BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Reinout van Rees op 24 September 2014, 22:08:52
-
Ik vrees dat het wel eens eerder langs is gekomen, doch ik kan het niet vinden.
Probleem: ik wil een keurig ballastbed op de vrije baan. De NEM normen (en wat FREMO spul) bekijkend moet het ballastbed 1cm hoog zijn, gerekend van onderkant ballastbed tot bovenkant dwarsligger (h0). 2mm hoge dwarsliggers, ongeveer, van m'n peco code 75 rails, dus er moet een laag van ongeveer 8 mm onder.
Tja, en dan zie ik vooral tips hier en in de encyclopedie om die blauwe platen te gebruiken. Leuk spul, ligt in mijn schaduwstation. Maar 't is 3mm dik. Om nou drie lagen op elkaar te leggen...
Er zijn groene platen van 7 mm. Is dat wat? Ik zoek ook een beetje geluidsdemping. Het ballast ben ik van plan vast te zetten met voorstrijk (random huismerk pot van de Praxis).
Reinout
-
Track-bed van Woodland Scenics? Zie http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/category/HOScaleTrackBedSystem
Is geen 8 mm, maar met 5 mm toch vrij dik.
-
De NEM normen (en wat FREMO spul) bekijkend moet het ballastbed 1cm hoog zijn, gerekend van onderkant ballastbed tot bovenkant dwarsligger (h0).
Klopt niet helemaal. In NEM122 zie ik 10 mm van onderkant ballastbed tot bovenkant spoorstaaf. Reken voor spoorstaaf en dwarsligger samen 4 mm, dan moet er dus nog 6 mm onder.
Verder hangt het ook af van het tijdperk dat je uitbeeldt. In de moderne tijd, met langgelaste spoorstaven, moet er meer massa voor de koppen van de dwarsliggers komen, om zijdelings uitspatten te voorkomen. Dat bereiken ze door naast het ballastbed een verhoogd voetpad aan te leggen. Het verschil tussen bovenkant voetpad en onderkant dwarsligger is dan nog maar ongeveer 10 cm in werkelijkheid. Dat betekent ongeveer 1 mm in H0. En dat is heel andere koek.
-
Ah, Klaas, je hebt gelijk! Het is tot bovenkant spoorstaaf. Ok, dat scheelt.
6mm, dan zou je er met twee laagjes blauw spul zijn. Blijft de vraag op zich staan hoe goed dat 7mm ondertapijt werkt. Het komt op mij wat vezel-achtiger en wat steviger over.
Tijdperk is eind III en in de foto's en video's van de betreffende spoorlijn (Eifelquerbahn, Duitsland) is op de vrije baan erg goed een stevig ballastbed volgens NEM normen herkenbaar :)
Reinout