BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter Spruit op 07 September 2007, 13:22:53
-
Voor de opbouw van mijn baan wordt volgend " winterwerkje " gepland .
De bouw van een groot dubbelsporige viaduct met bovenleidingsmasten en arcade bogen in steenstructuur dat een dal dient te overspannen.
Het viaduct moet ongeveer 1,5 meter lang worden en komt in een bocht te liggen. Een beetje te vergelijken met het Luokogelin ( weet niet of ik het juist schijf >:( ) d dat zich op de BLS bevind maar dan in gebogen vorm.
Idee is het maken uit triplex en dan af te werken met HekiDur platen of eventueel met gips te bekleden en dan de steenstructuur uit te krassen.
Wie heeft tips en practische bouwervaring voor zo een viaduct, eventueel bouwtekening en dergelijke.
Greetz
Peter
-
Dat klinkt als een dubbelsporige versie van het Landwasser viaduct.
-
Wie heeft tips en practische bouwervaring voor zo een viaduct
Kijk hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2449.540) eens. Beetje door die pagina heenscrollen, staan wat fotootjes om je misschien op een idee te brengen.
Gr
Jeroen
-
Peter.
In een ver verleden heb ik de Lougelkin viaduct geheel op schaal nagebouwd
Toen ik overstapte naar Nederlands heb ik hem weggegeven, en vervolgens is het gevaarte van 3 hoog naar beneden gevallen en bleven er heel veel kleine stukjes lougelkin over.
Ik heb nog wel ergens een paar foto's maar die moet ik even zoeken.
Ik heb het als volgt gebouwd.
de contouren van de zijkanten heb ik uit dun 3 mm triplex gezaag, in 1 stuk.
Let wel dat de buitenkant van de pijlers breder moeten zijn dan de binnen zijde van de straal.
Uit mijn hoofd waren die 1 cm breder.
Vervolgens uit 18 mm triplex het spoortracé uitgezaagd in de juiste radius.
Deze heb ik 2 maar uitgezaagd.
1 waar het spoor op komt, en 1 voor de onderkant.
De binnenkant van de pijlers heb ik ook weer een strook van 18 mm gezet, waar de 2 triplex delen met bogen tegenaankomen.
Uiteraard de bogen wel tegenover elkaar uitgelijnd.
Nu dat klaar was heb je het geraamte.
Alles tussen de 2 platen dun triplex heb ik ingespoten met pur schuim, ziet er niet uit maar kan geen kwaad
Na een dag drogen is het een kwestie van een lang mes in de bogen zetten en snijden maar met het dunne triplex als snijmal.
Als het goed is hoe je een brugvorm over van hout opgevuld met purschuim.
Lijkt een beetje op een geïsoleerde muurdeel waar een raam is uitgezaagd :)
Vervolgens heb ik heeeeel veeel plaatjes gips gegoten met de mallen van spörle.
Ik heb 2 mallen gemaakt voor de mallen.
! bolle en 1 holle Voor de binnenstraal muur en de buitenstraal muur.
Ik heb Hiervoor het stuk hout gebruikt wat over bleef van het gezaagde deel spoortracé, want dan hou je de goede radius aan.
Als je 2 delen daarvan op zijn kant zet, plaatje erin spannen en je hebt een mal voor je mal.
Gips in de mal gieten, na 5 minuten in de houtenmal leggen en na een uur heb je een rond plaatje gips wat exact op de brug past.
Oplijmen met houtlijm tot de hele brug vol zit.
Plaatjes voorzichtig weer op maat snijden door je mesje aan de binnenkant van de pijler te zetten, hou wel een over lap van de dikte van je gipsplaatjes, dan kan je in verstek werken..
Onderkant van de ronding heb ik als laatste bewaard en gewoon ingesmeerd met gips, en na droging ingekrast met ongeveer hetzelfde motief als de mallen.
Als laatste rond de bogen boven in de steentjes weggeschuurd en rondbogen erin gekrast.
verven maar en klaar
Ik weet een heel verhaal, maar als je het een paar keer leest wordt het misschien duidelijk :) anders vraag je maar per stap hoe en wat
vanavond ga ik de foto's opzoeken
-
Marty
Bedankt voor je duidelijk uitleg, ben nieuwsgierig naar de foto's
m.vr.gr.
