BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: 1200blauw op 22 September 2014, 09:30:25

Titel: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: 1200blauw op 22 September 2014, 09:30:25
Veel forummers mopperen "wel eens" dat een bepaald model een bepaald detail of feature mist en anderen juist weer dat het allemaal zo duur is. Ik ben wel benieuwd waar het evenwicht dan ligt. Hieronder een lijstje (mag je aanvullen). De bedoeling is dat je het overneemt en er achter zet wat het je ongeveer waard is (in euro's) als een model die feature zou bezitten. Het is vrij lastig een sluitende omschrijving te vinden voor wat er allemaal mogelijk is, dus weet je een betere of heb je behoefte eea toe te lichten, dan zet je dat er gewoon bij. Heb je bijv. alleen E-locs, dan kun je voor stomer-opties gewoon "NVT" invullen.

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
2. sound
3. metalen behuizing
4. metalen frame
5. stille motor
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7. digitaal te bewegen pantografen
8. digitaal te openen / sluiten deuren
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)

O ja: sommige opties nodigen misschien uit tot de eeuwenoude "Märklin tegen de rest" discussie. Moge duidelijk zijn dat dat hier niet de bedoeling is.
 
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: 1200blauw op 22 September 2014, 09:35:28
Ik zal zelf beginnen:

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) 10,-
2. sound NVT (ik rijd analoog)
3. metalen behuizing 50,- (mits de motor dan ook krachtig genoeg is)
4. metalen frame 50,- (tegenwoordig bijna staandaard)
5. stille motor 0,- (maakt me niet zoveel uit, ik heb al veel oudere herrielocs)
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc) 0,-
7. digitaal te bewegen pantografen 0,-
8. digitaal te openen / sluiten deuren 0,-
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd 0,-
10. slinkende kolenvoorraad (stomers) NVT
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2) 0,-
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers) NVT

Ik rijd analoog, dus al die features kosten me alleen maar geld terwijl ik ze niet gebruik. Ws ben ik daarin de uitzondering.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: henk op 22 September 2014, 09:37:34
Ik wil een model dat op mij overkomt als het grote voorbeeld en een soepele stille aandrijving heeft. Metaal met verf erop oogt voor mij niet anders dan kunststof met verf erop. Lichtfuncties zijn nog wel aardig, maar de rest boeit me in het geheel niet. Geluid is voor mij een contra-indicatie. Ik wens niet te betalen voor iets dat op mij zo onrealistisch overkomt.

Je bent de correcte lengte vergeten.

Ik denk trouwens dat we zelf niet altijd in de gaten kunnen hebben hoezeer we worden beïnvloed door drierail- danwel tweerailgewoonten. Het wekt bijvoorbeeld de indruk dat je het zakje onderdelen ziet als service waarvoor je geld kan overhebben. In de tweerailwereld wordt het toch eerder beschouwd als gebrek aan service, waarmee de fabrikant kosten bespaart. Ik heb er wel wat voor over als alle details al door de fabrikant zijn gemonteerd.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Hans Reints op 22 September 2014, 09:42:40
1. 10   zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) Is prima al worden de ogen wat minder
2.  nvt  sound
3.  0  metalen behuizing
4.  0  metalen frame
5.  0  stille motor 0
6.  0  schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7.  0 digitaal te bewegen pantografen
8.  0 digitaal te openen / sluiten deuren
9.  0 schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd 
10. 0 slinkende kolenvoorraad (stomers) klinkt leuk alleen geschikt bij grote banen 
11. 0 telkens moeten tanken (bijv. MFX2) zie boven
12.  0 realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers) bij analoog

Ik rij dus analoog
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: ivanzon op 22 September 2014, 11:04:10
Aangezien ik geen goed idee van de gangbare prijzen heb score op schaal van nul tot tien.

1: 10 punten. Mag gemonteerd zijn als het geen invloed heeft op minimum radius. Maar wel met verpakking waarbij de boel heel blijft.
2: 0 punten. Helaas is er niet genoeg ruimte voor een schappelijke speaker in een H0 loc. Bij schaal I kan het wel.
3: 10. Ziet er verf technisch beter uit en goed voor de rij eigenschappen.
4: 10. Dat is toch standaard vandaag de dag?
5: 10.
6: 10. Maar wel met LED lampjes graag.
7: N.v.t. Ik heb geen elektrische locs.
8: Ik vind het zelf een zinloze feature, maar altijd beter dan optie nr 9. Dus als feature alleen 0 punten, als alternatief voor schermpjes 10 punten.
9: 0 punten.
10: Niet te combineren met open machinisten huis.
11: 10 punten als het te koppelen is met Z21 of Roco Next oid.
12: 0 punten wegens de troep die het geeft op de wagons.

Toevoegingen
#13: Metalen delen in drijfstangen.
#14: Meer nummer varianten d.m.v. extra messing schildjes.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Peter Korsten op 22 September 2014, 11:40:54
Voor een rijtuig waar alle onderdelen (op de slangen rond de koppeling na) gemonteerd zijn, met gedetailleerd interieur (gekleurd, stangen en handgrepen binnenin, kunst aan de muur; zeg maar een LS Models ICR) en dat de juiste lengte heeft, graag met een boel nummervarianten, heb ik maximaal €60 over, misschien een tientje meer als er standaard binnenverlichting inzit. Voor een loc tussen de €200 en €300, voor een treinstel tussen de €80 en €120 per bak. Het ligt een beetje aan het model, het aantal bakken, etc.

