BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: jowi op 22 September 2014, 18:33:00
-
In dit topic wil ik laten zien hoe ik mijn Minitrix NS1221 ga upgraden. De bedoeling is om hem te voorzien van een Maxon motor, een dcc decoder, en werkende front- en sluitverlichting (omgekeerde L sein) obv een Digikeijs DRC1600 setje.
De Maxon motor is inmiddels binnen (zie ander topic) en geplaatst, en draait inmiddels al netjes. Er zit voor test een Kuehn N25 decoder in, een N45 is onderweg. De N45 heeft iets uitgebreidere motorregeling en 2 extra functieuitgangen, vandaar.
Ik ben niet zo'n held met printplaatjes etsen en maken, daarom heb ik besloten om makkelijk te doen en gebruik te maken van Digikeijs' DRC1600 setje. Dat zijn prefab printjes van 13x5mm met daarop front- sluit- en rangeerverlichting. Aangezien deze dus voor een 1600 bedoeld zijn, zullen ze niet passen als omgekeerde L sein :) wat ik doe is de smd led's van de print verwijderen, en nieuwe ledjes monteren met draadjes. De ledjes zullen op een schildje gemonteerd worden wat precies in de kap past. Eea zal verderop wel duidelijk worden.
Paar plaatjes:
De Maxon motor (setje 3044 van SB Modellbau). Het setje wordt compleet geleverd, dus motor, assen, vliegwiel en de correcte wormschroeven, en is al in elkaar gezet.
http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=635&cPath=
Het enige wat nodig was om de motor te plaatsen is aan beide kanten in het frame ca 1mm weg te vijlen daar waar de oude motor met de beide U vormige clipjes vastzat. De motor past dan strak in het frame. Het vliegwiel is ca 0.2mm kleiner in diameter, dus die loopt niet tegen het frame aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4694_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4694_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4696_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4696_2.jpg)
De motor is geen hardloper zoals de originele... met de originele motor lijkt de 1200 op topsnelheid wel een raket, hij kan zo belachelijk hard dat ie zichzelf uit bochten katapulteerd. Niet zo best. De Maxon motor rijd op topsnelheid (op schaal) zo'n 144km/h. Dat is met CV5 op 255. Hij kan met de Maxon redelijk mooi kruipen, niet extreem traag, maar toch heel netjes.
Hier een videootje van de 1200 met Maxon in actie. Ik heb de snelheid op 90km/h geprogrammeerd, dat vind ik een nette snelheid voor op de baan.
http://youtu.be/sReC8Oe7Cq8
iets waar ik nog wat op wil verzinnen is de wat slechte stroomtoevoer. De messing/koperen plaatjes tussen draaistel en frame helpen wel als je die wat buigt, maar na een tijdje verliezen ze vorm en lijken ze minder goed hun werk te doen. Mischien gewoon hardwiren. Moet ik nog over nadenken.
-
Ondertussen een begin gemaakt met de kap. Ik heb voorzichtig gaatjes van 0.8mm geboort voor de sluitlichten en de frontseinen op 1.5mm geboord, zodat de lichtgeleiders (conrad, 0.75mm en 1.5mm) er mooi strak in passen. Uiteraard moeten die nog op maat gemaakt worden ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4698_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4698_1.jpg)
Achter deze 4 gaatjes komt een stukje styreen waarop de 5 ledjes geplakt zullen worden (3x geel frontsein in omgekeerd L en 2x rode sluitverlichting).
Op de plek van het rechter/boven lampje moeten dus 2 smd led's strak naast elkaar komen.
De plaatjes styreen zijn 0.5mm dik. Ik heb ze zo goed mogelijk op maat gemaakt, zodat ze netjes in de kap glijden. Ze zullen uiteindelijk precies op de voorkant van het frame gelijmd worden. De Digikeijs printjes zullen aan de zijkant van het frane komen, op de stukjes waar de assen lopen. Er is op het frame ruimte genoeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4705.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4705.jpg)
Naast de 1221 een analoge 1208 met de standaard verlichting, en een blauwe 1100 waar ik dit truukje al eerder op losgelaten heb. Deze heeft inmiddels omgekeerd L sein en rode sluitverlichting.
-
Hier het resultaat op de blauwe Minitrix NS1100, om alvast even op de zaken vooruit te lopen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4688_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4688_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4689_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4689_2.jpg)
-
Ik ben heel benieuwd Jowi :)
Die 1100 ziet er in iedergeval heel goed uit!
