BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 08 September 2007, 19:38:09
-
Hoe vaak er ook over de VAM-kantelwagens (die dus nu in een setje van drie door Roco op de markt zijn gezet) geschreven is, vreemd genoeg kan ik opdeze site niet vinden wanneer ze voor het eerst op de baan kwamen. Op de pagina van de STAR staat 1970. Klopt dat, of zou het ook een jaartje eerder of later kunnen zijn?
- Peter
-
Het bouwjaar van de Takklss is inderdaad 1970. Ik heb hierover contact gehad met Essent Milieu.
Naast de bekende groene VAM wagens hebben er ook andere kleurstellingen gefigureerd bij de VAM. Op basis van de uitgebrachte nummers van bijvoorbeeld VAM Recycling kan Roco nog 1 exemplaar uit laten brengen. Van de VAM Potgrond uitvoering zijn nog 2 nummervarianten mogelijk. De blauwe VAM 60 jaar kan onder een ander nummer ook nog worden uitgebracht.
Gelet op het aantal mogelijkheden dat er nog openstaat verwacht binnen redelijke termijn nog een aantal kleurvarianten. Immers de 2400 is onlosmakelijk verbonden met de VAM wagens.
Greetz,
Willem
-
Misschien heb je hier ook nog iets aan
http://www.rolandrail.net/special/special016.htm
Greetz
Geert
-
Gelet op het aantal mogelijkheden dat er nog openstaat verwacht binnen redelijke termijn nog een aantal kleurvarianten. Immers de 2400 is onlosmakelijk verbonden met de VAM wagens.
Greetz,
Willem
Zo is het maar net, zie mijn webalbum voor enig bewijsmateriaal ;D
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/BuurtgoederentreinenInFriesland19861997
Tot 1984 hebben de Takkls 1970 en de voorgaande generatie gemixt gereden overigens.
Wagen ....046 heeft tot het einde de remtekens op de kopwanden behouden en was daarmee een unicum onder de groene VAM-wagens. Je ziet ze duidelijk zitten op deze foto http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/BuurtgoederentreinenInFriesland19861997/... (http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/BuurtgoederentreinenInFriesland19861997/photo#5054070091692106786)
Dat kan dus ook nog een variant zijn, en daarna had je nog de groene bakken met het mega-VAM opschrift, stickers GFT, kortom Roco kan weer een mooie tijd vooruit!
groeten,
Wim
-
Gek genoeg kan ik me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de Roco VAM wagens in vergelijking met de 1:1 wagens op de foto's een te donkere kleur groen hebben. De wat lichtergroene wagens met het grote 'VAM' opschrift en de GFT-variant (die van nature sowieso ook al een lichtere kleur hebben) lijken beter getroffen met de realiteit. Maar goed, schijn kan bedriegen.
-
Wie heeft ooit een schone VAM wagen gezien? Een donkere kleur wordt altijd lichter als hij vuil is.
Gr. Gerco
-
Oké, dank jullie wel. Nu rest de vraag (aan mezelf) of ik mijn tijdperk 3 (dat gesitueerd is in 1969) uit zou willen breiden. Immers, ik wil ook de oude kleuren (Berlijns blauw, grasgroen, dieselrood, bruin) met vishaak aanhouden, dus dan wordt het al gauw schipperen.
- Peter
-
Voor die gene die echt schone VAM wagens willen aanschouwen, bij de vuilverbrander in Wijster staan er nog 2 in superschone staat, op een sokkel ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VAM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VAM.jpg)
10 jaar geleden ;D
Mvg, Johan.
-
Wagen ....046 heeft tot het einde de remtekens op de kopwanden behouden en was daarmee een unicum onder de groene VAM-wagens.
Sinds wanneer was de rest die kwijt? In een boekje/foldertje 'TREINEN' uit ongeveer 1984 staat deze foto:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Scannen0001.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Scannen0001.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Scannen0001.jpg)
De locomotor in de verte vind ik nog interessanter. heeft iemand daar duidelijke (kleuren-)foto's van? En tot wanneer heeft deze dienst gedaan?
Maarten
-
De VAM had in de jaren zeventig de beschikking over een 'oersik' voor het rangeerwerk op het terrein, ik weet zo niet precies tot welk jaar. In Op de Rails van mei 1980 staat het ongetwijfeld; daar stond een uitgebreid artikel over de VAM in. Kan 'm zo snel niet vinden, maar ik ga het opzoeken.