Arthur
-
Had toch even niets te doen en heb mijn server bij planet er nog eens op nagekeken.
Toch wel handig om al 12 jaar bij dezelfde provider te zitten.
let wel, het zijn echt beroerde foto's
Genomen met eerste generatie digitaal, goedkoop merk en met veel te weinig licht, wist ik toen veel .... ( nu mislukt trouwens ook nog 98 % van de foto's :))
Helaas geen foto's meer van de opbouw
(http://home.planet.nl/~chika/HQ22.JPG)
(http://home.planet.nl/~chika/HQ23.JPG)
(http://home.planet.nl/~chika/HQ24.JPG)
Donkere gele is het purschuim, en ook te zien het dunne triplex
(http://home.planet.nl/~chika/HQ16.JPG)
[imghttp://home.planet.nl/~chika/HQ17.JPG]http://[/img]
(http://home.planet.nl/~chika/HQ18.JPG)
(http://home.planet.nl/~chika/HQ19.JPG)
(http://home.planet.nl/~chika/HQ26.JPG)
Hier is de ronding goed te zien.
Het was mijn allereerste zelfbouwprojectje en het gevaarte was maar 120x80 cm en een kilo of 10 aan gips ;D
-
Hoi Peter,
Ik heb ook een brug gebouwd die is geinspireerd op de luogelkin
Je kan het op mijn site zien bij zelfbouw->stenen brug
Mijn ervaring was dat deze methode behoorlijk makkelijk was, maar wel erg veel werk om te krassen.
Een belangrijke tip die ik je kan geven is ervoor zorgen dat je een stevig chassis hebt waar het gips op gaat komen, want dit mag absoluut niet buigen met dat gips erop (waar je uren op hebt zitten krassen).
Ik heb echter wel de ruimtes tussen de pijlers in de binnenbocht en de buitenbocht verschillend gemaakt, en niet de pijlers zelf zoals Marty schrijft. De pijlers zijn hierdoor vierkant. Dit leek mij logischer.
Erik
-
Dat lijkt jou logischer, maar het is niet correct. Zoals Marty het beschrijft is het goed.
Zie Praktijkboek Modelspoorwegen, blz. 115.
-
gheghe :-*
-
oh, raar
dat boek heb ik niet, dus dat kan ik niet opzoeken.
Erik
-
Boek bestond ook nog niet toen ik het bouwde.
Maar mijn gedachte toen was dat als de ronding niet gelijk meer is als de binnen en buitenboog niet gelijk zijn, dat je dan een soort konische vorm krijgt, of taps toelopend, net hoe je het noemen wilt, en dat lijkt me in het eggie de sterkte niet ten goede komen.
Maar het was een gok, verder als de hotelschool ben ik niet gekomen dus verstand van bouwtechnische zaken heb ik niet, zal ik niet krijgen ook ben ik bang
-
Hallo Peter,
Misschien ook een tip: Je moet wel de duitse taal een beetje machtig zijn: http://www.albulamodell.ch/php5/wbb2/thread.php?threadid=904 (http://www.albulamodell.ch/php5/wbb2/thread.php?threadid=904)
Is van een bekend Zwitsers forum Hier laat iemand piekfijn van a tot z zien hoe je een viadukt of tunnelmuren dmv graveren(duits: " ritzen") kunt maken . Hij gebruikt ook triplex i c m gips/houtlijm etc....
Helaas moet je je wel eerst laten registreren. Anders krijg je geen toegang tot de : "Bauanleitungen" Want daar staat ie bij...Ik geloof 2de of derd van boven.
Er staat ook een "Bauanleitung" zonder "ritzen" ;D helemaal bovenaan.
zoals altijd : dit is eeeeen van de veeeele manieren ;)
Jos
-
Wow...massa tips en info......bedankt jongens en trouwens zo te zien hebben jullie er ook mooie meesterwerkjes van gemaakt. Ga ze rystig uitprinten en dan op mijn gemak eens verder in verdiepen.