Succes!!!
P.S.
Ik heb de zelfde blauwe 1100 kap als jij maar die van mij is veel lichter van kleur, heb jij soms wat aan de kleur gedaan?
Groet,
Raymond
-
Nee, ik heb er niets aan gedaan, ik heb de lok zo overgenomen, was amper mee gereden, dus ik neem aan origineel. Ik heb ook aan de kap etc niets gevonden wat op enig eerder werk zou duiden. Misschien is de foto gewoon wat donker :)
-
Ok, bedankt voor je antwoord Jowi!
Dan zal waarschijnlijk de foto idd wat donker overkomen :)
Groet,
Raymond
-
Vanavond even wat geexperimenteerd met de lensjes, gemaakt van stukjes "glasvezel", 1,5mm en 0.75mm. De onderste lampen heb ik iets schuin geschuurd en gepolijst zodat ze net als de originele lichtverdelers netjes meelopen met de schuine opbouw. De bovenste 0.75mm lensjes heb ik mbv heel eventjes een vlammetje tegen de glasvezel aan te houden, een klein 'kopje' op gemaakt, zodat ze niet door het gaatje naar binnen vallen, en er meteen een mooi rond helder lensje op zit. Als later de led's er achter zitten nog eens kijken of dat allemaal goed werkt en het juist effect geeft. De glasvezels moeten nog op lengte gemaakt worden aan de binnenkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4711_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4711_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4712_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4712_1.jpg)
Bekeken door de 'microscoop' (stereo loep)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4715_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4715_2.jpg)
-
Ziet er goed uit Jowi (y)
Groet,
Raymond
-
Ja het gaat lekker tot nu toe :)
Ik heb zojuist de uiteindelijke decoder binnen, een Kuehn N45 (nu loopt de 1200 tijdelijk op een N25). De N45 heeft 4 functie uitgangen. Nu was ik van plan om onderstaand schema van Fred's Beneluxspoor site te gebruiken om de sluitlichten onafhankelijk van de frontlichten aan- en uit te schakelen:
(http://fred.beneluxspoor.net/gifs/leds/leds-schakelbaar01.gif)
http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html#func2
Eigenlijk 'bypass' je zo met groen (F1) de sluitlichten.
Dit wil ik dan combineren met de Digikeijs printjes. Feitelijk zal ik de aftakking naar de diodes maken vanaf de Digikeijsprint. Ziet iemand problemen als ik dat zo wil doen?
Op die manier houd ik de 4e functie uitgang (lila) over om de rangeerverlichting mee te schakelen, dat zou wel aardig zijn.
-
Ik heb bovenstaand schemaatje even getest, maar ik denk dat de diode waar ik mee test, kapot is... het principe werkt overigens wel, ik heb een verbinding op de de Digikeijs print gemaakt tussen de led's en de weerstand in, zoals in het schema, en als ik dat punt terug aan massa leg (dat zal via lila/paars worden) gaan inderdaad de lampjes weer uit. Echter met de diode ertussen werkt het niet, en dat zou wel moeten. ja ik heb hem ook andersom geprobeerd ;) Eerst maar even op zoek naar een werkende, correcte diode denk ik...
Ondertussen lekker priegelen met de led's op de styreen schildjes. Ledjes eerst even testen met de multimeter uiteraard, of ze het wel doen. Dan een heel klein drupje secondenlijm, zo groot als het ledje zelf (402) en dan de ledjes zo goed mogelijk op positie zetten en aandrukken. In het begin is het zenuwenwerk maar uiteindelijk krijg je er handigheid in. Als ze goed zitten, nog een klein drupje om de led heen laten vloeien. Rechtsboven zitten er 2 vlak naast elkaar, een gele en een rode. Die delen immers het lampje rechtsboven. De truuk is ook om beide led's tegen de hartlijn van de lamp te plaatsen zodat er niet 1 van beide 'beter' ligt. Ook de rode led aan de andere kant moet niet precies in het midden van de lamp maar iets naar de zijkant, om dezelfde reden, we willen geen of zo weinig mogelijk verschil in lichtopbrengst.
Nu de andere kant nog...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4717_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4717_1.jpg)
-
Glasvezeluiteinde bij de LED combinatie als 90° kegel uitvoeren. Het vereist enige oefening maar het werkt.
