BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: NS1100 op 21 September 2014, 15:44:45
-
Ik ben het busstation van Chur wat boven het station is gebouwd aan het nabouwen. De kap is een gebogen glazen kap met een staalconstructie. De kap maak ik van polycarbonaat oftewel lexan. De profielen zijn van styreen. Styreen onderling verlijmen gaat uitstekend met plastic lijm. Styreen op polycarbonaat heeft eigenlijk iets te weinig kleefkracht. Ik zoek dus een lijmsoort die goed kleeft en tevens niet vlekt.
Ik heb Japanse lijm, kontaktlijm en plastic lijm geprobeerd. Plastic lijm ging nog het best maar iets meer kleefkracht zou wel mogen.
Heeft iemand een tip.
Groeten,
Henny
Sent from my WIM2150 using Tapatalk
-
Ik heb polycarbonaat wel gelast met acryl door middel van Plastructs' Styrene & ABS Bondene.
Of styreen verlassen met polycarbonaat werkt, weet ik niet. Is er trouwens een speciale reden dat je voor polycarbonaat gekozen hebt? Acryl is wel veel vatbaarder voor breuk, maar verwerkt vaak net wat makkelijker.
-
Polycarbonaat breekt niet en kun je knippen en boren zonder risico op barstjes. Acryl vond ik lastiger.
-
Das grappig, mijn ervaring is precies andersom ;)
Weliswaar is boren een wat groter risico bij acryl, maar knippen van polycarbonaat is mij nooit gelukt: dat leverde altijd een nestje van barstjes en een niet-haakse rand op.
Overigens, bij boren (en eventueel) tappen in acryl, GEEN spiritus gebruiken als koelmiddel. Waar spiritus bij metaal prima werkt als smeermiddel, is het bij acryl echt meteen over en uit: het spul komt vol te zitten met barsten en is daarna met de handen te breken.
Wasbenzine schijnt voor zowel acryl als polycarbonaat beter te werken, maar heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Mijn ervaring met lassen van acryl op polycarbonaat zijn goed: de las is niet zo sterk als polycarbonaat-polycarbonaat of acryl-acryl, maar toen m'n boortje afbrak in het stuk acryl staf wat ik had gelast op een polycarbonaat bodemplaat, moest er een hamer aan te pas komen om de delen van elkaar te scheiden. Bij een las uit gelijke materialen had ik een probleem gehad.
-
Hebben we het dan wel over hetzelfde materiaal. De polycarbonaat die ik gebruik is hetzelfde wat bij banken wordt gebruikt als kogelvrij glas. Dit materiaal is zeer taai, daarom kun je het ook koud buigen zonder het risico dat het barst of breekt.
Ik weet niet of dit ook in een andere samenstelling wordt verkocht.
Deze van Conrad gebruik ik:
http://www.conrad.nl/nl/polycarbonaat-plaat-400-mm-500-mm-1-mm-229803.html?WT.mc_id=tt&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=&insert=9J (http://www.conrad.nl/nl/polycarbonaat-plaat-400-mm-500-mm-1-mm-229803.html?WT.mc_id=tt&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=&insert=9J)
en de schaar:
http://www.conrad.nl/nl/wiss-combischaar-geschikt-voor-karton-aluminium-messing-en-koperfolie-kunststof-papier-leer-bloemen-dunne-koperdraden-niet-geschikt-voor-staaldraden-814731.html (http://www.conrad.nl/nl/wiss-combischaar-geschikt-voor-karton-aluminium-messing-en-koperfolie-kunststof-papier-leer-bloemen-dunne-koperdraden-niet-geschikt-voor-staaldraden-814731.html)
Wat de haakse rand betreft dat herken ik wel. Nabewerken met de vijl is dan ook meestal noodzakelijk.
-
Hoi,
Bij mijn vorige werkgever werd Polycarbonaat-plaat onderling gelijmd met Acryfix. Zat in een vrij grote bus. Weet niet of dat spul ook voor particulieren te koop is. Of Polystyreen met Polycarbonaat te verlijmen is m.b.v. Acryfix, kan ik zo niet zeggen.
-
Heb even gegoogled en Acryfix is ook in tube verkrijgbaar. Speciaal voor heldere materialen. Is een test waard, bedankt.
