BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Freefarm op 25 September 2014, 23:36:14

Titel: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 25 September 2014, 23:36:14
Hallo medespoorders,
ik ben in het bezit van een hondenkop treinstel van Piko, dit is door mij met behulp van een decoder digitaal gemaakt en opgefleurd met geverfde figuurtjes als reizigers, ziet goed uit.
Hierna bedacht ik mij dat binnenverlichting deze reizigers nog mooier liet uitkomen, daarop heb ik een flexibele strook met warm/witte leds tegen het plafond geplakt.
Boven op het dak liepen de elektrische draadjes voor de front en sluitverlichting. Na talloze malen testen bleek de blauwe draad als + en de witte draad als - goed te functioneren, daarop werd daar een verbinding mee gemaakt. Als de trein nu rijdt, dan geeft dat een geweldig mooi effect, alleen als deze achteruit rijdt, dan wordt het binnen donker. De front en sluitverlichting werkt naar beide richtingen goed. Heeft iemand hier enige ervaring in om mij uit te leggen wat ik verkeerd doe.
Met vriendelijke groeten
Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 September 2014, 23:40:26
Als ik het verhaal goed begrijp, dan heb je de binnenverlichting parallel gezet met de frontseinen aan de voorkant (witte draad).
Als je achteruit rijdt, dan gaan de frontseinen aan de voorkant uit. En de binnenverlichting dus ook.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Lolke Bijlsma op 26 September 2014, 06:36:51
De witte en gele draden zijn voor de wisselde verlichting van de frontseinen. Je vertelt niet welke decoder je gebruikt hebt maar de meeste decoders hebben nog een paar extra functie-uitgangen. Als je een bruine of paarse draad ziet, gebruik je die gewoon. Dan kan jet met F1 of F2 (afhankelijke van de draad) het licht aan- of uitschakelen.

Veel succes,
Lolke
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: lokloods op 26 September 2014, 08:44:00
Dag Frank,

Op de electrische verbinding (koppeling ) tussen de bakken is nog een "pen"  vrij om een draad aan te solderen.
Als je nu in de bak waar de decoder in zit blauw en groen gebruikt voor de interieurverlichting dan kun je die schakelen met F1.
Als je de groene draad doortrekt en soldeert op de electrische koppeling en aan de andere zijde van de verbinding ook een groene draad soldeert dan heb je in de tweede bak ook een groene en blauwe draad om je verlichting op aan te sluiten.

Front en sluitverlichting werken dan correct en de interieurverlichting in beide bakken is met F1 aan- en uit te schakelen.


Wel solderen met een fijne stift op je bout.

wiebe
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: VAM65 op 26 September 2014, 08:45:11
En aanvullend op Lolke, dan zul je die F1 of F2 draad ook moeten opnemen in de stroomvoerende koppeling. Anders kun je de bijwagen niet verlichten.

Misschien is het handig dat je even het merk van de decoder noemt. Dat praat een stuk makkelijker over welke kleur draad voor wat gebruikt is/wordt.

Marco

(Wiebe was me net voor)
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: ruudns op 26 September 2014, 08:50:01
Wil je een beschrijving hoe ik hem heb aangepast, kijk dan hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45587.msg733280.html#msg733280). Dit is wel de Benelux uitvoering, echter op de extra slepers (andere bestelnummers) na, is die voor elk model het zelfde. Deze is ontstaan uit alle samenraapsels (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2161.0.html) op BNLS.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 26 September 2014, 09:25:12
Hallo mensen,
Ik heb inderdaad de binnenverlichting parallel aan de rijrichting (moterbak naar voren) geschakeld omdat ik er een decoder heb ingeprikt die geen uitgang meer vrij had, nl. de Uhlenbrock multi protocol UH76321. In de beschrijving hiervan had ik reeds gelezen dat deze geen functie-uitgang meer vrij heeft, zodoende mijn handelen.
Groetjes Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 September 2014, 09:30:45
Je zou het probleem dan eenvoudig kunnen oplossen met twee diodes.
De blauwe draad laat je aan de pluskant van de verlichting zitten.
De minkant gaat dan niet rechtstreeks aan de witte, maar via een diode, die dus naar de witte draad wijst.
En dan zet je nog een tweede diode vanaf de minkant naar de gele draad.
Dan zal de interieurverlichting in beide richtingen branden.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 26 September 2014, 09:36:07
Hoi Klaas,
Is de diode 1N4148 daar geschikt voor en zou je me misschien kunnen uitleggen naar welke kant ik het zwarte streepje van deze diode moet  zetten?
Alvast bedankt,
Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 September 2014, 09:43:52
Ik denk dat een 4148 daar een beetje krap voor is. Die mag maximaal 100mA hebben. Zelf zou ik liever een 1N4004 of zo nemen.
Het zwarte (of zilveren) streepje moet naar de witte, resp. gele draad gericht zijn.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 26 September 2014, 09:56:03
Hoi Klaas,
alvast bedankt, ik ga eraan werken en laat het resultaat wel hier horen.
Groetjes Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 02 October 2014, 17:33:57
Hallo Klaas,
Ik heb met 1N4004 diodes gewerkt om een ruimere marge te verkrijgen en heb dus de + ofwel de Kathode van 2 diodes samen gesoldeerd met de - van de ledstrip.
met een diode uitgang ben ik naar de witte draad gegaan en met de andere diode naar de gele draad zoals je bedoelde. Dus het korte gedeelte van de diode met het streepje naar zowel de witte en de gele draad. Daarna ben ik gaan proefrijden naar de voorkant (bestuurderskant) functioneert het goed, de buitenverlichting en binnenverlichting brandt. Zogauw als ik de trein de andere kant op laat rijden functioneert alleen de buitenverlichting maar binnen zitten ze in het pikdonker.
Conclusie, ik heb totaal geen verschil met eerst toen ik werkte zonder diodes, waar duidt dit op ?
Ik moet zeggen dat ik nu heb gewerkt met de Benelux Hondenkop, maar ik denk dat er geen verschil is tussen de gele en groene Hondenkop en de Benelux.
Nu weet ik het ook niet meer. Voor dat ik het weer vergeet wil ik toch nog iedereen bedanken van vorige keer die mij terzijde stonden met hun goede raad.
Met vriendelijke groeten,
Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Menno op 02 October 2014, 19:44:43
Freefarm: let op: bij diodes is het KNAP: Kathode Negatief Anode Positief.

