BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Marc tramt op 15 July 2006, 16:26:49
-
Wie heeft er ervaring met reedcontacten en magneten. Op mijn analoge modelbaan(tje) in aanbouw wil ik enkele seinen en overwegen door rijdende treinen laten bedienen. Enkele experimenten met spul dat ik bij Conrad had besteld waren niet succesvol danwel betrouwbaar. Het spul wat de bekende merken kant en klaar verkopen ziet er over het algemeel niet zo fraai uit. Wie heeft praktijkervaring??
Alvast bedankt,
Marc
-
Ik rij al jaren met reedcontacten en magneten onder de loc.
De magneet die mij het beste bevalt zijn die van
Fleischmann.
Dat zijn kleine ronde magneetjes met een sterk magnetisch veld.
Het artikelnr. van deze magneetjes is 9427.
De reedcontacten hebben een dikte van zo'n 3 mm deze leg ik
in de lengterichting van de rail's.
De reedcontacten haal ik op de beurs in Houten.
Ik schakel hiermee al mijn wissels en seinen in de hoofdbaan en het
Fleischmann bloksysteem (8 blokken) .
-
Okee, bruikbare info. Bedankt. Heb je nog nadere gegevens van de reedcontacten zoals fabrikant/leverancier/typenummer? Houten is komend weekend... mijn vakantie ook ;D!
-
Wat heb je bij Conrad bestelt en hoe heb je de reedcontacten gemonteerd Marc?
Bij juiste montage zijn reedcontacten zeer betrouwbaar.
-
Je kunt veel beter naar een elektronicazaak gaan om daar die dingen voor een fractie dan van de prijs van de modelspoorfabrikanten te kopen. Het scheelt behoorlijk.
Succes,
André van Zuijlen ;)
-
Helemaal mee eens, ik heb ook de magneten van Fleischmann, deze bevallen het beste. Die van Roco zijn niet krachtig genoeg.
Ook heb je van Fleischmann vierkante magneten maar als je ze in de loc moet verwerken zijn de ronde magneten makkelijker omdat je hiervoor slechts een gaatje moet boren.
Ik heb gewoon kleine glasschakelaars gekocht bij een electronica handel, dat kost werkelijk bijna niets en werkt perfect.
Deze zijn ook veel minder zichtbaar dan de reedcontacten die je bij de modelbouwhandel kan kopen.
Als je interesse hebt wil ik wel een close-up foto maken.
-
Ik haal mijn reedcontacten bij een stand in de grote zaal links,
rij 19 naast een stand met Herpa auto's
Hij verkoopt hoofdzakelijk alleen maar onderdelen van
verschillende merken.
Ik betaal daar 10,00 Euro voor 10 reedcontacten.
-
Hoi Mark, ik heb even een fotootje gemaakt van het onderwerp.
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//reedcontact.jpg)
De reedcontacten1,8x12mm en de magneetjes koop ik ook in Houten, zoals Die Bahn al vertelde. Je hebt natuurlijk wel nog een relais nodig om te schakelen anders is je reed voor éénmalig gebruik. Als analoogrijder gebruik ik dit systeem al jaren en het bevalt mij prima.
Succes Jaap
-
Heren,
Buitengewoon bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee. Als ik op de laatste foto kijk dan lijken die heel erg op de reedcontacten die ik heb aangeschaft. Ik denk dat het probleem in de magneten zit (te zwak), dus daar ga ik verder mee experimenteren. Voorlopig ben ik nog niet aan de bouw van schakelingen e.d. toe maar vanwege de aanleg van rails en bedrading op enkele lastig te bereiken plaatsen wil ik al wel vast wat contacten in de baan bouwen.
-
Ik denk dat het probleem in de magneten zit (te zwak),
Wat ook belangrijk is, is de richting van de magneet. De noord-zuid richting van de magneet moet evenwijdig aan de glasbuis liggen voor de beste werking.
-
Welke magneten bedoel je dan Klaas?
De magneetjes die ik ken (Fleischmann, Conrad) hebben de noord-zuid richting verticaal op de rails staan. Dus of noord of zuid staat op de rails gericht. Bij juiste positionering werkt dat ook prima.
-
Henk,
de Fleischmann magneten ken ik niet. Met de Conrad magneten bedoel je waarschijnlijk de tabletvormige, waarvan het ene ronde vlak de noordpool is en het andere de zuidpool. Ik denk zelf dat dat niet de optimale manier is om een reedcontact te bekrachtigen.
Volgens mij bereik je een beter effect met een staafvormige magneet, met de polen aan de uiteinden, en gemonteerd evenwijdig aan de glasbuisjes van de reedcontacten.
