Vehikel' gegaan. Deze zit in een oude loods, ergens weggestopt op het industrieterrein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4072_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4072_2.jpg)

“Ik kan alles, dus het is logisch dat je hier komt”: was het bescheiden antwoord.
“Nu heb ik het volgende, deze heb ik net aangekocht, maar ik vind um nogal saai. Veel budget heb ik niet, maar ik zou um wel spectaculair willen veranderen. Stoerder maken, dat is het eigenlijk. Kan jij dat?”
“Bij dit ontwerp? We kunnen um verlagen, spoilertje hier, accentje daar. Maar het is bij dit model ook mogelijk wat grotere wielen aan te brengen. Wel stoerder, niet sneller. Maar dat zijn deze machines toch ook niet. Eventueel kleuren?”
“Nou, liever heb ik dat je de technische snufjes doet. Kleuren zou ik later zelf nog wel kunnen. Maar van die techniek heb ik geen kaas gegeten. Dus grotere wielen, sportievere uitlaat, dat soort dingen staan me wel aan. Het ding komt eigenlijk alleen nog maar op particulier terrein, dus je kunt je gang gaan.”

Een weekje of wat later:
De telefoon gaat.
“Met Peter”
“...................”
“Het basis idee is af?”
“..................”
“Staat wat hoger op de pootjes? Hoe veel hoger precies?”
“..................”
“Man!!!! Dat lijkt me cool om te zien. Kan die even naar buiten? Dan kom ik eraan!”
“..................”
“Grotere wielen was ik mee accoord gegaan, maar de breedte veranderd? Oh, dat kan misschien een probleem worden. Weet je, ik kom er nu aan, dan kan ik er ook over oordelen”

Nieuwsgierig geworden door het telefoontje vertrekt Peter naar de loods. Daar aangekomen slaat hij stijl achterover van verbazing.
“Ik moet zeggen, wat een hoogte! Het is wel knap dat je dat je dit kunt. Gafe wielen, mooi stoer uiterlijk. Zet de rest er ook maar op, we gaan knallen met dat ding!”


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4074_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4074_1_2.jpg)
 ;D
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Huup op 27 October 2014, 12:13:42
 :o  :o :o :o

Dubbel

 :D :D  :D
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 27 October 2014, 12:16:56
Met andere woorden, de eerste fase is gelukt. De N-spoor asjes lieten zich vrij gemakkelijk ontdoen van een wieltje en tandwieltje. Even wat prutsen met een twee tangetjes en ze waren vrij. Ook het monteren van de wieltjes en tandwieltjes ging  eenvoudig. Binnen een halfuurtje (en ik geloof zelfs nog sneller) was het N-onderstel getransformeerd tot een H0-onderstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4077_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4077_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4076_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4076_1_1.jpg)

Het volgende wat ik eerst ga doen is de stroomvoorziening. Want beide draaistellen zou ik willen gebruiken voor de autorail. Misschien kan ik gebruik maken van de huidige aansluiting, alleen moet ik die transformeren tot H0 formaat. Ook moet ik eens gaan nadenken over de bevestiging van de draaistellen aan het onderstel.
Misschien wel slim om het treinstel eens open te maken  ::) ;)

Groet,
Michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Floris Dilz op 27 October 2014, 12:29:02
als je het je niet te moeilijk wilt maken zou ik dus gewoon het bestaande N-frame in de bodemplaat inbouwen en achter de motor afzagen. Het uitstekende motorasje kun je afzagen of er een vliegwiel op knallen als je dat nog hebt liggen. Hangt een beetje af van je afweging rijeigenschappen/meer interieur overhouden.
Eventueel stroomafnemertjes lospeuteren van het draaistel, klontje styreen op t draaistel lijmen en stroomafnemers daar weer op, draadjes eraan, en gaan. (die sleperconstructie met contactplaatje op t frame zou ik niet meer gebruiken, geeft weer aanleiding tot slecht contact) 
Andere draaistel kun je wel gebruiken maar dan zou ik niet helemaal moeilijk gaan doen om daar ook aandrijving heen te krijgen, dit hobbel krijg je prima weg met aandrijving op 2 assen. Tandwielen eruit dus en gewoon onder de bodemklonteren, ook weer even de stroomafnemers met een klontje styreen ertussen verbreden.
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: gvandersel op 27 October 2014, 12:32:29
Gewoon de kap eroverheen? Hoe ziet dat eruit?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die nu weet hoe hij terug kan naar H0  ;D
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 27 October 2014, 12:45:18
@ Floris: het hergebruik van de stroomafnemers had ik nog niet overwogen. Goeie tip! Verder leek het me ook te moeilijk om alle assen aan te drijven. Ik heb het wel even overwogen, maar afgewezen. Het probleem lijkt tot nu toe te zitten in de bevestiging van het motordraaistel aan het frame van de autorail. En natuurlijk op de juiste hoogte. Maar daarvoor moet eerst de autorail open. En dat heb ik nog niet gedaan.
En voor het andere draaistel moet ik eerst eens kijken hoe deze vast zit aan het N-onderstel. Je hoort en ziet nog van mij!

@ Gerard: Ik heb een Lima kap op het Piccolo onderstel geplaatst. En dat past niet. Voor deze plaatjes heb ik de omloop gebruikt die jij had meegeleverd, de motor verwijderd en heel voorzichtig de Limakap er opgedrukt. Verder dan dit gaat ie niet, althans niet zonder geweld en het risico dat de kap splijt of er niet meer zonder geweld vanaf kan. Dus helaas, tenzij er iemand in omgeving Ede even langs wil komen met zo'n kap, gewoon om even een plaatje te schieten  ;D
Die nu weet hoe hij terug kan naar H0  ;D
Zo moeilijk is dat niet  ;D

Groet,
michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: gvandersel op 27 October 2014, 12:50:50
Michel,

Ik bedoel de kap van de X5500. Hoe een N V100/BR212 eruit ziet weet ik wel. Deze versie die een beetje gepimpt is is schitterend. De foto staat inmiddels op de hardeschijf.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 27 October 2014, 13:09:49
De combinatie X5500 met de V100 draaistellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4080_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4080_1_1.jpg)

Staat nog te hoog op de poten, dat komt door de aansluiting van de plastic draaistellen van Atlas. Mij trof een eenvoudige, maar slimme verbinding van de piccolo draaistellen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: Floris Dilz op 27 October 2014, 13:38:17
oogt los van de hoogte aardig in verhouding zo he!  (y)
Titel: Re: Atlas autorail X5500
Bericht door: tothebeach op 27 October 2014, 18:15:04
idd. er is hoop  ;D