Geluid, metaal en spielereien zoals bewegende deuren en pantografen interesseren me geen moer. Zo heb ik een Bachmann HHP-8 waarvan de deurtjes geveerd zijn en open kunnen. Leuk, maar wat heb ik daar nou aan? Het gebeurt ook vrij gemakkelijk dat ze niet goed sluiten.

Momenteel heb ik een stel rijtuigen in de bestelling staan waar er een dun laagje metaal op het plastic is aangebracht, om zo het juiste effect van roestvrij staal te krijgen. Kijk, daar heb ik graag wat voor over. Maar een metalen kap alleen om het metaal, om die vervolgens rood of geel te spuiten, daar zie ik de meerwaarde niet van in.

- Peter
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: klusser op 22 September 2014, 12:47:37
Hoi,

Ik rij analoog in het stenen tijdperk zeg maar..... ;)

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) prima 10
2. sound nvt
3. metalen behuizing 0
4. metalen frame 15
5. stille motor        0
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc) nvt
7. digitaal te bewegen pantografen  nvt
8. digitaal te openen / sluiten deuren  nvt
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd  0
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)  nvt
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)  nvt
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers) nvt

Vr.Gr.Wim.
   
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Frans van Meerwijk op 22 September 2014, 13:22:39
Oeps, een mogelijke bron van ergernis en oorlog?

Ik weet, dat er tegenwoordig "vreselijk veel mogelijk is" en ik ga niet ontkennen, dat ik bij shows en beurzen óók kwijl en kwispel  :P
Het is natuurlijk geweldig om een e-loc te zien, die de panto opzet of strijkt (en daar mis ik dan nu al de variant 'twee panto's op', want dat is kennelijk typisch NS...)en alle vreselijke geluiden van het voorbeeld produceert bij het opschakelen enzo, maar ik moet er niet aan denken dat thuis óók te hebben...

Er is (in mijn mening tenminste!) een heel groot verschil tussen "demobaan/showbaan" en die "Intacte modelwereld thuis"; en ik weet óók wel, dat je al die toeters en bellen kunt uitschakelen ;)

En ik realiseer me terdege, dat mijn modellen in de vitrine vaak zoveel details hebben, dat ze op mijn baantje niet zouden kúnnen rijden...

Dus: ik ga als gemiddelde hobbyïst voor het volgende:

Betrouwbare aandrijving
Betrouwbare stroomafname

> en deze twee eisen herhaal ik nu grofweg 10 keer! <

Mogelijkheid voor superdetaillering, maar dat kan heel goed via gespecialiseerde leveranciers!
Zoveel mogelijk correcte afmetingen, kleur, opschriften
Bruikbaar op onze veelal TE KRAPPE bogen

De meesten van ons willen hun treintjes (of trams!) laten RIJDEN! En laten we alsjeblieft onze tastbare hobby/passie niet verwarren met een simulator-game... Zoals Wim aangeeft: kolen-/watergebrek, tankbehoefte enzovoorts (krijgen we dan ook calamiteiten?) horen thuis in een Simulator, niet dwingend op onze modelbaan.

Frans (die nu weer moed heeft een trolleywissel te attaqueren)
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Edsko Hekman op 22 September 2014, 14:00:58
@1200blauw,

wat wil je hier nu mee bereiken? Wat ga je met de aangereikte data doen? Wat si d emeerwaarde van deze vraag? Wie doe je er een plezier mee?
Mijn vragen zijn niet ontmoedigend bedoelt. Het lijkt me alleen wel zinvol om even te duiden wat je deol van je vraag is.
...De bedoeling is dat je het overneemt en er achter zet wat het je ongeveer waard is (in euro's) als een model die feature zou bezitten. ...
Hier staat iets erover, maar dit zegt mij weinig.
Op zich een intererssante vraag, maar zonder dat ik weet wat er precies mee gebeurd, kan ik er weinig mee.

Gr.

Edsko
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: eichddraig op 22 September 2014, 14:43:21
Ik heb er wel wat voor over als alle details al door de fabrikant zijn gemonteerd.

Én dat modellen waar je ze zelf moet monteren, na die montage nog in hun verpakking passen zónder dat ze dan weer afbreken. Idem trouwens de koppelingen
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: jowi op 22 September 2014, 14:52:36
Ik mis naast een stille motor, goede motor/overbrengingseigenschappen, dus bijv. zeer langzaam kunnen rijden. Geluidseffecten vind ik niet zo heel spannend.

Persoonlijk vind ik zaken als schakelbare front- sluit en rangeerseinen etc de moeite waard, iets wat in het dcc tijdperk ook makkelijk af fabriek te doen is, helaas zie je dat ze er zich dan toch makkelijk vanaf maken, door eea bijv. niet onafhankelijk van elkaar te laten schakelen. Of je koopt een Startrain 1300, sublieme kwaliteit en detaillering en afwerking, en dan heeft het ding geen omgekeerde L sein maar alleen de 2 onderste lampen, terwijl bovenin alleen rode sluitlichten zitten... dat is dan weer jammer.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: 1200blauw op 22 September 2014, 16:04:42
Dit heeft het gevaar in zich dat straks hierover een discussie ontstaat, dus hopelijk blijft het hierbij:

wat wil je hier nu mee bereiken? Wat ga je met de aangereikte data doen? Wat si d emeerwaarde van deze vraag? Wie doe je er een plezier mee?
Mijn vragen zijn niet ontmoedigend bedoelt. Het lijkt me alleen wel zinvol om even te duiden wat je deol van je vraag is. Hier staat iets erover, maar dit zegt mij weinig.
Op zich een intererssante vraag, maar zonder dat ik weet wat er precies mee gebeurd, kan ik er weinig mee.
Je zit hier op een forum, dus wat er precies mee gebeurt weet niemand: de duvel en z'n ouwe moer leest mee.
Ik geef denk ik al aan waar het bij mij om gaat: een heleboel toeters en bellen kan ik niet gebruiken, dus ik betaal voor iets waar ik niets aan heb. Ik vraag me gewoon af of ik de enige ben met dat onderbuikgevoel en ik ben dus nieuwsgierig naar meningen en waardeoordelen.