Je vordert trouwens lekker.
Groet, Rob
-
Bedoel je dat het uiteinde juist als een punt geslepen moet worden, dus 2x 45 graden?
-
Lekker priegelwerk met die LEDs :) Ik heb het ook op die manier gedaan bij mijn Roco TEE DEIV stuurstand. Het was te veel werk om de originele print aan te passen. En in H0 wel iets makkelijker :)
Waarom niet direct een (warm)witte LED gebruiken als omgekeerd L top sein? In het 'echie' waren alleen de lagere seinen geel.
Veel succes :)
Mvg,
Robert
-
Nog mooier is om alleen warm witte leds te gebruiken. Voor lampen die geel licht moeten hebben dan de lens met een kwastje gele lampendompellak van Conrad voorzien. Hoe vaker je er over heen gaat, hoe geler het licht wordt (y).
Mooi gemaakt (y). Nu weet ik ook weer waarom ik H0 heb ;D.
-
Ik meende ergens een discussie te hebben gelezen waar de conclusie was dat zowel wit als geel mogelijk waren? Kan het even niet vinden. Ik zou het nog kunnen veranderen, ik heb ook wel witte leds. Het nadeel kan zijn dat de witte led veel meer lichtopbrengst kan hebben, met 3 dezelfde gele heb je dat probleem niet. Dat zou ik dan eerst even moeten testen.
-
Mmm.... als ik een witte led aansluit op de Digikeijs print, doet ie het niet... los met de diode tester wel. Zo te zien staan de led's op de Digikeijs set parallel en delen ze een voorschakelweerstand, dat is een beetje een no-no... dan zal het verschil tussen de gele en witte's startvoltage nu wel roet in het eten gooien?
-
Ja, dat is heel goed mogelijk :(. Dat kan je dan alleen oplossen door er een eigen weerstand aan te hangen.
-
Ja precies... dat is sowieso beter. Eens kijken of ik dat makkelijk kwijt kan op de Digikeijs print.
*edit* ja moet kunnen, toch maar even wat 2k2 in 402 formaat bestellen en proberen. Als het niet goed werkt is eea nog simpel te herstellen. Ik heb wat ge-googled naar een de kleur van het bovenste lampje, en ongeveer de enige duidelijke foto die ik tegenkom is ie inderdaad wit :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1818.jpg)
(met dank aan forum.3rail.nl, mooi topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32989.0)
-
Moet het niet de omgekeerde L wezen ?
-
Yep, op mijn 1221 wel ja ;) de foto van de gerestaureerde hierboven is nog van het eerste L tijdperk. Later werdt het een omgekeerde L. Nou ja, omgekeerd is het eigenlijk ook niet, het was een gespiegelde L ;)
Nu we het er toch over hebben, hadden de 1100's ook een witte lamp boven en geel onder?
-
Paar vorderingen gemaakt. Ten eerste wat geexperimenteerd om uit te zoeken of het eerder getoonde schema met de diodes, om de sluitverlichting te 'bypassen' ook inderdaad werkt, en dat doet het. Daarnaast de Digikeijs print gemodificeerd zodat ik het top/links sluitlicht van een witte led kon voorzien, en de bypass voor de sluitverlichting bijgemaakt (paarse draad). Daarvoor moest een baantje doorgekrast, en een 3K weerstandje bijgesoldeerd om de witte led van een eigen voorschakelweerstand te voorzien... pff wat klein. 402 weerstandje, zie pijl :) Aangezien de witte led's een stuk feller waren was de 2K2 die verder op de print gebruikt wordt, niet afdoende.
Ook nog een klein 'verdeelprintje' gemaakt met daarop de 2 diodes voor eerdergenoemd schema. Op deze manier hoef ik niet direct aan de decoder meer te solderen maar gewoon op de verdeelprint. Zie foto. Met wat styreen ook nog even het vliegwiel afgeschermd van de draadjes, en voor isolatie voor de decoder en print.
