BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Lucas60 op 20 September 2014, 15:48:37
-
Omdat mijn aanvankelijke baanplan in L-vorm nu is verkleind tot een rechthoek van 230 bij 75 begin ik maar een nieuw topic. De oude topic-titel klopt immers niet meer (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55585.0.htm (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55585.0.htm)l). Ik heb besloten wat kleiner te beginnen, en daarbij veel van de tips die ik kreeg verwerkt. Het schaduwstation biedt nu de mogelijkheid om via dezelfde helix weer terug te keren, zodat een trein ook werkelijk van A naar B kan rijden. Verder zijn er nu een dubbelsporig hoofdtraject en 2 stations waarvan 1 een kopstation.
Voor het schaduwstation worden Minitrix wissels gebruikt, voor de rest Peco. Het schaduw-deel is inmiddels in aanbouw. Tips blijven natuurlijk welkom!
Groet, Luuk
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/plan_noord_1.jpg)
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/plan_noord_2.jpg)
Schaduwstation:
(http://i1126.photobucket.com/albums/l616/lucasmfb/plan_noord_3.jpg)
-
Even een schopje omhoog...
Ben inmiddels met de bouw van het schaduwstation begonnen.
Maar begrijp ik het nu goed: is er in het plan nu toch sprake van een keerlus en is dat goed analoog dan wel digitaal op te lossen? Ik doel nu op de wissels die het diagonale dubbelspoor met elkaar verbinden. Om de buitenlus rechtsom te kunnen berijden en te kunnen bereiken vanaf het dubbelspoor zijn deze wissels nodig. Er zal dus soms een klein stukje "aan de verkeerde kant", dus links gereden moeten worden om vanaf het dubbelspoor naar de buitenlus te gaan. Ik neem aan dat er dan toch omgepoold moet worden?
-
Hoe zit je met je blokken dan ?
Want als ik zo is kijk zie ik geen mogelijkheid om tegen de richting in te rijden
-
Excuus voor mijn late reactie.
Er zijn twee mogelijkheden om in de buitenste ring te komen. Linksonder gaat dat eenvoudig via een wissel. Treinen rijden dan linksom in de buitenste ring. Ze kunnen op die manier niet het kopstation bereiken.
De tweede mogelijkheid is de wissel in het dubbelspoor rechtsboven. Een rechts rijdende trein wordt dan even het "verkeerde" spoor op gedirigeerd, om linksonder via de wissels naar de buitenste lus te gaan. Mijn vraag is dus of er bij de wissels die de dubbelsporen met elkaar verbinden geen polariteitsproblemen ontstaan, en hoe dat kan worden opgelost.