Maar goed, laat je hierdoor niet afleiden, zeg gewoon wat je vindt, lees alleen mee, of sla het gewoon over. Ik vind het allemaal prima. Misschien leest meneer Roco, tante Märklin, ome Rivarossi, neef Artitec en de rest van de familie wel mee en doen ze er hun voordeel mee. Dat laatste uiteraard zonder pretentie, want daar was het me dus niet om begonnen.

Nog even mijn lijstje onder de aandacht brengen, waarachter je kunt zetten wat het je waard is. Aanvullen mag!

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
2. sound
3. metalen behuizing
4. metalen frame
5. stille motor
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7. digitaal te bewegen pantografen
8. digitaal te openen / sluiten deuren
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Mcn1986 op 22 September 2014, 17:14:58
Interessant vraagstuk!

Ik ben standaard van mening dat als een fabrikant iets maakt ze dit goed moeten doen. Juiste schaal!
Tuurlijk zijn er bepaalde beperkingen maar de voorbeelden van omgekeerd L sein waarvan alleen de onderste pitten branden vind ik echt kansloos. Wat kost het nou helemaal meer?

Een goede stroomafname en betrouwbare aandrijving is erg belangrijk.
Uiteraard een goed gewicht en een rechte bak, wat dat betreft is een metalen bodem top!
Rangeerseinen en standaard interieur verlichting in treinstellen zou eigenlijk naar mijn idee normaal moeten zijn.
De details zijn ook belangrijk maar moeten geen beperking opleveren voor het rijden!
Mocht de fabrikant er een geluid in stoppen ben ik van mening dat het dan ook het juiste geluid moet zijn.
Dus niet het geluid van een class 66 in een Lint o.i.d.

Gr. Silvester
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Edsko Hekman op 22 September 2014, 17:40:10
Dit heeft het gevaar in zich dat straks hierover een discussie ontstaat, dus hopelijk blijft het hierbij:
Je zit hier op een forum, dus wat er precies mee gebeurt weet niemand: de duvel en z'n ouwe moer leest mee.
Ik geef denk ik al aan waar het bij mij om gaat: een heleboel toeters en bellen kan ik niet gebruiken, dus ik betaal voor iets waar ik niets aan heb. Ik vraag me gewoon af of ik de enige ben met dat onderbuikgevoel en ik ben dus nieuwsgierig naar meningen en waardeoordelen.

Maar goed, laat je hierdoor niet afleiden, zeg gewoon wat je vindt, lees alleen mee, of sla het gewoon over. Ik vind het allemaal prima. Misschien leest meneer Roco, tante Märklin, ome Rivarossi, neef Artitec en de rest van de familie wel mee en doen ze er hun voordeel mee. Dat laatste uiteraard zonder pretentie, want daar was het me dus niet om begonnen.
Hi 1200Blauw,

Wat is je echte voornaam overigens?  :)

Het is niet mijn bedoeling hier een hele discussie over nut of geen nut over op te starten.  :)
Als ik het goed begrijp, gaat het je vooral om onderbuik gevoelens delen/luchten. Lekker mee doorgaan zou ik zeggen.

Verder een interessant onderwerp.

Gr.

Edsko
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: ex44 op 22 September 2014, 18:13:30
1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
--Stil zo laten, waarom zou ik daar meer voor moeten gaan betalen?

2. sound
--Lekker weglaten.

3. metalen behuizing
--Zal me worst wezen, metaal of kunsstof. Als de details maar scherp zijn.

4. metalen frame
--Hecht ik geen meerwaarde aan.

5. stille motor
--over m'n huidige loks van oa Roco, Fleischmann en Liliput heb ik geen klachten over lawaai, mooi zo laten dus

6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
--Frontseinen is tot daar aan toe, als ik ze maar uit kan zetten is het mij best. Voor flauwekul als cabineverlichtig en dat soort ongein geef ik geld toe als ze het weglaten.

7. digitaal te bewegen pantografen
--bwaaah.... nee, hoeft niet.

8. digitaal te openen / sluiten deuren
--Alsjeblieft niet, zeg. Pas als er ook Preisers in en uit gaan stappen, dan wil ik wel eens weer praten.

9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
--Boycotten die nonsens.

10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
--misschien ga ik dat wel leuk vinden als ik kinds ben.

11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
--Zoiets zelf verzinnen is veel leuker en doet een beroep op je creativiteit. Als alles voor je bedacht wordt, is er al gauw geen zak meer aan.

12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
--Ga eerst maar eens aan realistische stoom werken, en dan zonder vette rommel die op je loks neerslaat.

