BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Okke op 16 September 2014, 10:15:40
-
Hallo,
Inmiddels ben ik reeds een tijdje bezig met de bouw van een mat 54 eld4, in schaal 0.
Mitchell had reeds 2 koppen gemaakt en dat gaf mij het zetje om zelf verder te kijken naar het maken van de bak e.d.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58448.msg3221458899.html#msg3221458899 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58448.msg3221458899.html#msg3221458899)
Begonnen ben ik met de Ar middenbak. In eerste instantie ben ik bezig gegaan met het tekenen van de nodige etstekeningen voor de zijwanden, bodem, interieur en schortplaatframe. Nadat de eerste onderdelen binnenkwamen van de etser vallen gelijk de dingen op die je bij de nieuwe tekenen veranderd. Kleine details als raamlijst diktes e.d. en wat nuance verschillen in montage opties.
De bak is opgebouwd uit de bodem met interieur, hieronder zit het schorplaten frame wat voor de stijfheid zorgt. Daarop word de zijwand met dak geschroefd. De zij en kopwanden zijn geëtst en het dak is door Mitchell getekend en dus geprint. Deze boel moet aan elkaar gefixeerd worden zodat het een stevig geheel vormt.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1055.jpg)
De schuifraampjes zijn los achter de raamframes gezet, zodat het de goede diepte werking krijgt.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1056.jpg)
In het interieur heb ik vast de fotolijstjes geëtst en de binnenkant van de coupe deuren
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1059.jpg)
En in de gang natuurlijk de buitenkant van de coupe deuren
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1064.jpg)
Het frame van de schortplaten, hier worden de messingschortplaten nog op gesoldeerd.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1066.jpg)
De boel los op elkaar gezet. Omdat het dak te lang was om in een stuk te printen vanwege mogelijk vervorming dient dit nog netjes aan elkaar gefixeerd te worden.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1071.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1076.jpg)
Nu ben ik op zoek naar iemand die weet in hoeverre het dak bij aflevering van leidingwerk is voorzien. Ik wil dit stel pre-ATB maken, dus eigenlijk in afleveringstaat (grasgroen). Voor de rest zit er natuurlijk het waterluik op en de torpedo's maar het is vooral de vraag wat er wel en niet bij aflevering op zat.
Groeten,
Okke
-
Hi Okke,
Mooi project. Ik ben benieuwd wat je ervan maakt.
Succes!
Huib
-
Geweldig Okke!
Dit ga ik met alle plezier volgen :)
Heb je misschien ook een foto met de kop ervoor (gewoon voor het gezicht).
Veel bouw plezier!
Mitchell
-
Poe he, wat een mooie uitdaging! (y)
Daar ben je voorlopig nog niet klaar mee, daarom heel veel bouwplezier toegewenst!
Ga je `m ook motoriseren en er een modelbaan omheen bouwen, of wordt het een statisch vitrine model?
-
Hij word gemotoriseerd en ik heb reeds een baan in aanbouw (meerjarenproject) van 16m - 6,6m.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_0868-1.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_0872.jpg)
Groeten,
Okke
-
mooi project!
-
Eigen modelbaan? Of een samengestelde module baan bij een vereniging?
-
eigen baan
http://spoor-nul.blogspot.nl/2013/08/baanverbouwing.html (http://spoor-nul.blogspot.nl/2013/08/baanverbouwing.html)
-
Beste Okke,
Heb eens op je site naar je Ets tekeningen zitten kijken, allereerst top werk!!
Maar wat je als motorwagen getekend hebt is voor een 2 wagenstel. Voor een 4 wagen stel heb je een andere deur indeling en raam indeling.
Via een persoonlijk bericht zal ik vanavond een tekening van de Motorwagen met bagage voor een 4 wagen stel toesturen.
Groetjes,
Wesley
-
Dag Wesley,
Ik heb reeds alles getekend, enkel moet ik het nog tot een etsplaat omzetten.
BDk +Bk
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/tekeningbkbdk.jpg)
Br
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/br.jpg)
Alles is reeds correct qua raam indeling voor een ELD 4, dus een BDk, Ar, Br & Bk
Ik heb vooral interesse in dak tekeningen met alle plekken voor torpedo's, luchtleidingen voor pantho's, etc. En dan in de fabrieksuitvoering, pre atb.
Groeten,
Okke
-
Helaas kan ik je niet aan dak tekeningen helpen, de enigste tekening welke hier aanwezig is was van de Bdk.