Inmiddels heb ik ook de gele topleds op de schildjes vervangen door witte, het enige wat nu nog moet is de schildjes/ledjes op de Digikeijs print solderen, en alles op de lok plaatsen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4723kopiekopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4723kopiekopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4726kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4726kopie.jpg)
-
Zo, dat is 1 kant, ziet er goed uit 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4729.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4730_1.jpg)
-
Printjes en schilden geplaatst, alles even voor test aangesloten en werkt (y)
Volgende stap is alle draadjes mooi op lengte maken en netjes wegwerken, en dan de lichtgeleiders op maat maken en de kap plaatsen om te zien of het ook in de kap allemaal een beetje klopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4731_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4731_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4732_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4732_3.jpg)
-
He, vervelend... er is 1 ledje wat het soms niet doet. Ik dacht eerst dat ie was overleden, maar met de diodetester brand ie gewoon, en daarna doet ie het ook weer 'in bedrijf'... gisteravond had ik dat ook. Heb ik de draadjes nog maar een keer doorgesoldeerd, daarna geen last meer. Tot vanmorgen, ik zet hem aan en brand ie weer niet? Even de tester er op en nu doet ie het wel weer? Iemand een idee? Toch maar vervangen?
-
Ik heb de gok maar genomen en het ledje laten zitten. Hij heeft het verder de hele dag gedaan. Inmiddels alle kabels weggewerkt en aangesloten, lichtgeleiders op maat gemaakt, en alles in elkaar gezet. Ben heel erg tevreden met het resultaat! Het enige puntje is misschien dat de witte lamp nog iets te helder is, en relatief iets te groot. Misschien had 0.5mm beter geweest ipv 0.75mm. Ook zie ik in het donker wat rood en wit doorschijnen in de cabine, dus moet nog even met de matzwarte verf in de weer om het witte styreen schildje donker te maken, dan is dat ook wel over.
Maar voor de rest... het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf 8)
Mooie rij-eigenschappen, front- sluit- en rangeerverlichting, en de sluitverlichting is apart uit te schakelen. Lokje kan weer jaren mee :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4733_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4733_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4734_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4734_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4735_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4735_2.jpg)
-
Ik ben erg onder de indruk van wat je gedaan / gemaakt hebt en ga het zeker in het achterhoofd houden om zelf eens na te maken (y)
Een opmerking: Het nut van de sluitverlichting is beperkt. Een treinloc voert enkel de front verlichting en een losse loc is veelal een rangerende loc. Enkel in de schaarse gevallen van een overbrengingsrit zal een losse loc ook de sluitverlichting hebben branden.
Een loc die trein trekt hoort geen brandende sluitverlichting te hebben.
Groeten,
Kapitein Kniesoor
-
Daarom is de sluitverlichting ook uit te zetten, terwijl de frontverlichting blijft branden en netjes omwisselt met de richting :)
-
Ahhh (y) (y)
-
Nu het wat donkerder is merk ik dat de ledjes vééél te fel zijn... zelfs nu ik ze maximaal gedimd heb via de decoder... ik ga dus maar wat weerstandjes op de Digikeijs printjes vervangen. De rode sluitseinen zijn wel goed, die hoeven niet verder gedimd. De 2 gele fronts hebben nu 2k2, dat wordt 3k2, de witte led heeft nu 3k2, dat wordt 4k2. Meneer conrad maar weer blijmaken. Monteren van de smd weerstanden zal een beetje tricky worden aangezien alles al gemonteerd zit, maar ik denk dat het wel gaat lukken.
-
Hmmm... 3K3 en 4K7 is wat gemakkelijker verkrijgbaar denk ik...
-
Oh zou kunnen, ik moet even bij conrad kijken wat er is in 603 en 402. Het komt niet zo nauw :)
-
Ik heb alle weerstanden vervangen door iets zwaardere, het licht is nu een stuk minder fel. Het zou nóg wel een tikje minder mogen ;) maar het is wel even goed zo. Wat wel eigenaardig is, is dat ik nu de sluitverlichting niet meer compleet uit kan schakelen... dat werkte voorheen wel, en nu blijven ze heel dim wat knipperen? Iemand een idee hoe dat kan? Ik heb geen sluiting zo te zien.
-
@Jowi,
Van dit deel heb ik geen verstand maar heb je ze misschien niet toevallig in het spoor van de sluitlichten gezet? Het resultaat vind ik ook zeer indrukwekkend, als je wilt mag je de mijne ook doen ;D ;) . Ikzelf heb door het overwerk nogal weinig tijd.