Wat je zelf schrijft klopt dus niet ;)
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 October 2014, 19:56:46
Frank gebruikt het woord kathode waar hij anode bedoelt. Uit de verdere beschrijving blijkt dat hij het toch goed heeft aangesloten.  Waarom het dan toch niet werkt, dat snap ik ook niet.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Fritsprt op 02 October 2014, 23:16:02
Branden je sluitlichten wel als je van richting veranderd?

Frits
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 03 October 2014, 06:59:49
Ja, Frits,
Die doen het perfect alleen de binnenverlichting niet.
Groetjes Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Fritsprt op 03 October 2014, 17:42:07
Als je sluitverlichting brandt dan zou je binnenverlichting ook moeten branden als je e.e.a. op onderstaande manier hebt aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/binnenverlichting_op_rood_en_wit.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/binnenverlichting_op_rood_en_wit.jpg)
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 05 October 2014, 18:58:24
Hallo Klaas en Frits,
Naar aanleiding dat jullie beiden zo vol hielden dat deze schakeling zo zou moeten werken, liet het mij niet met rust. Hierop heb ik de gehele schakeling weer los gesoldeerd en hersteld in originele staat. Hierbij viel me op dat als ik deze trein achteruit liet lopen de 2 onderste koplampen van het geduwde rijtuig nier meer branden alleen het bovenste van het A-sein, maar dit heeft niets te maken met de schakeling. Hierna heb ik de schakeling weer opnieuw opgebouwd en gesoldeerd en ja hoor de binnenverlichting brandt nu als de trein in beide richtingen rijdt. Of er een slecht soldeercontact heeft plaats gevonden de eerste keer, ik weet het niet maar het kan. Voor die defecte frontverlichting van het geduwde rijtuig, heb ik de kap weer van het rijtuig afgehaald. Indien ik nu een kleine spanning op de witte en de gele draad zet, dan brandt alleen het bovenste ledje van het A-sein, dus ik vermoedt dat tijdens het solderen deze ledjes te veel warmte hebben gekregen.
Weet iemand hoe dit zwarte blokje waarin deze ledjes zitten open moet?  Of is dit los te verkrijgen bij Piko? In elk geval ik weet nu hoe ik mijn groene en gele Hondekop moet maken voor het juiste resultaat. In elk geval jongens heel veel dank door jullie doortastendheid waardoor ik het nu voor elkaar heb gekregen.
Groetjes Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Menno op 05 October 2014, 19:13:47
Dat zwarte kastje kan open, weet even niet meer hoe. Maar gezien het feit dát je niet weet hoe dat open moet, kun je vernieling van de LEDs door soldeerhitte uitsluiten.
Daarvoor moet je echt secondenlang met een bout stoken op het pad waar de LED zijn aansluiting heeft of op de aansluiting van de LED zelf en zelfs dan is het maar de vraag of je de LED vernielt: ik heb al meerdere keren SMD LEDs 10 seconden lang verhit en die doen het nog steeds.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 06 October 2014, 11:36:10
Hallo Menno,
Als ik het kastje bekijk waar het vermoedelijk defecte ledje inzit dan zie ik dat het open kan (kon). Ik heb geprobeerd om het via de lipjes te verbuigen en te openen maar dat lukte toch mooi niet. Verder verbuigen durfde ik niet, bang dat ze afbreken maar het lijkt wel of ze met vermoedelijk lijm verkleefd zijn aan elkaar.
Misschien is er een lezer die dit ook al eens geprobeerd heeft te openen, gaarne verslag hiervan.

Groetjes Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: zuylen op 06 October 2014, 13:05:13
Soms worden ledjes wel verkeerd om gesoldeerd. Dan staan ze in sper en doen ze het niet.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Timo op 06 October 2014, 13:24:17
Maar volgens de starter hebben ze het wel gedaan. Ze raken niet spontaan verkeerd om gesoldeerd   ;D Lijkt me dat je een draadje hebt laten afbreken.