Zal even puzzelen zijn met de verschillende radius van binnen en buitenboog..... maar eens dat ik zie hou dat over te brengen op triplex zal het wel lukken......resultaten volgen ;D
-
@ Peter
150cm? :o
Nu is mijn gemetselde viaduct wel iets kleiner maar ik heb de krasmethode toegepast. Twee platen triplex in de vorm van een viaduct, in mijn geval is dat wel recht. In het geval van een boog zou ik ook "Methode Marty" nemen. Tussen de zijkanten heb ik opgevuld met schuimplaat.
Uiteindelijk is het geheel ingesmeerd met een dunne laag gips waaraan een beetje houtlijm is toegevoegd. Die houtlijm zorgt ervoor dat het gips niet bij het minste geringste afbrokkeld. Dat is vooral handig bij het krassen.
Het inkrassen, dat is het therapeutische werk. Op tijd stoppen en een volgende dag weer verder gaan voorkomt een langdurig verblijf in het St. Jan de Deo of Guislain (de stichter ervan ligt al jaren bij jullie in het dorp).
Je zou ook kunnen werken met gietmallen en dan afgietsels maken van resin. Dit is een beetje kostbaarder maar er staat tegenover dat het minder kwetsbaar is en de afgietsels minder dik.
Dat moet toch binnen 2 weken lukken ;D
Een voorbeeld van de kleine en recht variant
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/CRW_0922.jpg)
Dit vond ik wel even genoeg krastherapie
-
Het Guislain in Gent blijf ik inderdaad liever buiten.... alhoewel...heb je natuurlijk wel rustig de tijd om verder te krassen.
Denk echter dat ik inderdaad voor de Marty Methode opteer.
De mallen van Spörle heb ik toch liggen al heb ik ook een hele zooi muurplaten van HekiDur die ook mooi toepasbaar zijn. ( en wat minder gips kliederwerk geven
Marty...als ik het goed lees heb je de binnen boog eerst gemaakt uit 1 plaat triplex. De iets langere buitenboog hoe heb je die van getekend/ berekend/ zodat deze overeenkomt. Begijp dat de pijlers ongeveer 1 cm breder zijn maar kan me dit even niet visueel placeren...... hier ligt dan ook mijn grootse probleem. eens dat ik zie hoe dit te doen ben ik vertrokken
-
Peter, in principe is het vrij simpel, alleen het uitleggen is al moeilijker :)
ik moet ook even diep in mijn gehuegen duiken om de werkwijze te herleiden.
Aangezien ik het niet zo heb op berekeningen en bouwtekeningen, aangezien die toch altijd gewijzigd worden in de modelbouw.
Ik ben begonnen met een lage houten lat van 4 meter te nemen.
wil je een flauwere boog neem je een langere lat, wil je een krappere boog, teken je het dichter bij het draaipunt af.
Deze lat wordt vastgeschroefd aan een plaatje hout, en dit plaatje hout moet blijven liggen, dus even verzwaren o.i.d.
de lat moet draaibaar zijn op de plaat, in principe krijg je dus een hele grote passer en is de lat de straal van je boog.
Aan de andere zijde boor je 2 gaatjes waar een pen of potlood in past.
Hoever de gaten uit elkaar liggen ligt aan de breedte die je wilt hebben voor je spoor tracé. in mijn geval toen 130 mm H.o.H.
je tekent de boog af op de te gebruiken plaat hout.
Dan bepaal je het midden van de totale lengte die je het tracé geeft.
Deze middenstreep is je beginpunt waaruit je alles meet.
Stel je bogen maak je 20 cm breed en je pijlers 4 cm breed.
Je tekent dan vanuit die midden streep aan de binnenzijde van je tracé aan elke kant van de streep 10 cm af.
Zo heb je de middelste boog aftekend op het tracé en teken je vervolgens 4 cm verder weer een streepje af, dit zijn de pijlers.
Dan teken je weer 10 cm af, zo heb je het midden van je volgende boog.
weer 10 cm verder en je bent weer bij het begin van je volgende pijler.