Groetjes,
Wesley
-
eigen baan
(y) (y)
Groet Jaap
-
Voorafgaand aan dit project.....6 bladzijden info.
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815324&hilit=MAT+54 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815324&hilit=MAT+54)
-
Stuur mij even een pb ik kan denk ik wel aan het een en ander aan info aan het dak komen.
Geweldig project trouwens!
Groeten Edwin.
-
Mooi Okke.
Ik had eigenlijk gedacht dat je met een plan D of plan K zou komen.
Gerard
-
Dag Gerard,
Dit is een beetje de schuld van Mitchell, als hij die kop niet getekend had, was dit ook niet gebeurd. Dus ik had dit in eerste instantie ook niet gepland, maar je kunt soms verleid worden......
Maar dat betekend niet dat ik nooit bolkoppen ga maken, het zijn per slot toch wel de mooiste rijtuigen ooit door NS gemaakt, of is dat mijn mening? Enkel jammer dat ze in schaal 1:1 afwateringstechnisch zo beroerd ontworpen zijn, anders had er allang een stam gereden.......maargoed
Groeten,
Okke
-
Al het materieel uit die tijd had daar last van, waar denk je dat we de afgelopen drie jaar met de 766 mee bezig zijn geweest.... ;D Ik heb zelfs een rapport van een pagina of 30 uit 1978 gelezen waarin diep wordt ingegaan op corrosie probleem en hoe die bij nieuw te bouwen materieel verholpen kan worden, het was toen blijkbaar zo'n groot probleem dat er een heel onderzoeksteam op is gezet. Interessant om te lezen dat wel.
Groeten Edwin.
-
Nouja kijk de 766 heeft geen ontworpen inwatering, zoals een plan K of D. De ramenframes van de 766 zitten precies om die reden in rubbers eigenlijk.
Bij plan K en D zakt het raam in de bak met zelfdragend raamsysteem. Tijdens regen loopt alles via een goot in de raamlijst door de binnenwand naar beneden het plaatwerk in. Gevolg is rottend plaatwerk, rottende vloer etc etc.
Gelukkig is het zelfdragend frame dusdanig geconstrueerd waardoor er geen structurele problemen ontstaan.
De stukjes plaatwerk die nu vervangen worden bij de 766 zijn bijzonder klein. Als je als voorbeeld een plan K pakt uit Maldegem, dan spreek je eigenlijk over de vervanging van een complete zijwand vanaf onder de ramen en eventueel herstel van de stijlen waar nodig.
Datzelfde geld voor het dak, waar men gekozen had om de overgang van dak naar zijwand met een messing strip af te werken. Gevolg hiervan is materiaal spanning en uiteindelijke roestvorming.
De goten zijn opgeklonken met daartussen linnen, wat krijg je, vochtinwerking - roest - lekkage enz enz
Wat je ziet bij plan K is dat de bakken na 15 jaar dienst al bedroevend slecht waren qua platwerk en vrijwel alle bakken over de gehele lengte onder van nieuw plaatwerk zijn voorzien. Zij het helaas gelast over het oude plaatwerk heen waardoor de boel nog harder is gaan rotten, maar de geschatte levensduur was reeds niet al te lang meer op dat moment.
De constructie van een hondenkop, als we het hebben over de glaswolstellen, is heel anders in dat opzicht dan een plan K. Je kan eigenlijk haast zeggen dat men bij plan K helaas heeft nagelaten het originele ontwerp uit 1935 te verbeteren op al die punten en zelfs op wat punten slechter heeft herontworpen.
Maargoed wat mij betreft tot zover deze zijsprong.
Okke
-
Dat ziet er goed uit! Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je de spullen laat etsen? Werkt dat hetzelfde als met lasersnijden, dus een dxf aanleveren en een pakketje thuiskrijgen enige tijd later?
-
Nee eigenlijk is het een geheel andere techniek.
Er komt voor de etser handwerk bij kijken dus geen cnc werk. Wat er eigenlijk plaats vind is een proces met zuur wat bepaalde delen van het messing weg vreet.
Sowieso moet je bij etsen 2 tekeningen aanleveren voor de boven en onderkant als pdf omdat aan beide kanten messing weg geëtst kan worden. Je hebt dan de mogelijkheid in te etsen of door en door te etsen.