Groeten,
Henny
-
Dom, dom, bedacht me ineens dat Bison een lijmadvies kent. Ik heb dit ingevuld en dan komt er Bison Kombi Power uit. Ook maar eens een tube halen voor een paar testen of dit het misschien is. De andere tips ga ik uiteraard ook even testen, bedankt.
Groeten,
Henny
-
Hebben we het dan wel over hetzelfde materiaal. De polycarbonaat die ik gebruik is hetzelfde wat bij banken wordt gebruikt als kogelvrij glas. Dit materiaal is zeer taai, daarom kun je het ook koud buigen zonder het risico dat het barst of breekt.
Superglas, Lexaan/Lexan en nog een berg andere namen voor hetzelfde spul: polycarbonaat ;)
Wat betreft het knippen: mijn ervaringen met het knippen van gegoten acryl-plaat zijn positief, de ervaringen met geëxtrudeerd acryl uiterst negatief. XT-acryl versplintert gewoon, polycarbonaat knipt wel, maar de kniprand wordt absoluut niet netjes.
Let wel, ik praat over een elektro-mechanische guillotineschaar van 1,5 meter breed die ik op m'n werk tot m'n beschikking had.
Ik heb uit nieuwsgierigheid hier het watertje van Plastruct gebruikt en een strip styreen verlast met een stuk restmateriaal dat ik over had van mijn polycarbonaat-werkstuk. Morgen maar zien hoe goed het hecht.
-
Ben benieuwd.
-
Acryfix is DE lijm voor het verlijmen van styreen.
Je kan het rechtstreeks bij deze fabrikant van acryllijm (http://www.acrifix.com/product/acrifix/de/produkte/reaktionsklebstoffe/acrifix-1r-0192/pages/default.aspx) bestellen.
Ik heb er prima ervaringen mee.
Maar in hoeverre het ook houdt op lexaan, dat weet ik niet.
Gerard
-
Ben ook eens even aan het Googleloeren geslagen, en kwam hier terecht: Acrifix 192 (http://tuotteet.etra.fi/en/g2315957/). Is speciaal voor het lijmen van Polycarbonaat en Polystyreen.
-
@ Weerd, bedoel je niet 'acryl' waar je nu 'styreen' hebt staan?
Volgens sommigen is polycarbonaat niet te lassen, maar met zowel Plastructs' Styrene & ABS bondene als met Acrifix krijg je ijzersterke lassen.
Plastruct is m'n eigen ervaring, Acrifix is ervaring die ik op m'n werk opgedaan heb.
Misschien dat de lassen op topniveau niet te vergelijken zijn kwa krachten die ze kunnen hebben, maar daar hebben we in ons verwerkingsgebied ook niet mee te maken.
Zoals gezegd: als Plastruct ook prima last met acryl en PC onderling, zal het met Acrifix ook wel loslopen. Wat we nu moeten weten is of een styreen-PC las sterk genoeg is. Als ik de strip styreen die ik vastgelast heb op een strookje PC morgen zo weer lostrek, weten we genoeg.
@ Fred: ik denk dat die website net uit de lucht gegaan is nadat je de link geplaatst hebt, ik krijg een 404-fout.
Belangrijk: is Polyfix een echte lijm (dus berustend op kleefkracht) of een lasmiddel (gaat het een moleculaire verbinding aan waardoor de las net zo sterk wordt als het materiaal zelf?)
Een lijm zal namelijk bijna altijd wel 2 verschillende materialen kunnen lijmen, maar 2 verschillende materialen lassen, is een ander verhaal. Een las in acryl of PC zal het echter altijd winnen van een lijmverbinding van beide materialen.
-
@ Fred: ik denk dat die website net uit de lucht gegaan is nadat je de link geplaatst hebt, ik krijg een 404-fout.
Belangrijk: is Polyfix een echte lijm (dus berustend op kleefkracht) of een lasmiddel (gaat het een moleculaire verbinding aan waardoor de las net zo sterk wordt als het materiaal zelf?)
Een lijm zal namelijk bijna altijd wel 2 verschillende materialen kunnen lijmen, maar 2 verschillende materialen lassen, is een ander verhaal. Een las in acryl of PC zal het echter altijd winnen van een lijmverbinding van beide materialen.
Hoi Menno,
De link doetutweer.
Bij de productspecificaties van de 192 staat: "Adhesive", dus zou het volgens mijn hangouderenverstand een lijm moeten zijn.