Klinkt vrij negatief allemaal, en dat is de bedoeling ook. Zo denk ik nu eenmaal over die dingen... 8)
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Eric B op 22 September 2014, 18:27:19
@44 I like  (y)   ;)
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Mudhen op 22 September 2014, 18:37:24
Ik ben voor veel zaken die je noemt. Een exact bedrag kan ik niet noemen per onderdeel, maar ik heb o.a. de BR 10.001 van Roco, dus misschien zegt dat al genoeg. En die loc is zijn geld wat mij betreft inmiddels meer dan waard; echt iedereen (een enkele azijnpisser daar gelaten) is altijd enorm onder de indruk als hij in vol ornaat zijn rond de huiskamerwand doet! We zijn gelukkig niet allemaal natuurgetrouwe antfuckers. ;)
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Bierwagen op 22 September 2014, 18:46:48
Ik zou het op de eerste plaats op prijs stellen als de heren fabrikanten de diverse pietepeuterige onderdelen, eens af fabriek zouden vastzetten i.p.v. met een pinnetje in een miniscuul klein gaatje. Ik denk hierbij aan buffers; veelal onderdelen van draaistellen etc. Ik ben al een heleboel kwijt en vaak vind ik wat terug maar ook vaak niet. Het is dat ik niet met een vergrootglas bovenop mijn modellen zit, maar voor mij is het een constante bron van ergenis. Mijn vrouw heeft in ieder geval een absoluut verbod om op zolder te stofzuigen..... ??? Dit weer tot haar grote misnoegen; gelukkig kan het huwelijk wel wat hebben ;D ;D
groet,
Bierwagen ( Marius )
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Ferry As op 22 September 2014, 19:19:36

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
Indien van toepassing, welgeteld 1 zakje met een paar zijruitjes, verder zit alles gemonteerd.

2. sound
Uiteraard ! Full sound en met een flinke speaker, De buurt moet ook mee kunnen genieten. Van alles wat, tot en met gegier in de bocht

3. metalen behuizing
Voor minder doen we het niet. Lekker stabiel, een goede look en legt wat gewicht in de schaal. Zo tussen de 3 en 8 kg per stuk. Is dat genoeg ?

4. metalen frame
Zie antwoord 3

5. stille motor
Ook standaard, de motoren van bijv. KM1 hoor je amper. Daarbij, met sound aan hoor je alleen maar dat

6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
Poe hee, allemaal standaard.

7. digitaal te bewegen pantografen
Leuk ! alleen rij ik stoom en diesel....

8. digitaal te openen / sluiten deuren
Wel ja, waarom niet. Er zitten standaard al zoveel functies op een schaal 1 loc van KM1, dan kan deze er ook nog wel bij

9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
Onzin

10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
Nou, nee. Ik moet al regelmatig rookolie vullen. Om nu ook nog steenkolen te gaan scheppen, nee, bedankt.

11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
Kom zeg, anders kom ik helemaal niet aan bouwen of rijden toe, ik heb het al druk zat.

12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
Ook dit is gewoon standaard. Niet zo'n flut sliertje rook maar Voll Dampf uit de schoorsteen en cylinders. Uiteraard gesynchroniseerd. Wel effe het raam of de deur openzetten.

Oftewel, in schaal 1 heb je een stuk minder vraagstellingen / wensen, het meeste is standaard  ;)

Bovenstaand is gebaseerd op ervaring met KM1  8)
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Floris Dilz op 22 September 2014, 22:41:03
dr moeten altijd een paar dingen aan een loc zijn die nog niet goed zijn, kan ik er lekker aan kloten. Hoeft niks moeilijks te zijn, gewoon wat voorbeeldjes van stomme kleine dingen:
Piko SP42, prima model, maar de stroomafname is wat krap en ik gebruik m niet voor lange treinen dus wielen met bandjes zijn vervangen. Oh en de sluitseinen kunnen niet uit en t rangeerlicht niet aan want geen enkele fabrikant gebruikt mijn geniale schakeling daarvoor. Achteraf inbouwen gaat niet want er zitten tweekleurenleds in. :-\ dan maar alleen rangeerlicht.
Roco br 50-onderstel, prima ding, maar zoveel aangedreven assen dat ie zn bandjes wel kan missen, wat extra stroomafname erin en hij is helemaal niet meer te stoppen.
Blijft een loc origineel, SAAI, dan kijk ik er echt nooit meer naar om... er moet aan geklooid zijn, anders is het niet mijn locje. ;D
Ik vind t dus wel leuk als een loc qua licht zo grofweg doet wat t origineel ook doet in normaal bedrijf (sluitlicht kan uit en hij kan rangeerlicht voeren) maar verder hoeft al dat digitale gekadaver niet zo van mij.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: treinenhobby op 23 September 2014, 09:07:50
Leuk topic.
Om zo eens te lezen wat zo iedereen wel of niet als extra wilt.

Mijn Roco 2400'en zijn voorzien van werkende zwaailichten, iets wat, wat mij betreft, af fabriek erop zou mogen zitten. Het zelf inbouwen kost 5 euries, dus veel meer dan dat mag het niet extra kosten...

Verder juiste front en sluitverlichting (apart schakelbaar) is met de decoders van tegenwoordig gemakkelijk te doen. Zou mooi zijn als ook daar de fabrikanten eens meer na kijken.

Wat totaal ontbreekt tot nu toe in de berichten is de digitale koppeling!
Heeft niemand daar extra geld voor over??
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: rjr op 23 September 2014, 09:17:34
1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
Indien van toepassing, welgeteld 1 zakje met een paar zijruitjes, verder zit alles gemonteerd.