Deze link geeft weer hoe het daadwerkelijke etsen in zijn werk gaat
http://1zu45.wordpress.com/2011/01/14/wie-wird-geatzt-ein-besuch-bei-einem-lohn-atzer/ (http://1zu45.wordpress.com/2011/01/14/wie-wird-geatzt-ein-besuch-bei-einem-lohn-atzer/)
Een veel voorkomend probleem zijn spiegelbeeld fouten. Dat heb ik helaas ook in de hondenkop gekregen bij 1 van de schuifraampjes in de deur, die had ik over het hoofd gezien en zit dus in de deur ernaast.....
Hier heb je een basic handleiding over hoe een tekening tot stand moet komen. Het is wel in het duits:
http://1zu45.wordpress.com/2010/12/19/echt-atzend-eine-kleine-anleitung-zum-einstieg-in-die-atztechnik/ (http://1zu45.wordpress.com/2010/12/19/echt-atzend-eine-kleine-anleitung-zum-einstieg-in-die-atztechnik/)
En het adres van de homepage van de etser zelf
http://www.0mobau.de/index.php (http://www.0mobau.de/index.php)
Groeten,
Okke
-
Wat mij betreft reageer ik nog even op de roest problemen bij materieel en is het daarna klaar en gaan we verder over dit prachtige project (y)
De zakramen van plan K en plan D zijn in dat door mij genoemde rapport ook benoemd als groot probleem. Wij hebben inderdaad geen hele zijwanden hoeven vervangen, wij hebben inderdaad geen echt ontworpen fout wat dat betreft. Het probleem wat wij onder vonden hebben is een later gecreëerd inwateringsprobleem. Bij het aanbrengen van de leidingen voor o.a. de ATB zijn wat dingen fout gegaan. Men heeft de beugels om de leiding op het dak te monteren niet gelast (dan zou het gehele plafond en isolatie verwijderd moeten worden en dat kost tijd en dus geld) maar met aluminium popnagels vast gezet. De eerste jaren gaat dit goed maar als de laklaag ver versleten is, zoals in de laatste jaren en de eerste jaren museum bedrijf, komt dit bloot te liggen, zure regen etc. zorgt dan vervolgens dat het staal en aluminium flink gaat corroderen, wie vroeger bij scheikunde heeft opgelet kent de edelheidsreeks wel. Dit heeft tot enorme lekkage geleid die net als bij plan K en plan D dan onderaan leiden tot flink wat roest. Ook een oorzaak was hoe men het dak repareerde, plaat in de juist ronding, vol met kit en over het gat popnagelen, in eerste instantie is het gat weg, maar jaren later is het probleem alleen maar erger geworden.
In grote lijnen hebben wij inderdaad niet veel plaat werk vervangen. Maar er op bepaalde plekken hebben we toch behoorlijk wat werk gehad. Het gangetje bij de keuken is een geheel nieuwe vloer in gekomen bijvoorbeeld, ook de zijwand is onder die vier ramen van de restauratie over de gehele lengte aan de onderkant vervangen. Bij de A is aan een zijde ook de gehele onderkant tot 30 a 40 centimeter hoog vervangen. De Bk bleek een van de beste bakken aan de onderkant, maar dat bleek later, na het stralen, te komen doordat de NS bij deze bak bij de laatste revisie al bijna het gehele plaat werk langs de onderkant had vervangen. Echter was daar de dakrand rond de klinknagels erg verrot (bij de andere bakken ook wel, maar vele malen minder). Dat laatste is in principe geen ontwerp fout, maar doordat de zijwand tussen de dakplaat en een profiel is geklonken ontstaat er boven de zijwand een gleuf tussen profiel en dakplaat, geen probleem maar wel als je een vergiet als dak heb, want daar gaat dan weer water in staan.
Het is niet zo dat wij heel erg veel plaat werk hebben moeten vervangen, zoals jij beschrijft dat bijvoorbeeld nodig is bij plan K, maar kleine stukjes waren het niet altijd, gelukkig hebben we vorige week het laswerk aan de laatste bak afgerond, er kan nu eindelijk opgebouwd gaat worden.
Groeten Edwin.
-
Sowieso moet je bij etsen 2 tekeningen aanleveren voor de boven en onderkant als pdf omdat aan beide kanten messing weg geëtst kan worden. Je hebt dan de mogelijkheid in te etsen of door en door te etsen.
Aha, wordt dat zo gedaan! Weer wat geleerd.
Overigens, als ik dan zo vrij mag zijn, ik heb een maand terug of zo, een tweeluik over messing etsen op mijn website geplaatst: het idee is grotendeels hetzelfde, met het verschil dat ik zelf ets en het niet aanlever bij een bedrijf.