De remtekens op de wagenzijkanten hielden het in tijdperk 4 nog vol tot begin jaren '80. De door "Overlast" gescande foto zal van eerder datum zijn.
-
OOk in OdR 1979/7 stond het nodige over het VAM-spoorvervoer. Ik heb inmiddels uit beide bladen een paar feiten niet over de oersik (wordt geen woord over gerept), maar over een ander rangeerlocje, in Wijster bekend als de gele Moyse;
Deze tweeassige dieselloc van het Franse merk Moyse, bouwjaar 1976 kwam per 8 februari 1977 in dienst en heeft toen dus mogelijk de oersik vervangen. Het was een locje met kettingaandrijving en Vmax. 30 km/h. Helaas bleek ze te licht om met volledige treinen te rangeren; daar werd de hulp van een NS 2400 of 2200 voor ingeroepen.
Verder worden in de artikelen de oude generatie én de nieuwere kantelbakwagens (model Roco) behandeld. De eerste serie (70 wagens) van de nieuwere wagens werd in 1968/'70 nog gebouwd door Werkspoor Amsterdam-Utrecht. De 97 anderen van deze series kwamen tussen 1972/1979 uit Joegoslavië, bij FVK vandaan, Fabrika Vagona Kraljevo.
De verschillende series (en nu maar met loupe naar de wagennummers van de Roco-modellen loeren ;D );
20 84 0578032 - 8114 Werkspoor 1968/'70 aantal: 70 (in 1974 zes gesloopt na ongeluk in 't Harde).
20 84 0578115 - 8144 FVK 1972/'73 aantal: 30
20 84 0578145 - 8173 FVK 1975 aantal: 27
20 84 0578174 - 8194 FVK 1979 aantal: 20 (juni 1979 afgeleverd, ten tijde van artikel)
?? - ?? FVK 1979 aantal: 20 (in bestelling 1979)
-
Kijk eens aan. Dus die zijn met goed fatsoen in 1969 in te zetten, mits je niet met je neus op het ding de nummers gaat controleren.
Dankjewel!
- Peter
-
Dat is zeker mogelijk Peter (maar breng wel even remtekens aan dan op de wagenhoeken 8) ). Je imiteert dan een Werkspoorwagen uit 1968 zullen we maar denken, hoewel Roco het model naar ik meen van de FVK-bouwseries heeft afgeleid. Peanuts, modelspoor is compromissen sluiten ;D .
Deze VAM-bakken kwamen gelijk in de groene VAM-huisstijl in dienst. In 1969 werden trouwens de VAM-wagens van de oudere generatie voor het eerst groen gespoten en voorzien van VAM Compost opschrift. Voordien reden ze uitsluitend in het lichtgrijs.
Het voorbeeld van de Roco-modellen kwam als Tads 057 in dienst; mocht dus in goederentreinen max. 100 km/h. rijden. Het oudere type (helaas nog nooit in model verschenen; Kleinspoor waar wácht je op...) had de aanduiding Tad 056 en mocht max. 80 km/h. rijden. Toen zij rond 1984 uit de VAM-treinen waren verdwenen kon het dus eindelijk allemaal wat sneller. De oudjes deden 2 dagen over een wagenomloop (zo waren de VAM-stations Zandvoort en Harlingen in de omloop aan elkaar gekoppeld en reed een wagen op dag 1 beladen van Hlg naar Vam, lossen, leeg naar Zandvoort en dag 2 Zandvoort- VAM). De nieuwere wagens reden in een ééndaagse omloop. Hoe de loop van de VAM-treinen was, valt buiten het kader van dit topic. Maar je kunt dus zowel een 2400 met 2 of 3 wagens laten rijden (Harlingen of Zandvoort), als een 1100 met zo'n 25 wagens in een bloktrein (combi VAM-treinen uit Apeldoorn en Deventer).
Er is genoeg mogelijk en alle types NS-loc hebben met de VAMmetjes gereden.
groeten,
Wim
-
Heb toch nog een vraagje hierover. Roco maakt toch deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia6412.jpg)
Terwijl in 1969 deze z'n rondjes reed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/z05772.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/z25643.jpg)
Dit zijn toch 2 verschillende wagentypen. Maar de roco variant (eerste foto) reed dus ook al in 1969? Zijn de wagens op de zwart-wit foto's ook ergens te krijgen?
Met dank aan Nico Spilt voor de foto's!
