BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FransS op 14 September 2014, 22:39:46
-
Dag allemaal,
Kort geleden heb ik mijn baan gesloopt en ongeveer 80 meter Tillig railmateriaal, incl. wisseld e.d. verwijderd om opnieuw te gebruiken.
Het was allemaal flexrails en ik had de ballast op de gebruikelijke wijze met witte houtlijm vast gelegt. Na in spuiten met lauw water ging het er redelijk makkelijk af, maar tussen de bielsjes bleef toch redelijk veel ballast materiaal zitten.
Dus heb ik de hele zaak in een ligbad met warm water gekieperd met een scheut vloeibare zeep en heb het een nachtje laten staan.
De volgende dag op mijn knien voor het bad en boenen met een borsteltje. Wat een klo.... werk en slecht voor je knieen.
Daarna heb ik met een pin veel kleine korrels tussen de rails en in en om de railschoenen zitten te verwijderen.
Uren heeft het me gekost om het weer een beetje gangbaar te krijgen om niet te spreken over de lengten rail die ik weer opnieuw in de schoenen moest schuiven omdat het uit was beschoten. Dat is een nadeel van Tllig.
Toen alles weer redelijk bruikbaar was vond ik het uiterlijk niet zo mooi. Wit uitgeslagen en nog voorzien van kleurtjes omdat ik de rails des tijds nog met de paintbrush had bewerkt. :'(
Toen ik de berg rails zo zag liggen begon ik even over een andere hobby na te denken. Nieuw kopen is ook niet de oplosing.
Een paar dagen na de klus liep ik in de Aktion, die winkel waar alles zo lekker goedkoop is en zag op de plank een bus W40 staan. Ik dacht "niet geschoten altijd mis". Thuis heb ik een stuk rails met die vloeistof in gespoten, even laten liggen en daarna schoon geveegd.
Het resultaat was fantastisch. Als nieuw en de flex was weer lekker te buigen zonder kraken.
Doe er je voordeel mee.
Frans