Kwetsbaar? Etsbaar! Zelf messing etsen: echt niet moeilijk deel 1 (http://www.m-voorloop.nl/html/messingetsend1.html)
Overigens: voor onderdelen tot 0,25 mm dikte werkt dit wel aardig, voor dikker materiaal duurt mijn methode te lang (het dooretsen dan, niet al het voorbereidende werk)
-
Dankjewel voor de links!
Het fysieke etsprocess is mij bekend, ik heb vroeger nog wel eens printplaten ge-etst met laserprinter transfers. Leuk, maar lastig allemaal dus heb ik het de laatste keer laten maken in China. Vandaar dat ik ook meer benieuwd was naar de praktische kant, ik zie dat de prijs best meevalt. Alleen hoe lang zijn jouw bakken? Ik zie dat hij tot maximaal A3 etst, zijn de zijkanten van de wagons 1 geheel?
-
Dat ziet er goed uit Okke! Ik ben benieuwd hoever je er in Zutphen mee bent.
Groeten, Frank
-
Ik zie dat hij tot maximaal A3 etst, zijn de zijkanten van de wagons 1 geheel?
De zijkanten zijn 1 geheel. Dit kan hij pas sinds kort deze lengte.
Zijn maximale ets bereik is nu :550-280mm
Maar een grote plaat als deze (0,5mm) kost al gauw rond de 125-150 euro, ligt ook een beetje aan hoe je het aanlevert.
Groeten,
Okke
-
Ziet er strak uit, Okke. Al enige tijd bekijk ik met plezier dit forum, maar omdat je met dit moois bezig bent moest ik mij toch maar aanmelden.
Een tip voordat je de Br bak gaat etsen: ik meen dat de afstand tussen het tweede en derde raam in de grote 2e-klasse afdeling (gezien vanaf de kopwand) groter is dan de rest, i.v.m. een tussenschot als scheiding van de rokers en niet-rokers afdeling. De juiste afstand weet ik zo niet, maar het is misschien niet verkeerd om dit te checken.
Met vr.gr.,
Michael
-
Dag Michael,
Dat klopt, de normale raamafstand is 426mm, bij het tussenschot 518mm.
Groeten,
Okke
-
Vandaag weer een nieuw stukje etsplaat ontvangen. Nu een proef voor een draaistel-zijkant van een tussenbak.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1833.jpg)
Waarschijnlijk ga ik de wiegbalk constructie printen, om dat te etsen lijkt me minder practisch, omdat er zoveel samengesteld moet worden en om eventuele sluiting te voorkomen lijkt me kunststof voor dat onderdeel geslaagder.
Okke
-
En nu los op elkaar gelegd om te kijken of het een beetje past:
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1835.jpg)
Okke
-
wouw ziet er goed uit (y)
is weer is wat anders dan een lima verbouwen :-X :P
Ik blijf dit volgen.
Groeten Martijn
-
En weer een stapje verder:
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1845.jpg)
Okke
-
Zeer indrukwekkend Okke! Ik vind de aslagerdeksels in etswerk er ook goed uit zien. Idealiter moeten die natuurlijk als gietstukjes er op worden gezet, maar dat is duurder en complexer. Dit is een goede oplossing.
mvg, Paul
-
Fraai werk Okke!
Groeten, Frank
-
Het blijft altijd een beetje schipperen met de diktes. Wanneer je iets tekent weet je dat het bij het etsen een beetje dunner uit kan vallen. Nu het loopdraaistel wel aardig klopt ben ik bezig met het tekenen van het motordraaistel. Vooral het remwerk is totaal anders. Wat ik vooral belangrijk vind is dat de algehele verhouding moet kloppen.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/Schermafbeelding2014-12-23om165728.png)
Ik had een fototje van internet afgehaald en maar voor het gemak geïmporteerd in het tekenprogramma omdat de werkelijkheid met de tekeningen soms wat kunnen afwijken.
Okke
-
Deze week weer fysiek een stukje verder gekomen. Afgelopen week zijn eindelijk de volgende etsplaten binnengekomen. Nu zijn alle messing onderdelen voor de draaistellen binnen gekomen. Dus nu komt het vooral neer op productie werk... 4 loopdraaistellen en 4 motordraaistellen.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1872.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1867.jpg)
In wezen is het plakken met soldeer. De draaistel zijkanten bestaan uit 7 lagen messing met alle nodige details.