MVG, Hielke1501
-
Ik heb alleen de weerstanden vervangen door wat zwaardere, meer niet... nou ja het is ook niet zo erg, al is het niet realistisch, ik vind het wel leuk als de sluitlichten branden, ook al hangen er wagons achter :)
Ik heb het er voorlopig zelf nog druk mee, ik heb nog een 1208 liggen, een 1127 (beiden krijgen ook de maxon motor) en een Arnold motorpost, die ook nog moeten... en heb net een koploper gekocht, daar zit al eea in, maar die heeft een paar functiedecoders en wagonverlichting nodig... ben de komende winter wel zoet mee :)
-
Niemand een idee wat er mis kan zijn?
Het gaat om dit schema. Met F2 zet je dan de groene draad "aan" (naar massa dus) en zouden de rode led's moeten doven. En dat deden ze dus voorheen ook... nu knipperen ze heel dim.
(http://fred.beneluxspoor.net/gifs/leds/leds-schakelbaar01.gif)
-
Wat kan zijn is dat de spanningsval over de beide rode LEDs door het veranderen van weerstand ietwat gedaald is en in de buurt gekomen is van de spanningsval over de diode en de PLUS de schakeltransistor voor de groene draad die op de decoder zit.
Dat kun je dan fixen door in de witte en gele draden naar de decoder terug ook een diode op te nemen. Dat mag er 1 zijn voor alle 4 de rode LEDs samen. Geldt trouwens ook voor D1 en D2, die kun je ook combineren als ik je schema goed lees.
Correctie, zie ook verderop...
-
Ok dat klinkt logisch, dat kan ik snel proberen met de witte draad. En met de gele neem ik aan... want de andere kant zit immers op geel.
Overigens kunnen D1 en D2 niet vervangen worden door 1 diode, de rode sluitverlichting brand maar altijd aan 1 kant. De diodes zorgen er juist voor dat als je ze afkapt, niet per ongeluk de andere kant gaat branden :)
-
Inderdaad, dus toch niet goed gelezen... logisch ook. Dus een diode in de witte EN de geel draad zou de oplossing kunnen zijn...
-
Nou daar ga maar eens mee aan de gang, thanks :)
-
Helaas, geen effect... ook nog eens goed doorgemeten voor sluiting of ongewenste contacten, maar niks. Ik heb de diode bypass er nu maar helemaal uitgesloopt.
-
He, het laat me toch niet los ;D heb net 1 kant even zonder diode, rechtstreeks op de groene draad aangesloten... precies hetzelfde effect. Het heeft dus niets met de diodes of weerstanden te maken zou je dan denken...
Nu gebruik ik de zwarte draad (is tevens het frame) als massa, zou ik misschien toch een aparte blauwe (COM) moeten gebruiken?
Dat zou nog steeds niet verklaren waarom het eerder wel werkte trouwens...
Heb de decoder ook al even gereset, wie weet... hielp dus ook niet.
-
...er moet een lekstroom lopen, en die komt ergens vandaan. High intensity LEDs geven al licht bij minieme stroompjes. Wat is de spanning over de LEDs en de diode als ze "uit" zouden moeten zijn maar toch licht geven?
-
Ik heb eea inmiddels verwijderd, maar het is zo weer aan te sluiten. Meten is denk ik lastig, aangezien de boel knippert met een aardige frequentie...
Ik zal zo eens proberen. Ook zal ik kijken of ik een blauwe COM draad als 'massa' op de decoder kan zetten om te zien of dat eea oplost, alles zit nu terug op zwart (frame) als 'massa'.
-
Blauwe draad gebruiken maakt ook niets uit... meten is me niet gelukt, de meetpennen zijn te grof nu alles gemonteerd zit.
Ik denk dat ik het maar op geef. Het is wel goed zo. Nog een paar plaatjes om het af te ronden. En dan gaan ik verder met de 1208, op dezelfde manier :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4743_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4743_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4742_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4742_1.jpg)
-
Ik zit met een scheef ook te kijken naar mijn Startrain NS 1312 :) deze heeft af fabriek ook geen omgekeerd L sein, maar gelukkig al wel 2 rode sluitlichten boven de cabine. Ik zie wel een mogelijkheid om daar eenvoudig een omgekeerd L sein in te bouwen.
Nu zijn de ledjes die startrain gebruikt voor de frontseinen een wat rare goudkleurig wit. Ik vroeg me af wat de meest correcte kleur is voor de 1300 serie, net als deze 1200 gele frontseinen onder en 1 witte linksboven? Of had de 1300 serie gewoon 3 gele of 3 witte lampen?
