BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: sbeetje op 20 September 2014, 21:50:07
-
beste
terug een vraag :-\ ik ben bij het digitaliseren van mn FL 7171 wat te snel geweest denk ik. Ik heb een stukje van het veertje van het koolborsteltje afgebroken. Heeft nog contact met het contactblikje, maar heeft dit gevolgen voor de motoraandrijving (overbelasting of zo)?
Sam
-
Uhm.... een fotootje zou wel heel erg nuttig zijn nu...
-
Hallo Sam,
Als er ondanks het feit dat er een stukje van het veertje af is, nog genoeg druk op de koolborstel staat en dus het contact tussen koolborstel en de collector nog goed is, zou het goed moeten lopen. Je kunt met een multimeter kijken of er goed contact is door te meten tussen het veertje en de lamel van de collector waar het veertje tegenaan staat. Die weerstand moet dan nul zijn.
-
bedankt, weeral vooruit
-
zou m wel vervangen
als de druk (te)laag is kan je collector inbranden,of je krijgt een sterke vonkvorming
-
vervangen kan, ook kun je t bestaande veertje wat uitrekken zodat t iets meer druk geeft als t op zn plek zit, zo compenseer je dat. Komt allemaal niet overdreven nauw hoor.
-
ik vrees dat het veertje van het koolborsteltje nu helemaal kapot is (teveel uitgerokken). Iemand een idee waar ik een nieuw koolborsteltje voor een FL 7171 kan bestellen?
Kan er soms ook iemand iets meer uitleg geven over tekening 1 bij onderstaande link? Er staat "kontactschild doorsnijden", en wat moet ik verder doen? Dat metalen schildje verwijderen? Ik zie ook nie helemaal de bedoeling, er moet toch stroom gaan naar het koolborsteltje?
Misschien moet ik gewoon mijn vraag anders stellen krijgt de motor nog op een andere manier stroom dan via die borsteltjes
iemand ervaring?
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br012.php (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br012.php)
bedankt
-
dat zit als volgt: Bij een analoog locje zitten de motoraansluitingen (koolborstels dus) gewoon direct aangesloten op de railspanning. In dit geval gaat 1 pool via draadjes vanaf de stroomafnemers en de andere via het frame van de loc. Via de metalen motorbehuizing en het contactplaatje wordt de stroom aan de koolborstel doorgegeven. Als je een decoder in de loc wilt inbouwen moeten de motoraansluitingen gescheiden worden van de railspanning. (de railspanning gaat dan immers de decoder in, die er daarna gelijkstroom van het juiste voltage van maakt om de motor op de gevraagde snelheid te laten draaien) Daarom moet dat contactplaatje eruit (en in plaats daarvan een draad aan de koolborstelhouder gesoldeerd vanaf de decoder) als je de loc digitaal wilt maken.
-
En die aansluitingen aan de koolborstelhouder zie je op de laatste foto van dat ombouwverhaal, de oranje en grijze draad.
-
Misschien is het handig het afgebroken koolborstelstukje uit de motor te vissen? En dan gelijk maar even de motor schoonmaken. Het ligt dan toch allemaal open ;)
-
hartelijk dank allemaal. Eum, nog 1 vraag. Ik heb nu het klepje afgesneden, die bevestigd is aan het kokertje waar de koolborstel inzit. De randen van die "koker hebben nog een metalen rand, moet die metalen rand ook weggeslepen worden (ik heb nen foto toegevoegd voor de duidelijkheid, op de foto wijs ik even het omhulsel aan met de metalen randen).
Is dit voldoende duidelijk
-
Hoi,
Heb je hier al eens gekeken? http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Stappenplan_decoderinbouw
Daar staat ook informatie over de aanpassing van het motorschild.
Kan er soms ook iemand iets meer uitleg geven over tekening 1 bij onderstaande link? Er staat "kontactschild doorsnijden"
http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br012.php (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br012.php)
Ik denk dat je vertaalprogramma niet helemaal goed werkt, er staat namelijk niet "kontactschild doorsnijden", maar "kontaktblech durchtrennen." Ofwel, je moet de metalen verbinding doorsnijden/slijpen.
En die randjes om de koolborstelhouders moet je niets aan doen.