2. sound
Uiteraard ! Full sound en met een flinke speaker, De buurt moet ook mee kunnen genieten. Van alles wat, tot en met gegier in de bocht

3. metalen behuizing
Voor minder doen we het niet. Lekker stabiel, een goede look en legt wat gewicht in de schaal. Zo tussen de 3 en 8 kg per stuk. Is dat genoeg ?

4. metalen frame
Zie antwoord 3

5. stille motor
Ook standaard, de motoren van bijv. KM1 hoor je amper. Daarbij, met sound aan hoor je alleen maar dat

6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
Poe hee, allemaal standaard.

7. digitaal te bewegen pantografen
Leuk ! alleen rij ik stoom en diesel....

8. digitaal te openen / sluiten deuren
Wel ja, waarom niet. Er zitten standaard al zoveel functies op een schaal 1 loc van KM1, dan kan deze er ook nog wel bij

9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
Onzin

10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
Nou, nee. Ik moet al regelmatig rookolie vullen. Om nu ook nog steenkolen te gaan scheppen, nee, bedankt.

11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
Kom zeg, anders kom ik helemaal niet aan bouwen of rijden toe, ik heb het al druk zat.

12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
Ook dit is gewoon standaard. Niet zo'n flut sliertje rook maar Voll Dampf uit de schoorsteen en cylinders. Uiteraard gesynchroniseerd. Wel effe het raam of de deur openzetten.

Oftewel, in schaal 1 heb je een stuk minder vraagstellingen / wensen, het meeste is standaard  ;)

Bovenstaand is gebaseerd op ervaring met KM1  8)

Ik denk dat de schaal ook heel belangrijk is hierin. Hoe groter de modellen hoe makkelijker het wordt om veel toe te voegen.
Ik zou het ook wel allemaal willen, Nou ja nummer 9 echt niet, en slinkende kolen, moeten tanken hoeft van mij ook niet.
Maar in Schaal Z wordt dat wel allemaal wat moeilijk. Zelfs in H0 zit je met beperkingen. Stoom uit de cylinders? Roco heeft 1 model, Niet mijn model, maar ze hebben speciaal dat model gekozen omdat ze daar een en ander weg kunnen werken. Bij de meeste loks krijgen ze dat dus niet voor elkaar.

En hoeveel heb je er dan voorover? Ja ook dat hangt er natuurlijk beetje vanaf. Maar het moet in verhouding staan. Als een lok 3 keer zo duur wordt met al die opties dan hoeft het van mij niet. De extra prijs voor geluid op een H0 lok vind ik al tegen de grens en soms er overheen. Extra verlichting zou voor een klein bedrag moeten kunnen lijkt me en zou ik dan best willen betalen. Aan de andere kant, de meeste loks rijden bij mij enkel met de standaard verlichting. 1 regelmatig met sluitverlichting.
Enkele stoomloks hebben drijfwerkverlichting, maar dat gebruik ik echt zelden, dus mooie optie, maar is me niet echt heel veel extra waard.

Voor een schaal 1 lok zou ik hem echt niet willen hebben als al die extra's er niet op zitten. Maar daar spreekt dat nog meer tot de verbeelding dan bij H0.

Roelco
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: ex44 op 23 September 2014, 10:38:20
Citaat
1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
2. sound
3. metalen behuizing
4. metalen frame
5. stille motor
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7. digitaal te bewegen pantografen
8. digitaal te openen / sluiten deuren
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)

Even een puntje van orde: dit draadje heeft als titel "Details en Features, wat hebben we er voor over?"
Echter, het hierboven staande rijtje beschouwend, kom ik tot de conclusie dat de vlag de lading niet dekt. Afgezien van een zakje losse onderdelen in punt 1. komt de detaillering verder niet aan de orde en wordt de aandacht volledig op de "features" gericht (die je wat mij betreft stuk voor stuk weg mag strepen, maar dat had ik al gezegd).

Misschien een reden om het rijtje uit te breiden?
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: E.r.i.k. op 23 September 2014, 13:20:55
Bij details denk ik aan

Structureel (wordt mogelijk duur)
Bij te plaatsen details
Zelf heb ik een paar Philotrain loks gekocht omdat die een groot aantal van bovengenoemde details standaard hebben, maar bijvoorbeeld de pantografen van de 1500 en motorpost zijn wel weer wat sneu ;)

Als je kijkt wat een hoeveelheid aan 'after market' details je zou moeten bijkopen of maken om al je loks en rijtuigen op hetzelfde niveau te brengen dan ga je nog schrikken denk ik! Daarom liever de structurele details er direct op (bv. lampringen waarvoor spuitwerk nodig is), de rest kan je dan zelf nog kiezen.

Mvg,
Erik
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: 1200blauw op 23 September 2014, 20:03:44
Ik begin een beetje te missen wat we er voor over hebben. Dat iedereen van alles wil dat kan ik ook in andere topics lezen, maar vertel eens: wat wil je ervoor betalen? Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat Ferry voor al die features over heeft. Erik zegt zelf al dat hij Philotrain heeft aangeschaft, dat geeft me een aardige indruk van wat de details hem waard zijn - veel dus.