Maar ik geef mijn mening graag voor die van de ervaringsdeskundigen. Ik heb zelf maar kort met reedcontacten geëxperimenteerd en ik was niet echt onder de indruk van de schakelzekerheid. Daarom heb ik besloten om standaard met stroomdetectie te werken. En in een incidenteel geval met mechanisch bediende schakelcontacten.
-
Ik heb er inderdaad ervaring mee. Een jaar of 10 geleden had ik een n-baantje met reed-contacten. Lang zitten zoeken hoe ik die dingen betrouwbaar aan de praat kreeg en de oplossing bleek achteraf logisch.
Zo'n reedcontact heeft twee staafjes. Magnetiseer je die allebei met een magneet, dan worden ze bijvoorbeeld allebei noordpool en stoten ze elkaar af. Dan werkt het niet.
Je moet ervoor zorgen dat het magneetje boven één van beide staafjes uitkomt, dan werkt het uitstekend. Dat staafje wordt dan gemagnetiseerd, het andere staafje is gewoon metaal dat naar het gemagnetiseerde staafje wordt getrokken.
Jaap legt de contacten in de lengterichting, evenwijdig met de rails. Dan krijg je zelfs twee schakelmomenten. Het magneetje komt boven het eerste staafje - contact - vervolgens boven beide staafjes - contact valt af - en daarna weer boven het tweede staafje - opnieuw contact.
Je kunt de contacten ook tussen de bielzen leggen, maar dan moet je de magneten niet in het midden van de locs monteren, maar zoveel mogelijk naar één zijde, zodat de magneetjes boven één staafje verschijnen. Zelf had ik 8 mm reed-contacten tussen de bielzen liggen met balast erover. Het werkte uiteindelijk 100 procent betrouwbaar.
Betrouwbaarder eigenlijk dan mijn stroomdetectoren. Ik zit nog een beetje te klunzen met de overgevoeligheid van die dingen. :-| :)
-
Zodra de temperatuur op zolder weer beneden de 35 graden is aanbeland ga ik verder testen. De komende weken vakantie dus laat die regen maar komen :P!
Ik wil de contacten graag onzichtbaar aanbrengen tussen/onder de ballast. Op de schaduwsporen maakt t uiteraard niet veel uit, in 't zicht wél!
-
Henk,
wat je beschrijft zie ik helemaal voor me. Geen probleem, ik heb dit verhaal vaker gelezen van reed-gebruikers, en schijnt goed te werken.
Bij de opstelling die ik heb aangegeven krijg je een andere situatie. Met een staafmagneet evenwijdig aan het buisje komt de noordpool boven de ene contactstaaf en de zuidpool boven de andere. Volgens mij zullen de lipjes elkaar dan nog beter aantrekken.
Toen ik er mee aan het experimenteren ging kon ik geen staafmagneetjes van de gewenste vorm en grootte te pakken krijgen, dus kon ik ook niet het resultaat bereiken wat me voor ogen stond.
Op grond daarvan heb ik besloten om met stroomdetectie te gaan werken.
Ik zie in stroomdetectie nog een voordeel: je hebt een continue melding, terwijl een reedcontact alleen maar een puls geeft. Dat hoeft niet voor iedereen van doorslaggevend belang te zijn, maar bij de manier van besturen die ik ga toepassen is een continue melding handiger.
-
@Klaas,
klopt, die magneetjes zijn er niet en zullen zich denk ik ook lastiger laten monteren. Het zijn nu stukjes uit een staafmagneet en dat monteert heel handig. Bovendien vraag ik me af of het ideale schakelmoment bij jouw methode niet erg kort duurt.
Trouwens ook overgestapt vanwege de permanente bezetmelding.
@Marc,
In H0 kun je 15 mm reed-contacten gebruiken. Met de plaats van de magneetjes moet je dan even experimenteren. Zo veel mogelijk naar de zijkant sloeg op n, maar bij H0 komen de magneetjes dan boven de rails te zitten en dat schiet niet op. Uit het midden in ieder geval.
-
Uit het midden?
Hoe zit het dan in je bochten? Ik heb ze juist in het midden zitten. zodicht mogelijk bij het draaistel.
Met die Fleischmann magneten gaat het prima, die roco's inmiddels allemaal verwijderd, te zwak.
-
Zitten jou reed-contacten dan tussen de bielzen gemonteerd of op de bielzen, parallel met de rails?
-
Op de bielzen, parallel
-
Het kostte wat moeite met een zoldertemperatuur van 34 graden, maar bij deze mijn reed contact. Tussen de biels liggen ze ook bij mij maar dat zie je dus niet! ;D
Groet Jaap
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Reed.jpg)
-
het is toch echt op de bielzen hoor Jaap ;D
En zo liggen ze bij mij dus ook.