-
Ha Henny,
Even los van de lijm: da's geen gering project wat je daar start, die hal is een best wel complexe constructie (en een hele inventieve verlichting). Overweeg je een draadje met een bouwverslag? Ik heb in ieder geval grote interesse.
Groet! Frans
-
De lijm heet Acrifix 192 (en is waarschijnlijk vergelijkbaar met Polyfix 192).
Styreen en acrylglas zijn verschillende benamingen voor hetzelfde product.
Lexaan heeft een heel andere chemische structuur.
Gerard
-
@Frans. De bouw is op de kap na klaar en, helaas, ik heb tot nu toe weinig gedocumenteerd. Ik heb ter plaatse vele foto's gemaakt en aan de hand hiervan wat schetsen gemaakt. Ik maak de constructie niet exact na omdat zoals je al zegt dit veel te complex is. Ook wordt hij een stuk kleiner omdat hij anders niet op mijn baan past. Het parkeerdek wat dus boven de sporen ligt is helemaal klaar dus nu ga ik aan de kap beginnen. Vandaar de vraag over het verlijmen. Ook de brug naar het busstation is klaar maar hier heb ik een grote hangbrug voor gemaakt, dus anders dan het origineel.
Hier een idee hoe het gaat worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/43745259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/43745259.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dyn001_original_600_375_jpeg_2513379_ad23939a48adb150fda69f7315e73307.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dyn001_original_600_375_jpeg_2513379_ad23939a48adb150fda69f7315e73307.jpg)
Groeten,
Henny
-
De lijm heet Acrifix 192 (en is waarschijnlijk vergelijkbaar met Polyfix 192).
Gerard
Hoi Gerard,
De lijm heet inderdaad Acrifix, en geen PolyFix.
Was door de vele lijmsoorten en benamingen die ik tegenkwam een beetje het spoor bijster. Juiste naam staat nu bij de link.
-
Nou, Plastructs' Bondene werkt wel tussen polycarbonaat en styreen onderling. De las wordt niet zo sterk als met dezelfde materialen onderling, maar ik moest toch knap wat moeite doen om de strip te verwijderen.
Wat je ook doet: het polycarbonaat goed ontvetten met spiritus vóór je gaat lassen.
-
Bedankt voor de test. Al met al heb ik nu voldoende mogelijkheden.
Groeten
Henny
-
@Frans (Nullem)
Er zijn vorderingen vwb. de bouw van het busstation Chur. De eerste foto is van het parkeerdek. Het moet nog worden afgewerkt en de constructie moet nog een verstevigingsconstructie krijgen tussen de verticale staanders. Het wegdek met de belijning heb ik geprint met de printer op A4 papier. Verder moeten de hekken nog geplaatst worden.
Op foto 2 heb ik de kap er even los opgelegd. Deze komt op staanders van H-profiel te staan. De beschermfolie zit er nog op omdat hier het patroon voor de profielen op is getekend. Dit zal de grootste klus worden. De folie is doorzichtig. Als ik de profielen ga aanbrengen laat ik er een lamp onder schijnen zodat ik aan de buitenkant de lijnen kan zien waar ik de profielen ga monteren. In tegenstelling tot de werkelijkheid monteer ik de profielen aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde vond ik een te grote uitdaging. De ronding van de kap is ook niet helemaal volgens de werkelijkheid, dat gaf teveel praktische problemen.
Verder is het zo dat het busstation een compromis is. Wanneer ik het op werkelijke grootte zou bouwen zou het te nadrukkelijk op mijn baan aanwezig zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02234_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02234_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02233_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02233_1.jpg)
-
Dat ziet er al heel aardig uit!
Als ik een paar tips mag geven:
De beschermfolie zit er nog op omdat hier het patroon voor de profielen op is getekend. Dit zal de grootste klus worden. De folie is doorzichtig. Als ik de profielen ga aanbrengen laat ik er een lamp onder schijnen zodat ik aan de buitenkant de lijnen kan zien waar ik de profielen ga monteren.
Met een kraspen kun je prima aftekeningen maken op zowel acryl als polycarbonaat. Omdat het lasmiddel vrijwel altijd vullende eigenschappen heeft, is een kras zo weer verdwenen na het lassen, iets dat helemaal goed zichtbaar is bij 2 heldere materialen (ik heb als test enkele keren verkeerd gekrast en zag dat dat na het lassen volledig onzichtbaar was geworden)
Je zou dus met zeer nauwkeurig afkrassen de profielplaatsing aan kunnen geven, waarna de krassen door het lassen volkomen onzichtbaar zijn.