@44: zoals in de opening gezegd mag je het rijtje uitbreiden. Ik vind alles goed en heb vast niet aan alles gedacht.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: ex44 op 23 September 2014, 20:18:16
Nou, ik ben het wel eens met Floris Dilz, als een lok in de basis een beetje goed gedetailleerd is, ben ik al tevreden - juist omdat ik er dan zelf nog aan kan gaan zitten rotzooien. Pas als je aan een lok gezaagd, gesneden, veranderd, geverfd en gelijmd hebt is ie van jou. Ik ken al mijn loks op m'n duimpje, zonder dat ik naar de nummers hoef te kijken, juist omdat ik ze zelf onder handen heb gehad.
Van mij hoeft een fabrikant niet z'n stinkende best te doen op een gruwelijk fijne detaillering, dat doe ik liever zelf (nou ja, dat probeer ik dan) dan dat ik er goed geld voor betaal.

Wat mij betreft stappen we over naar modellen in de vorm van een soort torso's, (eventueel aan te vullen met een (of meer) optioneel pakket voor de doorsnee-gebruiker) die je dan zelf kunt afbouwen met losse onderdelen de assortimenten van de diverse onderdelenfabrikanten.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Simplex op 23 September 2014, 20:24:03
Waarom meer gaan betalen? De grote merken laat ik inmiddels
links liggen. Koop wel kleinserie. Is mooier afgewerkt en het kost al
wat meer. Maar dat mag. En wat Floris al aanhaalt. Ik vind het zelf
leuk om een wagon geheel aan te pakken met extra's die af fabriek
er niet op zitten. Dat geeft (voor mij) meer charme aan den hobby.
Inmiddels een aardig aantal Fb en Fb-u wagens van Lima verzameld,
en die behoeven nog wat detail werk eer ze op de Riva's lijken.
En ze zijn op schaal, en de prijs is prima.

Deuren die digitaal open of dicht kunnen, digitale panto's..
Allemaal leuk, maar de gemiddelde hobbyist hangt al geen
waslijn tussen zijn palen. Laat staan dat er Preisers zo in
het rijtuig worden gezet dat het lijkt of ze uit stappen.
Het monteren van de losse onderdelen is voor de meeste al teveel moeite.

Zorg maar voor modellen die op schaal zijn, en op tijd geleverd worden.
Dan knutsel ik de extra details er wel zelf op, dat moest je 30 jaar geleden ook.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: tothebeach op 23 September 2014, 21:33:54
voor mij is als de basis technisch in orde is de rest eigenlijk bijzaak. De laatste 20 jaar heb ik geen nieuwe lok gekocht, deels omdat ik het geld er niet voor had, maar ook vanuit knutselprincipe. Wat ik heel jammer vind ik dat Europese h0 modellen, door de grote merken geleverd, niet meer als bouwpakket geleverd worden. Piko heeft nog enkele goederenwagons, voor zover ik weet. Maar de zogenaamde oorlogloks (als DRG br52, 55, 74, 75 (deels in oorlog gebouwd, deels als schadevergoeding) die in een aantal landen gereden hebben, of huidige e-loks (br 186/189, G1206 om maar wat te noemen) zouden met gemak als een verzameling onderdelen geleverd kunnen worden voor homeassembling. Het drukt de prijs, geeft de bouwer de mogelijkheid om het model naar eigen wens te bouwen, en het is iets ingewikkelder dan een huisje. Voor mijn part beginnen ze met onbespoten modellen uit te leveren, zoals dat ook voor modellen in de USA gebeurt.
Ik bedoel, ik heb nog steeds een NS6000 liggen waar niets mee gebeurd, omdat ik geen gevoel heb voor het moment dat de aandrijving correct is, laat staan de kwartering etc.. Om die reden ligt er ook een NS7851 in stukjes, ook daar is de aandrijving het grote struikelblok. Terwijl bij mij in beide gevallen de kap het probleem niet is. Daaraan ga ik wel zitten prutsen.
Daarom koop ik graag 2e hands, vaak met schade. Wat buffers erop, digitaliseren, remblokken evt wat leidingen vervangen en je krijgt een leuk model. Eentje die je kent, zoals Jan dat zo mooi schreef.

Oja, die stille motor. Dat is afhankelijk voor wat voor lok het betreft. Ik had een drietal Roco 2200 die maakten een herrie als ze reden (y). Geen sounddecoder nodig. Sowieso niet, denk ik zo. Ik vind ze tamelijk nep, hebben een zielig fluitje/toetertje en staan vaak zo hard afgesteld dat je meelij moet hebben met de preisertjes.

Groet,
michel
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Martijn193 op 23 September 2014, 21:50:10
Eigenlijk geen klap ! Want het maakt alles onhandelbaarder en duurder.

Ook ik ben het wel ermee eens: Als de basis goed voor elkaar is en eea loopt goed, dan vind ik het wel prima.

En bouwpakketjes......leuk !
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: tothebeach op 23 September 2014, 21:59:52
Daarom ben ik best wel blij met Editions atlas. Vorig jaar een SNCF X3800 (Picasso) gekocht en deze is eenvoudige te motoriseren met een Tenshodo spud. Het rijdt redelijk, maar dat komt door gebrek aan gewicht. Het model is naar mijn mening ook goed genoeg gedetailleerd. Kosten: €10 voor de picasso en ongeveer €40 voor de spud.
En nu is er (hopelijk) een X5500 onderweg vanuit China. Dat gaat nog wat denkwerk opleveren voor motoriseren, Floris' (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36693.0.html) oplossing gaat mij niet lukken vrees ik. Maar het denkwerk is wel gaande, iets met cardannetjes en as aangedreven draaistellen. Weer een treinstelletje voor weinig.
Nu nog eens een leuke en eenvoudige basis voor stoomloks....

