BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: e_p op 08 September 2007, 21:47:08
-
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/85340063_5a38e618e7.jpg)
Met dank aan 1795 (Edwin) voor de tekening en foto van de 17 en halve tons openwagen, serie GLG
Plaatje styreen en tekening meegenomen op vakantie en op het gemakje de planken van de wanden en vloer gekrast met de achterkant van een afbreekmesje. Daarna deurtjes uit de langswanden gesneden en met dun styreen 0,5 en 0,25 de inzetjes gemaakt. U profieltjes van Evergreen rondom geplakt. De driehoekinge schetsplaten met klinknageltjes zijn van 0,25mm styreen bewerkt met een schroef. Nu nog afwerken met messingdraad 0,8 en 0,5 voor grepen, stangen en treden
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC07916.jpg)
de laatste styreen onderdelen en de diverse messingdraadjes zijn aangebracht, en de eerste laag verf opgebracht. ben niet in het bezit van een airbrush, dus de keuze was spuitbus of kwast. Voor het laatste gekozen vanwege de vele randjes en kiertjes. Na het eerste laagje kun je pas zien hoe het met de oneffenheden is gesteld. dat wordt schuren
aspotten, buffers, koppeling en verenpakket nog te bestellen, en op het laatst de grendelhaak en schuiven aanbrengen
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC07958.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC07961.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC07962.jpg)
-
Men kan toch wel hele mooie dingen maken met styreen. Hoe heb je het met het gewicht gedaan van de wagen?
Gr. Gerco
-
het gewicht had ik bedacht er gewoon onder te plakken, tussen de langs balken zitten 6 dwarsbalken. In de twee vakken van de wielen een plakje bladlood met dubbelzijdig tape en in kleur meeschilderen. De bak weegt nu 60 gram dus er moet nog +_ 100 /140 gram bij (buffers+veerpakketten in gietwerk nog niet mee gerekend) Mooier was natuurlijk geweest 'die truc met die doebbele bodem':op de basis bodem van styreen een rechthoekige plaat messing(hele afmeting) afgewerkt met 0,5mm styreen "zichtbodem". Had ik niet aan gedacht ;D
-
dom, dom dom, dom.
In dezelfde wagen die in de bouwkit "vierwagenset in 0" zit, is het ding niet volgepompt met messing (hij is al van messing) maar volgepompt met lood. Jawel, doebele bodem.
En vraag niet naar het gewicht. Vraag maar... hoe vaak ontspoort dat ding....Antwoord: nervernooitnietnoppesniksnul.
-
uhh, vierwagenset in 0, bouwplezier voor een jaar , kan ik niet betalen ;D ;D ;D
-
Zo zwaar hoeft zo'n bak toch niet te zijn? Ik ben altijd liefhebber van lichtgewicht rijtuigen en wagens, zo krijg je met een klein locje tenminste nog een aardige sleep weg...
-
Mijn locjes slepen meerdere "zware" jongens gewoon weg. Ook een kwestie van gewicht. Net zoals in het grootbedrijf.
Mocht de motor het niet aankunnen, dan is die weer te zwak. Stelregel: zet de grootst (= sterkere) mogelijke motor in je loc.
De "langste trein" die we vorig jaar op Rail hebben laten lopen woog zo'n 25 kilo en was 122 wagens lang. Dit jaar op Eurospoor gaan we het proberen tot 180 wagens (x 20-25 cm). Zo'n kleine 40 kilo. En dat allemaal aan die kleine koppelingen.
Vorig jaar hadden we twee 6-assige loc's nodig. Nu gaan we het proberen met twee 4-assige met flinke motoren van binnen. We zien wel wat lukt.