Dit doe je zodat je aan de binnenzijde 4 pijlers en 5 bogen hebt afgetekend.
Nu pak je de lange passerlat weer en leg je de lat op de streepjes welke het middenpunt van elke boog aangeven, dus net als bij het allereerste middenstreep.
Zet dan langs de laat aan de buitenzijde van je tracé weer een streepje.
Zo heb je het middelpunt van de boog, zowel aan de binnenkant als buitenkant van je tracé.
Dan teken je aan beide zijde van de middenstreepjes van de bogen weer 10 cm een streepje.
Zo blijft je boog dus 20 cm breed.
Als het goed is is de ruimte tussen 2 bogen aan de buitenzijde meer als 4 cm.
De afstand is afhankelijk van welke boogstraal je hebt gekozen.
Je gebruikt dus je tracé als je maatgever.
Het helemaal afgetekende stuk tracé schroef je op een anders stuk plaat en dan zaag je het trace uit.
Zo heb je 2 exact gelijke stukken, 1 voor je tracé, en 1 voor de bodem waar de pijlers op komen..
De zijkanten van het dunne triplex hou je langer als je uiteindelijke lengte.
je kan nu het priplex langs je tracé spannen en kan je alle strepjes overzetten op het tripelx.
Deze strepjes gebruik je als maatpunten voor je haakse hoek en kan je de gehele zijkant aftekenen met bogen en al.
Hou met het aftekenen van de bogen en pijlers op het dunne triplex wel rekenng met de dikte van je gipsplaatjes, deze moet je er dus nog aftrekken van je uiteindelijke maatvoering.
Dan de hele hap uitzagen.
Hou in ieder geval de middenstreepjes van de bogen goed in de gaten.
Als je die maten Consequent aanhoud, blijven de bogen altijd goed tegenover elkaar zitten.
De staanders houd je even breed ls je tracé en zet je in het midden van je pijlers.
Staanders op je gezaagde bodem schroeven en op de staanders vervolgens het tracé schroeven.
Je hebt nu het geraamte waar je het dunne triplex kan schroeven. niet vergeten om midden streepje op middenstreepje te leggen.
Zo heb je je houetn scelet van de brug klaar en kan het purschuim erin gespoten worden.
Ik zou het dunne triplex schroeven en lijmen, waner komt toch spanning op het hout te staan door de ronding.
Ik had dat zelf niet gedaan, ik had alleen geschroefd, en daar waar wat weinig schroeven zaten, met name aan de buitenzijde van de buiten boog, zat er teveel beweging in het hout, en begon na verloop van tijd hier en daar het gips te scheuren.
leek wel net echt, maar teveel scheuren is niet echt de bedoeling.
Als je de bogen goed tegenover elkaar hebt geplaatst, kan je en groot broodmes tegen het hout zetten en snij je het uitgeharde purschuim op maat, en je kan lekker gaan kliederen met gips, heeeel veel gips :)
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, maak ik wel een schets.
Een echte bouwtekening is voor een niet wiskundige vrijwel onmogelijk, aangezien de verhouding van de buitenbreedte en binnenbreedte van je pijler afhankelijk is van je gekozen boogstraal...... denk ik ::) ;D
Als je het op de grote-passer-manier doet, zie je wat je aan het doen bent, en merk je eventueel zelfgemaakte maatfouten op voor het zagen
bij vragen hoor ik het wel.
-
Tx Marty
het begint te dagen denk ik... ???net als jij heb ik geen wiskundige knobbel. Zien is bij mij vaak gewoon doen
Ga van het We er eens in kleine schaal mee experimenteren denk ik.....
Je schetsje blijft echter zeer welkom ;D
Peter
-
hierbij de tekeningen dan
Ik hoop dat ze zo een beetje duidelijk zijn.
Het uitleggen vind ik persoonlijk lastiger dan de hele brug te maken :)
passer (http://home.planet.nl/~chika/brugpasser.PDF)
zij aanzicht (http://home.planet.nl/~chika/brugzijaanzicht.PDF)
De tekenigen heb ik in vector gemaakt, dus je kan ze gewoon vergroten om ze goed te zien
snappie??? zo niet dan hoor ik het wel :)
-
Je hebt er veel werk van gemaakt Marty, maar de tekening maakt het geheel overduidelijk. :)
Zonder deze kennis ben ik met de bouw van onderstaande brug, 2 jaar geleden, behoorlijk aan het klooien geweest >:(
Groet Jaap
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2006/02/water%202.jpg)
-
Marty en Jajo en rené da's kras!
