BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Roco-Roger op 18 September 2014, 15:15:25
-
vandaag tijdens het rijden viel plotsklaps het geluid uit van mijn BR 50.
eerst dacht ik nog dat ik per ongeluk een verkeerde knop had ingedrukt op mijn MM,maar F1 stond nog gewoon aan.
nadat ik de tender had open gemaakt en ik de decoder eruit wilde halen bleek deze gloeiend heet te zijn en er was te zien dat er iets was doorgebrand.
de licht functie doet het nog en ook rijden zonder sound is geen probleem,behalve dan de de decoder bloed heet wordt.
de decoder zelf ( een ESU loksound 4.0)is nog geen jaar oud en zou in nog onder de garantie moeten vallen.
Helaas heb ik de aansluitkabels van de luidspreker en het licht al eens opnieuw moeten aansolderen omdat deze los waren gegaan,dus ik heb ik aan de print moeten solderen ,wat ik overigens heel voorzichtig heb gedaan en dus niet geknoeid met tin om kortsluiting te voorkomen.
Volgens de regels van ESU moet je de orginele aankoopbon erbij doen en deze heb ik dus niet meer (stom,stom).
mijn vraag is of er iemand ( met ervaring hiermee)mij kan vertellen of ik naar de garantie kan fluiten omdat ik aan de decoder heb gesoldeerd en omdat ik geen aankoopbon meer heb ?
alvast bedankt voor jollie reactie
roger
-
Gewoon opsturen naar ESU (Danckaert), hopen op coulantie. Over het algemeen zijn ze dat wel.
-
is het niet een kapotte luidspeaker?
-
Wat Floris zegt zou nog best kunnen. Probeer eens of de decoder ook zo heet wordt als de speaker los is.
Timo
-
Waarschijnlijk Versterker component opgeblazen. Maar dat weet je pas zeker als je de test van Timo hebt gedaan.
-
Was die geluidsdecoder later ingebouwd ? Zo ja, dan is er misschien een warmtegeleiding probleem. De decoder is te heet geworden, omdat hij zijn warmte niet vrij kon. Iets om op te letten als de decoder vervangen dient te worden.
Indien het een geluidsdecoder vanaf de fabriek was, welke Br 50 is het dan ? Bij Roco gebruiken ze inmiddels ZIMO.
-
en er was te zien dat er iets was doorgebrand.
...de speaker truck zal niet meer gaan helpen :'(.
-
Voor de volgende keer zou ik het geluid zachter zetten. Dan wordt de sounddecoder ook niet meer zo warm.
-
En mocht ESU geen coulance het kan wel zijn dat ze een voorstel doen voor vervanging.
-
Voor de volgende keer zou ik het geluid zachter zetten. Dan wordt de sounddecoder ook niet meer zo warm.
Onzin, spelen veel meer factoren dan alleen het geluid hard/zacht.
Geven ze je geen garantie zou ik een nieuwe decoder kopen met bonnetje, en dan de kapotte opsturen met nieuw bonnetje ;)
-
Zo moeilijk doen ze niet bij ESU.
Gewoon het storingsformulier invullen en opsturen met een copie van de aankoopbon.
Gerard
-
@Gerard: Die heeft hij dus niet meer!!!!
@King-roger: Ik heb al 3x een decoder zonder kopie bon opgestuurd, en dat was geen enkel probleem. Ik heb ze overigens wel naar ESU Duitsland (Neu-Ulm) gestuurd, en niet naar Danckaert. het feit dat je er aan gesoldeerd hebt, kan misschien wel lastig zijn.... Ik zou het gewoon proberen, en dan graag hier melden als je meer weet. Dan worden wij ook weer wat wijzer ;)
Marco
-
Wel belangrijk dat je exact meldt wat je gedaan hebt en wat de klachten zijn.
-
Nog een idee,
heb je al gekeken hoe de luidspreker eruit ziet ? Misschien is er metaalslijpsel of iets degelijks ingekomen en maakte de luidspreker kortsluiting. Dit zou kunnen verklaren waarom de eventuele versterker zou zijn doorgebrand.
-
Marco,
Niet opsturen naar het bedrijf waar je de decoder gekocht hebt, maar naar ESU in Duitsland!
Maar wel een copie van je aankoopbon meesturen, anders valt het niet onder de garantie.
Gerard
-
@Gerard, goed advies om de aankoopbon mee te sturen, echter ....
.... Volgens de regels van ESU moet je de orginele aankoopbon erbij doen en deze heb ik dus niet meer (stom,stom). ....
Sander
-
Kopietje accepteren ze ook hoor, zo goed had ik de regels namelijk nog niet gelezen... :-[ ;D
-
Naar Esu Duitsland sturen met wat uitleg erbij .
Ik stuur meestal wel eerst een mailtje naar Esu wat er gebeurt is.
Krijg dan steeds antwoord terug om de decoder op te sturen ( je klacht is dan op dat moment gekend )
Gewoon opschrijven wanneer gekocht ongeveer en gewoon eerlijk zeggen dat je de bon kwijt bent. Omschrijving erbij wanneer er wat er fout gaat en dat ie bijna een jaar goed gefunctioneert heeft voor het de geest gaf.
Bij het opsturen doe ik dan een kopij van de mailcorrespondentie erbij.
Op dat vlak heb ik ook alleen maar positieve ervaring met Esu en hun service en mijn defecte decoders zijn tot op heden altijd netjes vervangen geweest.
Groetjes
Peter
-
Service Esu is zeer goed naar mijn ervaring.
Vorig jaar een decoder opgestuurd naar Duitsland die door mijn fout was opgeblazen, verhaal erbij gedaan, en na een paar weken kosteloos een nieuwe in de brievenbus gekregen. Dit was wel met een kopie factuur erbij, maar volgens mij zijn ze niet zo moeilijk daar. Gewoon uitleggen hoe of wat het gegaan is.
Dit was trouwens geen sounddecoder, misschien doen ze dan wat moeilijker...
Let wel op dat je het goeie adres neemt, het adres uit oudere handleidingen klopt niet meer, ze zijn een paar jaar geleden verhuisd.
Groet Stephan
-
Allicht kan de verkoper je nog helpen aan een kopie-factuur? De mijne heeft zo'n moderne kassa met voorraad eraan gekoppeld. Die kan precies zien wat wanneer ik gekocht heb. Fijn systeem! Zeker in dit soort gevallen. Succes.
-
Welk adres moet je nu hebben dan
hier ook nog een defecte decoder liggen.
-
Ik heb een half jaar geleden ook een ESU sound-decoder opgeblazen, met de scanner de aankoopbon gekopieerd, het formulier ingevuld, ook gescand, alles weer uitgeprint en het geheel met de defecte decoder naar ESU Duitsland gestuurd.
Twee weken later had ik al een nieuw exemplaar terug. De defecte decoder was toen ongeveer 3 maanden in mijn bezit (en aantoonbaar door de aankoopbon).
Dat is mijn ervaring geweest met ESU, dus ronduit positief.
Dus gewoon in actie komen.
Gerard
-
Hier in het engels, het kan ook in het duits uiteraard.
http://www.esu.eu/en/support/warranty-repair/reparaturen/ruecksendungen/
Het adres staat onderaan de pagina.
Groet Stephan