Timo
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: RobbertJan op 06 October 2014, 15:24:23
Om even in te haken op de naar mijn menig nog al omslachtige manier van het inbouwen van de
binnenverlichting, ik heb enkele jaren terug ook een 2 tal treinstellen voorzien van ledstroken en
deze zijn via de Aux 1 op de decoder geschakeld.

Hoe? er zit een vrije pin op de stekkerverbinding tussen de bakken waarop je met enig kunst en
vliegwerk een draad kan solderen, in dit geval Aux 1 (Groen) of welke andere functiedraad dan ook.
Deze draad soldeer je dan ook aan de stekkerverbinding aan de motorloze bak en zodoende kan er in
combinatie met de reeds aanwezige blauwe draad in de motorloze bak een circuitje gemaakt worden.

Zodoende kan je de binnenverlichting ook gewoon schakelen.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Fred Eikelboom op 06 October 2014, 17:20:11
Indien ik nu een kleine spanning op de witte en de gele draad zet, dan brandt alleen het bovenste ledje van het A-sein.
Groetjes Frank.

Spanning op de witte of gele draad ??? Dat is niet de juiste manier. Die gele en witte draden zitten via een transistor (FET) aan de min van de gelijkrichter (die op de decoderprint zit). Dus ten opzichte van ''wat'' zet je dan een spanning op die draden?
Mocht je de + van die spanningsbron op de witte of gele draad aangesloten hebben, en gaat er dan een LED branden, dan bestaat grote kans dat je de zaak verkeerd-om hebt aangesloten.

Ten tweede mag je nooit zomaar een spanning op een LED zetten. Altijd de spanning via een weerstand (van circa 1K2) toevoeren aan de LED. Zet je plompverloren, zonder voorschakelweerstand, een spanning op een LED, dan is het vrijwel zeker dat die LED maar heel kort licht geeft (is dan meer een flitsLED).

Wanneer je dan ook nog de spanning abusievelijk omgepoold (dus plus- en min verwisseld) op de LED aansluit, en de spanning langzaam opvoert, om te kijken of de LED het doet (dit laatste voorval, daar kwam ik achter via een vraag van een gebruiker via de e-mail), is die LED in no-time naar de gallemiezen.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Freefarm op 06 October 2014, 19:17:12
Hallo allemaal,
als ik alles op een rijtje zet dan vermoed ik dat Timo gelijk heeft, ik vermoed ook dat er een draadje vermoedelijk door er enige trekkracht op uit te oefenen, is overgetrokken. Naar Robert Jan toe ik had deze oplossing reeds gekregen maar als beginner pak je natuurlijk de gemakkelijkste oplossing en dat was voor mij de oplossing van Klaas nl. 2 diodes ertussen solderen. Fred met je theorie over de spanning daar heb ik niets tegen in te brengen, te hoge spanning leidt tot vernietiging van de led's. Dit heb ik er nl. niet bij geschreven; ik ben in het bezit van een led-tester van Conrad en heb de rode en zwarte krokodilleklem van de testeruitgang
aangesloten op de gele en witte draad. Hierna ging alleen het bovenste licht van het A-sein aan, polen verwisselen gaf geen resultaat.
Groetjes Frank.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Fred Eikelboom op 06 October 2014, 19:44:02
ik ben in het bezit van een led-tester van Conrad en heb de rode en zwarte krokodilleklem van de testeruitgang
aangesloten op de gele en witte draad.
Groetjes Frank.

Ja, daar heb je er weer een. :) Die Conrad LED-tester (heb er hier ook 1tje liggen) is bedoeld en gemaakt voor het testen van losse LEDs, dus voordat je ze in een schakeling zet! Ga je daarmee in een schakeling testen, dan bestaat de kans dat je iets kapot maakt. En je mag ook absoluut geen spanning op de witte en gele draad samen zetten, dat zijn, zoals ik hiervoor al aangegeven heb, min-draden. Daar hoort helemaal geen spanning op te staan (of gezet te worden). Stelregel: blauw is +, wit en geel zijn - (min).
Hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Stappenplan_decoderinbouw#De_verlichting) kun je zien dat spanning op de gele en witte draad zetten zelfs zinloos is, want dan kan er niets gaan branden, omdat er LEDs in sperrichting staan.
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 October 2014, 21:25:20
Hier[/url] kun je zien dat spanning op de gele en witte draad zetten zelfs zinloos is, want dan kan er niets gaan branden, omdat er LEDs in sperrichting staan.
Fred, wel eens van negatieve spanning gehoord?  ;)
Titel: Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
Bericht door: Fred Eikelboom op 06 October 2014, 21:55:08
Yep, al heel lang geleden. Was bij mijn tweede werkgever (medio 1968).
Maar hoe wil je in de schakelingen 10 en 11 op de pagina van mijn link de LEDs laten branden op een negatieve spanning op de gele en witte draad? Frank sluit daar namelijk zijn tester op aan, en verder is die nergens mee verbonden.