Krasse knarre!
Mooie bruggen gekrast en met gips:
altijd heel mooi resultaat!
Jos
-
Yes Marty
Dit schetsje verduidelijkt inderdaad heel wat !! Klasse gewoon
Bedankt :D :D :D
Peter
-
Och Jos
Vioor mij zat er weinig krassen aan, alleen maar een plaatje of 200 gips gieten.
Alleen onderzijde van de bogen heb ik gekrast, das 2 uur werk :)
Ik ben nu met een nederlands smalspoorbaantje bezig en ben nu de laatste kasseien aan het krassen in DAS klei, dat is pas een crime, aangezien het grootste kasseitje nog geen mm groot is.
En ik toch zo'n 250x6 cm te doen heb ::)
Maar dan rijd er later wel een bakkerrtje overheen langs de middeleeuwse huisjes ala Dokkum of Schoonhoven, dus het is de moeite waard ( hoop ik).
Peter, als je toe bent aan het gips gieten, zag ik gisteren op het smalspoorevenement in Valkenburg nog een leuke tip.
Om aan gips tijdens het mengen al verf toe te voegen, gaat ten kosten van je sterkte van het gips.
Beter niet doen dus, wat je wel kan doen, waar je gips al door en door een kleur heeft, is het gips aanlengen met vuil verfwater met de kleur naar wens.
Dus dat water waar je je kwasten in schoon hebt gemaakt
Zo heeft je brug al een basis kleur en zie je niet gelijk als er een stukje afbrokkeld.
Jaap, ouwe bergkoning, van mij heb je in ieder geval de bolletjestrui al verdiend ;D een lust voor het oog
-
Ik vind het een intresant topic, alleen verbaas ik mij er over dat als er over echte bruggen gesproken word het alleen over bruggen "ver weg" gaat.
Kijk allemaal ook eens naar de vele grote stenenboogbruggen in de Wuppertaler Nordbahn. Deze zijn ook indrukwekkend en lang en liggen grotendeels in bogen.
Kijk ook eens op deze site rond, http://www.bahnen-wuppertal.de/ daar zijn foto's te vinden van de bruggen in wuppertal. Ook al is de spoorlijn al tijden opgeheven, het is naar mijn mening wel een bezoekje waard.
Hier wat foto's van 5-11-2006 toen ik samen met Tjeerd( ook hier actief) en andere vriend Wolf(bouwd mee aan de modulebaan) een dagje op pad was om die bruggen te zien:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03984.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03985.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03986.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03987.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03991.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03992.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03993.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03995.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03996.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03997.jpg)
spoorlijn bleek achter pas schoon gemaakt te zijn door een werkgroep die een voet/fietspad van deze voormalige spoorlijn wil maken, net als de lijn naar Wt. Cronenberg( Cronenberger Samba)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04002.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04003.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04005.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04008.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04015.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04016.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04017.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC04018.jpg)
Alle 4 door ons bezochte bruggen liggen op loop afstand van de stations Wt. Barmen en Wt. Oberbarmen.
Groetjes Michiel
Ps; als ik de bruggen zie beginnen m'n handen te jeuken( gaaf om zoiets in model te bouwen) eigenlijk en vooral als er geen spoor meer op ligt. :P :P :P
ps2; erg oftopic maar onder iedere brug hing wel een condoom automaat :o ;D
-
Ja, prachtig, maar kijk eens naar de avatar van Petdig1, da's een BLS loc. In zwitserland bouwde men over het algemeen met stenen gehakt uit de berg. en niet met baksteentjes. ;)
-
;D Klopt en bedoeling is dan ook dat de door mij geplande boogbrug een beetje bij dat Zwitsers berglandschap gaat aansluiten ;D
En zie het helemaal zitten 8)