Groet,
Michel
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Peter Korsten op 24 September 2014, 08:40:04
Waarom meer gaan betalen?

Citaat
Koop wel kleinserie. Is mooier afgewerkt en het kost al wat meer.

Dat lijkt elkaar tegen te spreken.

Tja, het ligt eraan of je merken als LS Models en ACME (of Vitrains) als "grote merken" beschouwt. Of het merk groot is of niet, boeit me niet zo. Wat ik wel merk is dat bij mij de nadruk naar zeer hoge detaillering (en bijbehorende prijs) is verplaatst. En Walthers is een groot merk, maar ze hebben modellen waar je de tranen in de ogen springen zodra je de rekening ziet.

Voor knutselen heb ik geen tijd. Ik zou het dolgraag doen, maar er zijn te veel andere beslommeringen die tijd en vooral energie vergen.

- Peter
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: rjr op 24 September 2014, 09:34:28
Ik vind ze tamelijk nep, hebben een zielig fluitje/toetertje en staan vaak zo hard afgesteld dat je meelij moet hebben met de preisertjes.

Groet,
michel

Ligt er wel aan welke je hebt dan denk ik. Heb er 3 met vol geluid, en nog 1 met alleen fluit en bel. En zit wel wat verschil in, maar vind het echt niet verkeerd. De sterkte kun je instellen, tenminste bij de loks die ik heb, en heb ze daar dus ook wat zachter gezet.  Als ik op een beurs eens bij een spoor 1 baan sta dan zit daar echt wel beter geluid in, maar voor mijn schaal, en met de juiste geluidssterkte vind ik het niet verkeerd, en voor deze loks ook de meerprijs waard.

Roelco
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: henk op 24 September 2014, 09:43:21
Iedereen beluistert dat verschillend. De lage tonen ontbreken nu eenmaal en dus zit het geluid een paar octaven te hoog. Ik kan er geen realistisch treingeluid meer in ontdekken, maar je bent gezegend als je dat wel kan.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Han Zijlstra op 24 September 2014, 12:53:20
Ik rij graag amerikaans met ABBA samenstellingen, dan is 4 sounddecoders wel leuk vooral als je niet synchroon laat lopen.

Hoe meer features hoe liever, dan verkoop ik wel een paar oudere loks.
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Railroadtycoon op 24 September 2014, 16:26:05
Mijn selectie  (y)

1. zakje met los aan te zetten onderdelen    € 5,  mits wel compleet en de prigelspullen dubbel. Spuitgieten kost geen ruk aan materiaal. Mal kan bij  nagenoeg alle loco's worden gebruikt.
2. sound                                                   € 15
3. metalen behuizing                                 €  10
4. metalen frame                                    € 0, Dit hoort standaard te zijn
5. stille motor                                         € 0, Aandrijving maakt de meeste herrie
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)  Standaard optiein mijn optiek, zeker met de huidige techniek.
7. digitaal te bewegen pantografen           €20
8. digitaal te openen / sluiten deuren        € 0, zelf geen behoefte aan.
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd   € - 20  (min! 20) Alleen zinnig met bewegend perronvolk  :P
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)      € 5
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)   € 0, gewoon programeerbaar in de huidige chips  ;D
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)  € 0,  laat alleen maar vettigheid en vuil achter op plaatsen waar ik het niet wil. Dat probleem eerst oplossen.


Echter ben ik bereid om €55 toe te betalen op een model waar dit alles bij geleverd wordt? Bij een Piko E41 bijvoorbeeld niet, maar een Artitec Mat24 (die er niet is, maar misschien ooit komt  ::) ) waarschijnlijk wel. Hangt dus van het model en vooral van de basis uitvoering af.

Allie
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Simplex op 24 September 2014, 18:01:02
Dat lijkt elkaar tegen te spreken.

Nee hoor peter, LS heeft voor mij niets wat ik zou willen. En Acme maar zelden iets.
Daarbij ging het mij om Roco, Märklin, Fleischmann. En kleinserie hoeft niet perse
duurder te zijn. Als je kijkt wat een bv loc kost en wat je daar dan voor krijgt. Zoals
gehele voorbereiding voor bv geluid. En de losse onderdelen die van messing zijn.
En de juiste schaal, dat is ook wel erg prettig. Maar goed, iedereen wil wat  :)
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Peter Korsten op 26 October 2014, 00:53:12
Vanavond eens langsgegaan bij de open dag van de scouts in Hamrun, ter gelegenheid van het chocoladefestival aldaar. Niet dat de scouts me kunnen boeien, maar ze zitten in het oude station van Hamrun en daar was ik nog nooit geweest. Het leuke is dat daar de werkplaats zat en dat vrijwel alle gebouwen nog helemaal intact zijn. Rails zijn uiteraard al lang weg, veel ramen zijn dichtgemetseld, maar zo'n beetje alles staat er nog.

Maar goed, de Malta Railway Association had daar een tentoonstellinkje met onder andere het station van Hamrun in model (erg grappig als je het gebouw waarin je je bevindt aan kunt wijzen op de baan) en iemand met een voorkeur voor MTH-modellen (Amerikaans). En die had een EP-2 "Bi-polar" van de Milwaukee Road bij zich, wat ik een erg mooie loc vind.

Dat model kun je alleen maar met alle toeters en bellen krijgen, dus meteen geluid en beweegbare pantografen. En ik moet zeggen, het is wel leuk. Het geluid kan me nog steeds niet interesseren, maar die beweegbare pantograaf was wel grappig en mooi gedaan.