Ik zal tzt een ombouwtopic aanmaken hiervoor.
-
Hoewel deze ombouw zeker om mijn lijstje staat heb ik een "quick and dirty" oplossing gevonden vlug de kleur van de velichting aan te passen:
nl een stukje Kapton tape over de lamp(houder) of leds te plakken. Bij de Minitrix 1200 is dit ene 5 minuten klusje, maar ook bij bv de Piko Hondenkop is het zo gedaan.
"Ergens" in het digitale naslag werk staat een posting mbt welke periode / welke locs / treinstellen gele verlichting hadden. Weet iemand zo die posting boven tafel te halen??
-
Ik heb naar aanleiding hiervan bij 123inkt een paar vellen van dat spul gekocht (20x20cm stickers), net binnen gekregen. Kan me goed voorstellen dat dit inderdaad een mooi gele kleur geeft! Ik ga snel experimenteren met wat witte leds (y)
-
Bij Conrad is het spul ook als tape op de rol verkrijgbaar. OOK handig om bedrading op z'n plek te houden. (dat is een van de oorspronkelijke toepassingen, naast goede, dunne, isolatie)
-
Ik heb even snel 2 leds op een experimenteerprintje geprakt, een standaard 'gele' led, die dus zoals alle gele led's, eigenlijk amber of oranje is, en een witte led. Naast de witte led lijkt de 'gele' led best aardig... totdat je de witte led voorziet van de kapton folie :) Op de foto's zie je op de bovenste de oranje en witte naast elkaar, en daaronder de oranje en de witte met een stukje kapton... resultaat? Perfect! DAT is geel (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kapton_sbs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kapton_sbs.jpg)
-
Heb het bij m'n Piko Hondekoppen gedaan. Krijg alleen het resultaat / verschil niet goed gefotografeerd :-[
Maar "real life" is het een verschil van dag en nacht (y) Het grote voordeel is dat je je niet druk hoeft te maken om de rode LEDS. Gewoon mee afplakken, daar veranderd de kleur toch niet bij.
-
En toch moet het mogelijk zijn, echte gele leds... ik heb net een paar van die Digikeijs 1600 setjes binnen, en de leds daarop zijn dus ECHT geel, en niet amber of oranje... maar welke leds dat dan zijn? Ik heb inmiddels al 3 of 4 verschillende soorten 'gele' leds besteld bij Ledbaron, maar die zijn dus stuk voor stuk amber/oranje...
-
Eerder in dit topic probeerde ik de rode sluitverlichting uit te schakelen door deze aan een extra functieuitgang (F2) te leggen. Dat werkte ten dele... de rode leds gaan niet helemaal uit maar gaan heel zachtjes knipperen. Ik heb daar toen niet verder naar gekeken, maar het zit me toch dwars. Ik ben nu met een andere 1200 bezig, en ik loop nu (uiteraard) tegen hetzelfde probleem aan... en ik krijg het niet goed.
Ik heb ook al in de gele en witte aanvoer een extra weerstand gezet en gespeeld met de dimfactor, geen verschil. Ook een grotere weerstand voor de rode leds helpt niet, ze gaan iets minder fel branden en knipperen maar ze gaan nooit echt uit.
Waar moet ik het zoeken?
Het gaat om dit schema:
(http://fred.beneluxspoor.net/gifs/leds/leds-schakelbaar01.gif)
http://fred.beneluxspoor.net/
-
Even hardop denken:
Op het moment dat je met de groene draad de spanning over de rode
LED's wegtrekt, gaat er wel een spanning over die diode D1/D2 vallen ca 700mV
en misschien is die hoog genoeg om die 2 rode LED's heel iets op te laten lichten?
Misschien moet je eens proberen een schakeltor in serie met de rode LEDs
te zetten die je bestuurt met de groene draad F2. Dat zou mij in ieder geval wat
eleganter lijken voor het doel dat je probeert te bereiken
Heb je dit schema nog geprobeerd met een ander type decoder?
(Dat het niet aan de decoder ligt?)
-
Ik heb niet zoveel mogelijkheden om allerlei electronica bij te bouwen, ik gebruik een min of meer kant en klaar digikeijs setje, daar kan ik wel wat weerstanden etc veranderen maar veel meer ook niet... decoder is een kuehn n45, ook daar heb ik geen alternatief voor op dit moment...