-
De wagens op de zwart / wit foto's zijn ooit door Roco uitgebracht. Echter alleen in N spoor. Zover ik weet zijn ze nooit in spoor HO uitgebracht, maar dat weet ik niet zeker.
-
Die modellen zijn ooit in een ver verleden door Euromodel uitgebracht.
Ik meen mij te herinneren dat NS Editions ze inmiddels heeft uitgebracht of dat op kortte termijn wil gaan doen.
Gr,
Bart
-
De wagens op de zwart / wit foto's zijn ooit door Roco uitgebracht. Echter alleen in N spoor. Zover ik weet zijn ze nooit in spoor HO uitgebracht, maar dat weet ik niet zeker.
Philotrain heeft van het oude model kunstofmodellen uitgebracht.
Gr. Gerco
-
Euromodel was een submerk van Philotrain. Ik dacht dat er ooit plannen waren de ontbrekende modellen te gaan maken.
Helaas is dit merk een te vroege dood gestorven. Ik heb destijds een aantal van de grijze wagens gebouwd, overigens met veel plezier.
Jammer dat ik toen niet meer bouwdozen heb aangeschaft, op beurzen of MP wordt wel eens wat aangeboden. Je betaalt inmiddels een vermogen
voor die bakken. Zijn de mallen nog ergens in het land, vraag ik mij af.
Misschien weten de heer Friskorn meer hierover, gr wim
-
Was een ideale bouwset voor beginners met een fraai resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oervam.jpg)
Inderdaad doen die modellen tegenwoordig met gemak ergens tussen de 50 en 100 euro.
Jammer dat Philotrain die lijn nooit heeft voortgezet. Kennelijk toch te weinig belangstelling voor geweest.
-
Het heeft nooit een vervolg gehad omdat de bouwer is overleden.
Gr. Gerco
-
Waren er niet eens plannen een afgietseltje hiervan te maken?
-
De gebombeerde versie staat in de planning om eens een keer te gaan maken. We zijn nu in het stadium van informatie verzamelen.
Gr. gerco
-
>>Waren er niet eens plannen een afgietseltje hiervan te maken?<<
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3497.0
Ik weet niet of je dat bedoeld?
Ik heb jaren terug al op basis van een door ons Floortje gemaakte kap een hele rits gegoten.Waarvan15 of 20 stuks zijn richting de maker gegaan.De kap is ontstaan op basis van het euromodel.een look-a-like dus. ;)
Voor ongeveer een half jaar terug,nogmaals kappen gegoten.[ 30 st ]Een deel via mijn site verkocht en de rest is verkocht op een beursje ergens ten lande door derden.[vraag mij niet waar??]
Hoop binnenkort,met het complete apparaat alsnog uit te komen .
groet Wim.
Nu ik het draadje zo lees, kom ik er achter dat ik zwaar oftopic sta te l.ll.n[sorry]
-
Nee in het oude draadje gaat het om een kopie van het model wat Philotrain heeft uitgebracht en waar ik over praat is de geombeerde versie. Lijkt er wel op maar is toch anders.
Gr. Gerco
-
Hallo,
Weet iemand tot welk jaar de nieuwere wagens gebruikt werden, ergens 2e helft negentiger jaren?
Bedankt,
L.
-
Als ik me niet vergis was dat tot 1998.
Toen werd het vervoer verzorgd door ACTS containers.
groetjes Chris
-
Die oude VAM wagens komen nu toch van ROCO, of heb ik het mis???
-
@ Frederico, inderdaad, die komen van roco, in een setje van 3 als ik mij niet vergis.
Wesley
-
maar geen grijze uitvoering, naar wij dachten?
eric
-
Volgens mij wel....maar ik weet het niet zeker. Ik heb iig 2 setjes alvast besteld, zie wel wat ik binnenkrijg
Wesley
-
ik dacht 2 groene en een geel groen gestreept in een set ???
eric
-
Dat zal ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd zijn, als het eerste setje niet grijs wordt. En dan iedere paar jaar weer een nieuwe uitvoering of een nieuw setje met andere nummers.
- Peter
-
ken haast niet wachten.... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0965.jpg)
groet
eric
-
Ha 'k toch errugus gelezen, graag de grijze het eerst (gniffel, gniffel)
Natuurlijk uit eigenbelang.
Nou ja toe maar als ze maar mooi worden, drie voor de prijs van een stuk LGB rail?
-
3 voor 80 euro meen ik.
Gr, Willem
-
Hmm, dat is toch vrij fors. De normale kantelbakwagens heb je per setje voor een slordige €65.
- Peter