Of ik er geld voor over zou hebben? Nee, waarschijnlijk nog steeds niet. Maar ik zit er nu wel over te denken om een slordige 400 Amerikaanse euro's te gaan sparen die dat model kost. En het is een overweging om de vitrine, wanneer die er eindelijk komt (Deo volente/insjallah) te digitaliseren.

- Peter
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Hans van de Burgt op 26 October 2014, 09:49:58
Sinds een paar maanden verdiep ik mij in de Britse tak van de modelspoorwegen.

Een van de belangrijkste leveranciers van OO-materieel is Hornby. Maar Hornby hanteert twee merken: Hornby Railways en Hornby Railroad.
Een groot aantal populaire modellen van locs en rijtuigen worden onder beide 'brands' uitgebracht. Onder de eerste als super gedetailleerd model, onder de tweede als model zonder de in de ogen van sommigen overbodige superdetails (veelal de los toe te voegen onderdelen).

Hornby positioneert haar Railroad range ook vooral als 'geschikt voor jeugdige hobbyisten'. Feit is dat de Railroad series stukken goedkoper zijn dan de Railways modellen. Zo kost een Railroadversie van een Pullman rijtuig minder dan 20 BRP, en een super gedetailleerde versie 45 -55 BRP.

Voordeel is wel dat de klant keuze heeft.
En voor de duidelijkheid, een Hornby Railroad loc of rijtuig ziet er nog altijd heel erg goed uit.

Grzz, Hans
Titel: Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
Bericht door: Biesje op 26 October 2014, 19:38:46
Ik had jaren geleden al het idee van 'wat als alles in een modeltrein modulair was'. Zodat je een basis trein kon kopen met gewoon front verlichting, en dan een setje van een paar tientjes voor sluitverlichting en een setje om een 3 polige motor te vervangen voor een 5 polige. Uiteindelijk toen zelf maar LEDs in gaan bouwen.

Geluid vind ik wel geinig op stoom en diesel treinen. Op een elektrische trein vind ik het overbodig. Wellicht is een module met alleen een typhoon wel leuk. Maar dan een echte NS toeter en niet die verkouden walvis die Märklin in de 1200en had geplakt. Moet toch kunnen: een eenvoudig klein printje met één geluidje er op die je gewoon aansluit op een functie uitgang.

Pantografen die op en neer kunnen lijkt me ook een leuke toevoeging, mits de panto's zelf er natuurlijk ook realistisch uitzien. Zeker met locs zou het gaaf zijn om met 2 panto's weg te rijden en dan de voorste automatisch te laten zakken als de trein op snelheid is.

Standaard schakelbare sluitseinen zouden gewoon standaard moeten zijn. Rangeersein zou mooi zijn. Cabineverlichting snap ik niet. Welke machinist heeft dit aan als hij of zij aan het karren is? Een rangeersein lijkt me belangrijker. Binnenverlichting in treinstellen zou ook standaard moeten zijn. Er zit sowieso al een printplaat in een treinstel met aandrijving dus een paar euro aan LED's kan er ook wel af.

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) 1 euro?
2. sound  heb ik wel wat voor over, wellicht 10 tot 20 euro extra voor alleen toeter en 60  euro voor volledig sound op een diesel of stoom model
3. metalen behuizing maakt me geen bal uit, plastic is vaak mooier gedetailleerd  dus metalen kap is  zelfs een minpunt. Allen bij kleine modellen een plus vanwege extra gewicht
4. metalen frame zou standaard moeten zijn bij loks. heb ik dus geen extra geld voor over
5. stille motor vind ik minder belangrijk dan de rijeigenschappen maar heb ik 10 tot 20 euro extra voor over. Motor uit het zicht heb ik 50 euro extra voor over bij treinstellen
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc) Is simpel een kwestie van een goede print. wellicht 10 euro extra?
7. digitaal te bewegen pantografen mits goed uitgevoerd en er dus geen compromis gedaan hoeft te worden aan uiterlijk heb ik 50 euro voor over wellicht.
8. digitaal te openen / sluiten deuren totdat er holografische preissertjes rondlopen heeft dit geen nut.
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd (zie punt 8)
10. slinkende kolenvoorraad (stomers) Ik las eerst 'sTinkende' maar vind beide niet belangrijk :P 0 euro
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2) geen behoefte aan. je kan dit zelf bepalen.
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)  Zou mooi zijn als het geen residu achterliet op het model en de rest van de baan/kamer.

Ik ben zelf allergisch voor aandrijvingen en motoren die zichtbaar zijn door de ramen van treinstellen. Zoals bij de Trix Koploper en Rivarossi IRM. Artitec deed het perfect bij de DE1 en 2. Dus daar heb ik wel wat extra's voor over.

Verende buffers zie ik als onnodig met goede kortkoppelingen.

Los geëtste nummer- en fabrieksplaten zijn een leuke toevoeging, maar deze kunnen ook door derden geleverd worden.

Verder erger ik me wel eens aan net niet perfect ingezette ruitjes waardoor er tussen het zwarte raamrubber en het metalen frame van het modelraam nog wat geel tussendoor piept. Maar daar hebben we zwarte stiften voor.

Ik sluit me verder aan bij Floris: een perfect fabrieksmodel heeft wat mankementen zodat je er lekker zelf wat aan kan prutsen :)

Mvg,

Robert