De draaistel zijkanten worden stroomvoerend. De assen hiervoor zijn Lenz assen, want die zijn van nature gedeeld. Het voordeel is dat je geen slepers of puntcontacten nodig hebt voor stroomafname, wat nogal scheelt in je rolweerstand en ook slijtage tegen gaat.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1861.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1855.jpg)
Om even te testen heb ik er een stukje styreen tussen geschroefd ,dit word tzt een plaatje pertinax.
De wiebalk en wiegveren ontbreken nog maar dat komt op een later stadium en moet nog ontworpen worden, dat geld ook voor de schroefveren.
Okke
-
Geweldig Okke! Dit is blijkbaar de manier. Welke schaal hanteer je nu? 1:43,5 of 1:45? Ik neem aan dat je diesel III en de kameel in 1:45 zijn gebouwd.
Mvg, Paul
-
Dag Paul,
Deze hondenkop is eigenlijk een soort van proef om tzt de DE3 opnieuw op te bouwen. Ik leer elke keer meer qua hoe je een model zelf opbouwt.
De DE3 heeft al een aantal jaar zijn rondjes gereden. Maar je merkt omdat het grotendeels houtbouw 50er jaren was dat door de werking van het hout er scheuren ontstaan in de koppen en dak e.d. Hij staat nu op de plank mooi te wezen maar in de toekomst komt daar nog wel verandering in.
De schaal is 1:43,5. Maar ik moet eerlijk toegeven dat mij 1:43,5 of 1:45 om het even is bij schaal 0. Ik vind het belangrijker dat het model goed smoelt.
Okke
-
Nog een detail fototje van het remwerk. Ik heb zoveel mogelijk het origneel proberen na te streven en dit is dan mijn interpretatie daarop.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1878.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/IMG_1884.jpg)
Okke
-
Nice!
Okke, ik ken de prijsopbouw van Mobau niet, maar je hebt nu 4 dezelfde onderdelen in een etsplaat zitten. Vaak (maar niet altijd) is het goedkoper om een kleinere film te vervaardigen, maar die dan 4x te laten etsen bijvoorbeeld. Als je nu geen aparte film vervaardigingskosten kwijt bent, moet je je er verder niet druk om maken.
Ziet er echt prachtig uit in 0. Zou haast, nee, ik blijf nog ff bij H0. :)
-
Wauw. :o
super gaaf (y)
echt vakmanschap
-
Okke, ik ken de prijsopbouw van Mobau niet, maar je hebt nu 4 dezelfde onderdelen in een etsplaat zitten. Vaak (maar niet altijd) is het goedkoper om een kleinere film te vervaardigen, maar die dan 4x te laten etsen bijvoorbeeld. Als je nu geen aparte film vervaardigingskosten kwijt bent, moet je je er verder niet druk om maken.
Het zijn niet 4x dezelfde onderdelen, aangezien de helft om het spiegelbeeld gaat. Dat is, moet ik toegeven, moeilijk te zien op de foto's maar de achterkanten van de platen verschillen ook nog met wat wel en wat niet ingeetst is.
Als ik het goed begrijp belicht Mobau via een sheet de met fotolak bewerkte messing platen, maar dat zou ik even na moeten zoeken om zeker van te zijn.
Voor mezelf houd ik het overzicht er in met deze etsplaten, ik heb nu 4 van die platen hier liggen elk voor 1 rijtuig.
-
Mooi werk okke! Moog rekent wel ietjes meer maar geen flink start tarief voor een film, zo als vele andere etsers. Dus per draaistel een etsplaat maken zou iets voordeliger zijn. Zelf trek ik mij daar ook niet veel van aan, gebruik bv meerdere diktes messing en of nieuwzilver door elkaar. Zonde bij een Engelse etser maar bij Moog maakt dat niet veel uit
-
Ik vind het griezelig goed gelukt. Je brengt me op ideeen. :)
-
Moog rekent wel ietjes meer maar geen flink start tarief voor een film, zo als vele andere etsers. Dus per draaistel een etsplaat maken zou iets voordeliger zijn.
Ik heb alleen ervaring met Engelse etsers inderdaad, vandaar mijn opmerking.
-
Wow! Mooi werk (y)
Wat weegt 1 zo'n draaistel nou met al die lagen messing?
-
Wat weegt 1 zo'n draaistel nou met al die lagen messing?
Ik heb hem even gewogen, inclusief assen kom je op 100 gram. Dan is het dus nog niet helemaal compleet. Maar een beetje gewicht in je draaistellen komt de loop wel ten goede.
Okke