In tegenstelling tot de werkelijkheid monteer ik de profielen aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde vond ik een te grote uitdaging.
Is dit omdat het profiel zoals op de foto in zijn 'eindstand' staat? Het is dat het polycarbonaat zo te zien redelijk onder spanning staat en eerder de neiging zal hebben weer recht te willen trekken, maar de profielen zullen denk ik toch een deel van het gewicht gaan dragen. Ik zou het dan ook andersom gedaan hebben: de profielen wegen immers het minst, het polycarbonaat zal er eerder op duwen dan er aan trekken.
-
Bedankt voor de tip vwb het krassen met een kraspen, wist ik niet en was veel handiger geweest.
Vwb. de profielen aan de buitenzijde. Ten eerste leek het mij ondoenlijk om aan de binnenzijde van de gebogen kap zeer dunne profielen gebogen aan te brengen. Vandaar aan de buitenzijde.
Ten tweede. Wanneer ik de profielen aan de binnenzijde monteer terwijl de plaat nog recht is ben ik bang dat de profielen er door de spanning afspringen bij het buigen. Geen idee eigenlijk maar toch maar niet uitgeprobeerd.
Groeten,
Henny
-
Nou, Plastructs' Bondene werkt wel tussen polycarbonaat en styreen onderling. De las wordt niet zo sterk als met dezelfde materialen onderling, maar ik moest toch knap wat moeite doen om de strip te verwijderen.
Wat je ook doet: het polycarbonaat goed ontvetten met spiritus vóór je gaat lassen.
Menno bedankt voor de tip. Nadat de eerste Plastruct Bondene in duizend stukjes door PostNL was bezorgd kreeg ik al zeer snel een nieuwe van de leverancier. De eerste resultaten zijn uitstekend, precies wat ik zocht. Je moet wel snel werken dus hoe het met de grote oppervlakten gaat ben ik benieuwd naar. De verbinding is binnen een paar minuten al bijna niet meer los te krijgen en het droogt glashelder op.
Groeten,
Henny
-
Zie je vorderingen nu pas: helemaal niet verkeerd!! Benieuwd naar de verdere verlijmingen en het definitieve eindresultaat!
Groet! Frans
-
Het heeft even stilgelegen maar ik heb weer een stukje gedaan. Op dit moment ben ik even in beraad want ik heb ontdekt dat Plastruct kankerverwekkend is. Wat is nu wijsheid. Ik werk wel met een gasmasker met A klasse koolfilter maar ook die filteren niet voor 100%. Dus ben ik nu verstandig bezig of moet ik toch naar een alternatief zoeken.
Groeten,
Henny
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02260_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02260_1.jpg)
-
...want ik heb ontdekt dat Plastruct kankerverwekkend is.
Kan je daar wat meer over zeggen? Plastruct is een merknaam, en ze gebruiken 5 soorten kunststof en 3 soorten lijm. Over welke stof heb je het dan?
Op de site van Plastruct kan ik er niks over vinden.
-
Plastruct heeft inderdaad meerdere soorten maar dit is Plastruct Bondene. Hier zit Tri (Trichloorethyleen) in en dat mag in sommige landen niet meer worden gebruikt en Europa volgt binnenkort heb ik gelezen. Wel balen want ik heb nog nooit zo'n prettig goedje gehad om mee te werken.
Overigens staat het in de kleine lettertjes op het etiket dat het in California als kankerverwekkend wordt aangemerkt.
Groeten,
Henny
-
Trichlooretheen is inderdaad kankerverwekkend, en volgens mij ook verdacht mutageen.
Omdat je nomaliter met je neus bovenop je werkstuk zit, krijg je altijd teveel damp binnen (veel meer dan wat de overheid maximaal raadzaam acht).
Als je het toch wilt gebruiken: doe dat dan niet in een (ongeventileerde) zolderkamer.
Ook na het lijmen dampt het nog enige tijd uit. Ook een slaapkamer/tienerkamer is dus uit den boze.
En in de woonkamer of keuken worden je huisgenoten ook echt niet blij.
Ik zou het wel buitenshuis durven gebruiken. Liefst met eenklein zuchtje wind, dan kan de concentratie van damp immers nooit hoog oplopen.
Dus in de tuin of op het balkon. En je werkstuk aldaar enkele dagen laten om uit te dampen.
Dan kan het geen kwaad.