-
Hmmm,
Snap het probleem, maar dit werkt blijkbaar niet dus het moet toch anders.
Als je met een extra diode in serie met de 2 rode LEDs die restspanning opvangt
zou het dan niet beter gaan? Dus tussen de weerstand en de 1e rode LED een
extra diode. De aftakking naar die andere diode direct achter de weerstand.
Het is het proberen waard. Ik weet niet of je over een prikbordje beschikt of over
experimenteer print, dat scheelt je een boel gedoe aan die digikeijs printjes...
Collin
-
Je kunt ook proberen de extra componenten buiten de digikeijs printjes te plaatsen.
De 1200 heeft veel loze ruimte, daar zou je wat mee kunnen doen. Dan zou je het beste
koperlakdraad kunnen gebruiken (werkt handig) om de verbindingen naar buiten te
kunnnen brengen. Dan frot je die torretjes en de weerstandjes er zo tussen.
Maar ik zou toch eerst even een testopstelling maken om te voorkomen dat je de boel
sloopt.. het is al klein zat... :P
-
Die extra diode kan ik met wat getruuk wel kwijt, ook als eea niet werkt kan ik dat dan weer herstellen. Ga ik zometeen even proberen.
Ik kreeg van Fred (van de eerder genoemde pagina) ook nog een mogelijke oplossing, ipv de 1N4148 de BAT 85 proberen. Die heb ik alleen niet, moet ik dan eerst bestellen. De BAT 85 zou een 2 a 300 mv minder pakken, zou net genoeg kunnen zijn...
-
Klopt dat is een goede optie, zal wel een germaniumdiode zijn..
-
Ik denk dat ik dat dan maar als eerste ga proberen, dan hoef ik even niets aan de digikeijs print te veranderen. Anders moet ik daar baantjes doorkrassen en dingen verplaatsen... zo maar eens kijken wat conrad in de schappen heef :)
-
Toch maar even met een extra diode in de weer geweest, met wat losse draadjes en wat smd soldeerwerk :) maar helaas, geen effect...
-
BAT diode werkt ook niet :-\ verhogen van de voorschakelweerstand wel, dan wordt het knipperen minder tot 0, maar ook de helderheid... nu hoeven de rode sluitseinen niet al te hard te schijnen maar zo worden ze wel erg zwak.
Extra diode in het pad werkt ook niet. Het zal dan misschien aan de Kuehn decoder liggen die de boel niet helemaal op 0V krijgt?
Het enige wat ik nog kan doen is denk ik met wat uitgebreidere schema's werken, transistors etc... ik hoopte op een simpele oplossing.
-
Is er een schema bekend van de decoder? Misschien zien we daaraan wat de oorzaak is, als we het combineren met jouw schemaatje...
-
Ik kan er eens naar zoeken maar ben het zelf nog niet tegengekomen.
-
Ik gebruik nu de lok zelf als voeding, ik zou nog de blauwe common vanaf de decodr kunnen gebruiken? Ik heb dat de eerdere poging wel gedaan zonder succes, maar nog niet met eerder genoemde diode en weerstand probeersels.
-
Werken via de blauwe COMmon werkt ook niet... :(
Ik denk de enige oplossing is om gewoon alle front- en sluitseinen apart aan te sluiten via f0/f1/f2/f3 (geel/wit/groen/paars). Ik mis dan wel de mogelijkheid om rangeerverlichting te schakelen, al zit er op de Kuehn N45 nóg een extra functieaansluiting, echter dat is een 'logikpegel' (mooi woord :) ) daar valt met een transistor etc wel iets mee te schakelen... iemand die een simpel schemaatje heeft om daarmee 1 ledje te schakelen?
-
Weinig respons... maar ik heb nog wel een vraag ;D
Het rangeerlicht / sein, kan daar igv een omgekeerd L sein, ook het witte toplicht voor gebruikt worden?
-
Niemand? ???
-
@jowi,
Volgens het rangeerdershandboek de eis dat er een frontsein aan weers zijde van de trein getoond moet worden. Welke dit is, is naar eigen ingeving. Echter weet ik niet hoe dat is, in die tijd. Daar moet ik voor de handboeken uit die tijd zoeken ;D .