-
Off topic: Dus niet Geoffrey ;D één biel,twee biels of bielzen 8)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biels (http://nl.wikipedia.org/wiki/Biels)
Groet Jaap
-
Op de bielzen, parallel
Maar dat uit het midden sloeg dus op de situatie waarbij contacten onzichtbaar tussen de bielzen liggen, zoals in een eerder bericht vermeld. :P :)
-
Off topic: Dus niet Geoffrey ;D één biel,twee biels of bielzen 8)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biels (http://nl.wikipedia.org/wiki/Biels)
Groet Jaap
Biels of Bielzen, dat maakt me niet uit,
Ik bedoelde te zeggen dat ze op de biels lagen en niet ertussen ;)
-
Sorry Geoffrey, ik begreep je dus ff verkeerd. :-|
-
Nog even een nabrander op dit topic..
Vanochtend even geëxperimenteerd met fleischmann magneet (9426) en juiste plaatsing van de reedcontacten; werkt perfect.
Bedankt voor alle adviezen!
-
OpEbay Duitsland zijn er regelmatig actie-advertenties van Neodymium magneten. Die magneten zijn er in allerlei maten en ze zijn erg sterk.
Meestal een aanbieding van onder de 10 euro.
groeten,
Gert van den Berg
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Reed%203.jpg)
Ik heb vandaag een poosje zitten painten ;D om de werking voor analoogrijders, zoals ik (nog wel), duidelijk te maken. Verklarende teksten en foto's zijn hier (http://modeltreinbaan.nl/?page_id=331) te vinden.
Groeten Jaap
-
Ik gebruik al jaren reedcontacten, maar voor het aansturen van ralais ed. heb ik er een versterkertje( opto-koppeling ) zodat er met een relatief :D kleine stroom meer vermogen geschakeld kan worden en de reedcontacten niet gaan vastbakken.
gr Frits
-
Hoi Frits, de relais' trekken maar 0,03 Amp. Van vastbakken van de reedjes is mij de laatste tig jaar niets gebleken. Maar jouw manier mag natuurlijk ook. Ik wil het alleen graag zo simpel mogelijk houden 8)
Groet Jaap
-
Hallo Jaap, wat jij zegt is waar wat het stroomverbruik betreft, maar men moet niet denken dat elk relais direkt via een reedcontact te schakelen is en dat is wat ik de mensen wil meegeven om teleurstellingen te voorkomen.
gr Frits
-
ik ben niet gek van om een magneten onder me trein te plakken. ik doe het zelf via stroom detektie.
-
Stuk ingewikkelder maar ook betrouwbaarder.
Met een magneet is het een moment opname.
Bij mij gebeurd het wel eens dat dat een reedcontact een magneet mist.
Met stroomdetectie heb je dit probleem opgelost.
-
Als je interesse hebt wil ik wel een close-up foto maken.
Graag, Geoffrey! Die foto ben ik afgelopen zaterdag vergeten :-[
-
Dat "stuk ingewikkelder" heb ik op mijn oude baan voor gebruik in een schaduwstation heel simplistisch aangepakt.
Dit is dus allemaal analoog.
Toendertijd heb ik eens in m'n rommeldoos lopen harken en daar van die grote stalen transistoren, TOR heet dat ?, uitgehaald met wat grote relais met meerdere maak en verbreek contacten.
Een stukje onderbroken rail die verbonden was via de transistor met de trafo, loc op het stukje rail en de transistor ging geleiden en via de 3de aansluiting van de transistor ging het relais om.(emitter, basis ik heb geen idee, gewoon proberen maar).
Deze schakelde de spanning van de rails waar de trein op stond (via de verbreekcontacten) en tegelijk zette deze (via maakcontacten) stroom op zichzelf zodat het relais bekrachtigd bleef. Door met een knop de voeding van het relais te onderbreken rijdt de trein weer verder.
Nu rijzen van diverse elecronicas waarschijnlijk de haren te berge, maar het werkte wel en geen transistor heeft het begeven.
Het was wel lastig de contacten zo te buigen dat ze tegelijk de voeding onderbroken en weer overnamen.Ook had ik bezetmelding met lampjes (via de voeding van het relais).
Het is lekkere houtje touwtje electro maar toch schaam ik mij er niet voor ;D
Groeten Stephan.
-
Het is lekkere houtje touwtje electro maar toch schaam ik mij er niet voor ;D
Groeten Stephan.
vandaar de naam prutser ;D
-
Er kan niet genoeg geprutst worden 8)