MVG, Hielke1501
-
Oh maar dan is het duidelijk :) dan kan het dus. Ik heb wel gevonden dat men na 2006 (?) het rechter, onderste licht adviseren om het toplicht van het A sein te sparen, meer uit praktische overweging (lastiger te wisselen).
-
Dat wat je beteft hier beschrijft na 2006 is enkel van toepassing bij de ICMm.
-
In de stoomtijd was het altijd een van de onderlampen (die zijn te zwaar om met de bovenlampen onnoodzakelijk te gaan zeulen)
Met elektrische lampen ligt het volgens mij niet formeel vast welke lamp het moet zijn. Praktijk is echter veelal een van de twee onder lampen
-
Ik vraag dit omdat op de digikeijs A sein setjes het (top) rangeerlicht apart aangestuurd kan worden met een functieuitgang. Daarbij gaan ze er dus vanuit dat het bovenste licht van het A sein, het rangeerlicht is. Die heeft dan ook een eigen voorschakelweerstand en diode.
De onderste 2 leds van het A sein staan parallel en delen 1 voorschakelweerstand. Dat is eigenlijk niet goed ontworpen. Als ik het door digikeijs bedoelde rangeerlicht rechts onder wil, moet ik 1 van de onderste parallelle leds vervangen door een witte en naar boven verplaatsen, en dus een extra voorschakelweerstand toevoegen, dat maakt eea wat complex.
Dus als het niet heel raar is om bij een .: sein het witte toplicht als rangeerlicht te gebruiken, doe ik dat liever.
-
Ik zal eens op zoek gaan naar een oud seinreglement. Volgens mij staat daar in "aan beide zijde een lamp", waarmee de positie dus niet is vastgelegd. Maar het was wel een tijd waarin zaken op een bepaalde manier werden gezegd in de opleiding en afwijken van zaken maar spaarzaam getolereerd werd.
-
Tja... anders wordt het in 'mijn' wereld gewoon normaal dat een toplicht als rangeerlicht gebruikt kan worden (y)
-
Tja bij een A sein (waar de Digikeijs print voor bedoeld is) is de toplamp ook niet echt netjes. maar minder ongewenst.
Old school is gewoon links of rechts onder, dat komt uit de stoomtijd waarbij je dus een lamp omhaalde, echter daar bleef overdag dus de derde toplamp (indien aanwezig) gewoon hangen. Dus daar had je dus aan een kant een lamp laag hangen en in het geval van drie lampen op de loc twee aan de andere kant waarvan er dus eentje hoog hing.
Bij (D)E locs met L sein was het toch wel de praktijk om de onderste lampen te gebruiken dit omdat de licht opbrengst van de onderlampen duidelijk groter was als van de boven lampen. in hoeverre het verboden was om de bovenlampen te gebruiken ..........
-
Toch, als je een beetje googled zie ik net zo vaak dat men het toplicht van het A sein gebruikt als rangeersein als 1 van de onderste... het topsein van een .: sein als rangeersein daarentegen kom ik inderdaad niet tegen :(
-
Nou, dan toch maar besloten om het goed te doen, het rangeerlicht komt dus gewoon rechtsonder, als je toch bezig bent, doe het dan goed, ja toch niet dan nou dan :)
Moet ik de printjes wel wat modden... moet zeggen dat ik wel steeds handiger wordt met die smd frutsels :) maar het komt nu wel dicht bij het punt dat ik net zo goed mijn eigen printjes kan maken ;)
-
Inmiddels de 1208 en de 1221 opnieuw verbouwd. Van de 1221 ging een ledje soms niet aan, wat ik maar niet goed kreeg. Ook waren de led's niet geel maar eigenlijk oranje. Ik gebruik nu golden white, met daarbij hulp van een extra geel filter (kapton folie). Op de eerste en de laatste foto is goed te zien wat dat filter doet, de hondekop op de eerste foto heeft de standaard leds, de 2e hondekop zijn de leds voorzien van een geel filter.
Het rangeerlicht heb ik achterwege gelaten ten faveure van het apart kunnen schakelen van de front- en sluitverlichting. Ook een 1127 inmiddels op deze wijze aangepast. De 1221/1208/1127 zijn van maxon motoren voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4810_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4810_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4811_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4811_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4761kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4761kopie.jpg)
(rood is op de foto's moeilijk maar het is echt vol rood)